Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Litheen »

Ik kwam erachter dat droog voer nogal problemen kan veroorzaken bij katten i.v.m. te weinig vocht wat niergruis kan veroorzaken en wat dan weer ernstige gezondheidsproblemen kan veroorzaken.
Nu heb ik ergens gelezen dat 'de beste' methode om dit te voorkomen is om de kat altijd nat voer te geven, maar ik vind dit zelf geen optie. Ook omdat ik van de dierenarts heb gehoord dat dit sneller tandproblemen kan veroorzaken.

Mijn kat krijgt een keer in de week een blikje natvoer (Almo Nature) en de rest van de dagen droogvoer (Royal Canin Indoor) en soms krijg hij wel eens een geklutst rauw eitje tussendoor in de week als aanvulling op zijn eten.
Hij heeft dagelijk vers water en drinkt hier ook gewoon van.

Omdat ik mij toch zorgen maak over het ontstaan van teveel niergruis heb ik het volgende bedacht:
Van zijn dagelijkse hoeveelheid droogvoer ga ik ongeveer 1/3e in een apart bakje doen, hier wat kokend water op gieten, laten intrekken en afkoelen, en dit krijgt hij dat dagelijks erbij. Zo krijgt hij toch nog wat extra vocht binnen en hou ik de hoeveelheid droog- en natvoer enigszins in balans.

Ik vraag me alleen af of dit wel een goede oplossing is, omdat ik eigenlijk hier niemand anders deze 'oplossing' heb zien geven zover ik in de threads hier heb gelezen. Misschien dat ik iets over het hoofd zie waardoor dit helemaal niet zo'n ideale oplossing is?

gezien dit mijn eerste kat is wil ik het daarom even hier posten zodat ik wat feedback kan krijgen van mensen die meer ervaring hebben met katten :)

Groetjes,

Evelien
en Sevishtra :cathappy:


(ik hoop dat in het correcte subforum heb gepost, excuses als dat niet zo is!)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door nellebel »

nou het wordt wel vaker als tip gegeven hoor voor katten die slecht drinken of die geen droge brokjes blieven. of bijv last hebben van de tandjes en even geen harde brokjes kunnen eten.
ik heb mijn katten ook wel eens brokjes gegeven die lekker week waren geworden. ik deed er geen kokend water op, maar gewoon lauw water. soms begonnen de katten er al van te slurpen voordat het een nat prakje was geworden. dan vonden ze het water zo al lekkerder. dan deed er een beetje lauw water bij.
maar moet je wel zeggen .als het niet nodig is (mijn katten nu drinken hee lerg goed) zou ik het niet doen. moet je een brokje maar eens een beetje onder de kraan houden, wat dat plakkerig gaat worden. dat gaat natuurlijk ook op de tanden zitten en dat is niet goed.
Bij mij drinken ze prima, krijgen 2x per dag een klein beetje natvoer (doe ik ook om ze hieraan te laten wennen om evt medicatie door te kunnen malen zonodig) en de hele dag door staan er brokjes.
minimaal 1x per week krijgen ze een stukje rauwe kip (oa ook heel goed voor de tanden)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
heel in het kort:
oorzaken voor het ontwikkelen van blaasgruis (met name struviet): te weinig drinken dus geconcentreerde urine, voeding die de urine onvoldoende aanzuurt (bv veel tarwe/graan in voer), aanleg (genen).
blaasgruis en nierstenen niet doorelkaar halen en er zijn verschillende gruisjes (bv struviet en oxalaat e.d.) en die hebben met de oorzaak/aanleiding te maken.

voorbeeld: als je brokjes die veel tarwe bevatten nat maakt dan is dat geen oplossing voor het mogelijk ontwikkelen van blaasgruis, het zit vaak in de samenstelling van de brokjes.
met goed drinken en RC indoor en Almo natvoer en geklutst eitje af en toe heb je weinig tot geen kans op het ontwikkelen van blaasgruis. kijk even of je katzel voldoende plast en verder geen zorgen, lijkt me..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Litheen »

Ah ok ^_^ ik was vooral geschrokken van de mogelijke gevolgen van gruis en maakte me gelijk zorgen om mijn kleine lawaai-tijger, ondanks dat hij nergens klachten heeft. Overbezorgd baasje ben ik soms :P
Bedankt voor de feedback! :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door nellebel »

wekom bij de club vaan overbezorgde baasjes. stikt het hier van hahaha daarom is het altijd fijn advies en geruststelling te krijgen van andere overbezorgde baasjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Livewithlouis »

Hey Litheen,

Voldoende beweging helpt ook tegen de vorming van blaasgruis. Dikke katten hebben er sneller last van!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Op die laatste opmerking wil ik wel even inpikken.

Is dat een onderzoek dat als resultaat geeft dat dikkere katten meer kans hebben op blaasgruis? Of dat katten die meer bewegen er minder kans op hebben?
Want als dikke katten er meer last van hebben, is dat dan omdat ze dikker zijn of omdat ze voer krijgen met meer koolhydraten en daardoor ook dikker zijn?
In het laatste geval is het gewicht niet de oorzaak van het blaasgruis, maar een neveneffect van de koolhydraten.
Dus ik vroeg me af hoe dat onderzocht werd? :smile:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Adriana »

:grin: yesss Valerie, je hebt een goed punt!
hoe verloopt, via welke factoren bedoel ik, de aanleiding...
wat is er eerst en wat zijn de consequenties/bijverschijnselen..

en ik denk inderdaad dat die via het kh-rijke dus waarsch dikmakende voer loopt, dat daarom urine onvoldoende aanzuurt en zo voorts zoals we weten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Livewithlouis »

Katten zijn vaak te dik door te "rijke" voeding in combinatie met te weinig bewegen lijkt me.

Dus ja indirect kun je zeggen dat verkeerd voer dan alsnog de hoofdzaak is, maar je zou dat in balans kunnen houden door je kat te laten bewegen? + Dat de organen, het bloedvatensysteem en het lymfesysteem van een dikke kat minder goed in staat zijn afvalstoffen af te voeren. Zo zal het lichaam de verkeerde stoffen minder snel kwijtraken via de urine. Een soort van verstopt afvoerputje lijkt me.

Wie was er eerst de kip of het ei ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vroeg me gewoon af hoe het onderzocht was.
Of het dik zijn op zich wel zorgt voor meer kans op blaasgruis en dat er dus een oorzakelijk verband is tussen beide, of dat overgewicht en blaasgruis niet gewoon dezelfde oorzaak hebben.
Ik kan ook wel volgen waarom dat zo zou zijn, maar is dat op die manier onderzocht of niet? Anders mag je dat niet zomaar voor waar aannemen, hoe logisch het ook zou klinken. ;-)

Tuurlijk zijn goede voeding en bewegen beide belangrijk om gezond te blijven, maar daar ging het hier niet om. Het ging over blaasgruis. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door castratenkoor »

Nouou dan zou mijn Bob allang stijf staan van de blaasgruis - en dat is niet het geval.
Het lijkt mij kolder eerlijk gezegd hooer dat dikke katten meer kans hebben op blaasgruis.
Foute voeding is een veel grotere boosdoener.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Adriana »

Valérie slaat de spijker echt op zijn kop, denk ik.
verkeerd tarwerijk voer maakt in een aantal gevallen dik en zuurt de urine onvoldoende aan.
het laatste is een recept voor blaasgruis in combi met weinig drinken en miss aanleg.
en dat voer zorgt in een aantal gevallen ook voor overwicht maar ook ik denk niet dat het ene iets met het andere te maken heeft..

er is ook nog een onderzoek waarbij geconcludeerd wordt dat katten met overwicht die weinig bewegen grote kans op diabetes hebben. maar ik denk dat ook mèt fitness die kans behoorlijk aanwezig is..
want het gaat niet om het bewegen maar om het uitputten van de alvleesklier door al die kh's..
soort van onwetenschappelijk jumping to conclusions... en hier geen last van professorenangst..!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door nellebel »

denk ook vooral verkeerde voeding. mijn nellie was veel te dik maar kreeg wel goed voer en afgemeten. zij was dik door medicatie in het verleden en te weinig bewegen (ook niet te motiveren). eten kreeg ze netjes afgemeten, ook nooit blaasproblemen gehad.
Denk meer de oorzaak in eht voer
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door Livewithlouis »

Goed daar ben ik weer. Hah voel me echt n betweter nu ;) maar in mijn studieboeken staat

"Blaasgruis (niet te verwarren met nierstenen) vaak wordt aangetroffen bij jonge, te dikke, inactieve katten die in verhouding weinig drinken en minder vaak op de kattenbak gaan."

Maar dat was niet de rede dat ik het zei. Het is mij ook altijd verteld door mijn da's.
Ik ga NU op zoek naar gerelateerde onderzoeken. En als ik die niet kan vinden slik ik mijn woorden weer in!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Van droogvoer natvoer maken om blaasgruis tegen te gaan?

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Das fijn!

Sorry dat ik zo kritisch ben hoor... :oops:
Is er een beetje ingepompt in mn opleiding...

Zoals het in je boek staat, zegt het inderdaad niets over de oorzaak. Het zegt gewoon dat dikke katten het meer hebben (want inactief loopt vaak gelijk aan dik en wat is de oorzaak en wat is gevolg is daarin niet duidelijk), maar dat kan ook aan het voer liggen. Staat er gewoonweg niet...
Het kan ook zijn dat men dat niet getest heeft hoor. Als men zelf niet zover gedacht heeft en enkel op het gewicht van de katten getest heeft, weet men gewoonweg niet of het voer de boosdoener is of het dik zijn op zich.
Katten kunnen ook dik worden om koolhydratenarm voer (kijk maar naar Bob), dus het in principe perfect te testen, al zal dat niet eenvoudig zijn, en is daarmee niet gezegd dat men dat ook werkelijk gedaan heeft...

Maar als dat niet gebeurt is, neem ik dat dus persoonlijk met een korrel zout. De link tussen koolhydraten in de voeding en blaasgruis is aangetoont. Dus als je dan met dikke katten afkomt, vind ik een causaal verband tussen koolhydraten en overgewicht een logische verklaring voor dat verschijnsel.
Dan neem ik persoonlijk dat als meest waarschijnlijk aan, tot bewezen is dat het dikzijn zelf ook een invloed heeft op het voorkomen van blaasgruis. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie