Onderhoudsvoer en eurologist

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

methionine is een natuurlijk stofje (goegel bij wikipedia) en zit o.a. in vlees.
dat zuurt urine van katzels aan maar als is gebleken dat een bepaald voer de urine niet voldoende aanzuurt en ze geen zin/geld/mogelijkheden hebben om de ingrediënten te veranderen,
voegen ze extra kunstmatig (= dl) methionine toe.
heb niet gekeken maar het kan zijn dat de samenstelling van RC s/o highd dilutions dusdanig is dat het op basis daarvan de urine goed aanzuurt.
er kan daarvoor ook een ander stofje zijn toegegvoegd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Maar oxalaat kan bij mijn weten nooit opgelost worden, er is enkel voorkomend spul.
Dat vind ik ook een beetje raar op die pagina van eurologist. Daar staat dat de tabletten zowel struviet als oxalaatstenen oplossen, maar dat laatste is volgens mij redelijk onwaarschijnlijk. Tenzij die pillen iets doen wat de reguliere geneeskunde niet kan en ik heb moeite om dat aan te nemen.

Voor Pappie zijn leeftijd van 14 en na jarenlang struvietvoorkomend was ik te bang geworden voor oxalaat.
omdat er geen link is plaats ik hier tekst van huisdierendokter over het product Lysium dat volgens hen nierstenen oplost en langdurig en preventief gebruikt kan worden:

"NIERSTENEN, Niersteen bij hond, kat, cavia, konijn, fret en overige huisdieren.

Niersteen, steenachtige afzetting, gevormd in de nier, bestaat voornamelijk uit sterk geconcentreerde urine. De aanwezigheid van een niersteen wordt met vakjargon "Nefrolithiasis" genoemd.

Stenen bestaande uit calciumoxalaat komen het meest voor. De calciumfosfaat- en carbonaatsteen ziet men voornamelijk bij een ontsteking van de urinewegen door bacteriën die de urine sterk alkalisch maken, waardoor fosfaten en carbonaten neerslaan.
Een verhoogde werking van de bijschildklieren veroorzaakt ook uitscheiding van veel calcium in de urine, waardoor herhaaldelijk stenen gevormd kunnen worden.

Urinezuur- en uraatstenen ziet men vooral bij jichtlijders. De grootte varieert van kleine gruisjes tot stenen die het gehele nierbekken vullen.
Middelgrote stenen raken op hun weg naar de blaas dikwijls beklemd, vooral in de urineleider, waardoor hevige koliekaanvallen ontstaan en bloed in de urine wordt waargenomen. De afgebeelde niersteen is 13 mm groot.

Special voor nierstenen heeft de Chinese kruidengeneeskunde de formule Lysium ontwikkeld. Deze formule kan stenen uit elkaar laten vallen (vergruizen). Lysium wordt ook preventief ingezet. De behandeling duurt ongeveer 3 maanden. Het poeder mag door het eten worden gegeven. Indien gewenst mag het continue worden gegeven. Het heeft op lange termijn geen bijwerkingen. Lysium heeft geen afwijkende smaak."


dus er is missch toch hoop dat er een adequaat middel is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Ilone »

Netbij de DA geweest voor een nieuwe zak RC S/O.
Meteen eens overleggen over gebruik eurologist en hun ervaringen er mee.
Ze kon het niet (de ass.) Ik moet over een anderhalve week toch weer voor de Vet Essentials brokken, ze zou het in de groep gooien en als ik voor de brokken kwam zou ik meer info krijgen.

Wel nog even gevraagd hoe het zat betreft onderhoudsvoer/oplossend voer. De S/O is onderhoud, en mag langdurig gegeven worden. Ook is het niet erg wanneer de andere katzels ervan mee snoepen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

En Ilone, had ze het nog in de groep gegooid? Ben wel benieuwd.

Ik had nog even zitten mailen met trovet maar dit zeggen ze over Ammoniumchloride en DL-methionine. Had ook even gevraagd welk stofje er in zit om het PH verder te laten zakken. Trovet is trouwens niet meer oplossend, alleen voorkomend. En mag levenslang worden gegeven. Ze zijn de zakken aan het aanpassen.

Dit was het antwoord:
Om de urine pH nog verder te laten zakken, wordt de concentratie van het verzurende ingrediënt (in dit geval ammoniumchloride) simpelweg verhoogd.
Ammoniumchloride (beter bekent als salmiak) wordt in het lichaam ”bewerkt” en zal als twee lossen stoffen in de urine komen.
Het is hier de chloride die zorgt voor de daling van de pH.
DL-methionine is een zwavelhoudend aminozuur. Deze wordt ook in het lichaam afgebroken tot aparte componenten.
De zwavel in de DL-methionine zorgt hier voor een daling van de urine pH.
De werking is precies hetzelfde, echter gaat het om twee verschillende componenten.


Ik vroeg ook waarom ze hebben gekozen voor ammoniumchloride:
Waarom er is gekozen voor ammoniumchloride zou ik u niet kunnen vertellen, maar in principe maakt het niets uit welke van de twee wordt gebruikt (Een aantal urine-verzurende supplementen bevatten zelfs beide stofjes).

Dus het maakt niet uit wat er gebruikt wordt.

Edit: Ik was deze regel nog vergeten!
De enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat je voor ammoniumchloride kiest om het prijstechnische aspect en DL-methionine omdat het een organisch ingrediënt is.
Dat klinkt niet goed toch? Dan zou ammoniumchloride goedkoper zijn. Ik kan er op google ook weinig over vinden.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Ilone »

Sorry, ben weer even niet zo veel op het forum, zie het nu pas.
Maar ze hebben er inderdaad naar gekeken. Hadden er nog niet van gehoord, maar wisten me wel te vertellen dat ik het niet moest combineren met een urineverzurend voer.

Eigenlijk nog vrij weinig tijd gehad verder om me er verder in te verdiepen...

Maar volgens mij is alle urinary voer toch urineverzurend?
Dat zou dan betekenen dat de Eurologist gegeven moet worden icm "normaal" voer?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door ayla »

Dat klinkt interessant! Want mijn katten hebben dus opnieuw gruis gekregen terwijl ze op cd zaten en eurologist kregen. Ben wel benieuwd verder naar de reden waarom het niet gecombineerd moet worden Ilone. Enig idee?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Ilone »

Meest logische lijkt me dat je anders teveel gaat verzuren, wat dan weer andere klachten kan veroorzaken zoals oxelaatstenen.
Als eigen leventje even wat rustiger is ga ik (iom de DA) eurologist proberen met de VetEssentials brokken. Ik kreeg de tip voor meetstripjes voor urine, die zorg ikd an ook dat ik ze in huis heb zodat ik zelf de pH waarde kan controleren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Ilone schreef:Hadden er nog niet van gehoord, maar wisten me wel te vertellen dat ik het niet moest combineren met een urineverzurend voer.
Op de site van de huisdierendokter staat: Eurologist mag ook gelijktijdig met een diergeneesmiddel of speciaal voedsel van uw dierenarts worden gebruikt. Bron: http://www.huisdierendokter.nl/eurologist.html

Maar volgens mij is onderhoudsvoer niet verzurend. Maar dat weet ik niet zeker. Die strips ga ik ook halen lijkt me wel handig om in huis te hebben.

En Marjoleine, jij had 2 katten die het weer kregen terwijl ze op c/d en eurologist zaten. Toen weer over gegaan op gruisoplossend voer?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door ayla »

Ja dit is helaas nu aan de Hans met mijn katten. Drinken genoeg, cd voer en eurologist maar toch weer gruis. Nu zijn dit echt zeer ernstige patiëntjes volgens DA en uroloog dus zeker geen goed voorbeeld.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Ik had even een vraagje. Ik heb net een nieuwe verpakking van eurologist open gemaakt maar deze tabletten zijn heel moeilijk te breken. De eerste zak die ik had die braken veeel makkelijker. Heeft iemand dit ook gehad?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door ayla »

Jup, iedere zak kan iets verschillen. Is plantaardig spul wat per zak iets kan verschillen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

ik knip de bonken door met een grote schaar of kleine snoeischaar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Dank je wel Marjoleine.

Ik kan het nog wel met m'n nagels breken. Maar jij hebt de grote dosis (1200 mg) die je breekt zeker Adriana?

Zijn het bij jou trouwens 2 katten uit hetzelfde nest Marjoleine dat ze het allebei hebben?

En Diesel heeft maar 2 a 3 klompjes per dag, had het idee dat het meer was. Zou dit weer kunnen duiden op blaasgruis? Ze zit niet lang en veel op de bak. Zit te denken om de dubbele dosis te gaan geven voor 10 dagen of zal ik het nog even in de gaten houden?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door ayla »

Ja het zijn 2 broertjes en hebben het beide. Benieuwd of de rest van het nest dit ook heeft.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

sandyd1971 schreef: Ik vroeg ook waarom ze hebben gekozen voor ammoniumchloride:
Waarom er is gekozen voor ammoniumchloride zou ik u niet kunnen vertellen, maar in principe maakt het niets uit welke van de twee wordt gebruikt (Een aantal urine-verzurende supplementen bevatten zelfs beide stofjes).

Dus het maakt niet uit wat er gebruikt wordt.

Edit: Ik was deze regel nog vergeten!
De enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat je voor ammoniumchloride kiest om het prijstechnische aspect en DL-methionine omdat het een organisch ingrediënt is.
Dat klinkt niet goed toch? Dan zou ammoniumchloride goedkoper zijn. Ik kan er op google ook weinig over vinden.
Dit was toen het antwoord van trovet maar als ik het zo lees is het net zo slecht of nog slechter! Welk voer geef jij nu Mirjam? Ik blijf het moeilijk vinden wat ik moet geven.
Plaats reactie