Nierfalen en omvallen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Nierfalen en omvallen?

Bericht door Jamilla »

Hoi,
Ik kom net van de DA. Sinds gisteravond is mijn kat van 9 3 keer zomaar omgevallen.. Ik schrok me rot! Vorige week zijn er 2 kiezen ivm gingivitis/stomatitis getrokken. AB en metacam gekregen en nu opeens dit.. DA constateerde bleke slijmvliezen en heeft hem even daar gehouden voor onderzoek. Is uitgekomen dat zijn nieren iets verslechterd zijn, maar verder niks. Hij heeft helaas geen bloeddruk gemeten en heeft niet de faciliteiten om zijn kopje te onderzoeken. Geen bloedafwijkingen, geen infecties, niks. Hij vond bovendien dat hij een gezonde en alerte indruk maakte. Nu is hij weer thuis en is inmIddels alweer omgevallen en heeft weer grote pupillen en is apathisch. Ik maak me vreselijk zorgen. Ik kan ook nergens vinden dat dit een symptoom van licht nierfalen is. Ik vertrouw het eerlijk gezegd niet. Iemand ervaringen mee en wellicht advies?
Alvast bedankt!
Groetjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door patiani-guusje »

Metacam kan flinke nierschade veroorzaken hebben een aantal personen op dit forum helaas al ondervonden. Kijk even onder zoeken bij Metacam. Is het kalium ook meegenomen in het bloed? Een kat met kaliumtekort kan dit soort klachten ook hebben, en zeer laag kalium is erg gevaarlijk, en komt helaas regelmatig voor bij nierpatientjes. Wat zijn de nierwaardes van jouw kat?

En een kat zal zich vaak heel anders gedragen bij de dierenarts dan thuis, hoe je kat zich thuis gedraagt is een echte graadmeter..

Sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Jamilla »

Dank je voor je berichtje:)
Nierwaarde was 253, normaal is 164. Volgens DA niet ernstig. Helaas weet ik kalium en ureum niet. Ik zal vragen of dat gemeten is. Ik weet iid van de schadelijkheid van metacam, erg verontrustend. Daarbij komt nog dat hij als ab convenia heeft gehad omdat ie een echte Pillen weigeraar is.. das natuurlijk ook niet zonder risico. Ik verdenk hem er persoonlijk van dat er iets met zijn hersens is. Misschien heeft ie een tik gehad en shock? Zou ook bleek tandvlees verklaren. Of een bloeding :(
Bah, zo sneu voor hem!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door patiani-guusje »

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt en je zorgen maakt. Ik ben in dec. onze kater aan nierfalen verloren. Wat de da zegt, dat het niet heel ernstig is, helaas ben ik het daar niet mee eens. Als te zien is in het bloed dat de nieren niet goed functioneren is er al meer dan 3/4 van het nierweefsel afgestorven, en helaas geld ook dat de ene kat met deze waardes zich veel beter voelt dan de ander.
Ik zou toch ook laten testen op Ureum, dat geeft de maat van afvalstoffen in het bloed aan en hoe hoger ht ureum hoe groter de kans op misselijkheid. Bloeddruk is erg belangrijk om mee te nemen, hangt nauw samen met de nieren. Als de bloeddruk wel te hoog is verslechteren de nieren sneller. Ook kaliumtekort komt regelmatig voor en maakt dat de kat zich erg beroerd kan voelen en bij zeer laag kalium kan de kat inderdaad omvallen. Helaas heb ik zelf ervaring met hoge bloeddruk en te laag kalium, alleen niet in die mate dat mijn kat omviel. Laat jouw kat ook zijn kopje veel hangen? Hieraan kun je het ook goed zien. Lees en schrijf anders even mee bij een ander topic: Pluisje heeft verhoogde nierwaardes. Daar staat alle info bij elkaar en lezen en schrijven nog veel meer mensen met ervaring mee.

Bij twijfel over dierenarts zou ik voor een second opinion gaan. heeft bij mij het leven van mijn kat met ruim een jaar verlengd..

Heel veel sterkte nogmaals!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Foul Smelling Pig »

Jamilla schreef:Nierwaarde was 253, normaal is 164. Volgens DA niet ernstig.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :evil:

Dat is absoluut wel ernstig! Die dierenarts is niet goed bij z'n hoofd! Inmiddels ben ik ook twee katers verloren aan nierfalen, eentje door de acute variant dus daar was niets aan te redden, en de andere was in het begin ook niet ernstig. Twee maanden later was hij helemaal gesloopt en moest ik hem laten inslapen.

Zoek een second opinion bij een andere dierenarts.

Sterkte en succes!
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Jamilla »

Nou, nee, het Is niet zo dat ie zijn koppie laat hangen. Het lijken meer duizelingen met vallen als resultaat. Tegelijkertijd pupillen heel groot en vervolgens apatisch . Net DA weer gesproken over laatste omvallen en hij denkt nu ook dat t zijn koppie is. Bloeding of hersenvliesontsteking, hoewel hij geen koorts heeft en op de convenia zit. Hij wil prednison geven, maar daar even mee wachten omdat ie afgelopen week al zoveel troep gekregen heeft. Ik mOet de kat goed in de gaten houden en dan bepalen we vrijdag hoe verder. Klinkt dat logisch vinden jullie?
Ja, dat nierfalen is erg, maar wat ik bedoel is dat het niet zo erg is dat dat het omvallen verklaard. Hij heeft een nierdieet meegekregen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de resultaten van het onderzoek opvragen (daar heb je recht op!) en naar een andere DA stappen.
De maatregelen die deze DA wil treffen, geven niet echt vertrouwen en niet de indruk dat hij weet waar hij mee bezig is en alles in het werk wil stellen om je kat te redden. Dat dit niet iets is dat zomaar zal overgaan is wel duidelijk en zonder goed te weten hoe of wat met prednisolon aan komen is geen behandeling met een doel. Dat is gewoon tijd rekken.
Ik zou een DA zoeken die je echt wil helpen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Adriana »

in de voorgaande berichten zijn al heel verstandige dingen geschreven!
.. ik zou een echte da zoeken....

.. eerst metacam en dan prednisolon en een ernstig verhoogde nierwaarde (crea?) zonder dat er behandeld wordt?
nee, het klinkt helemaal niet logisch en je kunt ervan uitgaan dat we hier op het forum zeer brede en langdurige ervaring met nierfaalkatzels hebben!
en waarom behandelen? om de kwaliteit van leven van je dier om te beginnen te verbeteren en te proberen het nierfalen te stabiliseren, ik bedoel proberen zo min mogelijk achteruit te laten gaan.
op het forum kennen we vrijwel geen pillenweigeraars omdat we daar een heleboel tips+trucs voor hebben, om te beginnen is daar easypill..

als je het topic Pluisje een stukje doorleest, dan zul je zien dat daar allerlei nierfalen in alle stadia is langsgkomen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2445
en voor de informatie kun je ook nog naar het sticky topic 'nierfalen' gaan, in het eerste bericht staan een paar links van dierenartsen met overzichtelijke informatie over nierfalen, oorzaken, types en mogelijke behandelingen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
en ik zou niet al te lang wachten... en intussen zou ik in je omgeving navragen naar ervaringen met andere, mijns inziens betere dierenartsen..
en ik wens je sterkte want het is een akelig probleem en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Cerna »

Crea van 253 is beslist geen licht nierfalen! En ik zou naast het nierdieet Fortekor vragen.
Bloedarmoede komt ook vaak voor bij nierfalen (onze Noa had het ook) en dat verklaart het bleke tandvlees.

Bedoel je met omvallen dat de hele kat opeens een soort van flauw valt of verliest hij/zij zijn evenwicht? In 2007 heb ik een poes van 18,5 in moeten laten slapen die ook nierfalen had en die op het laatst heel wankel liep. Dat had volgens de dierenarts niets met haar leeftijd te maken, maar alles met de conditie van de nieren (crea 655!). Ze liep dan gewoon en opeens viel het achterlijf om, alsof het verdoofd was. Is het zoiets?

Onze Noa (bijna 5) is een slachtoffer van Metacamvergiftiging (al wordt dit door de dierenarts ontkend). Ook zij was apathisch. Haar crea was in november 2010 495, maar ze is er nog.
Haar hele verhaal kun je in "Pluis" lezen.

Ik adviseer je ook om voor een second-opinion te gaan. Naar een dierenarts die een crea van 253 wel serieus neemt. Laat haar/hem desnoods opnemen om te spoelen of een paar dagen onderhuids infuus. Daar knappen ze meestal heel erg van op.
En natuurlijk nierdieet en Fortekor. En verder is er nog veel meer mogelijk, kijk daarvoor in "Pluis".
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Jamilla »

Dank voor alle goede adviezen! Even over het pillen geven: geloof me, ik heb tientallen katten pillen gegeven want heb in een asiel gewerkt als vrijwilliger. Maar deze kat houdt echt zijn kaken op elkaar. Ik ken alle trucjes vd wereld, maar hij trapt er niet in. Daar komt bij dat zijn hele mond en kaken vreselijk pijnlijk zijn (gingivitis/stomatitis met 2 abcessen en 2 getrokken kiezen) en hij al heel veel stress heeft en ik dat niet erger wil en kan maken.
Over het omvallen: gisteravond zat hij op de bank en begon te schommelen en viel van de bank. Bleef verstijfd laag zitten met joekels van pupillen, normale ademhaling, iets versneld hart. Dezelfde avond zwalkte hij zo nu en dan, slap. Leek ook of hij niet goed kon zien. Nu 3 keer zon aanval gehad, maar de eerste was t ergst. Alle tests waren goed: lever, suiker, bloed, ogen, hart behalve de nieren dus. Hij heeft vandaag ook een infuus gehad trouwens, maar maar 2 uur ofzo. Bloeddruk helaas niet gemeten en kalium en ureum ook niet.
Inmiddels is dus duidelijk dat het om een hersenbloeding of infarct gaat. Ik heb een second opinion gehaald en deze da zegt eigenlijk hetzelfde: ja, zijn nieren zijn niet goed, maar kunnen veel erger en moeten snel behandeld worden. Maar, de zwelling in zijn kopje is nu het acute probleem en moet zsm verholpen worden, en hij zou als optie ook voor prednison gaan. Ik weet t niet meer.. Ik lees met veel intersse alle posts hier en deel veel van jullie meningen. Maar ben t ook eens met de gedachte dat die hersentjes weer zsm goed moeten zijn om erger te voorkomen. Pfff, wat een verdriet. Ik ben ook zwanger en door hormonen zo labiel als wat. Ik weet t even niet meer...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Adriana »

je eerste bericht is van 25 april 14.00 u en het tweede van 22.33 uur en intussen schrijf je dat je een tweede dierenarts hebt geraadpleegd en dat is heel snel.

de tweede dierenarts geeft als diagnose hersenbloeding of infarct 'en zijn nieren zijn niet goed maar het kan veel erger' ...
ik lees niets over verlammingen en ook nog niets over een mogelijkheid van epilepsie.
en verder blijkt hij een ernstig gebitsprobleem te hebben, dus veel pijn. ook heel slecht voor hart en nieren.
die kiezen zijn getrokken maar zijn die abcessen behandeld? je schrijft dat hij geen koorts heeft.. maar krijgt wel ab.
dierenarts/1 vond 'dat hij een gezonde en alerte indruk maakte'..
voorzover ik lees wordt in het eerste bericht zijn nierfalen niet behandeld, niet met dieetvoer noch medicatie. in een volgend bericht heeft hij 'een nierdieet meegekregen' en hij heeft vandaag twee uur lang infuus gehad, vochtinfuus?
je schrijft dat kalium niet is gemeten, ureum ook niet en bloeddruk ook niet.
het eerste en laatste kan ik begrijpen maar als je een creatininewaarde hebt, dan is er ook ureum gemeten. 164 is een spotchem-referentiewaarde en bij dat bloedonderzoek gaat de ureum gelijk mee.

en de tweede geraadpleegde dierenarts is blijkbaar ook geen behandeling gestart, niet het gebitsprobleem (abcessen..), niet het nierfalen.
ja, zwelling in de hersens en moet zsm verholpen worden..
en komt ook aan met prednison.

ik heb het maar even op een rijtje gezet en ik weet niet wat je van ons verwacht..
dit moet al een behoorlijke tijd aan de gang zijn .. wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Liv »

Mijn Terror stopte met eten, bleek tandprobleem te zijn, 3 elementen verwijderd.
Na de narcose vergrote pupillen en apathie, en niet willen eten.
Dwangvoer gegeven... na een paar dagen terug naar de dierenarts, zeer waarschijnlijk een herseninfarct, na onderzoek 2 lymfomen bij de nieren, er was niets meer aan te doen, ik heb haar moeten laten inslapen.
Ze was 10 jaar....
Ik weet niet of je iets aan mijn ervaring hebt, maar ik vind de situatie zeer zorgelijk....
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Jamilla »

Adriana, ik weet niet precies wat ik met jou bericht moet. Is het nu NIET goed dat ik een tweede da heb geraadpleegd?? Verder: Zoals je misschien weet is de manier om stomatitis te behandelen elementen verwijderen en ab geven. De ab krijgt ie niet voor de koorts maar voor de abcessen. Fin toch juist dat ie geen koorts heeft?
Verder ZIJN er geen verlammingen dus waarom wil je dat ik daar iets over zeg? Epilepsie is uitgesloten door DA doordat de toevallen daar niet op lijken.. Verder heb ik een nierdieet meegekregen en heeft hij een infuus gekregen, dat is wat er nu aan de nieren gebeurt
"dit moet al een behoorlijke tijd aan de gang zijn" wat wil je daar precies mee zeggen? Ten eerste is dat onzin. Er kan door de metacam een acuut nierprobleem zijn ontstaan.Er zijn nOoit aanwijzingen geweest dat hij iets met zijn nieren zou hebben. Wb het gebit, bij de laatste APK van 3 maanden geleden bleek hij tandsteen te hebben. Doordat de abcessen achter de laatste bovenste kiezen zitten werden die over het hoofd gezien tijdens de controle. Pas toen de DA zijn gebit ging schoonmaken kwam dit probleem aan het licht.. En daarom zijn die kiezen verwijderd en krijgt hij ab . Ga mIj niet zeggen dat ik mijn katten te lang laat doorlopen met problemen want je hebt geen idee wie ik ben en hoe ik voor mijn katten zorg.
Tenslotte: ik ben mijn post begonnen met de vraag of iemand de symptomen die mijn kat heeft herkent als horende bij nierfalen. Dat is dus ook de reden dat niet de hele medische historie in de post staat beschreven. Om die vraag beantwoord te krijgen en steun te zoeken bij het vinden van de juiste behandeling. Als dit forum daarvoor niet de juiste plek is, prima, dan heb ik dat niet goed begrepen
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij de Action hebben ze mini vijzels, als je het pilletje eerst vijzelt en door zijn voer doet?
Mijn oude kater trapte er altijd in!!

Ik zou van Groene os Blaas en Niercompositum kopen, dat haalt de waardes omlaag.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen en omvallen?

Bericht door pearlsofpassion »

Of de pil in moutpasta verstoppen. Werkt hier ook prima.
Bij Kleintje niet, want die hoeft die pasta niet. Ze krijgt altijd de kans, maar weigert doorgaans en dan gaat het alsnog met de hand achterin haar keel. Maar zij vind dat niet zo erg.
Ik heb vroeger ook een kater gehad die echt niet wilde. Toen deed ik het met 2. Iemand anders die de kat vasthield en zijn voorpoten (zodat hij die niet op mijn handen kon zetten) en dan kon ik me op zijn bekje concentreren. Het duurde echter wel heel lang, want hij snapte heel snel terug dicht als ik hem open kreeg waardoor het meestal niet lukte. Veel geduld...
Maar dat was inderdaad niet iets om dagelijks te doen (ik spreek enkel van ontworming). :???:

Goed, ik zou in jouw geval in Pluis raad vragen ivm medicatie. En met je kat naar de DA gaan om te spoelen. Dan eens kijken wat dat met de waarden doet. Daar kunnen de mensen met ervaring vast wel iets uit afleiden. En het kan je kat heel erg helpen. Als het acuut is (van de metacam), kan er nog wat schade beperkt worden.
Ook de verdere opvolging van zijn nierwaarden en behandeling kan je in Pluis laten opvolgen. Kijk er maar eens rond, er zijn al veel katten mee geholpen. Zeker ivm slechter gaan eten of zo.

Ik ben ervan overtuigd dat je wel iets zal vinden waarin je de pil kan verstoppen, al dan niet heel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie