Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Izzy »

Hallo allemaal,
Ik ben een beetje wanhopig op zoek naar informatie,tips voor mijn poes Izzy. Ze was afgelopen weekend er bijna niet meer. Ze was zo verzwakt.
Het begon met minder eetlust, daarna overgeven meerdere malen door de dag heen. inmiddels had ze ong. 24uur niet meer gegeten en sloom werd waarop ik de DA heb gebeld.
Hij dacht aan een verstopping van een haarbal. Ze heeft lax a cat gehad en vocht onder haar huid omdat ik aan had gegeven dat ze ook niet meer dronk. Ik moest even afwachten wat dit zou doen. Volgende ochtend moest ik haar eetlustopwekkend voer geven (specific nutri aid) dat heb ik gedaan en dat at se als zoete koek.
Bij thuiskomst had ze alles weer uitgespuugd en zat ze in elkaar gedoken als een bolletje midden op de mat huilend te miawen met een hangend bijna verkrampt kopje. Ze zwalkte naar de bak waar ze op is gaan liggen waarop ik meteen naar de DA heb gebeld.
Hij heeft gevoeld, hart geluisterd etc en hij wilde een foto maken, ook met het verhaal van gisteren. Op de foto was een witte bal te zien en 2 kleine hele witte puntjes. Hij dacht dat dit botsplinters zouden kunnen zijn en de bal een haarbal.
Ze lag helemaal.plat op de onderzoekstafel, wat niet normaal is. Dit bleef ik ook zeggen. DA leek het ook niet goed te weten. Misschien dat ze geopereerd zou moeten worden maandag maar daar was ze te zwak voor.
Hij heeft haar 4 spuiten onder de huid gegeven met vocht, antibiotica preventief (ook ivm mogelijke operatie)en metacam. Ook nog een soort laxeerspulletje via mond, maar dat lukte niet.
Ik heb die nacht op de bank geslapen en haar water aangeboden, evt. Eten maar dit hoefde ze niet. Ze heeft de hele nacht bij me.op dezelfde plek gelegen.
Maandagochtend weer gebeld naar DA voor verder onderzoek want dit trek ik niet.
Haar daar gebracht, smiddags belde de DA. Bloedwaardes waren binnen, hadden ze maandag geprikt. En ik heb deze vandaag opgevraagd.
De waardes van de:
creatinine: 1663.0 mag max 155 zijn!
Glucose: 13.3 mag 5.7 zijn.
BUN: 71,4 mag 11.9 zijn.
Alkalische fosfatase: <50.0 mag <123 zijn
T-pro: 66.0 mag 77 zijn
GPT/ALT 51.0 moet onder de 105 zitten.

Maandagnacht:
Ze ging opeens plassen en dat was erg veel. Ze kon niet door haar poten zakken dus plaste ze staand. Eten nog steeds niet!!dit ook.bij de DA aangegeven maar voor nu was drinken het meest van belang omdat ze moest gaan plassen.
Ze trilde in haar mandje zo zielig. Kon amper lopen.

Dinsdag:
Ze begon een beetje te eten, niervoeding..de rest hoefde ze niet. Ook haar eigen brokken niet. Drinken doet ze wel weer.

Woensdag:
DA had beloofd me te bellen, dit gedaan. Ik had het idee dat ze misselijk was. Ze wilde wel eten maar deed het niet. Gevraagd om iets tegen misselijkheid. Dat was er nog niet voor katten, wel voor honden...!?! Ze heeft een half tabletje prednoral 2,5mg gekregen voor woensdag en donderdagochtend.
Ze lijkt door de dag heen iets alerter, springt op de vensterbank, duurt wel iets langer dan normaal. Ze eet een beetje en drinkt ontzettend veel. Zalm heeft ook gegeten. Ben alles gaan proberen omdat dit beter is dan niets.

Donderdag (vandaag)
Ong. Hetzelfde als gisteren. Ze heeft vandaag wel voor het eerst nierdieet brokjes gegeten. Haar eigen brokken die normaliter alleen maar at hoef ze niet.
Ze heeft voor het eerst sinds 6 dagen gepoept. Is nog wankel. Drinkt iets minder dan gisteren. Ik.maak me nog steeds zorgen omdat ik.gewoon niet weet waar ik aan toe ben.
hij kon me doorverwijzen naar De Wagerenk in Wageningen. Maar het lijkt mij logisch dat ze eerst weer bloedbepaling doen of een foto maken zodat we weten of er iets is veranderd en zo ja wat dan.

Heeft iemand een soortgelijk verhaal of tips voor me? Ik vind de DA erg vaag, heb ook al contact met een andere DA, zij zou me vandaag bellen, komt ook bij je thuis dus hoop dat ze zo belt..
Ik snap niks van hoe dit allemaal kan.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Izzy »

nog een toevoeging, ze is pas 6,5jaar...
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Jeminokkie wat zul jij zijn geschrokken! Er zullen vast uitgebreidere reacties komen maar ik zou haar in ieder geval op laten nemen voor 3 dagen infuus (nierspoeling) Zelf zou ik niet bij deze dierenarts blijven.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Izzy »

Ik ben al de hele week thuis gebleven vh werk. Ik vind het ook verschrikkelijk zo onthand als ik me voel. Morgen ga ik.ook nog contact opnemen met een andere praktijk want ik.laat het er niet.bij zitten. Ze eet nog steeds mondjesmaat, gaat bij de waterbak.zitten en.kijkt me vragend aan en ik weet echt niet wat ze wil. Ik ververs het water continu, ik bied weer alles aan wat ik heb qua eten maar ook niet. Zucht...
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

Ahh izzy wat een zorgen! Ik vind het lastig er iets over te zeggen. Wel vind ik persoonlijk het raar dat je lieverd niet voor 3 a 5 dagen aan de 24/7 infuus gezet is om te spoelen met haar hoge creatinine en bun waarden. Is ureum ook gecheckt? Heb je vertrouwen in deze arts? Mijn ervaring is dat niet elke kliniek 24/7 kan spoelen (valt onder medium-care). Dus zoek een kliniek die dat wel doet!

Hoe gaat het nu?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

@ dhyan. Wij geven infuusjes. Thermometeren is een ramp, infuus zetten een makkie. We zijn verbaasd zo simpel dat het is. Kater lijkt er 9 van de 10 keer geen last van te voelen, en zowel dan wijdt ik dat echt nog aan mijn onkunde van net de plooi of naald verkeerd vasthouden.

Ook ik las dat ze in Amerika en Canada niet echt fan zijn van NaCl maar liever ringerlactaat. Dat is oa een afweging met de andere waarden zoals calcium en kalium en dergelijke. Maar ook vanwege oa 9 gram natrium op een liter bij Nacl, maar ze bevatten allemaal natrium natuurlijk. Wij geven nu NaCl, over drie weken weer bloed en urine check en dan bespreek ik ook graag de andere vloeistoffen met de arts. Ik was zelf namelijk ook wat onzeker over NaCl maar bij alle bijsluiters (heb ze opgezocht van oa hartmann, ringerlactaat, NaCl etc) van de vloeistoffen staan trouwens veel overlapping kwa “let op bij.. nierfalen etc”. Die technische afweging is iets voor een dierenarts en iets om te kunnen bespreken als je daar vragen over hebt.

Hier lees je er meer over:
https://www.felinecrf.org/subcutaneous_fluids_tips.htm
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Sorry dat ik het zo recht voor z'n raap zeg: Izzy als de sodemieter laten opnemen en aan intraveneus infuus, zeker 3 x 24 uur. Deze extreem hoge waarde van ureum moet zo snel mogelijk naar beneden, Izzy is zichzelf aan het vergiftigen.

De ultrahoge nierwaardes roepen bij mij ook meteen de vraag op: is er sprake van vergifiting, en dus acuut nierfalen? Kan je iets zeggen over de dagen voordat Izzy opeens zo ziek werd? Ook omdat je zegt dat je er niks van snapt hoe dit allemaal kan...

En Cerenia is een antibraakmiddel dat inderdaad voor honden is geregistreerd, maar al jarenlang zonder problemen off-label aan katten wordt gegeven. Dus Cerenia, eventueel in combinatie met een maagzuurremmer, zou je kunnen overwegen. En om een kat met ernstig nierfalen toch Metacam te geven - dan moet je toch wel een hele gegronde reden voor hebben, anders zou ik toch iets geven wat minder belastend is voor de nieren.

En is de urine nagekeken? Je kan proberen zelf urine op te vangen met een jus-lepel, en direct wegbrengen naar de DA om het soortelijk gewicht (waterigheid), zuurgraad en eiwitgehalte te laten bepalen.

Sterkte met Izzy!
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 07 dec 2018 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dinky »

@Izzy: Met zo'n extreem hoge waarde komt het vermoeden van vergiftiging om de hoek. In dat geval is het van belang om zo snel mogelijk meerdere dagen te laten spoelen bij de DA om die waarde omlaag te krijgen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Izzy »

Ik heb gebeld voor een second opinion naar een andere DA. En advies was spoelen, totdat ze de waarden zagen vd andere DA plus patientenkaart en rontgen. Ze zeggen dat de prognose zeer slecht is.😿 Ze gaan nu eerst bloedprikken, echo en foto maken. Dan bellen ze mij.
De reden waarom ze niet meteen hebben gespoeld is vanwege de druk die er dan intern zou komen omdat haar niersteentjes op een zeer ongunstige plek zitten. Operatief is t te riskant.
We wachten af maar ik ben er bang voor. Ben er kapot van.
Achteraf gezien at ze wat minder maar verder is me niks opgevallen. Ze poepte, dronk, plaste.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

De prognose is inderdaad slecht bij deze waardes. Maar als het acuut nierfalen is, zou het met intensieve intraveneuze spoeling toch nog een eind kunnen bijtrekken, dat hebben we hier vaker gezien. Zonder spoelen denk ik dat Izzy het niet gaat redden, dus ik zou zeggen: als je gevoel zegt dat Izzy nog een kans heeft: starten met spoelen, en na een dag weer ureum meten om te zien of het significant is gedaald.

Sterkte!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

Izzy onze poes heeft meerdere keren accuut nierfalen gehad, en is daar met steeds met 6 dagen 24/7 spoelen in de kliniek en verdere behandeling er helemaal zonder schade uitgekomen.

De niersteentjes zijn dus het probleem?
Die kunnen toch niet de oorzaak zijn van acuut nierfalen?
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Izzy »

We hebben haar vandaag in moeten laten slapen. Alle opties zijn doorgenomen. Internist is er nog bij geweest. Zeer uitzonderlijke situatie. Doordat de steentjes op een ongebruikelijk plek zaten konden ze niets voor haar doen. Spoelen was te riskant omdat de kans heel groot was dat ze haar nier dan op kon blazen..Narcose was ze ook te zwak voor. Ben er helemaal kapot van.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

Je ergste nachtmerrie :(
Heel veel sterkte met het verlies van je vriendinnetje.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een verdrietig bericht - maar ik was er al een beetje bang voor.
Natuurlijk ben je er kapot van, maar als alle opties zijn doorgenomen en een afweging is gemaakt, dan is er geen andere keuze. Neemt niet weg dat het zo'n pijn doet. Veel sterkte in deze verdrietige tijd.

Slaap zacht, Izzy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.

Slaap zacht Izzy.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie