Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Synemios schreef: 11 feb 2022 11:00 Allereerst gecondoleerd met je moeder.

De creatinine kan inderdaad door andere dingen verhoogd zijn, uitdroging, beschadiging van de blaas etc.

Lizzy van mij heeft al jaren een normaal sdma zelfs met crea waardes boven de 300 maar haar creatinine schommelt van normaal naar hoog en terug en dat is net een jojo.
Bij haar is wel een echo gemaakt en zij heeft meerdere nierinfarcten gehad waardoor haar nieren wel beschadigd zijn.
Maar Lizzy heeft ook ibd en chronische alvleesklierontsteking en tijdens periodes dat zij aan de diarree was of haar alvleesklier op speelde was haar creatinine ook een stuk hoger
Ga jij dan uit van de sdma wat betreft haar nieren, of toch van de crea? Wat is bij jou leidend, of kijk je naar de kat en niet naar de cijfers?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts en ik gaan bij Lizzy uit van de sdma waarde.
Maar in 1e instantie kijk ik vooral naar hoe Lizzy het doet en die komt niet over als een nierfaal kat al weet ik uiteraard dat die nieren beschadigd zijn.
Lizzy krijgt wel hypollergeen nierdieet en we nemen als we haar schildklierwaarden checken ook altijd meteen de nieren mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Het valt wel op dat er hier steeds meer mensen zijn met katten die een laag sdma hebben en een verhoogde crea terwijl Idexx beweerd dat dat zeldzaam is.
Wel netjes dat er bij jou een uitleg staat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Nou ben net toch wezen prikken…ten eerste is hij een pond aangekomen (oeps) daar gaan we weer mee aan de slag. hij moet zijn gebit laten doen. Dat komt over een maand wel. Krijg straks de uitslag, dus dan gaan we zien wat het in een half jaar heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Heb al wel antwoord alleen nog niet de mail met de waardes.

Waardes crea boven de 200 en ureum ook verhoogd. SDMA was normaal met een waarde van 8.

Schiet mij maar lek. "We hebben een manier om nierfalen eerder op te sporen, SDMA, zo weet je eerder of je dier (beginnend) nierfalen heeft"

Nou niet dus. Je weet helemaal niks. We gaan toch behandelen als nierfalen, dus heb net de RC early renal moeten bestellen, want die heeft niemand op de plank, en natuurlijk zitten we voor het weekend.

Ik weet we zijn er vroeg bij, maar ineens komt het trauma terug van mijn 1e nierkatje. De nachten op met dwangvoeren. Onderhuidse infusen, en na 3 weken toch afscheid moeten nemen. Ik heb er hoofdpijn van.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Hier de waardes... fosfaat stond op en andere bladzijde. Die waarde was 15 ref. 14-111. Las net ergens dat de waardes verhoogd kunnen zijn door eiwitrijk voer. Nu zie ik op de zaak van wellness core Protein Rich staan. Dus rijk aan eiwitten. Dan zal ik die maar achterwege laten en hem zijn oude rc geven tot ik de nieuwe rc kan ophalen. Wat een gedoe!

Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem die SDMA waarde met een flinke korrel zout. Jaren geleden heb ik bij Dalí, die toen al ernstig nierfalen had, de SDMA waarde laten bepalen: zoals verwacht huizenhoog (als ik me goed herinner, ergens in de 30). Een maand of twee later weer nierwaardes laten bepalen, en de SDMA was zowat gehalveerd! Dat kan natuurlijk helemaal niet, een kat kan niet herstellen van chronisch nierfalen. IDEXX kon het ook niet verklaren, en zei wel dat er 10% spreiding zit in de meting, en ook nog mogelijk 10% spreiding in de kat zelf, dus 20% onnauwkeurigheid. Dus ik zou er niet op blind varen - creatinine blijft toch de gouden standaard voor nierfalen.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Dat klopt Erik.

Heb urine onderzoek laten doen, en het soortelijk gewicht was 1.030 waar 1.035 de referentie is. Hij staat dus echt aan het begin van nierfalen. Hij gaat nu op rc early renal. Nog geen semintra want er was nagenoeg geen eiwit in zijn urine. Over 3 maanden gaan we weer kijken.

Ik weet dat ureum kan zaken door minder eiwitrijk voer. Doet creatinine dat ook, of zou ik hem eerst moeten spoelen, om zo een betere uitgangspositie te hebben? Weet jij dat?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Creatinine wordt door spierweefsel met een vrij constante snelheid geproduceerd, afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid spieren. Creatinine wordt door de nier uitgescheiden, en als de nierfunctie achteruit gaat, verhoogt de creatinine-spiegel in het bloed. Behalve door chronisch nierfalen, kan een verhoogd creatinine ook worden veroorzaakt door een lage bloeddruk en derhalve slechte doorbloeding van de nieren, of door blaas- of plasbuisproblemen, zoals een beschadiging aan de blaas of verstopping blaas/plasbuis.

Een verhoogde ureumproductie is in tegenstelling tot creatinine veel meer een moment-opname. Naast een eiwitrijk dieet, zijn er nog andere oorzaken te noemen voor een verhoogd ureum, zoals sterk afvallen, maagdarmbloeding, medicijnen (b.v. antibioticum tetracycline), uitdroging, koorts, hartfalen, blaas- of plasbuisproblemen. Maar de voornaamste reden voor verhoogd ureum is toch vaak nierfalen.

Door intraveneus te spoelen, kan het creatine- en ureum gehalte significant worden teruggebracht: de opgehoopte stoffen worden er populair gezegd "uitgespoeld". Als er nauwelijks nierfunctie over is, zal spoelen weinig of hoogstens een kortdurend effect sorteren. Ik heb bij Dalí door intensief onderhuids infuus de creatinine- en ureum concentratie ongeveer kunnen halveren na de eerste diagnose, en hem daarna met incidentele infusen ook nog behoorlijk lange tijd in goede conditie kunnen houden.

Dus het is mogelijk dat door blaas- of plasbuisproblemen bij Stitch zowel creatinine als ureum licht zijn verhoogd, en niet zozeer door minder functioneren van de nieren - en SDMA dus binnen de referentie zit.

Overigens vind ik voor een kat van haast 12 deze waardes niet echt verontrustend, want de nieren hebben op die leeftijd vrijwel altijd wel een behoorlijk deel van hun functioneren ingeleverd. Neemt niet weg dat het belangrijk is om geschikt voer te geven, en - dat is essentieel - te zorgen dat Stitch zoveel mogelijk drinkt (drinkfonteintje?). Gezien het licht verhoogde ureum gehalte is het belangrijk om (bij voorkeur nat-)voer te geven met een hoge kwaliteit dierlijk eiwit, bij voorkeur wit vlees (kip, kalkoen, konijn, e.d.). Plantaardige eiwitten zoals in goedkoop supermarkt natvoer is uit den boze, want daar heeft de kat zowiezo weinig aan, en gaan direct de ureum-cyclus in, met als eindproduct het nier-belastende en giftige ureum. Ook eiwit afkomstig van grazers (rood vlees) is minder geschikt voor een oudere kat met niet optimaal functionerende nieren.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Dank je wel Erik. Uit het urine onderzoek is gebleken dat op dit moment geen blaasproblemen zijn, als in ontsteking ofzo. Tijdens de echo zag zijn blaaswand er ook voor zijn doen goed uit. In 2 jaar tijd is zijn crea gestegen, dus ik denk niet dat zijn vroegere blaasproblemen hem nu parten speelt.

Stitch is altijd een goede drinker geweest, waardoor ik ook altijd op scherp heb gestaan wat betreft eventueel nierfalen. Ook heeft hij liever natvoer dan brok. Het is een vis eter, als in tonijn en zalm, maar zal ook proberen de minder eiwitrijke varianten te geven.

Heb bij meerdere dierenartsen deze casus voorgelegd, en vandaag van 1 reactie terug gehad. Deze geeft aan dat stitch al in een vergevorderd stadium zit, omdat crea verhoogd als 75% nierfunctie verloren is. Dus nu zit ik weer van...en nu?

Ik kan mijn dierenarts vragen om te spoelen, misschien om mezelf gerust te stellen. Geen idee... zijn gebit kan ook een vinger in de pap hebben. Die moet ook schoongemaakt worden. Weet niet of dat de crea kan verhogen. In ieder geval zeg jij dat ik de sdma niet al te serieus moet nemen.

Ik wil alles onder controle houden, maar dat houdt ook een keer op. Tegenhouden van nierinsufficiëntie kan je toch niet.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Fotokonijn schreef: 15 feb 2022 18:25 Ken je Porus One?
https://www.medpets.nl/porus-one-kat/
Nooit gezien of van gehoord. Ziet er wel veelbelovend uit, maar jeetje wat duur :esick:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Heb bij meerdere dierenartsen deze casus voorgelegd, en vandaag van 1 reactie terug gehad. Deze geeft aan dat stitch al in een vergevorderd stadium zit, omdat crea verhoogd als 75% nierfunctie verloren is. Dus nu zit ik weer van...en nu?
Beetje vreemde reactie, nodeloze bangmakerij dunkt me. Voor het vaststellen van de ernst van nierfalen is er het IRIS systeem, met 4 fases van chronisch nierfalen. Stitch zit in fase 2, milde azotemie (=ophoping van gifstoffen in het bloed) Zie hiervoor: https://www.idexx.nl/files/iris-pocket-guide-nl.pdf.

Mijn gevoel is dat spoelen vooralsnog niet aan de orde is. Hou wel de bloedwaardes in de gaten, en laat de urine regelmatig checken op eiwitverlies. En de bloeddruk controleren is ook geen overbodige luxe.

Stitch kan met de juiste zorg nog echt wel een tijdje mee, hoor.
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Mijn dierenarts zegt fase 1…nou maakt volgens mij niet uit voor nu. Stitch is nog steeds een veelvraat… is niet misselijk, wast zich ook nog steeds, al heeft hij af en aan iets doffer uitstaande vacht, maar nu glimt hij weer,en plast ook niet veel of vaak. Denk dat de verhoogde ureum deze keer door het hoge eiwitrijke droogvoer komt dat hij heeft gehad de laatste weken (43%). Die gaan we nu dus schrappen, en over op de early renal. Urine moet ik altijd laten prikken, want stitch plast niet op een kattenbak. Hij ontploft nog liever, en als plaskater moet hij plassen zodra hij moet. Geeft ook niet trouwens. Zijn bloeddruk was gister trouwens super, dus daar lig ik ook niet wakker van.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Gelukkig eet Stitch de rc early renal, en zelfs het natvoer. Hij is ook behoorlijk vrolijk, en slaapt weer bij ons op bed. We zullen het zien in mei.
Plaats reactie