Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Hallo allemaal,

Ik heb eventjes iets en ik vraag jullie maar even.
Ik ga wel naar de DA natuurlijk, maar even eerst bij jullie neerleggen.

Kun je struviet of steentjes met het blote oog zien?
Tygo heeft nu in een week tijd 3x in huis geplast.
Gewoon midden in de huiskamer terwijl we tv keken, midden in de gang en op de mat.
Alle drie plekken die niet zacht zijn (laminaat en kokosmat), dus ik twijfel of het een ontsteking is.
Hij heeft ook geen moeite met plassen, geen gemekker of gejammer op de bak.
Geen spoortjes van bloed.
Alleen dus het plassen, en dus ook niet elke dag.

Vanmorgen dus in de gang en ik kon mooi in z'n plas kijken en daar zag ik iets in liggen.
Alsof het doorzichtige siliconen of gelatine was (wel klein). Ik vroeg me dus af, kun je struviet of steentjes zien met het blote ook? Suf, ik had het al opgeruimd toen ik me bedacht dat het ik het even moest aanraken. Ik weet dus niet of het hard of zacht was, maar zoals ik het kon beoordelen met m'n ogen leek het dus siliconen of gelatine.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets van weet.

Vast dank. Groetjes, Marjan
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door Adriana »

ja, onder een loupe of vergrootglas lukt dat denk ik wel.
en dan goed opletten op de vorm van de kristal en op internet kun je afbeeldingen vinden van kristalvormen van blaasgruis bij katten.

maar over soort van slijm-achtigs bij urine weet ik eigenlijk niet wat dat zou kunnen zijn ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Nou ja, precies eigenlijk wel wat ik ook dacht... of ja, dat het geen struviet of steentjes zijn.

Ik gaat ff bellen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door Dinky »

Mijn persoonlijke ervaring met Dinky was dat het bij haar niet te zien was. Heb het opgevangen met katkor en ook in het reageerbuisje was het gewoon geel terwijl de DA er dus wel bloed en struviet in zag. Enige wat er echt aan Dinky te merken was is dat we stuk of 8 plasjes per dag uit de bak haalden en nu het gezond is zijn dat er 3 per dag. Andere symptomen dan dat hebben we bij haar niet gezien terwijl het toch wel 3 maanden heeft geduurd voor er geen bloed en struviet meer te vinden was in de urine.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Thanks Mirjam.
We hebben een afspraak staan bij de DA morgenochtend vroeg.
Aangezien het plasje niet ouder dan 2 uur mag zijn voor onderzoek is het wat lastig om het op te vangen.
Dus we gaan een punktie doen. Nu maar hopen dat Tygo in ieder geval z'n plasje kan ophouden zodat ze een punktie kunnen doen :)

Wellicht is het wel struviet oid en was het wat ik zag iets wat er al lag toen hij eroverheen plaste, maar het is wel wat raar voor zo'n jonge kat als hij is.
Maar ik ben al bijna blij als het wel zo is, want dat weten we dat we er wat aan kunnen doen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door artemis »

Ik mocht destijds het thuis opgevangen plasje in de koelkast bewaren, en er zat struviet in.

Een blaaspunctie is dacht ik aangewezen als de urine ook bacteriologisch onderzocht moet worden maar voor het opsporen van struvietkristallen is dat niet nodig. Als een punctie niet nodig is zou ik het mijn kat niet aandoen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Als ik mijn katsel 'snachts opsluit en ik vind smorgens een plasje weet ik niet hoe lang die daar al ligt.
dus voor het geval ik met een bedorven plasje bij de da aankom...

Ik heb bij twee katten puncties laten doen. En beide katten hadden er praktisch geen erg in wat er gebeurde. Ze reageerden (terwijl ik ze vast hield) niet meer of minder dan bij een prikje (zelfs een nadat hij al 90 minuten een echo had gehad, de bink).
Waarom laat jij geen punctie doen? Heb jij daarmee een slechte ervaring?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door nellebel »

bij mensen ken ik het wel. dan kan het eiwit zijn dat in de urine zit, teveel dan. dat lijkt wat gelatine achtige sliertjes.kan met de nieren te maken hebben
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door Ms Maaike »

Urine met veel eiwitten schuimt nogal en het schuim blijft ook lang staan na het schudden. Vroeger had je piskijkers, prachtig. Niet onterecht, want men kan veel zien aan excreties.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door artemis »

MarjanR schreef:Als ik mijn katsel 'snachts opsluit en ik vind smorgens een plasje weet ik niet hoe lang die daar al ligt.
dus voor het geval ik met een bedorven plasje bij de da aankom...
Hallo Marjan,
Er bestaan speciale plastic kattenbakkorrels genaamd Katkor. Ik schrijf nu op de iPad en kan moeilijk een link plaatsen, Google eens op de naam. Deze korrels zijn specifiek bedoeld om thuis een urinestaal mee op te vangen. Ik kreeg ze destijds mee van mijn da, maar je kan ze ook online kopen. Daarna breng je het urinestaal binnen in een steriel potje zonder dat je de kat hoeft mee te nemen, dat scheelt een hoop stress voor ze.

Als je een plas vindt die er al urenlang ligt dan kan die urine door de uitdroging beginnen kristalliseren omdat ze geconcentreerder wordt, maar beter laat je het toch onderzoeken. Uiteraard kan je dat niet doen met urine van de vloer.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Hi Artemis, Ik ken het katkor hoor. Maar lief van je dat je de link zou willen opzoeken.

Als m'n Pukje nog zou leven zou ik ZEKER die optie nemen, het arme beest kreeg al een toeval als ik alleen maar dácht aan de dierenarts. (ik kan verhalen schrijven... niet te doen m'n meisje :), zie avatar )
Maar gelukkig is Tygo een redelijk relaxte kat en een klein beetje spanning kan hij best hebben.
En geen angst voor de da, hij laat zich gewoon heerlijk vertroetelen door de assistentes.

Geloof me, als ik dacht dat de punktie ENORM pijn zou doen en als ik een enorme stress kater zou hebben liet ik hem thuis. En bij de da gingen ze maar mooi de testen doen met een oud plasje.
Verder wil ik Tygo z'n ogen ook laten nakijken, dat kunnen ze dan direct doen (waren we al van plan als we tóch naar de dierenarts moesten. Dus dat doen we nu dan.)

*vreemd, lijk me wel te verdedigen*

Ik ben dan maar wel blij dat jij in ieder geval geen slechte ervaring hebt met een punktie.
Anders zou ik me wellicht bedenken.

Groet
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door Dinky »

Ben benieuwd of er wat uit de punctie is gekomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Struviet of steentjes te zien met blote oog?

Bericht door MarjanR »

Dat ging vrij soepel :)
Maar er is niets uitgekomen.
Er is geen fysieke rede waarom Tieg ineens in huis plast.
(verder ook alle effecten van eventuele organen die niet funktioneren nagekeken in de urine... niets)
Dus we hebben een doosje Telizen meegekregen.
Het vermoeden is dat Tygje toch Moos enorm mist, en dan het spelletje "ranking with Sara"... die vindt hij dus niet leuk.
Ondanks dat zij elkaar niet in de haren zitten, wel samen achter een balletje aanrennen en om beurten met de catdancer spelen (geduldig wachtend tot ze aan de beurt zijn).

Ik zat al langer te denken dat Tygje een vriendje nodig heeft.
Wij kunnen niet met hem samen slapen en rollebollen, hoe graag we ook willen.
En ja, dan moeten we maar serieus nadenken over een vriendje voor Tygo.
maar dan wel weer in het achterhoofd houden dat het misschien dan het omgekeerde effect heeft.

Enfin, ik denk dit topic op slot kan?
Het antwoord op de vraag is dus; Nee, dat kun je niet zien met het blote oog.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie