Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Charlypoes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2022 10:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Charlypoes »

Nou, omdat ze zelf eet (ze komt er zelfs voor van de bank af), zich wast en luid spint wanneer ik bij haar kom zitten, hadden we einde middag besloten om toch te gaan spoelen. Mijn man heeft de dierenarts gebeld om dit te overleggen, en zij gaf aan dat de opname niet dierwaardig zou zijn. Charly's nierfunctie is dusdanig beschadigd dat de nieren niet meer op gang gaan komen. Het verlagen van de waarden middels spoelen, lost het probleem op totdat het kleine beetje nierfunctie het weer niet meer zelf kan. Haar prognose is dat dit in het beste geval een weekje gaat zijn, dat is geen 3 dagen opname waard. Dat zou alleen maar zijn omdat wij geen afscheid kunnen nemen.

Wat de novacam betreft: van alternatieven is de werking niet aangetoond en deze hebben sowieso een inwerktijd, tot die tijd zal ze novacam nodig blijven hebben. En dan nog is er geen garantie dat ze pijnvrij door het leven kan zonder novacam.

Voor nu is ze comfortabel, de dierenarts denkt dat dit op een dierwaardige manier tot vrijdag wel haalbaar is. Of we het over het weekend heen kunnen trekken is onze beslissing, en hangt natuurlijk af van hoe ze er dan aan is. Maar dat vind ik wel heel spannend, want als het in het weekend heel slecht gaat, moeten we naar de spoeddienst. Een onbekend iemand, een stuk verder rijden, en waarschijnlijk minder rust en tijd.

Morgen bel ik weer eens met de dierenarts om te bespreken waar ik op moet letten en hoe we het gaan afspreken.

Ik ben gebroken. Ik blijf de rest van de week thuis om haar goed in de gaten te kunnen houden en om van en met haar te genieten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte de komende tijd.
Ik hoop dat ze nog even goed blijft en ze duidelijk aangeeft wanneer het genoeg is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Ohjee dat is even snel schakelen voor jou.
Dit zullen moeilijke dogen voor je zijn. Ik hoop dat je nog wat fijne momenten met Charly mag hebben.
Ik wens je heel veel sterkte.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Charlypoes schreef: 15 nov 2022 23:23 Nou, omdat ze zelf eet (ze komt er zelfs voor van de bank af), zich wast en luid spint wanneer ik bij haar kom zitten, hadden we einde middag besloten om toch te gaan spoelen. Mijn man heeft de dierenarts gebeld om dit te overleggen, en zij gaf aan dat de opname niet dierwaardig zou zijn. Charly's nierfunctie is dusdanig beschadigd dat de nieren niet meer op gang gaan komen. Het verlagen van de waarden middels spoelen, lost het probleem op totdat het kleine beetje nierfunctie het weer niet meer zelf kan. Haar prognose is dat dit in het beste geval een weekje gaat zijn, dat is geen 3 dagen opname waard. Dat zou alleen maar zijn omdat wij geen afscheid kunnen nemen.
Het is alsof ik de internist hoor die 12 jaar geleden hetzelfde zei tegen ons toen bij onze Noa nierfalen werd vastgesteld (creat 495, ureum 31): "Dan zijn ze een weekje goed en storten daarna alsnog in".

Onze eigen dierenarts ging hier niet in mee en heeft Noa toch opgenomen en haar waardes zakten (creat 309, ureum 17,4). Viereneenhalf jaar later hebben we Noa in laten slapen en ieder jaar stuurde ik de internist op Noa's verjaardag een mailtje: "Ze is er nog!"

Natuurlijk is geen kat hetzelfde en Noa was pas drie waardoor andere organen veel konden overnemen (bij oudere katten functioneert dat ook meestal wat minder), maar ik ben onze dierenarts nog eeuwig dankbaar dat we die 4,5 jaar extra hebben gekregen met onze lieve Noa.
Charlypoes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2022 10:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Charlypoes »

Even bracht jouw verhaal me weer aan het twijfelen, moeten we dan niet toch....? Maar nee, voor een kat van 3 is het toch wel een heel ander verhaal. Hoe graag ik ook zou willen, ik volg het advies van 2 dierenartsen die Charly hebben gezien, ik zou het vreselijk vinden om haar een opname te laten doorstaan voor slechts een paar weken.

Het is hier nu ook wat minder positief dan gisteren. Vanochtend heeft ze op het aanrecht gezeten voor wat eten. Daarna kroop ze naast de hond op de bank. Ze is 1 keer naar de bak geweest en daarna heeft ze in de keuken even gezeten (op de grond). Ik heb haar wat kip gegeven, ze heeft een beetje gegeten en toen ging ze weer op de bank liggen. Daar heb ik haar net maar wat kip gebracht, ze heeft wel wat gegeten maar het gaat om hele kleine beetjes. Ze begint wel wat te spinnen wanneer ik bij haar ben, maar ze lijkt het niet te waarderen als ik haar aai.

We hebben sowieso morgen einde middag een afspraak bij de dierenarts. Als ze morgen nog eet en we zien dat ze nog wel wil, dan kijken we of ze bijvoorbeeld baat heeft aan nogmaals een infuus, zodat ze lekker het weekend doorkomt. Maar ik denk eigenlijk dat we haar morgen moeten laten inslapen. Minimale beetjes eten en verder alleen op de bank liggen, dat is geen goed leven voor een kat.

Bedankt voor het meeleven!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Ik kan je geen advies geven, maar ik leef enorm met je mee.
Bij 1 kat heb ik te lang gewacht en dat neem ik mezelf nog steeds kwalijk. Maar bij een andere kat denk ik dat ik te vroeg de beslissing genomen heb.
Soms geeft een kat heel duidelijk aan dat het genoeg is geweest, maar soms ook niet.
En op zulke momenten denk ik: ik wil nooit meer een dier, want deze beslissingen zijn zo moeilijk en doen zoveel pijn.
Maar daarna komt er toch weer een nieuwe kat...

Sterkte en zorg dat jejezelf nog recht in de spiegel kan blijven aankijken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Hoe is het dit weekend gegaan met Charly?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Charlypoes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2022 10:16

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Charlypoes »

Sorry dat ik geen update meer heb gegeven.

Charly is vrijdagmiddag ingeslapen :'(. Ze at wel, en viel best wel aan op de tonijn, maar ze at veel te weinig. Ze was vrijdag continu bij mij in de buurt, ik vond dat heel positief. Maar mijn man bond haar erg apathisch (hij was het grootste deel van de week weg). De dierenarts vond het niet dierwaardig om het uit te stellen. Daar kwam ze niet eens haar mandje uit. Hoewel ik achteraf het gevoel heb dat ze het toen opgaf omdat wij het opgaven.

De dierenarts dacht dat ze de hele week heel erg haar best heeft gedaan, omdat ze graag bij me was. Maar haar lijfje was op.

Ze is inmiddels geresomeerd, eind van de week kan ik haar ophalen.

Bedankt allemaal voor de adviezen en het medeleven. Ik heb hiervoor alleen een dwerpapegaai, kip en haan laten inslapen, dat is toch heel anders dan een kat die 14 jaar bij je heeft gewoond. Ik vond , en vind nog steeds, het een enorm moeilijke beslissing
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Ach jeee. Ik was er al bang voor.
Het blijft onmenselijk moeilijk om zo'n beslissing te moeten nemen.
Ze is 14 jaar lang bij je geweest, dat is een groot deel van je leven.
Maar ik denk dat je het goed gedaan hebt zo.

Ik wens je heel veel sterkte en koester de mooie herinneringen aan Charly!

(En natuurlijk heel begrijpelijk dat je niet aan een update hier dacht)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door crazycatladyP »

Sterkte met het verlies!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.
Rust zacht lieve Charly.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Wat triest., bij de regenboogbrug heeft ze geen pijn meer.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte, Rust zacht Charly
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door MiewmiewPuk »

Helaas ook slecht nieuws van Miewmiew. 5 maanden geleden 3daagse spoeling gehad, wat een blije poes was ze na 1 dag weer!
Helaas sinds oudjaarsdag veel overgeven en veel slapen en gisterenochtend toch dierenarts gebeld. Die voelde een enorme bult in haar buik. Ze had koorts en is in de afgelopen 5 maanden 500 gram afgevallen (had haar tussendoor echt moeten wegen, maar ze at wel gewoon goed en we zagen niet dat ze zoveel was afgevallen). Ze heeft Novacam en cerenia injectie gekregen en vanochtend terug voor een echo. Haar rechternier is enorm vergroot door een niersteen. Normaal halen ze die nier dan weg, maar haar andere nier is natuurlijk ook niet goed.
Ze heeft nu pijnstiller voor langere tijd, we vertroetelen haar nu extra veel. Wilt ze kaas eten? Dan krijgt ze stukje kaas..
Het is over en uit 😔😔. Maar wil nog even genieten van haar. Onze afspraak is nu, wilt ze niet meer eten (ook geen kaas of snoepje), slaapt ze alleen maar en gaat ze echt achteruit, 2 slechte dagen en we stoppen ermee en laten haar dan gaan. Dierenarts zei, kan weken, maanden, maar ook paar dagen duren...
Ze zou in maart 8 worden, maar dit gaat ze niet meet halen. Ik heb nog steeds geen spijt dat ik haar toen heb laten spoelen, heb haar daarmee toch nog een halfjaartje bij me kunnen houden zonder dat ze zich ziek voelde..
Plaats reactie