Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Bedankt voor het kijken naar de bloedwaarden.
Adriana schreef:nierwaardes vallen me reuze mee!
Het enige rare vond ik dat bij de referentiewaarde voor Kreat (0-129) staat terwijl de bovengrens vaak 164 is. (dan zou 163 natuurlijk niet mis zijn, maar het zal wel met de calibratie van de machine te maken hebben maar het is wel weer een vraag voor het volgende bezoek. puntje erbij op het lijstje)
Adriana schreef:bij nierklantjes is het altijd handig idee te hebben of het chronisch - en dus progressief - is of incidentele nierschade - bv door vergiftiging - en dan heet het acuut nierfalen.
Ik zou denken dat ze bij verdenking op acuut nierfalen wel direct een vervolgafspraak zouden maken want volgens mij moet je er dan vroeg bij zijn (en zou ze een tijdje aan het infuus moeten).
Adriana schreef:is het bloedafnemen gelukt zonder het zogeheten roesje?
Ja, het bloed afnemen zelf was totaal geen probleem. Was in een paar seconden gedaan. De bloeddruk aan de andere kant is wel een groot probleem. Daar verzet ze zich behoorlijk tegen (wat natuurlijk ook geen positieve invloed heeft op die meting maar daar houden ze enigszins rekening mee). En een roesje of verdoving voor de bloeddrukmeting werkt geloof ik ook niet. Ik werd (bij het licht vasthouden) zelfs gebeten toen er druk op die staartband kwam (en naar mij slaat ze nooit uit). En daarna is van licht vasthouden dan ook geen sprake meer.
Adriana schreef:moet nog even naar de ontstekingswaardes in je overzicht kijken om te zien of ze min of meer ernstige tandvleesontsteking kan hebben.
Ik had daar nog speciaal naderhand gevraagd (ik geloof wel dat dat aan de assistente was) of ze ontstekingen aan gebit in de bloedmeting konden zien en ze zei dat dat met deze meting niet te zien zou zijn. Ik zou me ook zo voorstellen dat als de DA dat zou zien dat er dan wel naar gekeken wordt. Maar nogmaals, waarschijnlijk dat ie zo geschrokken was van de hoge bloeddruk dat ie eerder dacht dat het toch een aflopende zaak zou zijn en eerst wilde bekijken of de bloeddruk naar beneden te halen is.
Adriana schreef:veel tandsteen dus, je zou kunnen proberen of je zelf (met matatabi..?) met je nagels een deel eraf kunt halen. is je dierenarts ook dierentandarts?
Ik weet eigenlijk niet of ze zich ook echt tandarts noemen. Ik denk het niet. Het is een dierenartsenpraktijk met vele verschillende DA's met eigen specialiteiten. Bij het nakijken van het bekkie werd de DA wel bijna gebeten. Of ze dus echt tandsteen of ontstoken tandvlees heeft was moeilijk te zien. Het was gelijk smak... hap... Ik heb zelf in ieder geval wel gezien dat de tanden behoorlijk vergeeld zijn en hij zei dat ze dus wel last van haar gebit zal hebben met dat smakken. Maar het beter bekijken zou misschien wel weer met een roesje kunnen. Dus de volgende keer ga ik deze dingen zeker aankaarten. Zeker ook omdat als het om een ontsteking zou gaan dit op te lossen moet zijn zonder de tanden te trekken. Tanden trekken en dingen waar ze echt stress van heeft ga ik haar niet meer aandoen maar zodra er nog opties zijn kan ik natuurlijk niet zomaar opgeven (binnen redelijke grenzen). We moeten eerst maar eens goed kijken of daar een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen.

Ze heeft vannacht en vanochtend wel weer van d'r brokjes gegeten (nadat ze die al heel lang links heeft laten liggen). Maar terwijl ik dit zit te tikken heeft ze d'r kleine portie Felix met Amlodipine eruit gegooid (en zit ze nu weer gedeeltelijk op te peuzelen) maar dat is nu voor het eerst in 2 maanden dat ze overgeeft dus ik hoop dat dat eenmalig is. Oooo, wacht... Er zit een haarbal tussen :edance: Dan hoef ik me daar toch geen zorgen om te maken :grin:

(ze zit alweer om d'r volgende portie te mauwen... en de brokjes dan gewoon laten staan... eigenwijze kat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

;-) :lol: de referentiewaarde voor creatinine bij spotchem is 80 - 164
http://www.menarinidiagnostics.nl/conte ... i_spotchem

ik vond die 0/nul ook al zo raar, maar er was zoveel anders na te kijken en te beantwoorden..

het zou een ander, moderner type spotchem kunnen zijn maar de ref waarde voor ureum klopt wel, dus ga ik ervan uit dat er ergens een paar typefouten zitten...

en inderdaad, als de dierenarts daar zijn nierdiagnose op heeft gebaseerd, dan.. hebben jullie nog wel wat door te praten.. hihi
kijk dan ook nog even naar de noodzaak voor fortekor.. lees de bijsluiter en praat even met je da door of hier 'baat het niet, het schaadt waarsch wel' van toepassing is..

de waardes bij een aanval van acuut nierfalen en dus een paar etmalen infuus om goed door te spoelen, zijn heel veel hoger!

te zien aan de gluco waarde was mevrouw heel rustig want als ze totaal in de stress was, zou die waarde aanzienlijk hoger zijn geweest..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Adriana schreef:het zou een ander, moderner type spotchem kunnen zijn maar de ref waarde voor ureum klopt wel, dus ga ik ervan uit dat er ergens een paar typefouten zitten...
Dat begin ik nu ook te vermoeden. Ik ben de bovenwaarde van 129 alleen maar bij honden tegengekomen (maar nooit met een onderwaarde van 0). Ik ga hier morgen eens achteraan. Als het inderdaad niet klopt dan zou het met het nierfalen mee kunnen vallen (beginstadium, en dan is het inderdaad de vraag of Fortekor nodig is want voor de bloeddrukverlagende eigenschap is het niet nodig omdat hiervoor de Amlodipine is. Maar ik dacht dat Fortekor ook was voor het tegengaan van eiwitverlies via de nieren en dat zou bij een beginnende nierfalen toch ook goed moeten zijn?). Een vervolg bloedonderzoek (met e.v. een Urine-onderzoek) zou dan in ieder geval meer duidelijkheid moeten gaan geven over het verloop. (wordt vervolgd...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Kattebeest »

Even nog een reactie n.a.v. het laatste bericht van Annet en de suggestie van Adriana om matatabi stokjes te proberen.

Pas laat het effect van catnip en valeriaan ontdekt. Waarschijnlijk ken je het al maar je kan Bowy daar misschien heel gelukkig mee maken. De matatabi stokjes werken hier niet, Kasper is geen knager. Maar catnip en valeriaan vindt hij heerlijk. Van catnip raakt hij in alle staten, van valeriaan wordt hij heel tevreden en ontspannen. Leuk om te zien...
Stoffen zakje met valeriaan ligt boven op de slaapkamer. Vlak voor slapengaan rolt hij erop en neemt het tussen zijn voorpootjes om kopjes te geven. Hetzelfde bij opstaan.

Matatabi stokjes heb ik geloof ik via medpets besteld. Catnip en valeriaanzakjes van zooplus.
Fijne afwisseling/afleiding voor jou en voor Bowy tijdens het medisch speurwerk ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

Rik schreef:Als het inderdaad niet klopt dan zou het met het nierfalen mee kunnen vallen (beginstadium, en dan is het inderdaad de vraag of Fortekor nodig is want voor de bloeddrukverlagende eigenschap is het niet nodig omdat hiervoor de Amlodipine is.
....ik zou in dit geval onmiddellijk stoppen met fortekor en eerst afwachten hoe ze reageert op amlodipine + nierdieet + ipakitine en nog wat feesteten. fortekor is een vrij heftig medicijn dat behoorlijk ingrijpt en het is even de vraag of er kruiseffecten zijn met amlodipine.
bovendien moet het allemaal worden afgebroken door, jawel, de nieren..

als je haar nieren wilt helpen en ureum omlaag wilt krijgen dan zou je 'puur nier' of soortgelijk kunnen overwegen.
voorheen was er McSamuels niertonicum maar dat wordt niet meer gemaakt.
basis is solidago+lespedeza en ik weet uit eigen ervaring dat dit erg goed werkt.
http://www.medpets.nl/rubenal/#product-description
http://www.medpets.nl/puur+nier/#product-description
http://www.medpets.nl/renalzin/#product-description

ik weet niet hoever je al in 'Pluis' bent..... de website http://www.felinecrf.com is een geweldige informatiebron met goed gedocumenteerde, vaak wetenschappelijke artikelen/info en overzichtelijk ingedeeld.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Ze wordt nog steeds beschouwd als nierpatiëntje :-(

Inmiddels heb ik geïnformeerd over de vreemde referentiewaardes (0-129) voor de Creatine in de Spotchem bepaling van de Senioren Screening Kat. Het schijnt dat ze tegenwoordig 144 als bovenwaarde aanhouden (en schijnbaar hebben ze de waarde in hun computer gewoon op 0-129 staan maar voor de beoordeling wordt tegenwoordig echt 144 gebruikt) In combinatie met de verhoogde Ureum betekend dit dat Bowy dus nog steeds als nierpatiëntje te boek staat.

Op mijn vraag over ernst (omdat 163 natuurlijk niet zover van 144 af ligt, zeker als vroeger 165 gebruikt werd) en in welke fase verwachten ze dat ze in fase 2 zit.

Ze adviseren wel (omdat er toch wel echt sprake is van nierfalen) om de Fortekor te blijven geven. Ze hebben geen slechte ervaringen met het geven van Aplodipine i.c.m. Fortekor en omdat de Fortekor niet alleen voor de Creatine-level is maar ook voor andere dingen (ter ondersteuning van de nieren) is dit dus wel verstandig. Ze zijn ook bezig met een nieuw medicijn en er zijn alternatieven maar tot volgende week (volgende 'ronde' onderzoeken) geef ik het nog even door.

Er werd nu wel gesproken (ik had nu niet mijn eigen DA aan de lijn) over een vervolgonderzoek. Naast de bloeddruk (want dat is inmiddels 22 April voor het laatst gedaan) wordt als hoofdzaak een Urineonderzoek gedaan. Eventueel kan er op verzoek ook gelijk weer een bloedonderzoek gedaan worden. Kalium kunnen ze geloof ik wel zelf meten maar Fosfor ip moeten ze opsturen. Ik moet dus even kijken of het werkelijk nodig is (weet zo even 123 niet wat het belang was boven het Urineonderzoek als daar een duidelijk uitslag op komt, moet het forum nog even doorspitten). Toch weer een bloedonderzoek lijkt mij persoonlijk toch wel handig om in ieder geval verschil en verloop te zien (het is wel prijzig maar daar kijken we inmiddels niet meer naar want zoals ze er nu voor staat lijkt het mij toch wel hoopvol en toch echt geen opgegeven geval, wat even na de attack niet helemaal duidelijk was)

Even kwam de Metacam nog ter sprake. Ze dacht dat de Metacam meegegeven was voor een eventuele ontsteking in de bek maar ik had het gekregen als pijnstiller. Ze blijven goede ervaringen hebben met Metacam als ontstekingsremmer en pijnstiller ook bij nierpatiënten (maar ik weet inmiddels wel dat ik, indien nodig, voor de alternatieven ga). Echter zal het bestrijden van een ontsteking in de bek (b.v. met Stomorgyl of iets anders) sowieso tijdelijk zijn want als de oorzaak in tandsteen ligt zal dat toch aangepakt moeten worden (wat natuurlijk nog de vraag is of ik dat wil laten doen). Hopelijk laat ze de volgende keer wat beter in d'r bek kijken zodat daar wat meer duidelijkheid over kan komen.

Gelukkig eet ze nu weer goed. Ook de halve porties nierdieet gaan er uiteindelijk goed in (met wat gesmak en scheef kopje naderhand maar zolang ze eet is het prima).

Volgende uitzoekwerk wordt dus het Urineonderzoek (met waardes en consequenties). Lekker... korrels halen om dat op te vangen... Dan zullen we volgende week wel weer zien wat dat oplevert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

met deze referentiewaarde is ze fase 1 (van de 4) nierfaalkatzel.

fosfor ip kunnen ze zelf meten, welk type spotchem hebben ze?
ik kom bij de spotchem-vertegenwoordiger deze referentiewaarde voor spotchem (types) niet tegen. en een 0-waarde is sowieso onzin voor creatinine.
ze is nierpatient omdat ze geen reserve-capaciteit nierfunctie meer heeft, maar het kan veel slechter.

in de bijsluiter van metacam staat nierfalen bij de contra-indicaties, kan deze da niet lezen? het standaard-antwoord voor metacam-bezwaren bij dierenartsen is dat zij er geen slechte ervaringen mee hebben. nee, voor honden is het een prima middel! onsior en tolfedine gaan via de lever, in dit geval ook niet jofel maar waarsch iets minder schadelijk.

ureum is een soort van dagwaarde en eigenlijk zou je nuchter moeten meten, wil je correcte waardes krijgen. het komt vaak voor bij nierkatzels met een hoge crea dat de ureum nog redelijk laag is. maar als zo'n katzel de afgelopen 24 uur nauwelijks iets heeft gegeten dan levert dat relatief lage ureumwaarde op.
en omgekeerd gaat ook op en dat is denk ik bij Bowy het geval geweest.

kijk uit met het zo snel wisselen van ace-remmers! want ze doelen waarsch op semintra en ik weet niet of daar tijd tussen moet zitten als je van fortekor af komt.

als urine wordt bekeken dan is daar een spotchem programma voor icm andere nierwaardes. zie pdf. en dan hoef je geen urine op te vangen denk ik. pollepel onder de staart werkt prima..

fijn dat ze goed eet, en ook nog nierdieetvoer!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Adriana schreef:met deze referentiewaarde is ze fase 1 (van de 4) nierfaalkatzel.
Ja, ik begin ook te vermoeden dat het met nierfalen (gelukkig) mee valt (hoewel het begin er wel lijkt te zijn). We zullen bij een tweede meting wel meer weten of de waardes nog wat gezakt zijn. (Ik zal eens kijken en navragen of het verstandiger is om dat nuchter te doen en hoop dat dat dan lukt, dan zal ze wel even 12 uur mekkeren).
Adriana schreef:fosfor ip kunnen ze zelf meten, welk type spotchem hebben ze?
Ik weet niet welk type spotchem ze hebben maar de fosfor ip konden ze niet zelf doen (werd gezegd maar ik zal het toch nóg eens navragen en het dan anorganische fosfor noemen maar ik mag toch zeker wel aannemen dat ze dat weten). Ik vond het ook raar dat 144 dus nergens stond op de uitslag (en wel die 129) en dat het nergens op internet te vinden is. Je zou toch ook zeggen dat als dat standaard gewijzigd is in de DA-community dat je dat terug zou moeten kunnen vinden.
Adriana schreef:in de bijsluiter van metacam staat nierfalen bij de contra-indicaties, kan deze da niet lezen?
Ze kunnen blijkbaar wel lezen (en ik heb ze zelfs meerdere keren nog extra op die bijsluiter gewezen) maar het is inderdaad een soort oogkleppen op, denk ik. Ik weet inmiddels wel beter en omdat ze geen Tolfedine hebben zal het, indien echt nodig, in eerste instantie Onsior worden (maar gelukkig is het nog niet zover).
Adriana schreef:ureum is een soort van dagwaarde en eigenlijk zou je nuchter moeten meten, wil je correcte waardes krijgen. het komt vaak voor bij nierkatzels met een hoge crea dat de ureum nog redelijk laag is. maar als zo'n katzel de afgelopen 24 uur nauwelijks iets heeft gegeten dan levert dat relatief lage ureumwaarde op. en omgekeerd gaat ook op en dat is denk ik bij Bowy het geval geweest.
Dus hoge ureumwaarde zou een betrouwbare Crea-meting kunnen beïnvloeden? Dan denk ik dat ik haar wel nuchter mee ga nemen (ooo, wat zal ze mekkeren).
Adriana schreef:kijk uit met het zo snel wisselen van ace-remmers! want ze doelen waarsch op semintra en ik weet niet of daar tijd tussen moet zitten als je van fortekor af komt.
Ja, voordat ik om ga schakelen doe ik zeker zelf weer onderzoek. (Ben er wel achter dat dat geen overbodige luxe is.)
Adriana schreef:pollepel onder de staart werkt prima..
uuuuh :icon_shifty: ? En jij denkt dat mijn poes daar zo voor blijft zitten? Hihihi :lol: Ik zal het van het weekend alvast eens proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Dinky »

Hihi ik heb goede ervaring met de katkor korrels ;-) Duurt alleen volgens mij wel extra lang voor ze dan plast omdat het niet de normale korrels zijn maar met 1 kat in huis vind ik het ideaal :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Sifra »

Rik schreef: Adriana: pollepel onder de staart werkt prima.
En jij denkt dat mijn poes daar zo voor blijft zitten? Hihihi :lol: Ik zal het van het weekend alvast eens proberen.
Gewoon wachten tot ze begint te plassen, dan kan ze het niet meer ophouden.
Plastic katkor korrels werken inderdaad ook prima. Je kunt ook altijd nog een schone vuilniszak in reepjes knippen als kattenbakvulling om urine op te vangen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

ben je al een beetje over de schrik heen..? leuk snoetje heeft ze!

nee, ik zou Bowy niet plagen met nuchter meten, ik heb het als voorbeeld gebruikt. je zult zien dat haar ureum-waarde bij een volgende meting lager is met nierdieet! en creatinine zal ook gezakt zijn na ongeveer een maand/6 weken nierdieet.
en nuchter meten heeft hier toch geen meerwaarde? t is alleen maar dat je je realiseert dat een ureumwaarde net zoals bloedsuiker met de stofwisseling beetje heen en weer zwabbert. ik kan niet volgen dat een dierenarts de door univ van Utrecht vastgestelde referentiewaardes voor spotchem 'aanpast'. alle refwaardes kloppen en alleen bij crea wijken ze af.... dat levert in deze vorm wel meer nierklantjes voor de praktijk op, (denkt zij iets minder aardig...)

als je naar het pdf-overzicht kijkt dan zie je verschillende onderzoeken rechts en die beginnen bij panel V. daar zit een kidney-II bij en daarbij hoef je volgens mij geen urine aan te leveren.
en ze kunnen met een spotchem fosfor ip meten, dat hoeven ze niet op te sturen!

ook ik heb door schade en schande moeten leren dat je zelf moet zorgen dat je zo goed mogelijk op de hoogte bent. dat scheelt uitleg ter plaatse en levert veel beter meedenken met je da op.. overigens wel afhankelijk van de instelling van de betr. dierenarts, die moet daar tegen kunnen en sommigen worden daar erg zenuwachtig van! vooral van de 'hoezo dan wel en waartoe' vragen.

overigens, het is toch niet te filmen dat ze een katzel van deze leeftijd met nierfalen met metacam naar huis sturen? we hebben op het forum bewezen en zeer schrijnende gevallen van niercrisis na metacam en het lijkt tegenwoordig wel of de da's eraan verslaafd zijn.

:eclap: dat ze goed eet is een bewijs dat haar nierfunctie het nu aan kan.
bij te hoge ureum worden ze misselijk en eten slecht tot niet meer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Katelijne »

Ik breek hier even in. Weet niet in hoeverre dit kan helpen en het is een vrij nieuw medicijn, maar onze Osiris krijgt Semintra voor z'n nieren. Naar 't schijnt speciaal ontwikkeld voor katten, i.t.t. andere niermedicatie. Je moet het aantal kg optrekken met een spuitje en gewoon over het eten doen; hier wordt het er smakelijk afgelebberd.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Katelijne, alle suggesties zijn welkom hoor. Adriana noemde dit middel ook al (op mijn mededeling dat mijn DA ook bezig was naar een nieuw medicijn te kijken). Ik heb inmiddels de bijsluiter gelezen. Ik zal dit zeker aankaarten (en vragen of dit inderdaad het medicijn is wat zij bedoelde) en kijken of ze er al ervaring mee hebben en ook geschikt is voor Bowy (met haar hopelijk zeer licht verhoogde waardes). Nu heb ik gelukkig de Fortekor in zeer smakelijke pil-vorm. Ik hoef het tabletje 's-ochtend maar voor haar te leggen en ze smikkelt het smakelijk op. Maar als Semintra minder slechte bijwerkingen heeft is dat zeker het overwegen waard.

Adriana, ja... inmiddels ben ik wel over de schrik heen (en zoals het er nu uitziet kan het allemaal wel meevallen, tenminste dat is mijn hoop voor de testen van komende week).

Eigenlijk had ik moeten verwachten dat de DA niet heilig is en ook niet alles weet (en het soms grandioos verkeerd kan hebben). Toen Bowy een paar jaar was (3, 4 of 5?) at ze op een gegeven moment helemaal niet meer. De DA kon toen niets vinden (terwijl ik speciaal gevraagd had of ie kon kijken of ze last van een haarbal had). Maar hij kon niets voelen. Ze is toen een halve week aan het infuus gegaan maar dat heeft niets geholpen. Ik kreeg haar toen mee naar huis. Opgegeven. Als ze daar dan niet binnen een dag ofzo op zou knappen dan zou het afgelopen zijn. Eenmaal thuis, prompt een paar uur later, kotst ze een enorme haarbal uit. Gelijk was ze helemaal weer in orde. Ze is sindsdien (13/15 jaar) niet meer terug geweest bij de DA. Bowy is een binnenkat dus jaarlijkse injecties vond ik eigenlijk niet noodzakelijk. (Ik denk inmiddels wel dat mijn volgende poezen een jaarlijkse check-up gaan krijgen, of daar nu injecties bijzitten of niet, en dat ik ook ander voer ga gebruiken, maar ik hoop dat ik de komende jaren nog niet aan volgende poezen hoef te denken.)

Even een pollepel onder d'r gat gaat misschien nog wel lukken, zie ik. Wel merk ik dat ik elke keer te laat ben want dan zit ze al breeduit op de kattenbak. Daarvoor is het handig de kattenbak even ontoegankelijk maken. Want dan kan ik wel in de gaten houden wanneer ze erop wil en erbij gaan staan. Dan kan ik dus de kap eraf halen en dan gaat ze er wel gewoon op zitten. Nu het probleem dat ik dus geen lange pollepel heb. Wel een wat kortere soep-opscheplepel dus hopelijk werkt die :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Dinky »

Wanneer je er nog kap op hebt zitten kan je die wellicht helemaal verwijderen zodat je er gelijk beter bij kan komen? Of had je dat al en ben je dan steeds te laat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Normaal zit de kap er nog op. Die zou ik er inderdaad af kunnen houden. Maar omdat ik pas in de gaten heb dat ze erop zit als ik wat gegraaf hoor is het te laat (ze is vrij stil voordat ze erop gaat/moet). Maar misschien moet ik haar wat beter in de gaten houden om te zien wanneer ze moet.

Dus het is... of de kap eraf en goed in de gaten houden wanneer ze gaat zitten
of de kap erop (met iets ervoor, handoek ofzo) zodat ze zelf aangeeft eigenlijk wel te moeten zodat ik de kap eraf kan halen en dan gaat ze wel zitten (dat is me nu 1x gelukt, zonder lepel maar ik ben nog aan het oefenen ;-) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie