Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

wij zetten poes Mies van rond 3 kg in een doos en dan op de weegschaal.
als ze even blijft zitten, krijgt ze een extra aai en iets lekkers.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Cerna »

Rik schreef:Brokken eet ze nog steeds niet. Wat ik ook doe, de RC Renal brokken laat ze gewoon staan. Heb nu een zak Hills K/D brokken gekocht. Hopelijk wil ze daar wel wat aan knabbelen. Ze is nooit echt een grote brokken-eter geweest maar ze at er altijd wel wat van. Meestal als ze honger kreeg omdat het te lang duurde voor haar etenstijd. Maar met de meerdere momenten en kleinere portie maaltijden heeft ze daar misschien nu geen behoefte meer aan. En gewoon wachten totdat ze echt honger heeft en eraan begint wil ik haar niet aandoen. Anders krijgt ze voortaan alleen nog maar natvoer... (want ik blijf geen dure zakken brokken kopen als madam ze niet wil eten)
Zowel Hills als RC hebben eetgarantie. Mocht ze een bepaalde brok dus niet willen eten, dan mag de zak terug naar de dierenarts en krijg je je geld terug.
Ik haal nog wel eens proefzakjes RC Renal special. Die brokjes zijn veel smakelijker dan de gewone RC renal en ze hebben nog steeds proefzakjes. Ik heb echter begrepen van de da-assistente dat de zakjes eruit gaan omdat RC nu ook eetgarantie geeft, maar misschien kun je nog een paar zakjes krijgen?
Bij onze kliniek doen ze niet moeilijk wanneer ik zo nu en dan een paar zakjes haal (heb ook aangeboden om ze te betalen, maar dat hoefde niet). Het voordeel is dat je dan altijd (bijna) verse brokjes kunt geven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Ik haal nog wel eens proefzakjes RC Renal special. Die brokjes zijn veel smakelijker dan de gewone RC renal en ze hebben nog steeds proefzakjes.
Ik had oorspronkelijk ook 2 proefzakjes RC Renal (de normale en de special) meegekregen bij mijn DA (die heeft alleen RC in het assortiment). Daar deed ze vrij lang mee. Eigenlijk at ze het maar heel weinig, bijna niet. Ik heb toen bij MedPets een zak van 0,5kg RC Renal special gekocht (dat was de enige plaats waar ik deze kleine zak kon vinden). Die was niet zo duur en om nu gelijk een zak van 2kg te kopen vond ik wat veel (daar zou ze wel langer dan een jaar mee gaan doen :roll: ). Eigenlijk heeft ze daarna vrijwel niet meer aan de brokjes gezeten. Ik vond dat niet zo heel erg, de zak was dan ook relatief niet zo duur, en ik dacht, OK, dan wil ze dus geen brokjes meer (de oude Whiskas brokken at ze ook niet meer). Ze kreeg nu op meerdere momenten natvoer terwijl dat vroeger op 1 moment was per dag.

Nu moest ik van de week toch een bestelling doen bij MedPets (voor de Hills K/D Zalm, want die hebben ze bij Zooplus niet) en toen dacht ik... laat ik er ook maar gelijk eens een zak Hills K/D brokjes bij doen (ik neem de gok wel of ze het nu wel of niet eet). Als ze die niet zou eten zou ik gewoon stoppen met de brokken. (Ik dacht echt dat ze helemaal uitgekeken was op brokken na de attack.) Ik had nog in gedachte om een proefzakje Trovet Renal & Oxalate aan te vragen op http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... D&dier=kat maar als ze dat ook niet zou eten dan zou het afgelopen zijn met de brokken.

Nou... dat had ik dus even mis... Gisteravond dus wat van die Hills K/D blokjes op een schoteltje gelegd en ze at ze allemaal gelijk op. Het 2e portie ging ook gelijk op (dus had ze gisteravond niet zoveel zin meer in het natvoer met medicijnen :icon_shifty: ) en vannacht heeft ze ook het laagje uit haar bakje gegeten. Dus blijkbaar was ze nog helemaal niet uitgekeken op brokjes maar was voor haar de RC Renal (special) brokjes niet smakelijk genoeg. Achteraf gezien had ik dus toch ergens een proefzakje Hills moeten halen maar ik heb heel omgeving Tilburg afgebeld en nergens hadden ze Hills meer. Allemaal zijn ze aan het overstappen naar RC. Uiteindelijk via Hills-contact wel een adres gekregen (naast 2 andere die al op RC over waren) maar dat is helemaal de andere kant van Tilburg dus toen dacht ik de gok maar gewoon te wagen om het bij MedPets te bestellen (dus met onverwacht success :edance: ).

Ik wist overigens niet dat Hills en RC een eetgarantie/smaakgarantie/tevredenheidsgarantie hebben (was mij ook niet verteld door de DA). MedPets en Zooplus halen het overigens niet via de Nederlandse distributeur dus daar zul je geen smaakgarantie hebben.

De Hills K/D ligt nu in de groentela van de koelkast en ik ben benieuwd hoe snel ze die zak van 1,5kg op gaat krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

blijkbaar kan haar systeem veel beter overweg met de formule van Hills k/d dan met bv RC renal of anders.
en die formules verschillen aanmerkelijk, ik heb het wel eens uitgezocht en bij sommig nierdieetvoer komt de energie uit de koolhydraten en bij ander uit vet.
en er zijn er ook nog waar de koolhydraten zijn gefermenteerd à la de muizenmaag en nog al wat behulpzame kruiden zijn toegevoegd.

verstandig om het in de groentela te leggen want mijn ervaring is dat k/d snel muf/vervelend gaat ruiken, waarsch omdat het zo vet is.
specific is trouwens ook van dat type zoals k/d en moet eigenlijk ook in de groentela en niet bij een dierenwinkel aangeschaft. want moet vers zijn en ook bij de leverancier koel bewaard worden.

over die smaak+retourgarantie via medpets zou je zowel Medpets als Hills Nederland even moeten mailen, volgens mij moet je leverancier aan die voorwaarden voldoen en maakt het niet uit waar het dan vandaan komt. dat zit in het consumentenrecht en dinky hi ;-) hi weet daar alles van......

:eclap: geweldig dat ze k/d brokjes lekker vindt en voorlopig (afkloppen..) een zorg minder!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Het gaat goed met mijn Bowy. Inmiddels zit ze een maandje op Semintra. Ik merk niet zoveel verschil in gedrag dus het vele/diepe slapen zal niet daar aan liggen. Ze zal wel een flinke klap gehad hebben in de hersenen van die attack. Ik denk ook niet dat dat meer anders zal worden. Ontlasting is nog wel hard maar om de 1-2 dagen altijd wel constant (zonder Laxa-past e.d.). Wel denk ik af en toe te merken dat ze toch een stuk minder ziet. De hoge bloeddruk zal toch haar tol geëist hebben. Maar ze kan nog wel wat zien want ze springt nog naar dingen die echt niet alleen op gevoel te doen zijn. Verder is het een heel gepuzzel wat ze nu lekker vindt. De Felix (met ipa en medicijnen) blijft ze het lekkerste vinden maar ik ben dus van al het andere aan het proberen. Ik ben wel blij dat ze de Hills k/d brokken lust voor af en toe tussendoor als ze honger krijgt. (Proefzakje Trovet is ook onderweg)

Ik plak hier maar even in mijn eigen topic mijn voerlijstje (heb ik maar even niet in Pluisje gedaan):
(alleen gekeken naar maximaal 100gram, de > 150gram vindt ik te veel als portie)
(alleen kleinste hoeveelheid, bij bulk zijn de prijzen anders maar het was alleen om aan te geven wie wat had)

Code: Selecteer alles

NATVOER                                    medpets   zooplus  Bowy
Felix senior (Em-Te)       zakjes  10x100  €  3,50            Mjam... Mjam... (maar slecht)
Royal Canin Renal tonijn   zakjes  12x100  € 13,50   € 12,99  Uhm, alleen bij honger
Royal Canin Renal kip      zakjes  12x100  € 13,50   -        Uhm, alleen bij honger
Royal Canin Renal rund     zakjes  12x100  € 13,50   -        Uhm, alleen bij honger
Hills k/d         kip      zakjes  12x 85  € 13,50   €  9,99  Bah... :(
Hills k/d         beef     zakjes  12x 85  € 13,95   -        -
Hills k/d         zalm     zakjes  12x 85  € 13,95   -        Bah... :(
Specific Kidney            kuipjes  7x100  €  7,95            momenteel aan het testen
Integra Protect   kip      kuipjes  6x100            € 5,50   momenteel aan het testen
Integra Protect   varken   kuipjes  6x100            € 5,50   
Integra Protect   kalkoen  kuipjes  6x100            € 5,50
Sanimed Renal              zakjes  12x100  € 12,95                 (nog proberen)
Tovet rid Renal   kip      blikjes 24x 85  € 21,75                 (nog proberen)
Tovet rid Renal   lam      blikjes 24x 85  € 21,75                 -
Beaphar nieren    kipborst kuipjes  6x100            € 5,99        (nog proberen)
Beaphar nieren    koolvis  kuipjes  6x100            € 5,99        -
Beaphar nieren    eend     kuipjes  6x100            € 5,99        -
Beaphar nieren    lam      kuipjes  6x100            € 5,99        -
Kattovit Nieren   lam      blikjes 12x 85            € 7,99        (nog proberen)
Kattovit Nieren   kip      blikjes 12x 85            € 7,99        -

DROOGVOER                                  medpets   zooplus  Bowy
Whiskas brokken (Em-Te)                                       prullenbak
Royal Canin Renal (+special)       0,5 kg  €  7,95            Bah... nope
Royal Canin Renal (+special)       2   kg  € 25,75   € 24,90  Bah... nope
Hills k/d                          1,5 kg  € 19,95            Knabbelwaardig :)
Hills k/d                          5   kg            € 44,90
Trovet rid Renal                   3   kg  € 25,25            proefverpakking onderweg
Kattovit Low Protein               0,2 kg            €  1,99
Integra Protect                    0,25kg            €  2,99
Integra Protect                    1,75kg            € 12,99
Specific Kidney                    1   kg  € 13,75
Specific Kidney                    3   kg  € 35,95   € 27,90
Sanimed Renal                      1,5 kg  € 15,25
en nog een paar maar voorlopig eet ze Hills k/d
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

:eclap: :-P wat een mooi overzicht en een heleboel uitzoekwerk..
wees blij dat ze k/d-brokjes eet.. en dat in combi met felix+ipa houdt haar wel op de been.
en zo schuldig over felix hoef je je ook niet te voelen want water is prima voor de nieren.. en ze mag ook nog wel wat lol in haar leven hebben.

gelukkig gaat het goed, schrijf je en dat is zorg minder. eet/drinkt/plast/poept en af en toe wat laxapast is ook niet zo erg om de handel handje te helpen..

gimpet heeft een moutpasta met extra vezels met maar 2% eiwit en geen toegevoegde vits+mins+etc. die zou je ook eens kunnen proberen en als Bowy daar haar pootjes bij aflikt, dan zou je daar een paar stukjes zachtgekookte eidooier mee op kunnen leuken..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... mout/27171
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Cerna »

Alle merken en smaakjes bekend.

Integrabrokjes konden hier gelijk de afvalbak in dus die zou ik niet willen adviseren (mocht je dat nog willen proberen). Integra natvoer vind ik erg grof en er is lastig een papje van te maken. Geldt ook voor Beaphar, maar alle smaakjes werden hier met heel veel smaak gegeten.
Kattovit was ook een tijdje lekker en is smeuiig dus goed met water te mengen.

Noa vindt Trovet beide smaakjes lekker evenals de brokjes. Nadeel is dat je gelijk 24 blikjes moet kopen bij MedPets.
Specific was even lekker, maar werd net als KD (blikjes geen zakjes), vaak te machtig/vet gevonden. Specificbrokjes vonden ze eventjes lekker.

Mocht je nog meer willen uitproberen, adviseer ik Beaphar en Kattovit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Tsja... wat hebben we veel over voor onze (zieke) kattepoezels... :iluvu: :lol_sign:
Inmiddels ben ik vaste klant (met bonus-programma) bij Zooplus en medpets.
Mijn lieverd kan voorlopig weer vooruit :grin: (en heeft lekker veel om uit te proberen)

Afbeelding

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door dclizzy »

Lieve rik !! jij hebt alvast een sterretje achter je naam dat je een goede baas bent ;-) wat een smoeltje heeft bowy aan de verzorging zal het zeker niet liggen.
b.t w. Ik heb de foto aan mijn partner laten zien dat ik niet de enge ben hahahaah Jij hebt me nog net iets overtroffen.

een dikke knuffel voor bowy
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Bowy heeft inderdaad een heerlijk smoeltje en wat ziet ze er goed uit!
Mooi vol lijfje, goeie vacht...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

yès, Bowy ziet er prima uit! en dat voor een poes van 18..! :pdtold:
die kan voorlopig vooruit met al haar lekkere verantwoorde hapjes. grote pot ipa zie ik en heerlijke gimpet-pasta.
niervoer is hoogenergetisch en daar eten ze doorgaans wat minder van, missch in je achterhoofd houden. wegen is dan de beste manier om in de gaten te houden of ze niet afvalt.
maar zo te zien heeft ze nog zat vet en vlees op haar botjes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Ja... :grin: Het is wel een geflatteerde foto. Als ze daar zo op haar plankje zit dan "ploft" ze helemaal uit. Onder een foto buiten (aanklikbaar). Haar vacht is nog redelijk (is mooier geweest) en ook bij haar bekken zie ik af en toe een deukje die mij vroeger nooit opviel (maar dat kan natuurlijk omdat ik er nooit op lette) en haar zicht is een stuk slechter. Maar voor haar 18 jaar (met nierfalen) ben ik wel tevreden. Wel dacht ik vorig jaar nog... hoe oud zou ze kunnen worden... zo gezond leek ze mij te zijn... (inschattingsfoutje :-( ). Dan zie je hoe sluipend nierfalen/hoge bloeddruk kan zijn. In één keer een attack en het kan gedaan zijn. In haar doen en laten zie ik ook dat ze het afgelopen jaar, zeker na de attack, ouder geworden is. (Maarja, veel spelen hoef je natuurlijk niet meer van een 18 jarige te verwachten :lol: )

Ze weegt nog steeds rond de 3kg. Ik heb haar wel eens op 3.2kg gemeten, op een mensenweegschaal, maar op de keukenweegschaal was het maar 2780 gram. Ze eet in ieder geval nog wel goed. Beaphar natvoer is er gisteravond goed ingegaan. Vanochtend wel weer een klein beetje Felix/ipa om de medicijnen te mixen maar dat moet uiteindelijk ook plaats maken voor nierdieet (durfde ik nog niet aan). Gelukkig eet/knabbelt ze ook goed van de Hills k/d maar ik heb gewoon ook even van die andere brokken (Integra en Kattovit) een kleine zak genomen om eens te kijken hoe ze die vindt (waren ook niet zo duur, 250 en 400 gram). Mijn streven is 100 gram Felix of 85 gram nierdieet aangevuld met wat brokjes. Maar als ze een keer meer brokjes eet zal ze het natvoer natuurlijk eerder laten staan. Ik maak me dus ook niet zo'n zorgen als ze een keer wat slechter van het natvoer eet. (en ze drinkt uit zichzelf gewoon goed)

Wel heeft ze de afgelopen 2 dagen wat overgegeven (niet veel). Vanavond dus de Gimpet eens proberen. Ik hoop dat ze die lekker vindt. Lax-A-Past kijkt ze niet naar om. Meestal komt die haarbal er uiteindelijk wel uit. In ieder geval wordt ze nu wel wakker als ik thuiskom (ze komt me weer begroeten op de trap, wel na een aanmoedigend fluitje van mij terwijl dat vroeger zonder kon. Ze moet dus eerst wakker worden.).

Ik moet ook nog eens een keer alle goede foto's verzamelen voor een album maar op de meeste foto's die ik maak staat ze niet goed op. Als ze me in de gaten heeft komt ze me altijd gelijk tegemoet lopen. Wel gemerkt dat als ik haar op een tafel zet, dat ze dat dus niet kan doen. Dan lukt een foto meestal nog wel :uunk: :eyecrazy: Bij jullie allemaal gaat dat nemen van foto's schijnbaar een stuk makkelijker :lol:

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Dinky »

Hahaha nou ik heb zeer regelmatig dat ik een foto wil maken van een slapende dinky maar als ik fototoestel pak wordt ze vrijwel altijd wakker en komt naar mij toe lopen hoor :lol: Kwestie van vaak en veel foto's maken en dan zit er al snel een goede tussen ;)

Vind dat Bowy er goed uitziet en fijn te lezen dat ze toch steeds nog wat op lijkt te knappen na die aanval :) Maar wat wil je ook met een verzorger die Bowy zo goed mogelijk verzorgd met een ruime keuze aan eten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

ђเєթ ђเєթ ђ๏єгคคคคคคคค
ᗰIᒍᑎ ᒪIEᐯE ᔕᑕᕼᗩT Iᔕ ᐯᗩᑎᗪᗩᗩG ᒍᗩᖇIG (19 ᒍᗩᗩᖇ)

Het is nu ruim een jaar na haar attack en diagnose van nierfalen en te hoge bloeddruk. Ze doet het nog prima. Het nierdieet eet ze wel maar Felix/ipa vindt ze nog steeds lekkerder. Maar ik ben al lang blij dat ik nog geen echte eetstaking met haar heb meegemaakt (wat met wel meer nierpatientjes gebeurd). Ze slaapt veel en nog steeds erg vast maar als ze wakker is doet ze nog steeds haar eigen ding. Wel gaat haar zicht langzaam achteruit (waarschijnlijk door de nog steeds te hoge bloeddruk) maar daar weet ze goed mee om te gaan. Al met al een turbulent jaar achter de rug (waarschijnlijk meer voor mij, met mijn zorgen, dan voor haar :)) We kijken weer fris uit naar de zomer en kunnen weer gaan aftellen naar de 20.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door castratenkoor »

Gefeliciteerd Bowy en Rik! Prachtige leeftijd, op naar de 25.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie