Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

in verband met de metacam-ellende ......
had nog op mijn lijstje staan dat ik eens zou uitzoeken welke pijnstillers er allemaal bij katten worden toegepast
en kwam bij de huisdierendokter analgos tegen, kan zeer langdurig worden gebruikt en blijkbaar heel erg weinig bijwerkingen/waarschuwingen in tegenstelling tot de chemische middelen.

en te zien aan de klantenreacties, die niet allemaal en zoveel tegelijk, fake kunnen zijn, werkt het ook nog vrij goed bij ? een bepaald type pijnen

http://www.huisdierendokter.nl/pijn-bestrijding.html

en nog wat links voor tolfedine - etc maar missch is het plantaardige middel wel te verkiezen boven de andere middelen..


analgos - ketofen - tolfedine - http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Ketofen.html
https://www.dierapotheker.nl/product/Pi ... string=449
http://www.vets4petz.nl/ketofen-udapomv ... fk15j54792
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Vet!!! Heel fijn.
Ik wil namelijk niet bij m'n dierenarts aankomen dat ik geen metacam wil, maar ook met een "oplossing" willen komen.
Mijn volgende bezoek was de castratie van de meisjes, en voor die tijd wilde ik het uitzoeken.
Heel, heel erg fijn dat jij dit al gedaan hebt Adriana.
Very useful
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Ilone »

Is analgos en ketofen hetzelfde als tolfedine dan?
Bij de beschrijving van alledrie zie ik namelijk niks over een andere naam staan.
En bij de Analgos staat dat het een vervanger is voor o.a. Ketofen?
(omdat je 3 links over Ketofen hebt geplaatst, maar ervoor staan alledrie de medicijnen)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

analgos is het plantaardige middel van huisdierendokter.

in hun beschrijving staat dat het bij bepaalde pijnen een goede vervanger is voor een heel rijtje aan pijnstillers, daar even lezen:
citaat huisdierendokter: de reguliere producten Carprofen, Rimadyl, Ketoprofen, Ketofen, Meloxicam, Metacam, Tepoxalin, Morfine, Fentanyl, Hydromorphone, Butorphanol en Tramadol. Mogelijke bijwerkingen van deze reguliere producten zijn braken, diarree, lever- en nierbeschadiging en bloedingen in het maagdarmkanaal. Als u deze producten geeft is bewaking van de lever en nierwaarden belangrijk. einde citaat

het ging mij bij de links ook om ingelogd te zijn op de diverse sites en daar aangekomen kun je even bij de omschrijving/bijsluiters kijken naar de andere middelen.. en dat kan iedereen dan zelluf, op basis van het 'eigen' middel wel even uitzoeken..
toevallig helaas is dat dus indd drie maal hetzelfde middel maar met hun zoekfuncties kun je daar makkelijk de andere middelen vinden ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

ik heb de informatie doorgestuurd naar mijn dierenarts en kreeg van hem het antwoord terug dat de Metacam versie waarvoor wordt gewaarschuwd de honden variant is ivm de sterkte
Die variant wordt ook wel aan katten gegeven en daartegen wordt gewaarschuwd als gevaarlijk
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap het hier allemaal niet meer hoor. Waarom geven ze dan de kattenvariant niet aan de katten als de hondenversie zo gevaarlijk is? :eeh:

Verder is dit topic wel extreem handig als je pijnstillers nodig hebt. Zeker iets om in het achterhoofd te houden. Bedankt daarvoor !!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

De honden variant is goedkoper omdat je er minder van hoeft te geven
Daarom wordt dat nog wel eens gegeven
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

zucht.......
als je de informatie van de fabrikant leest dan waarschuwt de fabrikant tegen toepassing van metacam bij katten
en het maakt niet uit welke dosis, je moet het absoluut niet - in geen enkele dosis en in geen enkele vorm - toepassen bij katten!

waarom, terwijl het er toch zo vreselijk duidelijk staat, zoveel dwarsheid en domheid?
da's kunnen toch ook lezen?
of is het gemakzucht? of cadeautjes? of te lui om iets anders te verzinnen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja zie, dat vraag ik me dan ook af!
Maar goed, ik zal het onthouden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

tja ik ben ook niet blij met metacam
Heb een kat met licht nierfalen en ook nog artrose en blaasklachten (blaaswand is voor de helft niet werkzaam meer, en gevoelig voor ontstekingen) waarvoor ze helaas te vaak metacam krijgt
Het dubbele is dat de metacam juist voor haar blaas zo goed werkt ivm de ontstekingsremmende werking
Als die blaaswand geïrriteerd is kan ze weer niet plassen. Metacam werkt weer belastend voor de nieren
Maar wat moet je anders?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Wat ik heb gelezen in de brief van de fabrikant die gestuurd is naar de dierenartsen in Amerika (!) is dat herhaaldelijk gebruik van metacam nierfalen en/of dood tot gevolg kan hebben.
Het kan wel gebruikt worden als bijvoorbeeld postoperatief pijnbestrijding.

Ik zie dat dit wel weer voorzichtig is gezegd, vooral het woordje kan.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

er staat op deze pagina in het groen een heel rijtje pijnstillers als alternatief voor metacam,
en verder moet iedereen de tekst maar interpreteren naar eigen goeddunken, let even op de laatste zin.. acuut nierfalen en overlijden wordt in verband gebracht met het gebruik/toepassen van meloxicam (= metacam) in katten
==========
Warning: Repeated use of meloxicam in cats has been associated with acute renal failure and death.
Do not administer additional doses of injectable or oral meloxicam to cats.
See Contraindications, Warnings and Precautions for detailed information.
Acute renal failure and death have been associated with use of meloxicam in cats.
========================
maar het overzicht van de sterfgevallen dan wel zeer ruig moeten ingrijpen met 3 dagen infuus en dan hopen dat de restcapaciteit van de vernielde nieren het nog een tijdje volhoudt na acuut nierfalen, lijkt mij duidelijk.
en voor postoperatief pijnstillen is er bv temgesic/katten-morfine, werkt geweldig en geen bijwerkingen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ik ga zeker volgende keer beter beslagen ten ijs wanneer ik naar de da ga.
En ga ik ze zeker nog vragen of een andere pijnstiller een optie is, zeker voor Moos.
Nu werd mij verteld dat Metacam een langdurend pijnstiller is.
En het alternatief was inderdaad morfine en dat werkt maar 7 a 8 uur.
En dat wilde ik toch eigenlijk niet voor Sara, zo snel alweer pijn hebben.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

wij hebben prima ervaringen met temgesic na een mastceltumor-operatie, en dat was dubbel in twee lagen gehecht en een ritssluiting/hechting van 15 cm
heb het drie dagen moeten toedienen (injecteren) naar behoefte en kreeg een voorgevulde spuit mee met schaalverdeling.
waarschijnlijk geeft niet iedere dierenarts een spuitje met morfine mee maar daarom moet je dus een goeie relatie met je dierenarts hebben/opbouwen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie