Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door AnnieMG »

Dankjewel Cerna voor het bemoedigende woord. Dat is precies wat ik nodig had. Ik voelde door de meting opeens de sterfelijkheid van Tim en daar heb ik het hele weekend verdriet door gevoeld. Tim intussen liep met vrolijk omhoog geheven staartje door het huis: hij leeft hier en nu. Leerzaam. ;-)
Suuz89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2013 19:35

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Suuz89 »

Hallo allemaal,

Mijn kat Tess is in januari 2010 gediagnosticeerd met nierfalen. Haar ureum was toen 13. Ze heeft het heel lang goed gedaan op nierdieet.

Zes weken geleden was haar ureum 10.3. Vandaag was haar ureum echter 17.6. De overige waarden weet ik niet.

Is het normaal dat dit in zes weken zo stijgt?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
belangrijk is om de overige waarden wèl te weten en met name creatinine.
ureum is een soort van dagwaarde en gaat in grote lijnen op en neer met de vertering van voer. eigenlijk zou je voor dit soort waardes nuchter moeten meten, dan heb je een standaardsituatie.
ik bedoel als ze met die 10.3 de voorgaande uren nauwelijks gegeten heeft, dan zal die waarde vrij laag zijn en omgekeerd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door AnnieMG »

Beste Allemaal,

vorige week adviseerde de da af te bouwen met Fortekor (1/4 per dag ipv 1/2 per dag) en in plaats daarvan Semintra (4 ml) te geven. Dat is vrij slecht gegaan: Tim werd apatisch, at niet meer en het werd gewoon allemaal minder. Toen ben ik op zaterdag gestopt met de Semintra en heb weer Fortekor gegeven. Zondagavond was hij weer min of meer zichzelf. Maar nog steeds aangeslagen.

De aanleiding hiervoor was het vermoeden van een tia een aantal nachten eerder. Zijn bloeddruk is toen niet opgemeten. (besefte ik pas later)

Heeft er iemand ervaring met Semintra?
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door z0nnetje »

Volgens de DA heeft mijn kat Floor van bijna 16jr nierfalen. Dit waren de bepalingen van de Spotchem test op 2 januari:

TE 66 (52-77)
Glu 6.3*>(3.4-5.7)
Kreat 218*>(80-164)
Ur 15.9*>(4.9-11.9)
GPT 64 (0-105)
Alk.F < 50 (0-123)

Volgens de DA valt het op zich nog mee en moeten we kijken of de waarden met een nierdieet omlaag gaan. Zo niet dan medicatie erbij. Glucose was iets te hoog maar kwam door de spanningen zei de DA dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Ik moet over een maand terugkomen. Ik heb echter geen enkele ervaring met nierfalen en probeer al dagen via dit forum mee te weten te komen maar hoe meer ik lees hoe angstiger ik wordt. Hoeveel zorgen moet ik me met deze waarden maken?
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

Annet heeft een heel uitgebreide uitleg met foto's gemaakt van spuitjevoeren en omdat dit bij nierfaalkatzels ook nog wel eens toegepast moet worden, is het denk ik handig die uitleg ook in dit topic te plaatsen om hem makkelijk terug te kunnen vinden (en vindt Annet vast wel goed..):
Cerna schreef:Ik zou dwangvoeren (spuitjevoeren klinkt aardiger) met nierdieet en niet met astronautenvoer. Ik weet niet hoe hoog het eiwitgehalte is in het voer, maar meestal wordt dit gebruikt om weer aan te sterken en maakt zulk voer een nierpatiënt juist zieker (ureum gaat nog verder omhoog).

Topje van 5 ml. spuitjes afhalen met een mesje (oppassen dat er geen scherpe randjes aan zitten!), voer aanlengen met warm water op een dusdanige dikte dat het niet uit het spuitje loopt, maar je het wel met een theelepeltje in het spuitje kunt doen. Dan krijgt ze ook genoeg voeding binnen.
En dan om de 2 uur 2 spuitjes met 's middags een pauze (wij deden het in het begin om om 7-9-11-13 uur en dan weer om 17-19-21-23 uur). Nu 3x per dag 8 spuitjes.
Cerna schreef:Zocht naar de reportage in Pluis, maar die schijn ik verwijderd te hebben.
Bij deze nog een keer:

Topje van de spuitjes (verkrijgbaar bij de dierenarts) afknippen:
Afbeelding

Doe ongeveer 30 gram vast voer in een bakje (in het begin de helft) en druk evt. klontjes met een theelepeltje fijn:
Afbeelding

Meng het nierdieet met zoveel warm water dat het op geklopte slagroomdikte komt, klontjes fijn drukken:
Afbeelding

Vul het spuitje met het voer:
Afbeelding

En vul er zoveel als je nodig hebt:
Afbeelding

Leg een handdoek op het aanrecht zodat de kat niet wegglijdt en indien mogelijk houdt een tweede persoon de kat aan de achterkant vast terwijl de ander lichtjes de bek opent (hoe meer druk, hoe meer stress en dus verzet):
Afbeelding

Klaar!
Afbeelding

Reken maar een paar weken voordat je er echt handig in wordt en de kat wat minder stressig zal reageren. Maar volhouden is het belangrijkste!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door z0nnetje »

Dank je Adriana en natuurlijk Annet voor de goede uitleg en verwijzingen over dwangvoeren. Ik hoop niet dat het ooit nodig is voor Floor, maar dan zal ik het zeker gaan toepassen. Heb er helaas al enige ervaring mee...
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Goed idee Adriana om het hier neer te zetten want anders verdwijnt het weer in de stroom van berichten.
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door z0nnetje »

Gisteren na 4wk nierdieet met Floor voor controle naar de DA geweest Dit waren de bepalingen van de Spotchem test op 7 februari:

TE 65 (52-77) -> was 66 op 2 januari
Urz <59
Kreat 220*> (80-164) -> was 218 op 2 januari
Ur 10.0 (4.9-11.9) -> was 15.9 op 2 januari
Alb 26 (23-35)

Volgens de DA een hele mooie uitslag na 4wk en 100% nierdieet. We gaan dus zo door! Heb in het achterhoofd wel de opmerkingen van Annet en Adriana dat ik me niet moet blindstaren op uitslagen maar meer af moet gaan op hoe Floor zich gedraagd. Nou ze gedraagd zich very happy. Ze plast minder, het stinkt minder en ze eet nog steeds de oren van mijn hoofd...happycat, happy me! Daarom zeg ik, we gaan zo door!
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Inderdaad keurige uitslag voor een kat van 16 en de verlaging van ureum bewijst wel dat nierdieet echt helpt.

Gewoon doorgaan op dezelfde weg en Floor wordt nog wel 18 (bij Cochi werd het ook langzaam slechter, maar daar heeft hij wel 5 jaar overgedaan en Cochi vond veel nierdieet niet te pruimen).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door artemis »

Ik moet me jammergenoeg bij deze club komen aanmelden. Piwi poes van 17 heeft het zitten!

Ureum * 84 (ref 34 - 74 mg/dL)
Creatinine * 2.9 (ref 0.7 - 1.8 mg/dL)
. * 256 (ref 62 - 159 μmol/L)
Ureum/creatinine ratio 54
gezond of nierinsufficiënt 35 - 135
prerenale oorzaak > 135
sterke diurese < 35

Bloedstaal was nuchter genomen, Piwi had 12 uur niet gegeten.

Ik heb de laboresultaten van deze morgen binnengekregen en ga het vanavond bij de DA bespreken.
Heb natuurlijk heel wat in te lezen nu, dit is een heel nieuwe situatie voor mij waar ik geen ervaring mee heb.

Piwi was vermagerd en ze dronk heel veel, dat was een obsessie geworden voor haar. Verder heeft ze nog een goede eetlust en een mooie vacht.
En oh ja, ze is doof geworden door ouderdom.
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Oh jee, Belgische meting (waarom is in België alles anders? :-P ). Kan niets met deze uitslag. Bij Ned. meetapparatuur is de crea altijd het hoogst (tot 164 is goed) en ureum het laagst (tot 11,9 is goed).

Misschien aan je dierenarts een "vertaling" vragen?
Laatst gewijzigd door Cerna op 07 feb 2014 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door artemis »

De referentiewaarden staan er toch naast?

Misschien komt jullie creatininewaarde overeen met hier de tweede waarde onder creatinine?. Dat is 256 (ref 62 - 159)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Hier ben ik weer met de volgende nierkat Mormel 16 jaar.


Ureum 16.5mmol/L 4,9-11.9
alkalische fosfatase <50 <123
totaal eiwit 85.0 g/L 52-77 g/L
creatine 177.0 umol/L 80-164umol/L



Hij krijgt nu nierdieet brokjes nierdieet natvoer lust hij niet dus krijgt hij gewoon natvoer. En we zijn gestart met Semintra.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kattebeest »

urea: 14.4 mmol/L (5.7 - 12.9)
crea: 245 umol/L (71 -212)
glu: 16.56 (3.94 - 8.83) = erg hoog (vanwege stress volgens da)
bloeddruk: 180/110 = erg hoog
aantal witte bloedcellen laag (kan de afkorting niet zo gauw op de uitdraai terugvinden)
lichaamstemperatuur 37,5 = laag

Wat is het behandelplan:
- hij heeft een vochtinfuus gekregen van 150 ml. was niet echt nodig maar om hem een beetje een oppepper te geven.
- AB kuur (vaseptin 50 mg) meegekregen vanwege lage aantal witte bloedcellen. da dacht aan een ontsteking in de nieren of ontstoken tandvlees.
- morgen beginnen met fortekor 2,5 mg, 1 tablet per dag (zoek vanavond de bijsluiter op).
- meegekregen: Hill's brokken k/d, blikje a/d, zakjes voer k/d. morgenochtend een theelepeltje a/d. einde van de week overgaan op nierdieet.
- over 2-3 weken terug voor bloedonderzoek en kijken hoe verder.
- enting is uitgesteld tot hij zich wat hersteld heeft

Alvast begonnen wat nierbrokken door zijn gewone brokken te doen. 2/3 blikje almo met ipakitine zit erin. Zal de voortgang in dit topic bijhouden. Over een paar dagen komt de uitslag van het uitgebreide laboratorium onderzoek binnen. Zet die ook in dit topic.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie