Diesel doet raar op de bak

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Renatevanderveer »

Hier heb ik er toen voor gekozen tijdelijk helemaal over te stappen op Royal Canin Urinary.
Ik ben zowel de brokken als het natvoer gaan geven en binnen een paar dagen zag ik verschil.
Snickers dronk (drinkt) vele malen beter en dat resulteerde in grote plassen op de kattenbak.
Je betaald er iets meer voor, maar dat boeide me dat op moment maar weinig.

Wanneer je gaat kijken naar Royal Canin met de S/O index, zit je goed.
Deze voeding bevat namelijk de verzurende factor die Diesel's voeding zo nodig heeft.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

ah ok Adriana ;-)
Ik had je topic daarover wel gelezen maar kon toch niet helemaal volgen nu.

Hoe dan ook, indien iemand ooit Onsior of eender welk ander diergeneeskundig middel in een apotheek in B zou willen kopen, dan moet je het wel eerst bestellen want de meeste apotheken hebben het niet standaard op voorraad. Als je 's ochtends bestelt (bv via de telefoon) heb je het meestal nog dezelfde dag.

Uit de databank van mijn apotheek:
Onsior kat 6 mg 30 co - 16,28 €

Ik heb het ook al gebruikt voor Piwi en Pappie, op advies van mijn DA (die zelf ook medicatie verkoopt)
Het zijn smakelijke tabletjes die ze zo uit je hand opeten.

@Ikey

pH 7,5 dat is erg hoog, lijkt me dus struviet wat ook het meeste voorkomt en gelukkig oplosbaar is door urineverzuren dieet. Wordt eerst iets als Hills s/d ofzo wat struvietoplossend is, en daarna voorkomend voer.

PS In gruisdieet (brokjes) wordt het natrium meestal wat verhoogd om het drinken te stimuleren.
Heb destijds ook blikjes s/d en c/d voor Pappie gekocht maar die weigerde hij te eten!
Laatst gewijzigd door artemis op 16 jan 2014 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Op basis van die pH van 7,5 zou ik aan struviet denken.
Als je dieetvoer gaat ophalen zit dat in proefzakjes? Neem dan meteen ook wat natvoer mee. Bijna elk blaasgruisvoer heeft zowel droge brokken als blikvoer.
En hier een lijst van dieetvoeders: http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-13.html
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Ik zou nu wel - ALS het inderdaad om struviet gaat - kiezen voor een echt struviet-oplossend dieetvoer (nat+droog). Dus bv Hill's Prescription Diet s/d of de Royal Canin Urinary S/O High Dilution. De gewone RC Urinary is prima als preventief dieetvoer, maar los wat minder goed op (vind ik). Maar er zijn er meer, zie m'n lijst (beetje naar beneden scrollen).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Bedankt voor al jullie adviezen! Net nog even voor het weekend voer opgehaald: RC urinary S/O high dilution, zowel droog als natvoer. Vooral die laatste had ik nodig, omdat we geen geschikt natvoer hebben voor Diesel. Droogvoer hadden we de proefzakjes.

Kan het kwaad als Skippy ervan mee eet? De da zei van niet, maar ik neem nu niks meer klakkeloos van haar aan...

En moet ik eigenlijk geleidelijk overgaan op dit nieuwe voer, zoals je altijd geleidelijk over moet gaan op nieuw voer? Om diarree te voorkomen, bedoel ik. Of moet Diesel, vanwege de ernst van de gruis, direct volledig over op het nieuwe voer?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

Ikey schreef:Kan het kwaad als Skippy ervan mee eet? De da zei van niet, maar ik neem nu niks meer klakkeloos van haar aan...

En moet ik eigenlijk geleidelijk overgaan op dit nieuwe voer, zoals je altijd geleidelijk over moet gaan op nieuw voer?
Of moet Diesel, vanwege de ernst van de gruis, direct volledig over op het nieuwe voer?
ja, dat kan kwaad omdat daar oplosstoffen inzitten die een blaasgruiskatzel maar relatief kortdurend binnen mag krijgen en een niet blaasgruiskatzel dus bij voorkeur helemaal niet.

kijk even of Diesel het nieuwe voer naadloos accepteert en des te beter als dat het geval is want hoe eerder het gruis oplost hoe minder kans op eventuele verstopping en de rest van de ellende.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Adriana schreef:ja, dat kan kwaad omdat daar oplosstoffen inzitten die een blaasgruiskatzel maar relatief kortdurend binnen mag krijgen en een niet blaasgruiskatzel dus bij voorkeur helemaal niet.
Kijk, dat bedoel ik dus met dat ik niks meer klakkeloos aanneem van de da. En mijn vertrouwen in deze praktijk daalt steeds verder!
Adriana schreef:kijk even of Diesel het nieuwe voer naadloos accepteert en des te beter als dat het geval is want hoe eerder het gruis oplost hoe minder kans op eventuele verstopping en de rest van de ellende.
Diesel heeft gisteravond en vanmorgen de brokjes met veel smaak opgegeten :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Anne87 »

Misschien is het toch tijd een andere dierenarts te gaan zoeken? :)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Van gruisvoorkomend wordt gezegd dat het geen kwaad kan voor een andere kat, maar gruisoplossend zou ik haar ook niet laten eten.
Maar wel fijn dat Diesel het dieet lust.

Ik las wat hogerop een beetje tussen de regels dat Diesel het wel leuk vond dat het deksel even van de kattenbak was. Is het geen optie voor jullie om dat er helemaal af te laten? Veel katten houden namelijk niet zo van een bak met deksel en in dat geval zou het kunnen leiden tot plas ophouden of plas uitstellen en dat is niet goed voor een gruiskat omdat het de urine geconcentreerder maakt, en dat werkt dan weer kristalvorming in de hand.

Hoe is het met zijn gewicht? Heeft Diesel overgewicht?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Ik doe ook even een duit in het zakje :grin:
Struvietoplossende dieten zoals Hill's s/d of RC Urinary Higfh Dilution zou ook ik nooit aan een gezonde kat geven.

Onderhoudsdieten: ik maak een onderscheid in de "Multi-care" dieten en de struviet-preventieve dieten.
Multicare dieetvoer: Hill's c/d en RC Urinary S/O (dat is dus niet de High Dilution) en de Virbac Vet Complex Urology Cat: : deze dieten werken preventief voor zowel struviet als oxalaat. De urine pH blijft mooi veilig ook voor een gezonde kat.
Als je een dieetvoer neemt dat uitsluitend struviet moet voorkomen heb je kans dat het toch teveel gaat verzuren en dat een gezonde kat die daar aanleg voor heeft een te lage pH krijgt en oxalaat gaat ontwikkelen.

Dus wil je een gezonde kat laten mee eten: niet van struviet-oplossend voer, en eventueel wél van een multicare blaasgruisdieet.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Ik had ook het idee dat er een verschil was tussen mee eten met voorkomend voer en oplossend voer. Duidelijk in ieder geval, Skippy mag niet mee eten van Diesels voer.
artemis schreef:Van gruisvoorkomend wordt gezegd dat het geen kwaad kan voor een andere kat, maar gruisoplossend zou ik haar ook niet laten eten.
Maar wel fijn dat Diesel het dieet lust.

Ik las wat hogerop een beetje tussen de regels dat Diesel het wel leuk vond dat het deksel even van de kattenbak was. Is het geen optie voor jullie om dat er helemaal af te laten? Veel katten houden namelijk niet zo van een bak met deksel en in dat geval zou het kunnen leiden tot plas ophouden of plas uitstellen en dat is niet goed voor een gruiskat omdat het de urine geconcentreerder maakt, en dat werkt dan weer kristalvorming in de hand.

Hoe is het met zijn gewicht? Heeft Diesel overgewicht?
Dat was meer een invulling van mijzelf. Ik geloof niet dat Diesel er echt problemen mee heeft, de laatste dagen loopt hij juist af en aan ;-) En ik hou de bakken goed schoon.

Diesel heeft licht overgewicht. Hij zou een halve kilo tot een kilo lichter mogen zijn (volgens diezelfde da...). Hij is 5,5 kilo. Ik vind het zelf onzin en hou van hem zoals hij is :eangel:
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Natuurlijk hou je van hem zoals hij is ;-) Maar je moet je goed realiseren dat overgewicht één van de faktoren is die een grote rol speelt bij blaasproblemen. Een kat met overgewicht wordt lui, beweegt te weinig en kan z'n plas gaan ophouden. Daardoor kan hij makkelijker gruis gaan vormen. Belangrijk om hem af te laten vallen (als z'n blaasprobleem onder controle is) in een rustig tempo, zodat hij actiever wordt.

Ik merk het aan m'n eigen katten: ze zijn nu na een half jaar dieetvoer allemaal afgevallen en zijn prompt een stuk actiever. Soms een beetje té actief naar m'n smaak ;-)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Ik snap je helemaal. Overgewicht is niet goed, maar Diesel heeft geen kilo's overgewicht. Ik denk dat Diesel door dit dieet wel wat gaat afvallen. Hem actiever krijgen wordt lastig, hij is namelijk van binnen een Brit. Het is absoluut geen actieve kat. Hij is maar voor weinig spelletjes te porren. Zijn lievelingsspelletje is op zijn rug liggen en hengelen naar een Kong met een rammeltje erin ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

En dat niet bewegen is dus het probleem. Ik heb ook zo'n kat gehad met blaasproblemen en geen overgewicht. Maar wel zo lui als de pest: hij lag het liefst heel mooi te wezen ....
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Ikey schreef: Dat was meer een invulling van mijzelf. Ik geloof niet dat Diesel er echt problemen mee heeft, de laatste dagen loopt hij juist af en aan ;-) En ik hou de bakken goed schoon.

Diesel heeft licht overgewicht. Hij zou een halve kilo tot een kilo lichter mogen zijn (volgens diezelfde da...). Hij is 5,5 kilo. Ik vind het zelf onzin en hou van hem zoals hij is :eangel:
Ok, jij hebt er natuurlijk het beste zicht op! Het was maar een suggestie omdat het deksel er meestal voor het personeel is. De kat zelf heeft er weinig aan en sommigen vinden het zelfs vervelend, maar mogelijk heeft Diesel er geen enkel probleem mee. Des te beter dan.
Langs de andere kant….. Pappie zit nu zo'n 9 à 10 jaar op gruisvoorkomend (zonder herval gelukkig) en is altijd een zorgenkindje gebleven, en al die tijd ben ik regelmatig zijn plasgedrag in de gaten blijven houden. Als hij het doet wanneer ik toevallig passeer, dan kijk ik van achter de hoek mee of het wel vlot gaat. En dat gaat ook weer makkelijker zonder deksel, begrijp je? ;-)

Natuurlijk hou je van Diesel zoals hij is! Maar zoals Margali al aanhaalde kan overgewicht invloed hebben, vandaar mijn vraag. Ik heb daarnet even je album met prachtige foto's bekeken en begrijp daardoor dat Diesel nog heel jong is. Daarom raad ik je aan zijn gewicht nu toch extra in de gaten te houden, temeer omdat gruisdieet erg kalorierijk is en hij er de komende jaren mogelijk nog meer van gaat verzwaren, en dat is dan weer niet goed, zie je.

Is dat ook jouw ervaring Margali?

Destijds zat Pappie aan de Hill's (c/d na s/d) en hij kwam aan zelfs met afgewogen dosis. Hij pikte wel regelmatig wat van de andere poes, dat is niet zo makkelijk. Hij woog ooit meer dan 7kg. Na jaren ben ik op Trovet ASD overgeschakeld en toen begon hij wel af te vallen. Maar dan kreeg hij een te snel werkende schildklier (diagnose 2 jaar geleden) --> graatmager, dan medicatie maar hij raakte niet goed ingesteld --> zijn gewicht ging toen op en af als een jojo. Nu is hij daarvan genezen maar is hij weer te zwaar en het lijkt moeilijk daar nog iets aan te doen.

Moraal: Het is veel makkelijker een kat die nog jong is terug op goed gewicht te krijgen dan een kat met aanleg voor overgewicht die al ouder is. Pappie is nu 13 à 14.

Is alleen maar goedbedoelde raad naar de toekomst toe. Maar ik ben het helemaal eens met Margali, stap voor stap nu en op een rustig tempo. Het is voor jou nu ook een hele nieuwe wereld en een aanpassing.
Ach, komt allemaal goed met Diesel ;-)
Dikke knuf voor hem!
Plaats reactie