Diesel doet raar op de bak

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Dinky »

Moet zeggen dat ik alleen de behandeling met gruis ken en dat is speciaal gruisoplossend voer. Daarom vind ik het ook ergens wel raar dat er geen urine onderzoek is om te kijken of het om een bacterie gaat (antibiotica) of om gruis (speciaal dieet) of geen van beide en dan vind ik vooral pijnstilling en blaasontspanners (zie de link medpets).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door mittenslief »

nee inderdaad raar dat ze geen urine onderzocht hebben...dit is toch wel van belang en als ik jouw was zal ik gewoon een plasje opvangen en wegbrengen naar de da....want als het gruis is kan je direct met voer aan de gang...heb je je al ingelezen in de eurologist?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

Ikey schreef:Antibiotica zal wel voor de zekerheid gegeven zijn dan? Want hoe gaat het anders over?
als er geen bacteriën zijn aangetroffen heeft ab geen zin en verziekt alleen de darmflora... en de reactie van je dierenarts vind ik hoogst opmerkelijk.. geen urine onderzoeken en als de ab niet aanslaat dan.. maar hoe weet je dat anders dan via urine-onderzoek...?? tenzij de ontsteking zo hevig is dat je dat crisis-kattenbakgedrag ziet..

Maks had een stress-blaasontsteking, veel bloed geen beesten geen gruis.
de jaarwisselingsoorlog was net achter de rug en hij had daar erg veel last van..
dus stress en blijkbaar is hij gevoelig voor dat type blaasontsteking.
k stuur Bolle naar de oranje brievenbus voor een postduif jouw kant op.. pbeetje voor adres pse..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Adriana: Als de ab niet aanslaat, dan gaat ze het urine onderzoeken. Of als de klachten terug komen, dan gaat ze ook de urine onderzoeken.

Ik weet het even niet meer wat betreft de pijnstilling.. Net gebeld met de da. Zij zegt, deze pijnstilling (meloxidyl) is het meest effectief voor deze aandoening. Het kan rustig gegeven worden wanneer de kat gezond is en wanneer het maar van korte termijn is. Alle andere pijnstillers hadden hetzelfde werkzame bestanddeel, een afkorting, iets met een A. En die waren allemaal schadelijk voor de nieren, volgens haar. Ik noemde onsior, maar dat zou volgens haar niet goed werken volgens hun ervaring. Meloxidyl werkt ook ontstekendremmend, dus zij raadde me af het niet niet te geven.

Mijn conclusie, de da heeft niets voor diesel wat én goed werkt én veilig is.

Ik geloof jullie en wil meloxidyl liever niet geven. Maar mijn da heeft geen alternatief en ik ben ook geneigd haar te geloven dat het best kan.. Bovendien heeft Diesel pijn en wil ik hem daar vanaf helpen. Dus ik weet even niet wat ik moet doen.

Diesel heeft gister trouwens ketofen gekregen als pijnstiller. Nog een keer langsgaan voor een spuit daarvan is ook al door mijn hoofd gegaan..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

Maks zie blaasgruistopic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=300 heeft gekregen blaasontspanner en onsior ipv metacam.
en eurologist van mij en was met 4 dgn bij tweede urineonderzoek schoon: geen gruis, geen beesten, geen bloed, goeie pH-waarde en geen eiwit en zo en zo.
in de eerste urine zat zoveel bloed dat onderzoek niet mogelijk was, aldus de da-assistente.

jij krijgt zonder urineonderzoek antibiotica mee en een ontstekingsremmer/pijnstiller van de meloxicamgroep.

bijsluitertekst meloxicam van 0,5 ml voor oraal gebruik
Verlichting van milde tot matige post-operatieve pijn en ontsteking na chirurgische ingrepen bij katten, bv orthopedisch chirurgische ingrepen en weke delen chirurgie.
Verlichting van pijn en ontsteking bij chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat bij katten (lees bv artrose).
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat

ik wil de relatie tussen jou en je da niet vertroebelen maar de bijsluiter rept in het geheel niet van blaasontstekingen, dus wederom larieverhaal. lezen da's geen bijsluiters?

dus waarom bonk je niet met je vuistje op tafel en vraagt om onsior?
dat gaat via de lever en is een goeie pijnstiller.
in combi met die ab en overmorgen met eurologist zou dat behoorlijk kunnen helpen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 15 jan 2014 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Dinky »

Ik heb me inderdaad ook verbaasd over die omschrijving Adriana. Is zelfde als van novacam die ik bij Dinky had (dus voor ik dit forum en de gevaren kende). Ik snapte die relatie met blaasontsteking/blaasgruis ook niet. Bij Dinky heeft het toen 3 maanden geduurd voordat er geen bloed meer in de urine zat (was inclusief gruis). Behandeling was toen 3 maanden dieetvoer in combi met novacam maar als het weer zou gebeuren zou ik eurologist proberen en misschien analgos als pijnstiller (of onsior maar omdat het de vorige keer zo lang heeft geduurd ga ik liever gelijk voor iets natuurlijks).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Ikey schreef:Kan een kat dan wel blaasontsteking hebben zonder gruis of stenen?
Ja natuurlijk. Poezen hebben dat bv vaker, omdat ze net zoals vrouwen een kortere en bredere plasbuis hebben en er daardoor makkelijker bacteriën van buitenaf kunnen binnendringen. Stressgerelateerde blaasontsteking is natuurlijk weer wat anders.

Blaasgruis en -ontsteking zijn 2 los van elkaar staande aandoeningen, maar het gaat vaak samen.
Naar mijn ervaring en volgens de informatie die ik destijds ingelezen heb, veroorzaakt gruis in vele gevallen blaasontsteking omdat het de blaaswand irriteert.
Ik heb hier op het forum wel eens mensen het omgekeerde zien beweren, namelijk dat gruis een gevolg van blaasontsteking zou zijn, maar die bewering lijkt me wat vreemd.

Hoe dan ook is een blaasontsteking op zich in de meeste gevallen gemakkelijker te verhelpen dan gruis bij katers (poezen plassen het makkelijker uit), vandaar dat je er alle belang bij hebt om van meet af aan te weten of gruis eventueel aan de oorzaak lag, zeker bij katers. Anders krijg je mogelijk herval en/of riskeer je een verstopping omdat de kans dan reëel is dat je het eerste stadium van gruis gemist hebt en je het pas in een later stadium ontdekt.
Daarom begrijp ik ook niet goed waarom hier niet meteen urineonderzoek werd gedaan. Moest het een poes zijn geweest, tot daar aan toe, maar bij een kater zou ik wat dit betreft liever op veilig spelen en geen tijd verliezen.
Laatst gewijzigd door artemis op 15 jan 2014 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Ik vermoed trouwens dat Onsior sowieso een lichtere NSAID is dan bv Metacam en consoorten.

This is Belgium speaking, en hier zijn veterinaire geneesmiddelen ook verkrijgbaar bij de apotheek en er wordt dan net zoals bij humane geneesmiddelen onderscheid gemaak tussen voorschriftplichtig en niet-voorschriftplichtig. Jullie noemen dat 'enkel verkrijgbaar op recept' of vrij ;-)
Welnu, Metacam en Tolfedine bv kan je hier enkel op recept van de DA bij de apotheek kopen maar Onsior is hier vrij verkrijgbaar, want is niet voorschriftplichtig.
Ik heb niets tegen Onsior, maar er moet een reden zijn waarom het hier vrij verkrijgbaar is in tegenstelling tot bv Metacam en Tolfedine.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Ik heb geprobeerd alles te lezen.
Realiseer je goed dat een kat die pijn heeft bij het plassen kan gaan verkrampen. De ellende die daaruit voort kan vloeien (bv onzindelijk gedrag naderhand door pijnassociatie bij plassen) kan erger zijn dan het kortdurend gebruik van pijnstillers. Het is heel belangrijk dat je wél een pijnstiller geeft.

En zonder iemand op het hart te willen trappen moet ik toch zeggen dat ik anders denk over pijnstillers, en door de jaren heen al heel veel verschillende middelen heb gebruikt voor mijn katten.
Elk geneesmiddel kan bijwerkingen hebben, en dat betekent dat het meestal goed gaat en soms niet. Ik neem dan ook het risico want ik wil niet dat mijn kat pijn lijdt, soms met verstrekkende gevolgen. Ieder keer opnieuw maak je een afweging wat het beste zou zijn.

Als je in dit geval pertinent geen metacam e.d. wil geven(ik zelf zou het wél doen) dan kun je vragen om Tolfedine http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... edine-6-mg

Overigens vind ik ook dat bij plasproblemen onmiddellijk urineonderzoek gedaan moet worden, zeker bij een kater. Je wilt z.s.m. weten of er gruis in die plas zit ivm verstoppingsgevaar.
sterkte met je kat!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

eigenlijk is het redelijk simpel en nee, ik ben geen dierenarts.....

een kat met afwijkend plasgedrag moet onmiddellijk worden gecheckt bij de da
volle blaas/verstopt of niet;
urineonderzoek, bloed, gruis, pH-waarde;
katers lopen meer risico op verstopping door gruis dan poezen..

afhankelijk van ja/nee gruis en/of ja/nee bacteriën;
gruis onderzoeken op struviet of oxalaat (combi met pH-waarde)
blaasontspanner, antibiotica, pijnstiller, gruisoplossend dieetvoer, voer aanpassen!

verstopping vergt onmiddellijk ingrijpen en is erg gevaarlijk.

blaasontsteking is heel erg pijnlijk en verkrampt dus pijnstillers en blaasontspanners

afhankelijk van de oorzaak ja/nee bacteriën en ja/nee en welk gruis volgen andere middelen.
stress is een beruchte oorzaak van blaasontsteking, dus feliway of destress/zylkene/telizen, vuurwerkverbod, stressbron anders oplossen

een speciaal geval is de non-bacteriële blaasontsteking (idiopatische cystititis)..
die diagnose wordt vaak gemist, door huisartsen bij mensen/vrouwen ook trouwens..
wat hier goed hielp was cystease en denk/hoop ik eurologist van huisddokter.

pijnstiller meloxicam (meloxidyl, metacam,novacam), afhankelijk van de dosis geeft forse kans op nierschade.
omdat die onder driekwart functieverlies niet meetbaar is, doen da's daar vaak luchtig over.
nierschade herstelt niet en alles wordt opgeteld en op een moment heb je dus een nierfaalkater
grrmbl.. (en dan mag het volgens de bijsluiter ineens niet meer worden toegepast....)

we hebben een topic met alternatieven voor de meloxicam-familie (en sorry voor mijn gedram..)
en ik hoop dat we met een jaar een aantal positieve ervaringen met eurologist hebben..
die hebben we al met pijnstiller analgos, maar dat werkt niet onmiddellijk dus ligt hier missch minder voor de hand..

enne... hoe is het nou met Diesel en met jou?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Ik vermoed trouwens dat Onsior sowieso een lichtere NSAID is dan bv Metacam en consoorten.

This is Belgium speaking

Welnu, Metacam en Tolfedine bv kan je hier enkel op recept van de DA bij de apotheek kopen maar Onsior is hier vrij verkrijgbaar, want is niet voorschriftplichtig.
Ik heb niets tegen Onsior, maar er moet een reden zijn waarom het hier vrij verkrijgbaar is in tegenstelling tot bv Metacam en Tolfedine.
hihihi :smile: , Belgium speaking...

onsior is een vrij nieuw middel terwijl de bijsluiter van tolfedine sinds 2002 niet meer is bijgewerkt..
ik weet niet of het dus lichter is, missch heeft het minder kans op ernstige bijwerkingen omdat het via de lever wordt uitgescheiden, dat het daarom in België niet receptplichtig is..

dus moet ik Bolletje voortaan richting zuiderburen sturen....?
(straks met kaplaarsjes aan en zuidwestertje op richting brievenbus voor Dieseltje.. hup Bolle..!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Katelijne »

Hier al twee katers met verstopte blaas gehad en de urine werd ALTIJD eerst onderzocht, daarna werd de blaas leeggemaakt. Pijnstilling heb ik nooit moeten geven, was altijd blaasgruis dat de oorzaak was en we moesten toen gewoon op blaasgruisdieet overgaan.

Btw, dit is ook Belgium speaking. ;-)
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Renatevanderveer

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Renatevanderveer »

Hier Drenthe speaking en hier werd bij Snickers ook direct alles onderzocht.
Urine op kweek, urine op stick.
Er werd geen blaasgruis gevonden, maar wel een PH-waarde die de pan uit rees.
We waren er dus op tijd bij, bij 'niets doen' zou wel blaasgruis kunnen ontstaan.

Hier werd Snickje, die een stress gevoelige kater is, op Spasmoglucanol (blaasontspanner) gezet.
Ik kreeg wel het advies meteen (zoals Adriana zegt; Rapido ;) ) over te stappen over voeding die blaasgruis voorkomt.
(Royal Canin Urinary)
Deze voeding krijgt hij op dit moment nog steeds, er is wel gekozen voor de variant waar ze een langere periode van kunnen eten.
(Royal Canin Neutered Balance S/O Index)

Door de voeding waar een verzurende factor in zit, zijn onze katten veel meer gaan drinken.
Dit is dan weer terug te vinden in de kattenbak, hele grote plassen.

Ik begrijp dat je in een tweestrijd staat en ik begrijp dat je het beste voor Dieseltje wil.
Misschien toch eens voeding voor blaasgruis proberen, om te kijken of het voor hem werkt?
En wellicht dat je alsnog kan vragen om een uitgebreider urine onderzoek?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door margali »

Renate je bent RC Urinary gaan geven op basis van de uitslag van het urine-onderzoek. Een giga hoge pH is inderdaad een voorbode van mogelijke struvietvorming, dus een verstandige stap.
Ik zou altijd eerst een urinetest laten doen voordat ik een ander voer ging geven.
Renatevanderveer

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Renatevanderveer »

Ik moet bekennen dat dat ook de reden is waarom ik het zo vreemd vind dat ze dat bij Diesel niet gedaan hebben..
Er word gesproken over een blaasontsteking, maar hoe kun je dat weten, als er geen urine opgevangen is?
Is het dan niet raadzaam dat er urine word opgevangen, om te kijken welke bacteriën er aanwezig zijn?
Je kunt toch niet zomaar een kuurtje gaan geven?
Zo werkt het bij mensen ook niet..

Het lijkt me dat wanneer je lukraak een kuurtje gaat geven, er ook resistentie kan ontstaan?
Plaats reactie