Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door castratenkoor »

amance1962 schreef:Hoi ik vond dit forum toen ik informatie zocht over nier problemen bij katten. Mijn kat roodje had het eerst aan zijn schildklier. Hij was ineens heel veel afgevallen en heel actief ben naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze bloed geprikt.
Alle waardes waren goed behalve zijn schildklier. Ik kreeg toen felimazole hij moest daar 2 pilletjes per dag van.

Hij ging goed na de 2 -de bloedtest. 4 weken erna was zijn schildklier nog niet goed dus moest 's morgens een pilletje meer. Dus 's morgens 2x 2 en half mg en s avonds 2 en half mg. Hij werd wat rustiger en was iets meer dan een kilo aangekomen.

Daarna in dec 2011 nog geprikt op zijn schildklier en die was stabiel. Ik hoefde pas terug te komen als hij weer te actief werd. Afgelopen maand ging hij weer afvallen en ik merkte dat hij heel veel jeuk had op zijn kopje. Ik las in de bijsluiter dat dat bijwerkingen konden zijn. Hij wilde ook bijna niet eten. Ik ben toen naar de dierenarts terug gegaan dit was op 6 april die zei hij heeft een hartprobleem en ze voelde ook een wat opgezette buik vlak rechts onder zijn ribbetjes. Ze gaf hem een klysma want kon volgens haar ook te harde ontlasting zitten.

Hij had ook koorts volgens haar ze heeft hem toen injectie s convenia en catosal en metacam gegeven. Hij had ook ontstoken tandvlees en met dit alles moest het opgelost worden, maar hij bleef maar heel veel last van jeuk houden en eten ging ook niet. Ik heb toen contact met de leverancier van de felimazole gezocht en kreeg daar de dierenarts en die zei dat hij overleg had gehad met mijn arts. Volgens hem waren dat geen bijwerkingen en moest maar terug naar mijn eigen dierenarts gaan.

Ik heb weer contact met haar gezocht en ze zei dat die dierearts had gezegd dat het van zijn nieren kon komen. Ze ging bloed prikken wat overigens 2 keer mis ging omdat de stagiere hem niet goed kon vast houden. Uit de bloedtest kwam dat hij het aan zijn niertjes heeft. Zijn ureum was 13.7 en zijn creatine was 179 af 71 alt 76. Ik kreeg toen benakor mee en nierdieet wat ik er met geen mogelijkheid in kreeg bij hem.

Heb verschillende bakjes en brokjes gekocht zonder succes. Ik ben daarna overgestapt naar een andere dierenarts die is ook dichterbij en hoef niet met de bus wat ik ook beter vind voor roodje. Daar kwam mijn vriend vroeger met zijn hond. Die heeft hem na gekeken en bloed test gedaan. Ze zegt hij heeft hele slechte nieren en veel waardes zijn niet goed maar kan ook door ondervoeding komen.

Zijn urea(bun) is 26.6 creatinine 252 ,horganic phosphate 3.2 fructosamine 175 magnesium 1.9 ,leukocytes 46.1 ,segmend neutrophils 90 , lymphocytes 4 , band neutrophills (absolute) 922 ,segmend neutrophills(abs) 41472, monocytes (absolute) 1382. Deze staan allemaal in het rood ik heb dit laten uitprinten door de dierenarts omdat ik het zelf wilde op zoeken op internet. Ik zag op het papier staan dat ze wel felimazole had gemeld bij de bloedtest maar niet de benacor. Ik ben de bijsluiter gaan opzoeken op internet en daar staat op dat de creatine verhoogd wordt door dit medicijn en ook de waardes van de rode bloedlichaampjes. Een verlaging bij de felimazole zag ik dat er een bijwerking is als bloedarmoede.

Ik heb ook de metacam op gezocht en daar staat op dat dit niet gebruikt mag worden bij katten die een hart probleem hebben. Daar kunnen ze dus nierfalen door krijgen, dus nu is mijn vraag klopt de boedtest dan eigenlijk wel die deze dierenarts heeft laten doen zonder vermelden van benakor. Eigenlijk is roodje veel rustiger geworden nadat hij is gestart met benakor. Hij heeft nu 3 infusen gehad eerste keer 100 ml tweede keer 150 en afgelopen vrijdag 150 ml. Hij wordt wel alerter maar is toch anders als toen voor de benakor. De dierenarts tweifelt ze heeft al 3 keer gezegd dat ik moet beslissen wat ik ga doen Roodje valt ook af ik geeft hem zelf eten want dat nierdieet vindt hij echt niks.

Ik had vrijdag een blikje senior voer gehaald met kip en dat ging hij zelf eten. Ik voer hem kd van de dierenarts hij moet ook paktine een half lepeltje dan krijgt hij nog vyo om aan te sterken en dan ook nog emeprid 0.3. Dat moet hij 4 keer per dag voor de misselijkheid. Vrijdag was hij weer afgevallen. Hij woog toen 2 kilo 15 gr de dierenarts zegt dat hij zo afvalt omdat zijn nieren geen vocht vasthouden. Ik ben hem nu zelf aan het voeren.

Doordeweeks doe ik huishoudelijk werk, dus kan hem alleen eten geven als ik terug kom. Vandaag viel mij op dat hij soms heel snel ademt, dat had hij eerder nog niet. Hij gaat meestal trimmen in het vest van mijn vriend (trappelen ) en toen zag ik dat ook lijkt net of hij dan buiten adem is. Ik dacht misschien van die emeprid, dat schijnt ook niet zo goed te zijn. Heb een weekend dierenarts gebeld en die zei ja je moet of het een of het ander. Moet het morgen melden aan mijn eigen arts. Daar moet ik morgen ook contact mee opnemen om te zeggen hoe het met roodje gaat en mischien ook nog een infuus of ?

Ik dacht ik zal mijn verhaal eens op dit forum zetten omdat ik hier heel veel verhalen en tips zie staan. Mijn verhaal is een beetje lang geworden, maar dan weet je wat er is gebeurd. Ik hoop iets te horen, want ik weet nu zo even niet meet wat te doen groetjes Astrd
Heb het even tot leesbaar verbouwd. Ik hoop dat er mensen met goede adviezen komen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kellyc »

Hallo iedereen,

jammer genoeg moet ik ook deel uitmaken van deze groep.

Mijn lieve Karel, 4 j, heeft sinds een maand chronisch nierfalen.
Aan zijn waarden te zien, moet hij het al langer hebben, maar we weten het dus nog maar een maand.

Ik zit zo in de put. Hij ging naar de dokter om zijn tanden te laten trekken (stomatitis) en hij gaat met de diagnose chronisch nierfalen naar huis...

Momenteel ligt hij in de dierenkliniek voor een intens infuus.
Vorige maand had hij creatinine waarde van 750, donderdag was het 850 en nu staat het op 600. Hij blijft daar al zeker tot woensdag waarbij ze het nog gaan proberen doen dalen.

Wat is jullie ervaring?
Zal hij nog een tijdje meekunnen? Want ik kan het echt nog niet aan om hem nu al te verliezen... Natuurlijk moet hij levenskwaliteit hebben, ik wil hem hier niet enkel voor mezelf houden.

Hoe gaat onze toekomst eruitzien?
- dieet
- ondersteunende medicatie? Welke zal dat zijn?
- eventueel onderhuids vocht inspuiten? Wie doet dit hier? Hoe vaak moet je dat doen?

Bedankt alvast

Groetjes

Kelly
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb geantwoord bij het andere topic..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door castratenkoor »

Het andere topic is alleen Kelly. Zou iemand op Amance kunnen reageren met ervaring met de zorg voor nierfaal-kat?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door patiani-guusje »

Is inderdaad een heel verhaal van amance, doe mijn best:

Met schildklier en hart heb ik geen ervaring, mis. kan ik op je andere vragen wel antwoord geven:

Het eerste wat ik kwijt wil is Verdorie weer die Metacam! Weten de dierenartsen nou inmiddels nog niet wat de gevolgen hiervan zijn?!!

Het crea is iid te hoog maar niet schrikbarend, katten met deze waarden kunnen vaak best nog een tijd leven. Wel is het van belang de waarden zoveel mogelijk stabiel te houden.

Door dieetvoer, en anders inderdaad bijv. seniorenvoer met ipaktine. Ikzelf heb nooit iuets anders gegeven dan dieetvoer, desnoods met een beetje dwang, hoe minder eiwitten in het voer is minder belastend voor de nieren.

Het ureum is erg hoog, jouw kat zal zeker misselijk zijn hierdoor en slechter of niet willen eten. Is jouw kat opgenomen bij de dierenarts voor infuus of heeft ie het onderhuids gekregen? Opname boekt betere resultaten en zou ik zeker adviseren om het ureum omlaag te krijgen. Ik weet dat er mensen zijn op het forum die oa Mac samuels of andere middelen gebruiken om het ureum omlaag te krijgen/stabiel te houden. Zelf geen ervaring met zo'n hoog ureum, maar kijk even op zoekfunctie hiervoor.

De kat moet in ieder geval blijven eten, desnoods dwangvoederen! Staat een filmpje bij topic dwangvoederen, heel duidelijk uitgelegd. Zelf nam ik mijn kat altijd op schoot en stopte met de hand natvoer in zijn bekje, dat ging ook heel goed. Zorg voor genoeg water, desnoods met spuitje in bek doen, of door voer mengen.

De opleving door de infusen komt wslk doordat het ureum -tijdelijk- gedaald was. Maar nu blijkt dus dat na stoppen hiermee de kat weer slechter wordt.. Of omdat de kat uitgedroogd was, dan geeft infuus ook opleving.

Het vreemde ademen herken ik niet direct maar vraag me wel af of de waarden van het kalium en fosfor ook bekend zijn? Te laag kalium kan hartklachten veroorzaken en is levensgevaarlijk! Fosfor zegt iets over de mate waarin de nieren nog werken. Is fosfor te hoog, dan is er renalzin om de boel omlaag te krijgen.

Ik hoop je zo op weg geholpen te hebben, sterkte!

En lees ook eens in topic pluisje heeft verhoogde nierwaardes, heel veel info van ervaringsdeskundigen!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door patiani-guusje »

Fosfor staat er wel bij zie ik, weet je de referntiewaardes? Staan achter het cijfer, die geven aan wat de normale waarden zijn. Kalium mis ik in het hele verhaal. vraag dat aub zsm na, en ook bloeddruk laten meten, kan ook verhoogd zijn en maken dat de nieren nog sneller achteruit gaan.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Dinie bedankt! Ik was op driekwart en geloofde het toen wel.
Dit topic is eigenlijk alleen bedoeld om uitslagen in te vermelden zodat mensen met elkaar kunnen vergelijken.
Ik ga het verplaatsen naar "Pluisje"; weet alleen niet hoe, dus doe het maar dmv citeren.
Misschien dat Amance en Kellyc dan hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2445 willen kijken voor het antwoord?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door castratenkoor »

Vehaal Amance1962 naar Pluis verhoogde "nier-waarde" overgezet - dus Amance, daar zullen de reacties komen, om het overzichtelijk te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door saar17 »

Waardes Vasco


31/07/2012
- gewicht: 2,9 kg
- temp: 38,1
- ureau: 252 mg/dl ( 14 mmol/l denk ik)
- creat.: 4,07 mg/dl (358 µmol/l denk ik)
- GTP: 72,3u l/HB


Ik weet dat de ureum- en creatinine-waarden te hoog zijn, maar is dit erg verhoogd of valt dit nog mee? Die laatste waarde (GTP) ken ik niet van naam, weten jullie wat dit is? Die waarde zou dan weer te laag zijn. Ik heb al veel opgezocht over de ziekte, maar vind het echt moeilijk om te weten hoe erg het er momenteel bij haar aan toe is.

Van de da moet ze op een speciaal dieet en kreeg ze een infuus (200 ml NaCl) en 7 dagen lang antibiotica (VeraFlox 15mg).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

kansarmedieren schreef:Waardes Liesje

UREA 18,4 (5.7 - 12.9)
CREA 227 (71 - 212 )
PHOS 1.3 (1.00 - 2.42 )

Ze krijgt voor haar hart probleem:

1/4 atenolol 25mg
1/2 benakor 5mg
om de dag 1/4 furosemide

Nu ook op nierdieet, gelukkig is het fosfaat nog niet verhoogd.
Nieuwe waarden liesje 23 augustus 2012

Urea 17.3
Ca 2.66
Crea 336
Glu 7.71

Helaas de creatine erg gestegen geef nu 2 x daags 1/2 tablet Reinosan bij de hart medicatie. En ze is een halve kilo afgevallen...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Liesje nieuwe waardes 4 september 2012

Urea 26.6
Crea 457
Phos 2.71

3 dagen spoelen en dan weer kijken.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Liesjes waarden na 3 dagen spoelen: 07 september 2012


Urea 9.3

Crea 202

Phos 1.57
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Waardes Guusje 25 september 2012:

Ureum 13.3 / 4.9 - 11.9 normaal waarde

Creatine 188 / 80 - 164 normaal waarde
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Liesje waardes: 3 oktober 2012

Urea: 43.2

Crea: 363

Phos: 3.64
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik gaf *Joepie naast Renal voer ook Fortekor en op een gegeven moment daarbij nog Groene Os blaas en nier. Over zijn natvoer deed ik standaard extra water.
Achteraf leerde ik dat de Renal brokjes maar liefst 40% koolhydraten bevat, wat superslecht was in combinatie met zijn diabetes.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie