Diesel doet raar op de bak

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Dinky »

Lieve Paula, ik zou proberen nog voor het weekend urine op te vangen en te laten onderzoeken door de DA (desnoods een andere DA) zodat je de juiste behandeling kan starten.
Wat Renate zegt over resistentie is in mijn ogen ook zeker het bezwaar tegen lukraak AB toedienen. Helemaal omdat maar zo'n klein percentage wordt veroorzaakt door bacteriën.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Er zijn nieuwe richtlijnen voor het gebruik van antibiotica juist met het oog op resistentie.
Er kan soms sprake zijn van een bacterie in de urine. Wil je een bacteriekweek doen omdat de uitslag duidt op een ontsteking en er geen gruis is, dan moet die urine verkregen worden dmv een blaaspunctie. Klinkt eng maar valt erg mee. Alleen op die manier is de urine steriel en geschikt om op kweek te zetten zodat je kunt achterhalen of en om welke bacterie het gaat en dan weet je ook welke AB het beste is. Meestal gaat het niet om een bacterie maart om andere problemen.
Misschien is dit een interessant artikel: http://www.govertswiniuszwart.nl/index. ... am/kat/121
Renatevanderveer

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Renatevanderveer »

Dat hebben ze bij Snickers uit voorzorg gedaan, die blaaspunctie.
Valt inderdaad erg mee, het klinkt erger dan het is..
Ik ben blij dat ze dat gedaan hebben, ik had het vreselijk gevonden als ze iets over het hoofd zouden zien.
Je hebt dan wel een rekening waar je U tegen zegt, maar het is wel duidelijk wat er gaande is.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Dat heeft je dierenarts dan goed aangepakt Renate. ;-)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Met Diesel gaat het inmiddels beter. Hij is een stuk actiever, had dus duidelijk pijn. Zijn kattenbakfrequentie leek gistermiddag te zijn afgenomen. Toen ik thuis kwam lag er lang niet zoveel grit voor de bak als een dag eerder. Maar gisteravond, vannacht en vanmorgen loopt ie wel weer heen en weer, heen en weer.. Nu ligt ie uitgeput te pitten op de bank na een uur wild doen :)

Ik ben absoluut niet tevreden over onze da. Zeker niet nu ik hoor dat bij zo'n beetje iedereen hier de urine werd onderzocht en dan hebben we het nog niet eens over dat ze geen vervanging hebben voor metacam.

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga toch maar urineonderzoek laten doen dan, dan weten we tenminste wat er aan de hand is en kunnen we dat gericht aanpakken. Als het voorbode is van gruis (wat ik vermoed) kan hij meteen op dieet. Als het een bacterie is kan hij gerichte ab krijgen. Als het dat geen van beide is, kan ik stoppen met de ab (lijkt me) en misschien om een blaasontspanner vragen. Of het vandaag nog gaat lukken om urine op te vangen weet ik niet, ik moet vanmiddag werken. Maar morgen lukt het zeker.

En 'rapido' een andere da zoeken :evil:
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Adriana schreef: (straks met kaplaarsjes aan en zuidwestertje op richting brievenbus voor Dieseltje.. hup Bolle..!)
Dankjewel, Adriana, eh, Bolle :grin:
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Je raadt het nooit.. Nadat ik mijn vorige bericht had getikt, ging ik vast dingen klaar zetten zodat ik Diesels plasje kon opvangen. Diesel zelf lang voor pampus, naar mijn idee diep in slaap. Niet dus ;-) Hij hoort mij bezig en komt kijken wat ik aan het doen ben. He, dacht hij, de kap is eraf, dat plast lekkerder! Dus ik kon meteen een bakje onder zijn kont schuiven.
Meteen daarna de da gebeld om te zeggen dat ik toch graag urineonderzoek wilde laten doen. Vond ze volgens mij een beetje vreemd, maar jammer dan. Ik kan het plasje meteen komen brengen. Dus dat heb ik gedaan.

Terwijl ik dit zit te tikken, krijg ik al een telefoontje van de de da zelf met de uitslag. Diesel heeft gruis en een fikse blaasontsteking. Ik zal zo als ik weer langsga (niet vergeten!) de waarden op papier vragen. Hij moet dus op een speciaal dieet, er worden proefzakjes voor hem neergelegd. Dan kan ik dat proberen.

Diesel moet ook pijnstiller blijven gebruiken, want hij heeft heel veel pijn. Omdat het soms wel 6 weken duurt tot het gruis weg is, kan het zijn dat hij zolang ook de pijnstiller nodig heeft. Ze had gehoord van mijn telefoontje gister over metacam en benadrukte nogmaals dat metacam het beste werkt bij blazen naar hun ervaring. Ze hadden ook onsior gegeven in het verleden, maar dan kwamen de baasjes toch weer terug omdat de kat pijn bleef houden. Ik heb gezegd dat ik hem absoluut niet zo lang metacam ga geven. Ik heb nu met haar afgesproken dat ik de komende dagen nog metacam geef en daarna overstap op onsior. Ik geloof haar namelijk ook dat dit het beste werkt. Dit vond ze goed, ze was het er niet mee eens.

Ook vroeg ik blaasontspanner? Dit had ze me niet meegegeven omdat dat een pil is en ze niet wist of ik pillen kon geven... :edoh: Kortom, die liggen ook voor me klaar.

Was er nog meer? Vast wel, maar dat ben ik nu even vergeten.. Komt zo wel weer naar boven. En straks nog maar weer een ritje op de fiets naar de da voor alle spullen. :pdtvelo:
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Dat is het betere werk! Goed van je dat je meteen kon opvangen. Vergeet behalve de uitslagen ook niet om te vragen om welk gruis het ging ;-)
Renatevanderveer

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Renatevanderveer »

You go girl!
Heel fijn dat het nu duidelijk wát er precies aan de hand is.
Nu kan Dieseltje alleen maar opknappen.
Ik blijf de redenatie van de Metacam ronduit waardeloos vinden, maar ik ben blij dat je een tussenweg hebt kunnen vinden.

Zet hem op Dieseltje!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

t is dat ik twee katten op schoot had (> 10 kg) en eentje in mijn nek (ja Enzo, je bent liehieiefffff), anders was ik achterstevoren van mijn stoel af gekukeld. wat een geklungel.....

maar gelukkig is het forum er ook nog hihi..
fikse blaasontsteking en gruis en dan bij een kater geen urine onderzoeken, oeioei..
wel vreselijk gelachen om Belgium/Drenthe speaking en van au/au/au, mijn arme gekneusde ribbetjes.. k moet ook maar weer aan de pijnstillers!

metacam blijft rotspul en check de dosis!!
k weet eigenlijk nog niet of het nu blaasontsteking met/zonder beesten is...

en ik geloof haar niet dat dit het beste werkt want het is een ontstekingsremmer, geen antibioticum. staat bovendien niet in de bijsluiter als toepassing, lijkt me dus lariekoek.
staat een verzopen katje in de gang.... goed zo Bolle, braaf! bonkkopjes voor Diesel van Bolle!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ms Maaike »

Wat vervelend voor Diesel allemaal, en ook niet zo'n grondige da als je het mij vraagt. Mickey heeft Tolfedine gekregen toen hij een blaasontsteking had, werkte perfect.

Nog even over de ab die je nu geeft; daar mag je niet zo maar mee stoppen, ook al wordt de blaasontsteking niet veroorzaakt door bacteriën. De bacterie waartegen de ab werkt (dezelfde bacterie die heel vaak blaasontsteking veroorzaakt) is de ziekmakende E. coli, en die zit altijd wel in het lichaam. Resistentie wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door het onjuist geven van de ab (kuur niet afmaken en zo), daarom staat het altijd in de bijsluiter en vaak ook op de verpakking dat de kuur afgemaakt moet worden. Maak je de kuur niet af dan heb je kans dat het ab niet meer werkt bij de volgende blaasontsteking die wel door een bacterie wordt veroorzaakt.

Heel veel beterschap voor Diesel! En succes met de zoektocht naar een grondige en meedenkende da. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Ik ben erg blij dat je het nu weet en dat we je met zijn allen overtuigd hebben niet met dat urineonderzoek te wachten! Ik zou dat je DA eens goed onder zijn neus wrijven, zo slordig

@Adriana,

Ik heb mss iets gemist maar wat bedoelde je daar precies met 'Bolle naar de zuiderburen sturen'?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

uuh ja sorry..! (word ook wel wat melig van dit onderwerp en van het weer...!)

heb onlangs een kleine veldslag moeten voeren om in plaats van metacam, bij Maks' blaasontsteking, onsior mee te krijgen. dwz wij werden weggestuurd zonder pijnstiller......

gelukkig had ik nog wat onsior van Enzo's pijnstilling bij zijn recente kaakoperatie in huis, maar dat is intussen op.. en ik heb heel graag nog wat onsior in huis want je weet het maar nooit wie je de volgende keer weer treft met juichverhalen over metacam..

en ik begrijp dat jij het zonder recept bij de apotheek kunt aanschaffen..
dus Bolle met lunchpakketje in rugzakje in Thalys.. of jou lief aankijken....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Adriana schreef:t is dat ik twee katten op schoot had (> 10 kg) en eentje in mijn nek (ja Enzo, je bent liehieiefffff), anders was ik achterstevoren van mijn stoel af gekukeld. wat een geklungel.....

maar gelukkig is het forum er ook nog hihi..
Inderdaad een geklungel! Net JP gesproken (ze hadden hem gebeld ipv mij, ondanks dat ik de nummers nog door had genomen na het urine inleveren...). Ik zei al tegen hem dat we zonder het forum straks veel verder van huis waren..
Margali schreef:Vergeet behalve de uitslagen ook niet om te vragen om welk gruis het ging
Dus wel vergeten... Bedacht het me toen ik thuis kwam dat ik dat had moeten vragen. Zal nog wel bellen vanavond of morgen. Of valt het uit de waardes te halen? (zie onder)
MsMaaike schreef:Nog even over de ab die je nu geeft; daar mag je niet zo maar mee stoppen, ook al wordt de blaasontsteking niet veroorzaakt door bacteriën. De bacterie waartegen de ab werkt (dezelfde bacterie die heel vaak blaasontsteking veroorzaakt) is de ziekmakende E. coli, en die zit altijd wel in het lichaam. Resistentie wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door het onjuist geven van de ab (kuur niet afmaken en zo), daarom staat het altijd in de bijsluiter en vaak ook op de verpakking dat de kuur afgemaakt moet worden. Maak je de kuur niet af dan heb je kans dat het ab niet meer werkt bij de volgende blaasontsteking die wel door een bacterie wordt veroorzaakt.
Goed om te weten!

Bedankt voor alle beterschapswensen! Diesel blijft maar naar de kattenbak gaan, hopelijk wordt het snel beter :( Ik hou hem goed in de gaten en zal regelmatig even voelen of zijn blaas niet te vol raakt.

De waardes:

Eiwit: 10.0 g/L
Urobilinogeen (?): 140 umol/L
pH: 7,5
bloed: 10.0 mg/L
Ketonen (?): 0.5 mmol/L
Leucocyten (?): 500.00 Leu/uL
P/C (?): 200.00 mg/gCr

Het meeste zegt mij vrij weinig, jullie waarschijnlijk meer. Ik vind het vooral erg hoge getallen!


Dan nog een korte voer-vraag. Het is van absoluut belang dat DIesel veel vocht binnen gaat krijgen, dus veel natvoer. Hier geef ik ook de ab en pijnstiller door. Alleen, mag hij nog wel de normale natvoeren? Ik heb staan Miamor, Gourmet en een speciale van Animonda die de nieren beschermd.

Ik zal nog wel gaan lezen over voeren voor gruiskatten, maar het gaat me nu even om de pillen die hij binnen moet krijgen en het extra vocht.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ms Maaike »

Even iets wat me te binnen schoot: als je een plens water toevoegt aan het natvoer (ik kan je zo niet adviseren welk natvoer goed is voor gruiskatten), doe dat dan niet overdreven. Mickey ging steeds slechter eten naarmate ik meer water door z'n natvoer gaf, uiteindelijk stopte hij er helemaal mee. Er is nooit naar boven gekomen waardoor hij in hongerstaking ging, maar nu ik geen extra water meer door het natvoer doe eet hij stukken beter en komt hij ook weer aan. Ik weet het, niet bepaald een wetenschappelijke onderbouwing hiervoor, maar doe extra water met mate.

Oja, heb je misschien referentiewaardes meegekregen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie