Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Geef je de kat natvoer?
Zo ja, dan zou ik bij de dierenarts een combinatiepil tegen vlooien (jeuk) en wormen (afvallen ondanks goed eten) ophalen en deze met het eten vermengen (na 14 dagen herhalen) en even afwachten of ze blijft krabben en bijten.
Maar wanneer je het niet vertrouwt dan hoop ik dat je ergens aan een vangkooi kunt komen en dan kan de kat op deze manier naar de dierenarts.

Succes!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Afvallen en goed eten zou kunnen duiden op een te snel werkende schildklier.
En het gejeuk kan inderdaad vlooien zijn of stress.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Rednas79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2021 01:06

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rednas79 »

Zo erg deze ziekte.
Een van onze katten die toen net 7 was was binnen 2 dagen overleden nadat ze vreemd gedrag vertoonde. Ze kon niet meer springen en leek pijn te hebben in bekken. We dachten eerst dat er wat gebroken was of zo.
Dag ervoor nog naar dierenarts geweest maar zag niks. Heel vreemd natuurlijk.
Maar op een gegeven moment verstopte zich, wilde niet eten en de volgende ochtend was alles slap aan haar lijf.
Kon niet meer op haar poten staan. Binnen een uur toen we haar zo vonden was het gedaan.

We hebben direct haar tweelingzusje laten onderzoeken en is toen nierfalen geconstateerd. Wellicht dat onze andere kat dat ook al had.
Onze andere kat krijgt nu al twee jaar semintra en niervoeding. Alleen droog. Nat voer wil ze niet.
En nu zijn we ook begonnen aan het geven van vocht infuus omdat ze te weinig drinkt.
De semintra doet haar werk in in ieder geval.
Ze gedraagt zich gelukkig nog goed en blijft op gewicht.
Wel drie maanden terug een acute nierfalen gehad en drie dagen aan het infuus.
Die drie dagen leken wel drie maanden. Wat hebben wij haar gemist.


Heb nu wat verhalen gelezen op dit forum en leef met ieder baasje en huisdier mee!
Wat een verschrikkelijke ziekte!
Als ik weer nieuwe katten zou nemen zou ik elk jaar een bloedonderzoek doen nu ik dit allemaal weet.
Laatst gewijzigd door Rednas79 op 20 mei 2021 01:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Hansratlook »

---
Ik zit dit soort topics wel eens 'gedeeltelijk " door te lezen, maar wat komt dat toch

erg veel voor die nierproblemen :shock:

Vroeger [ heel lang geleden, had ik ook katten en toen hoorde je er veel minder over.

Af en toe eens niergruis bij katers...

Is het in de laatste jaren erger geworden allemaal en wat eventueel is dan de reden daarvan?

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Rednas79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2021 01:06

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rednas79 »

Wellicht door de huidige voeding in de supermarkten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 20 mei 2021 12:24 Is het in de laatste jaren erger geworden allemaal en wat eventueel is dan de reden daarvan?
Ik denk ook het voer.
Vooral de krokante brokjes die sinds de '70-jaren in opkomst gekomen zijn. Daarvoor waren er wel al geperste brokken maar die bevatte ook veel meer echt vlees.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Hansratlook »

Rednas79 schreef: 21 mei 2021 22:31 Wellicht door de huidige voeding in de supermarkten?
@ Rik

Ik vind het wel een beetje "makkelijk" om het "supermarkt -voedsel" de schuld

te geven , heel veel van het voer wat te koop is in de super is ook te koop in de

z.g. "goede" dierenwinkels :roll:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Zotvanpoezen »

En vroeger gaf men ook meer rauw vlees aan de katten. Ik weet het nog van uit mijn kindertijd. Onze katten hadden dan ook een perfect gebit tot het einde. (goed gebit is ook belangrijk voor de nieren)
Onze katten van vroeger kregen ook geen snoepjes.

Off topic: vroeger waren ook veel minder blaasproblemen en gedragsproblemen dan nu. Hun omgeving was ook minder stressvol dan nu (minder buurtkatten, minder gejaagd en gestresst personeel). Je zou bijna denken dat al deze problemen te wijten zijn aan onze moderne samenleving...

Vóór iemand mijn theorie de grond wil inboren wil ik er nog aan toe voegen dat ik de situatie uit mijn kindertijd vergelijk met het algemene moderne leven van nu ;-) Hiermee bedoel ik zeker niet dat vroeger alle katten beter verzorgd werden dan nu. Want dat is niet altijd het geval...
Bij velen moet echter alles zo snel, makkelijk en goedkoop mogelijk zijn. Ook de voeding ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 22 mei 2021 07:05 Ik vind het wel een beetje "makkelijk" om het "supermarkt -voedsel" de schuld te geven , heel veel van het voer wat te koop is in de super is ook te koop in de z.g. "goede" dierenwinkels :roll:
Dat dat ook in 'goede' dierenwinkels te koop is wil niet zoveel zeggen. Ik kan in een goed restaurant ook 'slecht' eten krijgen. Dat is gewoon vraag en aanbod en commercie. Alleen weet ik dat ik dat niet elke dag moet eten. Kijk maar eens naar de ingrediënten van Hills en RC. Brrr.

Overigens ben ik ook wel ben mening dat slecht een relatieve term is. Bowy* is ook 20 jaar geworden met 18 jaar Felix achter haar kiezen (wel met nierfalen op het eind). Dus de grens tussen natuurlijk dieet van een obligate carnivoor (wat katten zijn) en het eten dat ze nu krijgen is niet dusdanig dat ze er bij meevallen. Maar er worden wel grenzen opgezocht met hoe goedkoop die brokken gemaakt kunnen worden zonder dat het al teveel problemen geeft. En mijn mening is dat het zeker een aantal gezindsheidsproblemen veroorzaakt bij veel (en bepaalde) katten. Zeker suikerziekte bv.

Bijkomend besef ik natuurlijk ook dat er steeds meer gevonden wordt omdat katten ouder worden (hoewel dat niet geldt bij jonge katten) en dat katten tegenwoordig anders binnen de huishouding staat. Een kat minder of meer vroeger rond de boerderij werd niet eens altijd opgemerkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Hansratlook »

---
@ Rik...

Bedankt voor je wat gerelativeerde uitleg ;-)

Echt slecht voer bestaat volgens mij zeker niet meer :enaughty:

Het valt mij alleen heel erg op dat er hier op het forum, waar toch heel veel mensen zijn die

er bijna een "studie" van hebben gemaakt over het voer, dat het dan ook erg veel voor komt :roll:


@ Zotvanpoezen...

jij hebt ook zeker gelijk in het feit dat mensen nu heel anders dieren houden dan vroeger.

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
kittentjes

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kittentjes »

Eens rik, besef echter ook dat misschien 90 procent van de mensen met katten niet op zo'n forum zitten en echt totaal onwetend zijn over het belang van de voeding en ingrediënten. Ik zie van dichtbij dat ik de enige ben die zich hierin wel verdiept heeft maar zij kopen ook gewoon wat er voor handen is.

Hills is overigens nog stukken beter dan RC omdat Moos blaasgruis heeft en ik wil letten op het gewicht ben ik heel beperkt in wat ik koop. Als je alles vergelijkt komt hills er verreweg het beste uit met als eerste ingrediënt Vlees en dierlijke bijproducten (kip 15%). Bij RC is dat rijst en dan gevogelte eiwit. Is toch best een groot verschil al.
Natuurlijk vers vlees zal echt beter zijn maar alleen Siep staat te juichen bij een eendagskuiken. Ze krijgen wel natvoer wat dan ook veel vlees bevat.
Oh en wat mij ook opvalt is dat dierenwinkels hierin ook slecht advies geven en zelfs dierenartsen die tegen een vriendin van mij zei dat natvoer niet hoefde. Tja en zij gelooft dat dan want de dierenarts zegt het....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Rednas79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2021 01:06

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rednas79 »

Wij hebben ook nat voer geprobeerd maar ze likten alleen maar het vocht op.
We maken er nu een soort van soep van. Krijgt ze in ieder geval vocht binnen.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Wat mij wel opvalt dat het goedkopere voer vaak suiker bevat en dat is niet een wezenlijk bestanddeel.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Rose_85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021 21:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rose_85 »

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten met meerdere problemen, ik weet niet zo goed waar ik het moest plaatsen, maar ik kwam in eerste instantie terecht bij het topic van 'Pluis'.

Mijn katten hieronder in het kort.

Garfield, Europese Korthaar, kater, 13 jaar oud;
Beginnend nierfalen, onlangs ontdekt
Gevoelig voor blaasproblenen en stress
Dierenarts denkt dat hij artrose heeft

Odie, Lapjeskat, poes, ~15 jaar oud;
Gevoelig voor blaasproblenen
Overgewicht
Bewezen artrose

Garfield krijgt voorgeschreven;
- Kidneycare Early Stage brokken en natvoer
(dat laatste vindt hij niet lekker) van Hill's
- Metacam/meloxidyl voor zijn artrose
- Trovit anti struvite tabletten voor zijn
urinewegen, dit omdat Vétoquinol
blaasgruispasta niet leverbaar is door corona
- Buccofresh tegen tandplak
- Af en toe kat-a-lax
- Zylkène tegen stress

Odie krijgt voorgeschreven;
- Metabolic Urinary Stress brokken en natvoer
van Hill's
- Metacam/meloxidyl voor haar artrose
- Buccofresh tegen tandplak
- Af en toe kat-a-lax
- Optixcare L-lysine voor haar chronische biesje

Via het topic van 'Pluis' kwam ik erachter dat metacam/meloxidyl slecht is voor de niertjes. Ik ben hier echt heel erg van geschrokken. Waarom schrijft een arts zoiets dan voor? Helemaal in Garfield zijn geval.

Ze krijgen het dagelijks en mag langdurig werd mij verteld, ik moest alleen ieder half jaar de urine even laten checken.

Omdat ik katten heb met meerdere problemen, zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet zo goed meer wat ik moet geven.

Hoe zijn jullie ervaringen met bovenstaande en hebben jullie tips? Ik ben ook al aan het rondkijken voor iets homeopathisch, maar kom tot nu toe alleen uit op PUUR.

Verder heb ik 2 waterfonteinen in huis waar ze graag uit drinken en beide een petsure voerbak met chip, zodat ze niet van elkaar kunnen eten.

Groetjes Rose
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Bij Metacam moet je in principe niet langer geven dan een week.
Eet Garfield wel goed?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie