Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Lodewijk »

Sifra schreef:Ureum en crea zijn nog te hoog, maar hij reageert in ieder geval goed op de spoelingen. Lekker mee doorgaan tot hij op een niveau is dat je het met medicijnen op een acceptabel niveau kunt houden.
Volgens de DA kon hij niet langer dan 3 dagen gespoeld worden. Daarna zou het niets meer uit maken voor zijn waarden en is het enige dat nog mogelijk is de nierwaarden stabiel houden met medicatie. Hij is dus alleen maar van de 21ste tot en met de 24ste oktober gespoeld.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ennakee »

Hoi, welk voer krijgt Lodewijk momenteel? Ik heb je via FB nog een berichtje gestuurd

Groetjes Anneke
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ennakee »

Hier op het forum is Erik Philippus actief. In je andere topic hebben jullie al kennis gemaakt. Hij geeft zijn nierfaler Dali zelf onderhuidse vocht infusen. Dit in goed overleg met zijn DA. Hiermee ondersteunt hij Dali enorm. Ook kan hij Dali sneller van de afvalstoffen af helpen wanneer hij misselijk is.

Ik weet niet of Lodewijk een kat is die hieraan mee zal werken. Want het is wel een heel mooi hulpmiddel zeker wanneer een kat geen dieet wilt eten.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dena16 »

HIerbij de uitslagen van het bloed van Ed. Hopelijk leesbaar;

est
Result
Sign
Reference value
Unit
Remark


Lipemie-index negatief
1)

Hemolyse-index negatief
2)

Grote Check-up
3)

Nier:
Ureum (BUN)
18.6
+
5.7 - 13.5
mmol/l

Kreatinine
164

< 168
umol/l

SDMA (EIA)
16
+
0 - 14
ug/dl
4),5)
Natrium
153

147 - 159
mmol/l

Chloor
121

109 - 129
mmol/l

Kalium
4.5

3.3 - 5.8
mmol/l

Fosfaat
1.4

0.8 - 2.2
mmol/l

Lever:
Bilirubine (totaal)
2.4

< 6.8
umol/l

ALT
31

< 175
U/l

Alkalische Fosfatase (AF)
20

< 73
U/l

GGT
<1

< 5
U/l

AST
14

< 71
U/l

GLDH
1

< 11
U/l

Totaal eiwit
70

59 - 87
g/l

Albumine
35

27 - 44
g/l

Globuline
34

29 - 54
g/l

Albumine/globuline ratio
1.03

> 0.57


Pancreas:
Glucose
4.8

3.5 - 7.8
mmol/l

Cholesterol
6.0

< 8.5
mmol/l


Cholesterol (nuchtere katten met normaal gewicht): < 5.2 mmol/l
Fructosamine
276

190 - 365
umol/l

Spier:
CK
97

< 542
U/l

Calcium
2.5

2.2 - 2.9
mmol/l

Magnesium
0.9

0.6 - 1.1
mmol/l

Triglyceriden
1.2

0.2 - 4.9
mmol/l


Triglyceriden (nuchtere katten met normaal gewicht): 0.2 - 1.1 mmol/l
Bloedbeeld


Leukocyten
6.8

3.9 - 19
G/l

Erytrocyten
8.8

7.1 - 11.5
T/l

Hemoglobine
12.7

10.3 - 16.2
g/dl

Hematocriet
37.4

28.2 - 52.7
%

MCV
42.7

39 - 56
fl

MCH
14.5

12.6 - 16.5
pg

MCHC
34.0

28.5 - 37.8
g/dl

Trombocyten
202

155 - 641
G/l

Reticulocyten (rel.)
0.12


%

Reticulocyten (abs.)
10000


/ul


.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ilovesiamesecats »

24-05-2017

crea 233 (ref 80-164)
Bun 17,9 (ref 4,9 - 11,9)
GPT ALT 154 (ref <105)
T4 36,9 (ref 13 -52)
Tpro 65 (ref 52-77)
Fosfatase 50 ( ref <123)

Waardes zijn niet nuchter gemeten. Saffie is net 7 jaar, Oosters korthaar.

Gestart met nierdieet en Semintra. Ochtend urine is inmiddels opgestuurd voor ratio check. Na mijn eerste schrik vind ik het eigenlijk wel mee vallen. Ze eet en drinkt goed. Ze was de afgelopen tijd ook speels net als anders, er waren alleen wat gedragsveranderingen merkbaar.

Die zijn nu na een paar dagen al weer zo goed als verdwenen!?! Ik twijfel nu over de start met Groene Os Blaas en nier.... is toch weer €16,25 ....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kurgel »

Adriana schreef:mirjam vindt het vast wel goed als ik onderstaande links hier voor naslag en makkelijk terugvinden ook even plaats..

http://centredmv.com/wp-content/uploads ... ouston.pdf

overzichtsartikel over diagnose, verloop, behandeling van chronisch nierfalen.
uitgebreide aandacht wordt geschonken aan de nieuwe sdma-test, waarbij nierfalen in een veel eerder stadium kan worden geconstateerd (dan bij verlies van driekwart van de nierfunctie},
bij de sdma bij 40% functie-uitval en in sommige gevallen zelfs 25%..
voorzover ik weet bied alleen vetmed idexx deze test aan in combi met bloedonderzoek nierwaardes.
verder veel jargon want wetenschappelijk artikel en je moet behoorlijk ingevoerd zijn om goed te kunnen volgen.
pleidooi voor voldoende waterdrinken en diagnose in vroeg stadium (senior check bij 10-jarige katzels..!)

----------
http://www.voerwijzer.com/nieuws/risico ... eiwit-niet

zeer beperkte samenvatting van een wetenschappelijk artikel met gekleurde conclusies en onvolledig
------------------------------------
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 13917/full

volledige tekst van het artikel waar voerwijzer een samenvatting van geeft met volgende conclusie over de mogelijke oorzaak van chronisch nierfalen:
Conclusion
Our study suggests independent associations between both vaccination frequency and severity of dental disease and development of CKD. Further studies to explore the pathophysiological mechanism of renal injury for these risk factors are warranted.
zij hebben het over frequent vaccineren (welk vaccin, tegen welke kwaal..?) en gebitsellende.
al langer is bekend dat ontstekingen ergens in een kattenlijf nierschade kunnen veroorzaken. dus hoogstwaarschijnlijk alle ontstekingen zoals bv blaasontsteking, artrose etc.
Bovenste link gaat naar franse website waarop je moet kunnen inloggen?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Kurgel schreef:Bovenste link gaat naar franse website waarop je moet kunnen inloggen?
Het forum vindt het niet leuk dat er een e met streepje in de url staat.

Dit is wel de goede volledige url.
Plak dus deze URL even in je browser en je krijgt direct de PDF.

Code: Selecteer alles

http://centredmv.com/wp-content/uploads/2016/02/Notes-conférences-Dre-Houston.pdf
Dit is ook de directe link via Google Shortener:
https://goo.gl/KZkMpa
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kurgel »

Dank Rik, net helemaal gelezen en weer heel stuk wijzer.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Na 3 dagen spoelen is de crea gelijk gebleven, de ureum zit nu binnen normaal waardes.

Dat was wel een domper :-x

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Ik gebruik Trovet paté, maar in principe kan het met iedere paté/mousse. Bolletjes in saus is erg lastig want dan moet je de bolletjes heel erg fijn prakken.

Topje van de spuitjes (5 ml.; verkrijgbaar bij de dierenarts) met een scherp mesje afsnijden. Pas op voor karteltjes (evt. afschuren):
Afbeelding

Doe ongeveer 30 gram vast voer in een bakje (in het begin de helft) en druk evt. klontjes met een theelepeltje fijn:
Afbeelding

Afbeelding

Meng het nierdieet met zoveel warm water dat het op geklopte slagroomdikte komt:
Afbeelding

Vul het spuitje met het voer:
Afbeelding

En vul er zoveel als je nodig hebt:
Afbeelding

Leg een handdoek op het aanrecht zodat de kat niet wegglijdt en indien mogelijk houdt een tweede persoon de kat aan de achterkant vast terwijl de ander lichtjes de bek opent (hoe meer druk, hoe meer stress en dus verzet):
Afbeelding

Van het eigenlijke voeren kon ik geen foto maken omdat dat teveel stress gaf voor Noa

Klaar!
Afbeelding

Reken maar een paar weken voordat je er echt handig in wordt en de kat wat minder stressig zal reageren. Maar volhouden is het belangrijkste!

Noa (8 juli 2007 - 12 maart 2015). Ben ik zwaar nierpatiënt?:
Afbeelding
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

Kater, vandaag opgenomen om te spoelen via infuus vanwege nauwelijks eten.

Waardes vorige week en vandaag:
Creatinine van 293 naar 312
Ureum van 16.1 naar 19.3
Sdma van 19 naar 14 (verbeterd)
Fosfaat stabiel 2.42
Kalium. Normaal
Urine normaal

Geen nier medicatie, alleen zantac en cerenia. Vanwege andere kat staan ze hier sinds maart allemaal al op nierdieet.

Ik lees hier wel hogere waarden bij katten die nog wel eten en drinken.
Waardoor voelt mijn kat zich zo ziek?
Hij valt in rap tempo af.
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dhyan »

Hoi Sansan,

Mijn kat was aanvankelijk aangekomen voordat het nierfalen begon een maand geleden, Nu kan ik zijn botjes tellen..:s
IK weet niet waarom de ene kat zich beter voelt bij hogere waardes en anderen er slechter aan toe zijn met lagere waardes.
Mijn kat had geen eetlust maar sinds ik homeopathie heb gegeven( Phosphor MK en Puur Nier (Solidago o.a.) lijkt hij wel weer eetlust te hebben.
Ik kan niet zeggen of dat voor elke kat goed kan uitpakken maar bij hem lijkt dat in ieder geval. eetlust te geven.

Daarvoor heb ik hem via spuitjes gevoerd.

Goed dat je Kater hebt op laten nemen voor spoelen. Je zal hem wel erg missen nu.

Wat ik zelf vreemd vind is dat ondanks spuitvoeding en nu dus zelf eten, hij toch magerder en magerder wordt.

Hoe lang heeft jouw kat dit nu?
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dhyan »

Max schreef: 26 nov 2015 17:20 Update Max na drie dagen spoeling
Ureum van 60 naar 32.2
Crea van 1242 naar 611
Ze gaan nu nog 2 dagen extra spoelen
Heeft Max acuut nierfalen of chronische nierfalen? Dit zijn erg hoge waardes! Had ooit een kitten met 1750 kreatinine. Die heeft het helaas niet gehaald en reageerde niet op spoelingen.
Fijn dat Max wel reageert en dat het dus lager kan deze waardes!

Ben benieuwd wat de stand van zaken is na de overige spoelingen.

We duimen mee!

Hier sinds afgelopen dinsdag een 15 jarige nierpatient met kreatinine van 545 ,
Nier:
SDMA (EIA) 38 0 - 14 µg/dl + 4)
Kreatinine 545 80 - 203 umol/l + 5)
Ureum (BUN) 46.8 5.7 - 13.5 mmol/l +
Natrium 151 147 - 159 mmol/l
Chloor 118 109 - 129 mmol/l
Kalium 4.0 3.3 - 5.8 mmol/l
Fosfaat 3.5 0.8 - 2.2 mmol/l +

Ik twijfel of ik hem laat spoelen. IK wil hem graag thuis helpen met subcutaan vocht.
Zie nu dat jouw Max goed reageert en twijfel nu nog meer. Mijn kat is al zo oud en heeft zo zo veel meegemaakt fysiek.
Wil bij hem blijven en hem niet achterlaten zoals ik met Katsu moest doen, met alle gevolgen van dien.

sterkte daar!

Groetjes,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sansan »

dhyan wij zijn half oktober naar de dierenarts gegaan vanwege verdenking schildklier, maar er kwam nierbekkenontsteking uit. nu lijkt het op blijvende nierschade, maar ook verdenking alvleesklier. 6 weken dus. waarvan de afgelopen 3 weken hels, heen en weer, en uiteindelijk opname. daar is hij wel wat van opgeknapt, en hij doet het nu beter. maar nog niet goed genoeg.

voor nierwaardes omlaag brengen is intraveneus spoelen nodig, daar helpt subbutaan niet echt voor.
en ik zou zeker als hij nauwelijks eet gaan starten met cerenia en zantac. met deze nierwaardes gaat hij last hebben van maagzuur en misselijkheid. vooral die ureum zal hem strontmisselijk maken.
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dhyan »

Hoi Sansan,

Dat is ook alweer een tijd in de mallemolen met je diertje dus! Vreselijk die onzekerheid en je diertje zo te zien knokken.:s
IK denk dat alle signalen van verbetering fijn zijn om waar te nemen, ook al worden ze misschien niet meer de oude. Wat was de aanleiding van het nierfalen? Is het chronisch of accuut?

@ all

Vannacht heeft mijn dierenarts nog met me gechat via Facebook, was verrast, en me verteld dat ik gewoon thuis kan gaan prikken en vocht toedienen. Volgens haar werkt subcutaan ook goed, maar iets meer indirect.( hangt ook van staat af van het dier)
NU lees ik op bijsluiters van zowel Ringer als de gewone natrium chloride dat dat bij nierfalen niet mag vanwege ophopingen van zouten, zwelling en oedeem.
Er zijn hier mensen die ervaring hebben met zelf infuusjes geven toch? Hoe doen jullie dat? Hoeveel en hebben jullie ook negatieve bijwerkingen gemerkt of alleen positieve?

Hij is zo opgeknapt na de homeopathie, ik wil zeker eerst met klem zeggen dat dit geen vervanging is van een reguliere dierenarts! maar als complementaire geneeswijze ben ik echt verbaasd over de resultaten. Met de huidige waardes eet mijn kat als een slootgraver!
Ze denken aan acuut nierfalen, wrs. vergiftiging of toch bloedtoevoer stop door epilepsie.

Maar mijn dierenarts zei vannacht: Manou is een wonderkat, een gek beest, hij zou het toch maar zo nog kunnen redden. En dat terwijl ze vorige vrijdag zei: "Manou gaat dood".

Ik ga kijken hoe ik hem het beste kan ondersteunen maar hij is nu al zoveel actiever en meer eetlust, alleen nog steeds wat zwalken. (teveel calcium in spier en iets lage hemoglobine)

We gaan het zien.
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Plaats reactie