Kat (5 jr) met nier- en blaasklachten

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Kat (5 jr) met nier- en blaasklachten

Bericht door Loontje »

Hoi allemaal,

onze kat Kyra is 5 jaar en is altijd een hele vrolijke en levendige poes geweest. Ze was eigenlijk nooit ziek. Tot ze enkele weken geleden opeens veel begon te drinken en te plassen. Geleidelijk aan werd ze ook erg mak, te mak voor haar doen.

We zijn vorige week met haar naar de DA geweest en hebben haar urine laten onderzoeken. Daaruit kwam dat er bloed in zat, haar PH-waarde veel te hoog was en dat de urine vol met kristallen zat. We kregen als diagnose urineweginfectie en kregen antibiotica, blaasontspanners en speciaal voer mee. Het moest binnen enkele dagen stukken beter gaan.

Die donderdag kreeg ze veel moeite met lopen en kwam de trap amper op. We zijn die avond naar een vervangende DA gegaan. Daar constateerden ze dat haar darmen wel erg vol zaten en ze wat uitgedroogd was. Ze moest daar een nachtje blijven en kreeg een infuus met vocht en haar darmen werden geleegd. Ook kreeg ze penicilline mee, dit zou beter zijn voor haar maag.

Ze was een paar dagen opeens weer veel levendiger en we waren voorzichtig opgelucht. Tot ze afgelopen maandag begon te spugen en niet meer wilde eten.

We zijn gisteravond wéér naar de dierenarts geweest en ze moest daar vannacht weer blijven. Ze was weer uitgedroogd. Ze hadden nu pas bloed afgenomen (dat hebben ze daarvoor niet gedaan) en daaruit bleek dat haar nierwaardes niet goed waren. Dat kon te maken hebben met de uitdroging, dus ze ging vannacht en vandaag de hele dag aan het infuus en aan het eind van de dag gaan ze haar waardes weer checken.

Ik ben nu zo bang dat ze het niet gaat halen. Gisteravond eigenlijk pas voor het eerst :-(

Ben een beetje aan het zoeken gegaan op internet en ik lees veel dat als een jonge kat nierfalen heeft dit vaak wijst op nierbekkenontsteking en om dat te kunnen constateren moeten ze steriele urine op kweek zetten. Dit hebben ze ook nog niet gedaan. Zal ik dit overleggen met mijn DA? Want als dat het zou zijn is er een kans dat ze er bovenop komt.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Ik heb net mijn DA gebeld om te vragen hoe het met Kyra ging. Ze gingen zo naar haar toe. Ze had vannacht nog vocht gekregen.

Heb nogmaals doorgenomen wat de vervangende DA had gedaan vorige week donderdag en wij waren in de veronderstelling dat zij penicilline mee had gekregen, maar toen ik de naam van het medicijn vertelde schrok ze erg en vertelde dat dat een pijnstiller is die schadelijk is voor de nieren. Die had ze dus nooit mogen krijgen!

Ook vermoeden ze hevig dat ze antivries heeft gedronken, gezien het type kristallen in haar urine.

Het ziet er niet goed uit :-(
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Adriana »

als dat allemaal klopt dan is het een wonder dat ze nog in leven is! ze moet een aantal etmalen spoelen want heeft door die vergiftiging acuut nierfalen!

en als ze metacam heeft gekregen ook dan kan het zijn dat ze vergiftigd is, namelijk door een verkeerde dosis of hoge vatbaarheid voor metacam en daar gaan we weer! grmbl ....
daar kunnen jullie niks aan doen maar ik word daar zo moedeloos van,
rare metacam-verslaving bij die da's....
we hebben een paar metacam-topics, maar op dit moment heb je denk ik andere zorgen..

het is nu kwestie van spuitjevoeren, nierdieetvoer (kijken wat ze lust en vooral geen géén hills a/d), heel veel informatie in je opnemen, topic Pluis voor een deel doornemen en die van de nierfaalkatten, waar heel veel links in staan en waar je de waardes bloedonderzoek van Kyra neer kunt zetten.
koop een paar soorten nat nierdieetvoer, die van RC in drie smaken in foliezakjes en Trovet vinden ze doorgaans errrg lekker.. en anders beetje spuitjevoeren..
en je kunt overwegen verder te schrijven bij Pluis, want dan blijft (voor ons als meedenkers) de info beetje bij elkaar..

vraag je da of ze wat vit c kan krijgen of ga langs de apotheek voor ontzuurde vit c en dan in heel erg kleine dosis (kleiner dan speldenknop) een paar keer per etmaal. dat helpt haar immuunsysteem want ze heeft ongetwijfeld een geweldige opdonder gehad...
en intussen duimen we dat ze het haalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Op de specificatie zie ik staan dat ze meloxidyl, microlax en convenia heeft gekregen.

Ik zal ook de andere topics lezen.

Bedankt voor je reactie.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Adriana »

voor t gemak beide links maar even hieronder

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2070

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p509208

op de specificatie staat geen metacam of meloxicam, dat is het betreffende stofje..
maar anti vries is ook erg giftig, dus als het geen metacam is en wel anti vries, dan
hebben jullie ook een probleem..
t lijkt me acuut nierfalen want voor chronisch is ze nog vrij jong.
acuut nierfalen kan voor een deel herstellen, maar je blijft altijd een behoorlijk zware nierpatient houden die veel moet drinken en levenslang alleen nierdieetvoer mag eten..

beetje afhankelijk van hoe de waardes zich de komende dagen gaan gedragen..
duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Ja, daar hangt het inderdaad allemaal vanaf. Rond een uur of 1 gaan ze het weer bekijken. Ik heb ook eerlijk gevraagd of haar leven nog een beetje leuk kan zijn straks. Maar ook dat hangt van de waardes af. Ik wil Kyra dolgraag bij ons houden, maar vind het belangrijkste dat de kwaliteit van haar leven goed is.

Bedankt voor het duimen :)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Adriana »

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 065296.pdf

http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... abled=true

meloxidyl is meloxicam, dus van de metacam-club.. en als je naar de toepassing kijkt dan vraag ik me af op basis van welke diagnose dit geinjecteerd is..
en ook nog zonder goed bloedonderzoek..

in Pluis wonen ook een aantal zware nierfaalkatzels, die een goed leven hebben, mede dank zij de topverzorging. maar het hangt er vanaf hoe de waardes (vooral creatinine) zich gaan ontwikkelen de komende dagen en de komende maanden.

er is verschil tussen chronisch nierfalen, want dat is progressief en acuut nierfalen. dat kun je in een aantal gevallen stabiel krijgen. wij hebben twee van dit soort tiepjes (matroos poes Mies en Enzo) en in mijn fotoalbum kun je zien dat ze een prima leven hebben (grijstijgers)
het is voornamelijk een kostenplaatje en wat extra verzorging als het niet een al te zwaar geval is. en uitsluitend nierdieetvoer en daar komt wel een probleem want jullie hebben meerdere katten.
maar er komt een heleboel over je heen nu aan emoties en informatie.. en het lijkt me erg spannend hoe het de komende dagen/uren gaat..

...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Ja, mijn eigen dierenarts was ook erg boos dat ze dit medicijn had gekregen omdat het inderdaad schadelijk voor de nieren is.

Dat van de meerdere katten zal geen probleem zijn met eten geven. Kyra krijgt gewoon eten in een aparte ruimte :)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

De DA heeft net gebeld. Haar nierwaardes zijn maar ietsjes gedaald ten opzichte van gisteravond. Mijn vriend haalt haar zo op en dan gaan ze hem uitleggen hoe we een infuus aan moeten brengen. Dat moeten we 4 keer per dag doen. Verder krijgt ze niertabletjes mee.

We gaan in ieder geval aankijken hoe het van het weekend gaat. Of ze een beetje op zal leven.
Mocht dat niet het geval zijn, dan vrees ik echt dat we haar moeten laten gaan. Ik wil geen lijdensweg veroorzaken.

Bah, wat is dit moeilijk :-(
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Kattenbella »

Loon, wat naar meid!
Wel mooi dat jullie mogen gaan spoelen. Wat Adriana al zei in het topic van Pluis staan veel verhalen die wel goed zijn gegaan.
Mijn duimen draaien hier ook voor jullie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Bedankt Bella!

Ik ben heel benieuwd hoe deze dagen zullen lopen. Vind het eerlijk gezegd ook behoorlijk eng, ook om dat infuus aan te leggen enzo :-( Maar goed, we gaan het proberen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Kattenbella »

Het gaat jullie echt wel lukken! Het zal zeker wennen zijn!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte in deze moeilijke periode!!! Mijn duimen draaien voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Kattenbella »

Loon, ik las op je facebook dat het niet zo goed gaat :-( Ik blijf toch hopen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Kat 5 jaar nier/blaas klachten

Bericht door Loontje »

Bella, dat klopt. We hebben haar moeten laten gaan :-(
Ze werd zwakker en zwakker. Eten wilde ze niet meer. En nadat we haar dwangvoeding hadden gegeven moest ze vreselijk overgeven. Dat was voor ons het moment om te zeggen; dit kan zo niet langer. Verschrikkelijk oneerlijk, ze was nog veel te jong :-(
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Plaats reactie