Kitten met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Marjolein78
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 17:47

Kitten met nierfalen

Bericht door Marjolein78 »

Hoi,

Wij zijn de liefhebbende baasjes van een levendige, speelse, ondeugende, schattige jonge kater van nu bijna acht maanden, genaamd Gijs.

Afgelopen dinsdag is Gijs gecastreerd. Van te voren is bloedonderzoek gedaan en alles was goed, hij was kerngezond en kwam ook inderdaad zo over. Hij is een echte charmeur, en iedereen in de praktijk is dol op hem.
s Middags mocht ie al weer mee naar huis. De volgende dag was hij eigenlijk weer zichzelf; spelen, gek doen, de andere poes irriteren, bij alles wat ik doe mee willen helpen (soort van...).
Vanaf donderdag werd Gijs langzaam zieker en zieker. Na drie keer dierenarts bezoek en het vermoeden van spierpijn of spit, en de hele week steeds meer zorgen omdat het gewoon niet klopte, dit was Gijs niet meer, is hij gistermiddag bij de dierenarts opgenomen ter observatie.
Dat was van korte duur, binnen een kwartier was er een conclusie, gelukkig ergens, een week aanmodderen is erg onbevredigend. Hij heeft ernstig nierfalen....

Momenteel ligt Gijs aan een infuus bij de dierenarts, daar ligt hij in ieder geval tot vrijdag. Dan gaan ze opnieuw bloedonderzoek doen om te kijken of het aan slaat.
De afgelopen dagen heb ik een heel ziek klein mannetje thuis gehad wat apathisch op de vloer lag en met moeite wat eten opat via mijn vingers, geen contact met ons maakte, niet knuffelde of kletste.
Gisteravond na de eerste paar uren dialyse, (mijn vriend had hem weggebracht, ik kon daar niet bij zijn, maar heb wel die middag nog in mn lunchpauze hem proberen te laten eten en gewoon even gecontroleerd hoe het ging), zagen we gelukkig weer een beetje de oude Gijs terug.
We kwamen binnen en toen hij onze stemmen hoorde ging zn kopje omhoog en zn oogjes open. Hij maakte oogcontact en kwam naar ons toe waggelen voor zover dat ging met een infuus in zn poot. Hij wilde geknuffeld worden, spon en kroop zelfs in mn nek waar hij aan mn oor ging sabbelen (dat doet hij al zn hele leventje, als hij blij is, of moe, of juist zielig, echt te schattig, hoewel nu hij ouder wordt er ook wel erg veel bij gekwijld moet worden....).
Vanochtend was de situatie hetzelfde, dus geen extra verbetering tov gisteravond, maar wel stabiel. En hij eet weer uit zichzelf, dat is heel fijn.
Vrijdag horen we meer, maar we maken ons wel heel ons zorgen om ons lieve ventje. Gelukkig vinden de dierenartsen waar we zitten het ook heel erg en doen ze alles wat ze kunnen, en zijn alle assistentes dol op hem, dus hij komt niets te kort en krijgt nu eindelijk de zorg die hij nodig had.

Ik schrijf dit hier om het even van me af te schrijven, ik heb een week met een knoop in mn maag gelopen omdat er gewoon iets niet klopte, maar niets wees op zoiets ernstigs als dit gezien de leeftijd en voorgeschiedenis en de blakende gezondheid tot een week geleden (ok, hij begon de laatste tijd wat meer over te geven, maar dat was echt het enige, en dan denk je nog aan rui en veel haren, hij is wat pluizig, of een virusje, niet direct aan zoiets). We hebben hem continu verzorgd, maar niets hielp, heel frustrerend.

Maar ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die dit herkennen bij zulke jonge beestjes? En wat daar de toekomst van was?

De dierenarts is somber, maar wil wel alles proberen. Ik ben somber omdat ik een gezonde levenslustige kater laat castreren en een doodziek beestje heb nu, en nog niets weet eigenlijk behalve dat ik begrijp dat de schade die er al is, onomkeerbaar is. Het zal vooral gaan om wat er nog over is en hoe sterk hij is (dat is ie wel, het is letterlijk een vechtertje).

Ik zou graag een fotootje plaatsen, maar dat lukt helaas niet zo snel, ander keertje, het is nu bezoekuur bij Gijs, dus we gaan er snel heen.

Bedankt voor het lezen en alvast voor eventuele tips!

groetjes,
Marjolein, Klaas en Gijs (en Fey, maar die heeft niets en vindt het wel lekker rustig zo en kon alle lekkere hapjes opeten die gijs de afgelopen week niet wilde).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Hoi Marjolein, wat triest, ineens zo'n ziek katertje. :( Welke pijnstilling heeft hij gekregen? Er is overigens een apart topic voor nierfalen; Pluisje heet dat. Hier is dat te vinden. Als je daar in schrijft heb je meer kans op tips en zo; er zijn veel ervaringsdeskundigen (helaas) die dat topic goed volgen. Succes en sterkte!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Robijn »

Heeft hij Metacam gekregen? Dit kan ernstig nierfalen veroorzaken...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

ja tot zo ongeveer drie maal toe...en het vervolg hiervan staat bij Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Robijn »

Gdvr... Heb net het verhaal gelezen.. Hoe is 't toch mogelijk...
Kan zo'n dierenarts niet aangeklaagd worden...?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door MarjanR »

Nee, dat gaat helaas niet.
Het is namelijk zo dat het medicijn in NL (Europa eigenlijk) wél is goedgekeurd voor katten.
Dus de dierenarts kan niet worden aangeklaagd, het is zelfs zo dat het een van de best werkende pijnstillers is die we kunnen krijgen voor onze dieren (vandaar dat het in de USA nog veel erger is met de nieren van katten. Daar is nl het medicijn niet op de markt voor katten. En krijgen katten het medicijn dat eigenlijk bedoeld is voor honden).
Je zou kunnen zeggen dat de dierenarts goed werk levert door dit medicijn toe (te laten) dienen.

Maar misschien kunnen we eisen van de "europeesche medicijnen goedkeur instantie" (ben naam even kwijt) dat ze de testen nogmaals gaan uitvoeren?
Protesten gaan voeren bij dierenklinieken?
Pamfletten verspreiden?
Media opzoeken?
Site bouwen?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

Natan van Patiaan heeft ook al eens geopperd om het via Utrecht te spelen en ik dacht dat in die richting contact was gelegd maar er worden daar veel te weinig 'ongevallen' gerapporteerd om actie te ondernemen.
en een aantal dierenartsen verdenk ik van 'extra omzet draaien' want het wordt heel vaak toegepast terwijl er helemaal geen pijn of andere aanleiding is en er zijn zat ontstekingsremmers en zeker zat veiligere pijnstillers.

er zijn dierenartsen - die het in hun praktijk blijkbaar ook ervaren hebben - die het niet en al zeker niet klakkeloos toepassen. en er is genoeg kennis over de risico's, het staat nota bene behoorlijk goed omschreven in de bijsluiter en op een dergelijke manier geformuleerd dat de fabrikant niet aansprakelijk is..

er is met meloxidyl ook nog een broertje bijgekomen naast novacam en metacam... :-(
ik blijf er tot vervelens toe over drammen en dat is binnen mijn mogelijkheden het enige dat ik kan doen.. preventief waarschuwen en eindeloos onder de aandacht brengen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik begin het zo langzamerhand ook misdadig te vinden. Dierenartsen die echt wel weten van de risico's, maar deze op de koop toenemen omdat het "meestal wel goed gaat" (ik citeer dus mijn eigen dierenarts).

Je zou eigenlijk alle verhalen die hier de laatste jaren voorbij zijn gekomen, moeten gaan verzamelen en die sturen naar de maatschap van dierenartsen en naar de opleiding voor diergeneeskunde in Utrecht.
Preventief waarschuwen lukt alleen bij mensen die hier vertoeven en dat zijn er niet zoveel.

Afgelopen maandag stond ik bij de balie omdat ik zakjes voor Cochi moest hebben en daar stond me toch een voorraad Novacam die net binnengekomen was. Ik kon het niet laten om de assistente er op te wijzen dat "die rotzooi er bij ons niet in komt. Ik heb nu een alternatief (Analgos) en dat werkt bij Cochi net zo goed." Ze heeft het genoteerd en zodra ik Cochi volledig op Analgos heb (vanavond voor het eerst alleen Analgos), dan wil de dierenarts zich gaan verdiepen in de producten van de huisdierendokter.
Misschien een doorbraak?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

heb nog weer eens zitten zoeken op bijwerkingen metacam/meloxicam en nog een paar zoekopties..
en ik kom twee dingen tegen..

de reclame voor metacam/meloxicam vanuit de fabrikant/distributeur vind ik op dit moment nogal agressief en opdringerig (wetende dat het zeer ernstig nierfalen kan veroorzaken..) want het wordt, zonder enige reserve, indringend aangeprezen als wondermiddel 'uw kat er snel weer bovenop' en dergelijke slogans..

en de meldingen en sites over acuut nierfalen in relatie tot metacam zijn talrijker en veel meer uitgesproken dan een paar jaar geleden. zeker internationaal en met name in VS.
het is nu geen vermoeden meer maar wordt over de hele linie als rechtstreekse oorzaak gemeld.

in Nederland slapen we rustig verder en zijn we blij dat we zo'n goeie pijnstiller hebben..
het gemak waarmee heel erg veel dierenartsen metacam/novacam/meloxidyl bij katten toepassen vind ik eerlijk gezegd stuitend. als je af en toe op het forum leest bij welke en welk soort gevallen/ongemak dan denk ik dat het eerder de portemonnee van de betr dierenarts/kliniek moet spekken dan ingezet wordt voor het welzijn van het betr dier.
want de controverse/risico's/onzekerheden over meloxicam kunnen de dierenartsen toch ook niet ontgaan zijn, denk ik..

nu weet ik ook dat onze vorige discussies over metacam op dat topic tot forse ruzie hebben geleid.. maar ik begrijp intussen dat de houding wat is veranderd..

en tja belangrijkste.. kunnen wij er wat aan doen en zo ja wat?
Utrecht wil overzicht en harde feiten en officiële verslagen en waarom ze zich niet baseren op de beschikbare Amerikaanse gegevens is me een raadsel..
dierenartsen aanspreken moet op individueel niveau (en moet vooraf!!) en baasjes begrijpen pas achteraf - als ze op het forum binnenkomen aan onze reacties dat er iets heftig fout gegaan is.. en zijn vaak ook nog niet te overtuigen 'want de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan.. '
en zomaar een kattenforum met tig gevallen is geen gesprekspartner voor dierenartsen..

Consumentenbond, TROS Radar en/of andere consumentenprogramma's..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Brittenbolletje »

Ze wilde het mij ook geven dinsdag met themba heb geweigerd en toen werden ze geagiteerd :(
Cerna

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik heb Adriana's suggestie opgepakt en het volgende op het forum gezet van TrosRadar. Misschien dat anderen van dit forum daar ook op willen reageren zodat we samen een vuist kunnen maken?

Er is al een topic over Metacam, maar ik zag dat dat voornamelijk over honden gaat. En aangezien een hond geen kat is, besloot ik om een nieuw topic aan te maken.

Ik zal me kort voorstellen: ik heet Annet (57), woon in het oosten van ons land en ben het trotse personeel van 5 katten tussen 4 en 18 jaar, 2 konijnen, 2 cavia's en een stuk of wat goudvissen.
Ik breng veel tijd door op DeKattensite.nl en de reden dat ik me daar destijds heb aangemeld was dat onze net 3-jarige jonge Brit Noa na een operatie en 4 weken Metacam opeens erg ziek werd. Uiteindelijk werd er bloedgeprikt en bleek ze zwaar nierfalen te hebben (creatinine 495, ureum 30,4)! Wij kregen het advies om haar in te laten slapen want verdere behandeling was zinloos.

Echter, wij zijn nogal eigenwijs en hebben haar toch op laten nemen en laten spoelen. Inmiddels zijn we tweeëneenhalf jaar verder en Noa wordt over 2 maanden 6 jaar. Ze is echter de rest van haar leven nierpatiënt en de creatininewaarde is nog steeds rond 300.
Sinds die tijd zijn er veel katten op DeKattensite voorbij gekomen die tgv Metacam, of een andere naam uit de -camfamilie, nierfalen hebben gekregen en helaas niet zo gelukkig waren als Noa.

Recent nog weer 2 katten waarvan eentje net 8 maanden (die Metacam kreeg na castratie). Het is nog erg onzeker of deze kat het zal gaan overleven.
En ondertussen blijven dierenartsen vrolijk verder voorschrijven. "Ach ja mevrouw, Metacam kan nierfalen veroorzaken, maar dat gebeurt maar zelden en het is toch zo'n fantastisch middel". Ik word hier zo boos om. Het doet me denken aan de Softenontijd; dat middel kon ook geen kwaad.

Ik weet niet of de redactie van TrosRadar dit forum bezoekt, maar ik zou een oproep willen doen om hier eens een item aan te wijden want hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen?!

Met vriendelijke groeten, Annet, mede namens Cochi (18), Cerná (13), Amber (8), Noa (bijna 6!!) en Milka (4)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ja, ik werd toendertijd kregelig omdat de sites vanuit de US iedere keer werd aangehaald.
Zoals ik gisteren al schreef, daar is de kat variant van metacam etc niet op de markt, en gebruiken dierenartsen de hond variant in de kat. DAT is vragen om problemen.

Ik kan nu toch ook niet langer ontkennen dat metacam hier in nederland, geproduceerd- en goedgekeurd voor katten, ook problemen veroorzaakt! Maar ik blijf me afvragen hoe vaak dit dan mis gaat (je mag kritisch blijven, toch?).
Dit forum weerspiegelt nog steeds niet alle katteneigenaren van NL.
En je leest natuurlijk niet spontaan een topic van HOERA Metacam heeft het leven van m'n kat gered.
Nee, dat soort verhalen lees je nooit. Alleen wanneer er problemen zijn.
En dat is het risico waar de dierenartsen over spreken wanneer ze zeggen "zo vaak komt dat niet voor".
Er is een risicoanalyse gemaakt die heeft aangegeven dat het te nemen risico "aanvaardbaar" is.
En eigenlijk.... ben ik het daar ook niet mee eens.
Softenon wordt aangehaald. Terecht!

Ik werd geopereerd aan m'n rug, denk ik dat ik morfine kreeg?
Nope! Ik kreeg paracetamol/ibuprofen.
That's it.
Dus dan denk ik dat mijn kat net zo goed herstelt op een misschien minder sterke pijnstiller, maar wel een die minder schadelijk is voor z'n organen.

We krijgen binnenkort waarschijnlijk een kitten, die ballen moeten er ook af (how rude!!! hahaha).
Deze kat krijgt geen metacam.
Vorige keer met Tygo heb ik daar ruzie over gehad met de da, ze zullen het nog wel weten...
(En zijn daar misschien ook mensen over gaan nadenken).

Ik ben benieuwd of Trosradar iets zal gaan doen met jouw topic, Annet!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door starr »

Wat akelig dat Gijs ineens zo ziek is geworden, en zo jong nog!
Mijn katje Nina had nierfalen op 6 jarige leeftijd en dat was al heel jong voor nierfalen.
Ik denk dat het bij jouw katje dus wel om acuut nierfalen moet gaan als ik het zo lees? En dat er mogelijk een verband is tussen de castratie en het ziek worden?

Die metacam.. ik snap niet waarom dierenartsen dat blijven geven. Is er eigenlijk geen goed alternatief? Want in het vervolg mogen ze het aan mijn dieren ook niet meer geven, alleen moet er dus wel een alternatief zijn, want geen pijnstiller is ook niet fijn.
Mijn katje met ernstig nierfalen kreeg ook gewoon nog een keer metacam omdat ze zweertjes in de bek had ten gevolge van nierfalen. Het heeft toen wel even geholpen omdat ze geen pijn had en daarom weer beter ging eten..maar anderzijds is het gewoon slecht voor de nieren en dat heb ik toen ook aan mijn dierenarts voorgelegd. Maar zij was er een beetje onverschillig over.

Sterkte, marjolein!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

er is volgens mij geen kattenvariant van metacam, de dosering zal anders zijn, vermoed ik..
het stofje heet meloxicam met patentmerkje en dat kun je denk ik niet ombouwen.

het is bekend dat in heel heel erg lage dosis het levensverbeterend kan zijn bij katzels met pijn/gewrichtsklachten omdat het zowel ontstekingsremmend als pijnstillend is. en in een heel erg lage dosis blijkt het bij langdurige toediening weinig schade aan te richten.

het gaat vaak fout omdat het in de basis een hondenmiddel is en dierenartsen voor katzels volledig fout doseren.
er zijn zat andere pijnstillers, we hebben er zelfs een paar topics over.

we hebben in de tussentijd redelijk wat metacam-gevallen en verdenkingen op het forum aangemeld gekregen en ik denk dat ik op dat front alle berichten wel zie.

vanmorgen heb ik naar Duitse berichten gezocht en specifiek UK. in Frankrijk is het metacam-gebruik veel minder, in Rusland is het nul en bestaat onder fokkers de indruk dat het bijna epidemische nierfalen in een aantal landen daar helemaal niet voorkomt.
de site waar MarjanR het over heeft heet metacamkills en is intussen aangevuld. en niet met juichende berichten...

in VS is de toepassing voor katten verboden! en dat is juist zo vreemd, hetzelfde stofje mag in Europa wèl bij katzels worden toegepast en rara..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door starr »

Wel vreemd dat er in feite dan maar één mogelijkheid is wat betreft de pijnstillers, als ik het goed begrijp.
Ik weet niet meer precies de dosering die wij hadden. Er zat zo'n flesje bij en dat ging op gewicht, dus ik vulde dat dan aan tot het gewicht van de kat. Maar voortaan zou dat dan een stuk minder mogen zijn misschien?

Wat kun je dan het beste doen als je je kat gaat laten helpen? Want hij moet toch hoe dan ook een pijnstiller.

Voor honden kan dit middel dan geen kwaad begrijp ik? Hihi ik weet dat dit een poezenforum is, maar onze hond kreeg laatst ook metacam en ik vroeg me dat zomaar af. ;)
Plaats reactie