Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Hoi allemaal,

Ik heb me net voorgesteld op het voorstel-forum maar omdat het daar niet de juiste plaats is wil ik het gezondheids-verhaal van mijn 18 jarige poes Bowy even hier plaatsen. (Ikke: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=29063)

Tot voor een maand geleden had ik dit forum nooit bezocht. Was immers ook nooit nodig geweest. Ik had een poes die (dacht ik) blaakte van gezondheid. Alleen zo'n 13-14 jaar geleden even schrik gehad toen ze niet meer at en een weekend bij de DA aan het infuus gelegen heeft. Ik kreeg haar toen mee naar huis omdat ze niets meer konden vinden (opgegeven?) en prompt een paar uur laten spuugt ze een grote haarbal uit en is weer helemaal top.

Sindsdien eigenlijk nooit klachten. Alleen met het eten was/is ze erg kieskeurig. Ze wil alleen gelei-natvoer (met af en toe wat brokjes) . Al het andere laat ze staan. Aangezien ik de (echte) gelei alleen ooit van Felix en Whiskas heb gevonden kreeg ze dus dat. Ja, inmiddels weet ik dat ik me wat beter in moet lezen hier op het forum maar we spreken over jaren geleden.

Nu heeft ze 2 maanden geleden een attack (tia) gekregen. Toen ik thuis kwam, kwam ze me wiebelend met een scheef kopje tegemoet waggelen (achterpootjes onder de uitwerpselen). Ai, dus gelijk naar de DA. Die heeft 2 dagen achter elkaar een injectie gegeven (uit de Prednisolon? familie geloof ik). Ook dacht hij dat ze blind was maar dat is ze gelukkig nog niet helemaal. Na nog 1 nacht af en toe ongecontroleerd ronddraaien op de grond (met kopje naar de grond) herstelde ze er over het weekend goed van. Na het weekend weer terug voor verder onderzoek en toen bleek dat ze een (niet te meten) hoge bloeddruk had (boven de 300, verder kon die naald niet, staartmeting) en uit bloedonderzoek bleek nierfalen. Tsja... dan zie je in één keer een einde naderen.

Hoge dosis Amlodipine (2x daags grote capsules van 0,625mg) en een tabletje Fortekor (1x daags 2,5mg) meegekregen. Gelukkig eet ze het tabletje Fortkor zelf smakelijk op en de capsule Amlodipine mag 2x daags door het voer. Maar ja... ze eet het dieetvoer erg moeilijk. Een week later at ze bijna helemaal niet meer. Toen bleek dus dat ze ook wat problemen heeft met haar gebit (ja, zo blaken van gezondheid deed ze dus niet en waarschijnlijk had ik dit veel eerder op moeten merken en kiezen trekken of gebits-cleaning lijkt me nu een beetje laat met die nieren want dat laat ze echt niet zonder narcose toe).

Samen met weer een bloeddruk-meting (nog steeds veel te hoog, 240) heeft de DA toen Metacam meegegeven (zodat ze weer beter kon gaan eten). Ik heb dat 2 dagen gegeven. Gelukkig eet ze inmiddels wel weer goed (Felix met medicijnen incl. Apakitine erdoor en af en toe wat nierdieet wat ze soms wel op smult en soms ook weer laat staan). De hoge dosis Amlodipine moet ik voorlopig door blijven geven want hij verwacht dat de bloeddruk niet snel zal dalen.

Sindsdien heb ik dit forum gevonden. Ik ben me dus wel rot geschrokken van het gewoonweg voorschrijven van Metacam (zonder waarschuwing wat het doet). Ja, ik heb dus ook een DA die Metacam voorschrijft aan een kat met nierfalen. Op mijn vraag of dat geen probleem is werd gesteld dat het kiezen is tussen kwaden (maar ja, kies dan de minst kwade). Alle NSAIDs zouden een risico hebben. Tolfedine hebben ze daar niet dus als het straks weer een probleem wordt dan weet ik dankzij dit forum dat ik voor Onsior moet gaan of de homeopathische richting op moet (Analgos o.i.d.). Ze hebben in de DA-praktijk ook een homeopathische DA dus bij hem zou ik ook eens kunnen informeren.

Enfin, het enige wat ik nu nog aan haar merk is dat ze veel vaster/diper slaapt. Vroeger kwam ze me al tegemoet op moment dat ik binnenkwam en nu ligt ze ergens diep te slapen totdat ik haar wakker maak, één aanraking is daarbij wel al voldoende, ze is daarna ook weer gewoon actief en alert. Tevens is haar ontlasting nog niet optimaal (om de 2 dagen en hard, plassen doet ze wel regelmatig/veel) dus ik ben met Iso-gel aan het kijken of dat wat beter gaat. (hoewel ik al heb gezien dat 2x theelepel van 3ml 1 tot 2x daags veel, en veel te veel is. Ik had als eerste een klein koffie-lepeltje (1ml) geprobeerd en als ik zie wat er de volgende ochtend in de bak ligt, een werkelijk hele grote blob ontlasting, vraag ik me af of ze niet 's-nachts opgeblazen zou zijn als ik haar de normale dosis gegeven zou hebben.)

Hebben jullie ervaring met het vaster/dieper slapen van een (oudere) poes bij nierfalen en/of een attack en/of hogere bloeddruk? De DA dacht in ieder geval niet dat het aan de hoge dosis Amlopidine kon liggen (of aan de Fortekor) maar dat het wel een gevolg van leeftijd zou zijn (maar voor de attack had ze dat niet) maar misschien zijn jullie ervaringen anders.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Welkom op het forum!
Hebben jullie ervaring met het vaster/dieper slapen van een (oudere) poes bij nierfalen en/of een attack en/of hogere bloeddruk? De DA dacht in ieder geval niet dat het aan de hoge dosis Amlopidine kon liggen (of aan de Fortekor) maar dat het wel een gevolg van leeftijd zou zijn (maar voor de attack had ze dat niet) maar misschien zijn jullie ervaringen anders.
Ervaring met nierfalen, hoge bloeddruk en vaster/dieper slapen. Even puzzelen welke info voor jou van belang kan zijn zonder ons verhaal hier helemaal neer te zetten.

Kasper sliep vlak voor de diagnose nierfalen veel en diep. Zag hem dan ook niet meer zoveel beneden en kwam me ook niet begroeten bij thuiskomst. Kwam alleen als het echt nodig was: om naar buiten te gaan of om te eten. Toen de da (bloedonderzoek) nierfalen constateerde, inclusief hoge bloeddruk en ondertemperatuur kreeg hij fortekor (1 x 2,5 mg) en nierdieet voorgeschreven. Ging er allemaal goed in maar de kater is altijd een gemakkelijke eter geweest. Dat is met wat horten en stoten (smaken nierdieet uitproberen) zo gebleven.

Wat me echt opvalt is dat hij een paar maanden zijn oude gedrag terug heeft. Gemakkelijker wakker worden, erg alert en nieuwsgierig. Dat na 3 maanden nierdieet en 1/2 fortekor (op voorstel van forum en ben daar nog steeds erg blij mee want hij werd sloom van 1 tablet van 2.5 mg per dag). Zijn nierwaarden zitten overigens weer - wonder boven wonder - binnen de referentiewaarden, weet niet hoe Bowy ervoor staat wat nierwaarden betreft. Vraag me op dit moment af of Kasper alerter is door de werking van fortekor (heeft een licht bloeddrukverlagende werking) of omdat zijn nierwaarden zijn bijgetrokken. Of een combinatie van beiden.

Een tegenovergestelde reactie dus als die van Bowy, die juist met fortekor en nierdieet en/of ipakitine meer en vaster slaapt.

Staartmeting bloeddruk schijnt een nieuwe en betrouwbaarder methode te zijn en klinkt goed. Metacam is wat minder ;-) .

Drinkt ze voldoende? Nierfaalkatten kunnen ook last krijgen van obsitpatie door te weinig drinken. Mijn ervaring met 100% nierdieet is dat het er zowat uitvliegt en toch stevig is ;-) . Kasper krijgt op dit moment ongelimiteerd nierbrokken en eet ongeveer 40 gr. per dag daarvan. Daarnaast een zakje natvoer, ook nierdieet. Drinkt als hij flink brokken gegeten heeft ruim 150 ml per dag. Geen of weinig brokken dan drinkt hij veel minder.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Even amlodipine opgezocht, naar werking en bijwerkingen:
Werkzame stof: Amlodipine.
Indicatie: Bloeddruk verlaging.
Dosering:
Hond:
0,2 mg/kg 1dd.
Kat:
0,625-1,25 mg 1dd.
Toedieningswijze: Oraal, mag met eten.
Bijwerkingen: Hartritmestoornissen. Langzamer kloppen hart.
Contra-indicatie: Decompensatie van het hart. Te lage bloeddruk.
Overdosering: Te lage bloeddruk.
Opmerking: De suspensie die we voor katten maken bevat altijd 1mg/ml. De suspensie is maximaal 30 dagen in de koelkast houdbaar.

Vaak wordt Norvasc® gecombineerd met Atenolol® voor optimale bloeddrukdaling.

Norvasc is een humaan product, ofwel gemaakt voor mensen. Dit medicijn is niet geregistreerd voor dieren, maar is al wel lange tijd veilig gebruikt bij dieren.Werkzame stof: Amlodipine.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

heb je de waardes van het bloedonderzoek..?
en hebben ze de juiste fosfor ook gemeten (fosfor ip = anorganische fosfor).. ?

je kunt analgos gewoon bij huisdierendokter.nl bestellen en het is fytotherapie, geen homeopathie.
terecht dat je niet zo veel aan haar gebit kunt laten doen, maar ontstekingen daar zijn erg slecht voor de nieren.. weer een dilemma!

het metacam-gebruik onder dierenartsen is niet uit te roeien.. wij voeren al tijden een bittere strijd maar het besef dat het nierschade kan veroorzaken en dat de dosis heel erg nauw luistert, dringt nauwelijks door bij de heren+dames dierendokters..

mijn ervaring met oudere dieren is dat ze vaker, langer en dieper slapen, ongeacht of ze nierfalen hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Eigenlijk niet helemaal het tegenovergestelde van Bowy want ze heeft nu wel Fortekor, Amlodipine, nierdieet (en normaal Felix met Ipakitine) maar ik denk dat het bij haar nog niet door aan het werken is. Haar bloeddruk is nu nog steeds veel te hoog (vandaar nog steeds de hoge dosis Amlodipine) dus ik heb sterk het vermoeden dat het de hoge bloeddruk is die haar vaster laat slapen. Ik neem aan dat de bloeddruk bij Kasper redelijk snel onder controle was na de diagnose en dat de Fortekor alleen nog is om deze op peil te houden.

Als dat zo is dan hoop ik dat Bowy over een maandje (of 2) (als de bloeddruk weer wat gezakt is) weer helemaal de oude is. Dan kan ze ook weer een hernieuwde bloedtest krijgen met e.v. urine-onderzoek erachteraan.

Ik hoop (maar moet me daar nog eens goed op inlezen hier op het forum) dat haar bloedwaardes ook nét buiten het referentiekader vallen en dat het met medicatie en dieet ook weer daarbinnen te krijgen is. Als ik hier bij sommige topics de Kreat-waardes zie dan moet dat bij Bowy toch meevallen. Misschien dat ik er dan door die attack toch goed op tijd bij ben geweest (geluk bij een ongeluk?). (hoewel de referentiewaarde van de Spotchem voor Kreat anders zijn dan ik hier regelmatig zie. 129 i.p.v. 164) (zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 05#p626905)

Ze drinkt (denk ik) wel voldoende (misschien moet ik het gaan meten met een maatbeker). Ik heb haar in het verleden eigenlijk nooit zien drinken maar sinds ik een paar jaar geleden haar drink-bakje in het zicht heb gezet zie ik haar wel af en toe drinken. Als ze de tuin in mag zie ik haar nu ook behoorlijk lang in de vijver lebberen dus ik heb nu maar een bakje vijverwater erbij gezet en daar drinkt ze graag uit (ik weet dat veel drinken belangrijk is). Ze krijgt natuurlijk ook natvoer en die Felix met gelei bestaat geloof ik uit een heel groot deel water. Maar wegens de nieren (en attack/medicijnen) zal haar stofwisseling een behoorlijke opdonder gehad hebben. Afgelopen 2 dagen is de ontlasting weer wat regelmatiger (1x per dag) maar nog steeds hard maar ik heb nu in ieder geval de Iso-gel indien het wat langer uit blijft.
Kattebeest schreef:Even amlodipine opgezocht, naar werking en bijwerkingen:
Het is niet de suspensie die ik hier heb van Amlodipine maar een poeder in een capsule (0,625 mg) dus ik denk wel dat het dezelfde stof bevat. Bloeddruk is er dus wel al wat mee door verlaagd maar heeft nog een stukkie te gaan. De eerste dag geprobeerd om zo'n capsule in d'r bek te schuiven... nou... dat ging dus niet. Nu ben ik ook al wat topics tegengekomen hoe ik het wel zou kunnen doen maar ik mocht hem ook opensnijden en het door het voer doen dus dat lijkt me een stuk minder stressvol.

Dan blijft het dus even afwachten op de volgende bloeddruk-meting en bijgaand onderzoek.
Laatst gewijzigd door Rik op 28 mei 2014 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Adriana schreef:heb je de waardes van het bloedonderzoek..?
en hebben ze de juiste fosfor ook gemeten (fosfor ip = anorganische fosfor).. ?
Kun je zien of bij die Senioren sceening kat (op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 05#p626905) fosfor bij staat (afkorting)? Want ik denk dat dat dus niet gemeten is. Dus bij de volgende meting moet ik dus fosfor ip en kalium-meting erbij vragen. Ik heb alleen het idee dat ze niet zo aandringen op een vervolgonderzoek (DA heeft het er zelf niet eens over gehad) dus dat zal ik zelf wel aan moeten kaarten want dat wil ik toch wel weten (en niet zo van we zien wel, ze is toch al zo oud).
Adriana schreef:mijn ervaring met oudere dieren is dat ze vaker, langer en dieper slapen, ongeacht of ze nierfalen hebben..
Ja, maar mijn zorgen waren dus dat het pas na de attack optreed en dat ze daarvoor een lichte slaapster was. Dus mijn vermoeden ging meer uit naar een tik van de attack, toch iets in de hersenen ofzo, of een tijdelijk effect van misschien de hoge bloeddruk.
Laatst gewijzigd door Rik op 28 mei 2014 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Kun je zien of bij die Senioren sceening kat (op viewtopic.php?f=56&t=22980&p=626905#p626905) fosfor bij staat (afkorting)? Want ik denk dat dat dus niet gemeten is.
Heb net even naar het bloedonderzoek gekeken. Toch netjes voor een 18 jarige.
Anorganische fosfor staat bij mij in het overzicht met afkorting Phos. Mis ik inderdaad in jouw rijtje. Heb er tijdens een tweede bloedonderzoek speciaal om gevraagd, ook om kaliumgehalte want dat werd kennelijk niet standaard gemeten.

Het gaat voor nu goed met Kasper maar weet nog steeds niet van de hoed en de rand en zal daar waarschijnlijk ook nooit achter komen. Zijn bloeddruk was lang niet zo hoog als die van Bowy dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Ik zat nét het bericht aan Adriana te wijzigen en erbij te tikken dat ik dus inderdaad bij de volgende meting moet vragen om fosfor ip en kalium-meting (wat dus niet standaard is bij een Senioren screening). Ik heb alleen het idee dat ze niet zo aandringen op een vervolgonderzoek, de DA heeft het er zelf niet eens over gehad, dus dat zal ik zelf wel aan moeten kaarten want dat wil ik toch wel weten en niet zo van we zien wel waar het schip strand want ze is toch al zo oud.

Het is niet zo dat ik de oorzaak moet weten (want die is bij Bowy waarschijnlijk ook niet meer met zekerheid te achterhalen) maar ik wil wel weten dat ze niet van het ene in het andere gaat struikelen en dat we dat hadden kunnen voorkomen, hoe oud ze dan ook mag zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Mee eens. Toch maar even bji je da aankaarten. 15 of 18 is maar drie jaar en mijn da dringt wel aan op vervolgonderzoek terwijl mijn kater er steeds minder zin in heeft (en ik dus ook).

Nog even terug gekeken naar het bloedonderzoek. GPT is 180 (0 - 105) en dat is dus verhoogd (staat meestal met afkorting ALT genoteerd). Geeft een leverenzym aan dat verhoogd is in het bloed bij leverproblemen en levercelbeschadigingen. Heeft je da daar niets over gezegd?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Cerna »

Een oude kat slaapt inderdaad erg diep. Ik heb inmiddels een paar stokoudjes gehad (met en zonder nierfalen) en me vaak wezenloos geschrokken omdat ik dacht dat de kat overleden was.
Echter, van Fortekor worden ze in het begin ook suf en je hebt een bloedrukverlager wat hetzelfde effect heeft. Dus het verbaast me niets dat Bowy diep slaapt.

Bij een kat van 18 vind ik het belangrijker dat ze lekker eten dan dat ze 25 worden en je iedere dag moet knokken om het eten naar binnen te krijgen. Natuurlijk nierdieet is belangrijk, maar Bowy zit nog aan het begin van chronisch nierfalen (dat zal zich op deze leeftijd niet meer herstellen) en kan nog wel wat hebben want nierdieet met gelei bestaat niet voor zover ik weet. Lekker seniorvoer met gelei en Ipakitine geven en laat haar vooral genieten.

Tegen de tandvleesontstekingen kun je een antibioticakuurtje (Stomorgyl) vragen. Vaak knapt de kat daar erg van op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Kattebeest schreef:Nog even terug gekeken naar het bloedonderzoek. GPT is 180 (0 - 105) en dat is dus verhoogd (staat meestal met afkorting ALT genoteerd). Geeft een leverenzym aan dat verhoogd is in het bloed bij leverproblemen en levercelbeschadigingen. Heeft je da daar niets over gezegd?
Ja, nu zie ik dat ook.
Alanine aminotransferase (ALAT/GPT)
De GPT is een enzym dat zeer specifiek is voor de lever. Het komt vrij in het bloed bij beschadiging van levercellen. Lichte verhogingen van de GPT-waarde in het bloed kunnen vóórkomen in het kader van koorts of darmontsteking. Bij een matige tot sterke of een aanhoudende verhoging is dit een aanwijzing voor een leveraandoening.
Daar heeft ie het inderdaad (nog) niet over gehad.

Misschien was de eerste zorg het stabiliseren na de attack en daarna de hoge bloeddruk. De nierwaarden (en andere waarden) waren daarbij voorlopig waarschijnlijk bijzaak (waarvoor ik wel gelijk de Fortekor en het nierdieet voorgeschreven kreeg) tot die bloeddruk onder controle is. Maar ik zal deze waardes zeker bij een volgend onderzoek aankaarten. (mmmm, leveraandoening... ook dat weer :shock: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Bij een kat van 18 vind ik het belangrijker dat ze lekker eten dan dat ze 25 worden en je iedere dag moet knokken om het eten naar binnen te krijgen.
Daar ben ik helemaal mee eens. Vandaar dat ik na de eerste aarzelingen met het dieetvoer ook de Apakitine bij gehaald heb.

Vanavond heeft ze toch wel weer een half zakje dieetvoer op (naast een half zakje Felix). Ze eet dan eerst de Felix op en loopt dan weg en na 10 minuten begint ze aarzelend aan het dieetvoer die ze dan op een paar hapjes na op eet. Dus misschien went het wel. (van de week heb ik echter meerdere keren de volgende ochtend een groot gedeelte weg kunnen gooien)
Cerna schreef:Tegen de tandvleesontstekingen kun je een antibioticakuurtje (Stomorgyl) vragen. Vaak knapt de kat daar erg van op.
Na het eten zie ik haar altijd met een scheef koppie nakauwen alsof er iets tussen d'r tanden/kiezen zit wat ze er niet uit krijgt. De DA had al even gekeken maar kon geen zweertjes vinden maar wel veel tandsteen e.d. (Ze laat ook niet makkelijk in d'r bek kijken, grauw, knauw, klauw :-x ) maar ik zal de volgende keer eens vragen of hij wat beter kan kijken naar de stand van haar tandvlees. Voorlopig eet ze gelukkig weer goed :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Fijn dat ze vanavond goed gegeten heeft :grin: .

Heb geen ervaring met leveraandoeningen maar het hoeft niet zo te zijn dat ze iets heeft en/of last van heeft. Zou inderdaad eerst de grootste problemen proberen aan te pakken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

nierwaardes vallen me reuze mee!
ze zit in de eerste van de vier fases en je zult zien dat ze met nierdieetvoer en ipakitine en waarsch fortekor zullen zakken.
of het progressief is valt op dit moment nog niet te zeggen, dat zie je pas bij vervolgonderzoek.

bij nierklantjes is het altijd handig idee te hebben of het chronisch - en dus progressief - is of incidentele nierschade - bv door vergiftiging - en dan heet het acuut nierfalen. dat kan behoorlijk bijtrekken maar zo'n dier is de reservecapaciteit van de nieren kwijt. want je kunt het pas meten als drie/kwart al niet meer functioneert.

het kan ook een combi zijn en bij chronisch nierfalen is de mate van progressie per katzel verschillend. hangt ook af van de onstekinkjes in het nierweefsel, daarom zit in ipa en nierdieetvoer vit c.
ze gebruiken daar ook wel metacam voor in een heel heel erg lage dosis, omdat dit ook ontstekingsremmend werkt. en bij annet/cerna werkt op dat vlak een homeopatisch medicijn erg goed.

te hoge fosfor kan nierweefsel beschadigen maar met deze urea/crea waardes zal de fosforwaarde niet heel ernstig verhoogd zijn, tenzij ze vaak veel vis zoals tonijn heeft gegeten..

veel tandsteen dus, je zou kunnen proberen of je zelf (met matatabi..?) met je nagels een deel eraf kunt halen. is je dierenarts ook dierentandarts?

heb nog wel paar nuances bij..
...Bij een kat van 18 vind ik het belangrijker dat ze lekker eten dan dat ze 25 worden en je iedere dag moet knokken om het eten naar binnen te krijgen. Natuurlijk nierdieet is belangrijk, maar Bowy zit nog aan het begin van chronisch (???) nierfalen (dat zal zich op deze leeftijd niet meer herstellen) en kan nog wel wat hebben want nierdieet met gelei bestaat niet voor zover ik weet. Lekker seniorvoer met gelei en Ipakitine geven en laat haar vooral genieten..
in zoverre dat het belangrijk is om de nieren zoveel mogelijk te ontlasten. doe je dat niet dan worden nierfaalkatzels misselijk en eten steeds minder tot helemaal bijna niet meer.. kies voor seniorvoer met kip in combi met ipa en dat kun je ook via spuitjedrinken min of meer gelijktijdig ingeven zodat je de smaak van het feesteten niet bederft. bij senior natvoer is het eiwitgehalte rond 8% en zeker geen 14.
in feite doe je dat al met de felix/nierdieet-combi, want zelf blijven eten is erg belangrijk.

er zijn op het gebied van nat nierdieetvoer vrij veel smaken, kijk ook eens bij beaphar, die hebben een uitgebreide serie nat nierdieetvoer.

moet nog even naar de ontstekingswaardes in je overzicht kijken om te zien of ze min of meer ernstige tandvleesontsteking kan hebben.

is het bloedafnemen gelukt zonder het zogeheten roesje? als dat niet erg soepel ging dan kan ik me voorstellen dat je da niet zat te springen om vervolgonderzoek te doen.
je zou kunnen kijken bij matatabi-staafjes, op veel katzels werkt dat erg rustgevend en het beinvloedt de waardes niet. ik heb het gebruikt bij mijn min of meer onhandelbare zwerfkat op mijn volkstuin om haar te wennen aan het verwijderen van teken, want die mevrouw is ook van de club 'mep, bijt, sisss, blaas en veel geklauw en maximaal uithalen'.
daarmee heeft ze haar zwerversbestaan overleeft maar voor het personeel is het wat onhandig.
matatabi lijkt op een zoethoutstaafje en is soort van katten-quat, plantaardig en denk ik niet verslavend. daarmee zou je haar kunnen laten wennen dat er in haar bekje gekeken wordt.

want vergeet niet.. ze is ongeveer haar hele leven buiten het dierenartsen/behandel-/verzorgmodel geweest en moet nu ineens wennen aan veel gedoe en dat op haar leeftijd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Cerna »

Het nadeel van Beaphar is dat het zo grof is en dat kan geweigerd worden wanneer een kat mondproblemen heeft. Ik had hetzelfde met Cochi (vorig jaar gestorven) en bij hem maakte ik er altijd een saus van en dan at hij het graag en had ook geen moeite meer met de grove stukjes die in de saus zaten. Maar Cochi was niet kieskeurig al draaide hij zich om wanneer ik dierenartsnierdieet voorzette.
Van gewoon voer met Ipa ging hij overigens niet spugen (terwijl zijn ureumwaarde hoger was dan die van Bowy) dus dat werkte goed bij hem.

Cochi is 5 jaar nierpatiënt geweest op grotendeels normaal voer met Ipa. We ontdekten het in een heel vroeg stadium omdat we bij 10+-katten jaarlijks een bloedonderzoek laten doen, en konden toen bijtijds sturen waardoor hij het nog zo lang heeft volgehouden. Wanneer een kat ouder is dan worden andere organen ook slechter en dan is het veel moeilijker om de kat stabiel te krijgen.
Toen Cochi eenmaal 18 was ging zijn conditie verder achteruit (veel sneller dan de jaren daarvoor) en dan valt er niets meer te sturen helaas.

Ik wil je niet in de put praten, maar probeer realistisch te zijn. Bowy is erg oud en iedere maand dat zij nu nog leeft moet je vooral besteden aan genieten en niet aan eindeloze dierenartsbezoeken, bloedprikken, nierdieet. Dat geeft allemaal heel veel stress terwijl een kat op deze leeftijd vooral rust wil en positieve aandacht.
Plaats reactie