Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Renatevanderveer »

Ach jeetje, wat heftig ineens..
Ik begrijp dat het lastig is en dat je hier even aan moet wennen.
Met jouw zorgen en onvoorwaardelijke liefde voor Casper gaat ook dit je vast en zeker lukken!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kattebeest »

Al google-end kwam ik het KGA (kattengedragsadviesbureau) magazine van begin dit jaar tegen met veel artikelen over o.a. chronisch nierfalen, stimuleren van eten en drinken en het belang van regelmatig onderzoek van oudjes.

Leest makkelijk en is een goede basis voor 'beginners'.

Klik hier voor het online magazine.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door yana »

Ik kwam het volgende tegen op het net:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9582 ... t=Abstract
Dit is een officiele site, met officiele studies.
Tevens diverse andere links met verhalen dat het huidige DA beleid van niervoer met laag eiwit misschien wel helemaal niet goed is!!
Zoek maar eens op high proteine diet in cats with kidney disease of iets soortgelijks.

Er gaan stemmen op dat nierdieet op deze manier achterhaald is. Dat het grootste probleem fosfor is, en dat dat het makkelijkst te verwijderen is uit voer door proteine te verminderen.
Maar dan hou je wellicht te weinig proteine over voor herstel celbeschadiging (ook van niercellen) en krijg je soort ondervoeding. etc.
Een hoge kwaliteit proteine dieet zou beter zijn dan laag proteine dieet.

Nog een verhaal:
http://www.allthebestpetcare.com/kidney ... e-in-cats/

Afijn, er staat info zat over op het net. De medische wetenschap verandert dagelijks.Sommige dingen van toen zijn nu niet goed meer, en omgekeerd, dat hoor je dagelijks.
Ik heb inmiddels al een tijdje geen nierkat meer maar wou het tóch ff delen. Misschien kunnen jullie er wat mee.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ms Maaike »

Hartstikke bedankt voor de info! ncbi staat vol artikelen die ook daadwerkelijk zijn gepubliceerd in gerenommeerde wetenschapsjournals, dat maakt de site inderdaad erg waardevol. Heb 'm vaak voor de studie moeten gebruiken en nu nog. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Hoi Yana

Das lang geleden! Bedankt voor de link; zal hem straks eens doorlezen want ik heb nog steeds een nierpatiëntje. Ja, onze Noa is er nog (nu al 3 1/2 jaar 'ziek' ) en we spuitjevoeren dus ook nog steeds en ze vindt het prima. Is het inmiddels zo gewend dat ze niet meer beter weet. Daarnaast snoept ze van heel veel verboden vruchten en het deert haar totaal niet. :eclap:

Ook al zal ik misschien lezen dat nierdieet achterhaald is, ik ben toch bang dat ik er niet mee zal durven stoppen want ze doet het er zo goed op. En iedere verandering geeft kriebels. Zo geven we ook al drie jaar homeopathische korreltjes en volgens de DA doen ze niets meer, maar ik durf niet te stoppen want stel dat.............

Ben benieuwd naar de informatie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

heb in de artikelen zitten lezen en kom deze zin tegen "Renal mass was reduced surgically" ... :roll: :shock:
en in dat zelfde artikel staan veel zeer kort door de bocht-conclusies.

te hoog fosforgehalte bij bloedonderzoek is kwalijk want dat kan nierweefsel verder beschadigen.
kip heeft erg laag fosfor en er is een geweldige fosforbinder in de vorm van renalzin, dus fosfor is bij chronisch nierfalen niet zo'n groot en zeker snel en makkelijk op te lossen probleem.
dierenartsen 'vergeten' heel vaak (en dan ook nog de juiste) fosfor te meten bij het eerste bloedonderzoek.. net zoals het meten van de bloeddruk..
het zijn de voortdurende ontstekinkjes die littekens veroorzaken in het nierweefsel waarmee de capaciteit bij chronisch nierfalen steeds verder achteruit gaat.
en als je daar iets tegen kunt doen dan kun je het voortschrijdende proces vertragen.

bij beschadiging door acuut nierfalen ligt de situatie anders, want daar is de capaciteitsvermindering stabiel. daar zul je dus zo veel mogelijk moeten ontlasten..
en je moet met vallen en opstaan uitvinden hoe op het gebied van voer, drinken, medicatie..

de ervaring heeft mij geleerd - hier thuis ter plekke en via de vele berichten en waardes bloedonderzoek op het forum - dat het bij elkaar zoeken van de juiste elementen in het verzorgingspakket van een nierfaalkatzel lastig is. en doorgaans heel individueel bepaald..
je hoeft cerna/annet's ervaringen maar na te lezen en hier thuis hadden we Mo (chronisch in combi met diabetes) en Mies en Enzo (acuut)..
want het begint er al mee dat het handig is als je weet of het chronisch of acuut is..
en daar gaan al deze artikelen een beetje aan voorbij..!

ik bedoel als je hoog proteine voert aan een katzel met acuut nierfalen met redelijke restcapaciteit nierfunctie, dan kan die kat daar mogelijk erg van opknappen. mits je het rauw geeft want gekookt (zoals in dat artikel aanbevolen met de merken erbij.. :roll: ) is al zwaarder verteerbaar.
maar dat rechtvaardigt in mijn ogen nog niet de conclusie dat nierfaalkatzels dus baat kunnen hebben bij hoge goed verteerbare proteinegehaltes in hun voer.. :-( brrrrrrrr..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Heb het gelezen en zie dat het onderzoek van 1998 is, dus niet bepaald recent en wanneer het zo goed zou zijn, zou de diervoedselindustrie zijn dieetvoeding toch allang aangepast hebben?
Dat andere artikel is me te Tannetje Koning-achtig. Daar heb ik niets mee.

Blijf met Noa lekker op Trovet nierdieet en KD-brokjes van Hills. Dat gaat al zo lang goed!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn nog veel meer artikelen te vinden daar, nooit op één bron bouwen. ;)

En eerlijk gezegd betwijfel ik of de voedingsindustrie het allang veranderd zou hebben. Eiwitten zijn duur en de consument zit vaak het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij. Overigens zijn er wel voeders te koop met weinig fosfor en wat meer eiwitten (of juist minder). Het is alleen lastig om nou echt eenduidig ergens zien staan: 'veel/weinig eiwitten in combinatie met weinig fosfor in het voer is goed voor elke kat', juist omdat dat niet in alle gevallen opgaat.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

jonge katzels die nog in de groei zijn hebben behoefte aan wat meer fosfor in hun voer.
alle andere en zeker de seniors moet je voer met zeer matig (< 0,75) fosfor geven en bij de voeders scoren de vissige voeders vrij hoog, dat geldt ook voor natrium trouwens..
nierdieetvoeders hebben zeer matig fosfor en hoge kwaliteit licht verteerbare eiwitten. en deels plantaardig, want dat geeft minder afvalstoffen.
zou dat 'verkeerd' zijn dan hadden de grote producten met hun onderzoekscentra daar al lang op ingespeeld, compleet met toelichting en uitleg.

en zoals altijd.. het is gewoon een kwestie van 'meten is weten' en af en toe een bloedonderzoek met nierwaardes om bevestigd te krijgen of het voer en de verzorging/medicatie goed vallen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kattebeest »

Meten is weten, hieronder een tabel met de belangrijkste waarden van Kasper.

Afbeelding

Een paar dagen na de diagnose nierfalen is hij overgegaan op nierdieet.
Zijn dagelijkse voer bestaat uit brokjes Renal & Oxalate van Trovet (ongelimiteerd) en een zakje natvoer Hill's k/d (zalm en kip afgewisseld). Tussendoortjes bestaan uit de witte niersnoepjes van Beaphar (meestal lekker) en MPT functional treats van Trovet (matig). Verder krijgt hij bijna dagelijks twee stukjes rauwe kipfilet gepaneerd in ipakitine van ongeveer 1 x 1 cm (lekker). Het halve tabletje fortekor wordt geserveerd in een stukje vitakraftstaafje (ook erg lekker).
Hij drinkt tussen de ruim 100 en 150 ml water per dag, afhankelijk van de hoeveelheid brokjes die hij eet. Meestal eet hij ongeveer 40 gr. brokjes per dag, naast het zakje natvoer. Is op gewicht gebleven.

Natrium en kalium waren onder de referentie waarden in april. Punt van aandacht/zorg, hij wordt daar (nog) niet voor behandeld. 23 juni weer naar de da voor bloedonderzoek.
Zal overige opmerkingen in Pluis zetten met verwijzing naar dit bericht.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
paasnini

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door paasnini »

Zolang kun je echt niet wachten met een kaliumtekort. Ik begrijp niet goed dat jouw dierenarts daar niet direct op reageert. Kaliumtekort kan nl. de nieren erger beschadigen. Hij zou dan tenminste Tumil-k kunnen voorschrijven.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Ms Maaike »

De lage kalium/natrium-waarden zijn wel zorgelijk. Kalium en natrium spelen een grote rol in de 'pompjes' die in de celmembranen zitten. Als er te weinig kalium en natrium zijn werken die pompjes niet (goed) meer en is er een probleem op celstofwisselingniveau. Een kaliumtekort uit zich vooral (zichtbaar) in spierzwakte van dwarsgestreepte spieren (het laten hangen van het hoofd en in ernstige gevallen een hartstilstand). Ik weet niet precies hoe het zit is als ook het natriumgehalte laag is. Hoe dan ook zou ik niet wachten tot 23 juni voordat er actie ondernomen wordt. Leg het in elk geval even voor aan je dierenarts. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kattebeest »

Bedankt voor jullie reacties over het kalium tekort.

Wat ik van de da begrepen heb is dat een kat erg moeilijk goed is af te stellen als er kalium tekort is. Een teveel aan kalium is misschien zelfs wel schadelijker voor het hart. Hiermee wil ik haar, mijn da, niet goedpraten want het zit me al sinds april niet lekker. Vandaar mijn opmerking onderaan het vorige berichtje.

N.a.v. diverse berichten in Pluis over Patiaan eind april op zoek gegaan naar Tumil-K, is niet meer te krijgen en is vervangen door Kaminox (Vetplus) of Tukal Extra (Phyto Treat). Zal komende week contact opnemen met mijn da en vragen hoe zij er nu over denkt. Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om zomaar een van die middelen te geven zonder nieuw bloedonderzoek.

Wat is hierin wijsheid?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dinky »

Ik zou inderdaad ook niet zomaar medicijnen gaan toedienen zonder nieuw bloedonderzoek om te zien hoe het er nu voor staat met kalium/natrium.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

;-) mag de berichtenwisseling verder bij Pluisje? of in nieuw topic over kalium?

paasnini schreef:Zolang kun je echt niet wachten met een kaliumtekort. Ik begrijp niet goed dat jouw dierenarts daar niet direct op reageert. Kaliumtekort kan nl. de nieren erger beschadigen. Hij zou dan tenminste Tumil-k kunnen voorschrijven.
heb zitten zoeken over relatie kalium/nierschade - niet gevonden - in de war met te hoog fosfor?
http://www.keerhoeve.nl/artikel/nieraan ... ij-de-kat/
http://www.diabeteskatten.nl/forum/showthread.php?t=915
en als ik de berichten over Kasper in andere topics goed lees dan loopt-ie nog lang niet zwalkend rond met spierzwakte in zijn onderstel, allesbehalve krijg ik de indruk..
kan zijn dat met een tijdje nierdieet zijn kalium ook en op een natuurlijke manier weer bijtrekt, maar het kan nooit kwaad om dat bij je da te checken.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie