Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door nellebel »

Mijn poes bleek uiteindelijk bloedkanker te hebben. Maar mijn da prikte altijd alleen maar op nierwaardes (bleek achteraf dat hij nooit een standaard bloedonderzoek heeft gedaan). Dan waren ontstekingswaardes en veel te laag bloedplaatjes gehalte al veel eerder opgevallen. En die nierwaardes prikken had weinig zin, want als een kat al dagen of weken braakt zijn die waardes zeker niet meer 100%.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Wij waren ook bang voor leukemie bij truusje, maar gelukkig kwam die test negatief terug
Heb nog niet weer urine van haar kunnen opvangen, ze was zo van slag dat die bak anders is geweest dat ze hem tot nu toe heeft geboycot en zo'n 2 dagen de plas in heeft gehouden
Gelukkig vond ze het vandaag welletjes en is haar blaasje nu wel leeg en hoefde ze niet naar de DA
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Nou moet weer naar de DA vandaag hoor, want truusje zat net op de bak, al miauwend zonder dat er wat uit kwam
Hopelijk zit haar weer eens een hard poepje dwars, dat liever dan het blaasgedoe weer terug te hebben!
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Nou, we zijn weer terug hoor
En hopelijk niet bij af
Ze had de blaas nu leeg, dus ze heeft in de korte tijd buiten waarschijnlijk geplast
Haar klachten passen bij blaasontsteking, dus daar heeft ze nu een injectie metacam voor gehad, en ik moet haar nog 5 dagen metacam geven.
Gebeurd dit weer dan moet de urine onderzocht, of truusje nu wil of niet
Hopelijk kan het dan met een punctie en als de blaas te klein is moet ze een dag blijven.
Want hij wil dan gruis uitsluiten, vooral omdat haas blaas al zo beschadigd is.
Hij heeft even weer uitgelegd hoe de blaas in elkaar zit, zijn 2 verschillende lagen cellen in de blaaswand
1 laag is niet herstelbaar na beschadigen en 1 laag hersteld wel. De niet herstelbare laag bij truusje is stuk, de andere heeft zich hersteld. Maar haar blaas werkt dus nog op 1 laag cellen.
En daarom moeten we heel erg voorzichtig zijn met de blaas en bij het kleinste vermoeden van ontsteking direct maar behandelen. Liever een spuit te veel dan een spuit te weinig.

Verder kan het zijn dat ze toch wat last heeft van gevoelige nieren. Het hoeft niet maar ze knapt vaak een uurtje na de metacam wel op. Kan ook zijn dat het met haar artrose te maken heeft, maar de nieren kon hij niet uitsluiten.
Zijn advies is om gewoon metacam te geven als het moet. Pijn is vervelender dan een verminderde nierfunctie.
Dat is ook wel weer zo inderdaad (zo lang ze niet te misselijk zijn)

Verder een verassing. Het blijkt dat truusje een duidelijke hartruis heeft. En die hartruis bleek voor het eerst te zijn vastgesteld 2 jaar terug, net voor ik haar kreeg. Dat hebben de ex buren (en vrienden van mijn broer) nooit verteld.
De ruis komt van lekkende hartklep(pen)
Maar truusje heeft er geen last van gelukkig en dus hoeft er niets aan gedaan te worden.
Ik vond de DA al zo stil toen hij naar haar hartje luisterde....
Zal eens even googlen op hartruis bij katten...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door MarjanR »

Heel veel katten hebben een hartruis.
Dat zou inderdaad kunnen wijzen op een lekkende hartklep (meestal 1 en dan de linker).
Het kan ook andere oorzaken kunnen hebben.
Het lijkt me verstandig (na het woord duidelijke) om een echo te laten maken.
Dan kun je exact zien wat het ruisje veroorzaakt en wat je er eventueel tegen kunt doen.
Zoek naar een da met apparatuur en dan ook nog een prijsvergelijking doen he.
Want daarin willen de kosten nog wel eens verschillen.

Metacam is inderdaad wel erg slecht voor de nieren.
Maar ik begrijp de redenatie van de da wel.
De nieren kun je laten testen hoor, eerst maar eens wanneer hij de urine heeft.
Dan kan hij dat bekijken, dat is dan stap 1.
Stap twee, wanneer blijkt dat via de urine toch nierfalen zou kunnen zijn, zou je het kunnen bevestigen met een bloedtest.

Sterkte, je kunt wel door de mallemolen zo he.
Begint met een blaaswant....
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

wat 1 blaasontsteking door een bijtwond van een buurtkat (bijna jaar geleden) wel niet kan veroorzaken

Ze heeft al een half jaar nierdieet ivm stijgende nierwaarden. Dus de nierfunctie is al aangetoond verminderd. Alleen was het toen nog niet schrikbarend hoog
Ben dus wel benieuwd hoe het nu gaat zijn

Over dat hartruisje, dat bleek in 2008 al vastgesteld bij de vorige baasjes, die dus niks hebben genoemd naar mij. Volgens de DA is het een lekkende hartklep die het veroorzaakt. Dat bleek op 18-12-2008 vastgesteld te zijn, en ruim een week later kwam truusje bij mij wonen. Maar ze heeft er niet echt last van volgens mij. Het is een katje wat er niet van houdt om tijdens het spelen ergens lang achteraan te lopen, maar vervolgens vindt ze het wel leuk om op volle snelheid de trap op te springen. Ze slaapt wel veel, maar welke kat vindt het nou niet lekker om weg te dommelen?

Maar als blijkt dat de nierfunctie achter uit is gegaan en ze eigenlijk fortekor nodig heeft,kan dat bij een lekkende hartklep?
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

en truusje is ook zo'n gevoelig katje, dat ik haar eigenlijk niet te veel onderzoeken meer wil aandoen
De blaas vindt ze al te vervelend
en ze heeft verder niet echt last van haar hartje...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door MarjanR »

Je denkt alleen maar dat ze geen last heeft van haar hartje.
Ik weet niet hoe oud je beestje is, maar een kat die niet lang wil spelen en veel slaapt is wel een signaal hoor.
En mijn ouwetje speelt toch zeker een kwartier per dag nog.
Slaapt wel veel, maar IK weet waarom.

Ja, Fortekor wordt voorgeschreven bij hartruis
Het is bloeddruk verlagend en daarom zal het hart minder hard hoeven werken.
Mijn eerste DA heeft dit mijn kat ook voorgeschreven toen hij het hoorde.
Ondertussen weet ik beter, ik heb een echo laten maken (lang verhaal) bij een andere da.
En Moos heeft nu echt heel andere medicijnen waar hij het heel goed op doet.

Je kunt overwegen om er niets aan te doen.
Ik heb dat ook gedaan, omdat er niets anders aan de hand was dan dat.
Totdat Moos z'n gebit gereinigd moest worden. Dus moest hij onder narcose.
Ja, maar dat doe je dus niet zomaar met een kat die een hartruis heeft.
Hij zou kunnen blijven in de narcose...
Dus nogmaals, ik weet niet hoe oud jou kat is, maar ik zou het toch overwegen te achterhalen wat het nou precies is.
Misschien kun je het niet verhelpen met medicijnen, maar dan WEET je dat ook.
En dan mocht het zover komen dat je beestje onder narcose moet dan kun je een beslissing nemen.
Dan weet je het risico, of je neemt het risico niet of je neemt het wel.

Sterkte want dit is niet makkelijk.
Ik kan het helaas maar al te goed indenken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Truusje is 12 jaar, een senior maar niet heel oud dus
Wat het spelen betreft, het is meer dat ze speelgoed voor katten niet echt interessant lijkt te vinden.
Hengeltjes vindt ze nog wel eens leuk. Maar als er een vlieg in huis is dan is ze niet te stoppen, dan gaat ze net zo lang door tot ze die vlieg heeft gevangen. En als er een spin in huis zit, dan jaagt ze hem net zo lang op dat de spin door een hartaanval is bezweken
Daarnaast heeft ze ook artrose in haar linker achterpootje. Dus het niet lang willen spelen wijt ik meer aan desinteresse en op slechte dagen aan de artrose. Vooral ook omdat ze met een beetje metacam vaak actiever wordt ;-)
En dat slapen/soezen, onder een dakraam in de zon liggen vindt iedere kat denk ik zalig!
En aan een radiatorhangmatje ook, of bij de baas op schoot
Als ze langere tijd boven onder het raam ligt en ook niet gaat eten dan geef ik haar meestal metacam. Binnen een uur staat ze dan vaak te springen. Maar dat zou zo maar van haar pootje kunnen komen want dat heeft ze al bijna 2 jaar.
Plus dat ze nooit kortademig is of moet hoesten (alleen wanneer ze verkouden is), altijd alert is.
Maar toch, helemaal zeker weten doe ik het niet meer nu


Het probleem met truusje is dat ze heel snel gestresst raakt van DA bezoeken
Ze is een hele gevoelige kat. Dat zie je nu wel met die kattenbak. Er was niks aan de hand met haar, wilde urine vangen voor de nieren dus de bak veranderd, en prompt heeft ze weer een blaasontsteking.
De stress slaat haar vaak om de blaas, maar omdat de blaas nog maar op 1 laag cellen werkt is het heel belangrijk om stress te zien voorkomen.
Want ze is afgelopen jaar al bijna ingeslapen geweest door de blaas, hij is nu wat hersteld maar als ie weer kapot gaat door de stress van een hartecho. Die kans is bij haar gewoon wel aanwezig.

Er is 2 jaar terug kennelijk vastgesteld dat het komt door een lekkende hartklep. Zal de volgende keer eens meer vragen hierover. Het kwam gisteren als zo'n verassing dat dit al 2 jaar bekend is dat ik alleen maar bedacht te vragen wat de oorzaak was.
Ik wacht even tot mijn eigen DA terug is van vakantie, hij is ook degene die 2 jaar terug de eerste keer het hartruis heeft vastgesteld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

wat tante truus misschien kan helpen is wat destress va huisdierendokter, dat kalmeert, is plantaardig en niet verslavend en dempt (het hebben van) de zenuwen. kan prima met verminderde nierfunctie en werkt geleidelijk.
en als ze over het geheel rustiger wordt dan heeft haar blaas het waarschijnlijk ook makkelijker.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door MarjanR »

Het is het overwegen waard inderdaad.
Wat denk je wat het beste is voor jouw kat?
Dat is een antwoord die jij het beste kent.
Het is wel goed om even te spreken met de da als hij terug is van vakantie.
Want om voor jezelf de juiste beslissing te maken is het fijner om alle facetten van je kat d'r gezondheid te weten/kennen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Ik denk dat op dit moment het beste is om truusje geen extra stress te geven en te concentreren op de blaas. Die moet eerst weer vrij zijn van ontsteking.
Verder is ze vandaag weer heerlijk actief. Eten doet ze alleen nog steeds wat minder, maar ze eet in ieder geval.
En ze geniet heerlijk van de zonneschijn.

Spelen wil ze niet echt omdat ze dat niet zo interessant lijkt te vinden, maar ik heb nu een clicker aangeschaft en ze reageert al goed op het geluid in combi met pasta, dus wie weet vindt ze dat straks wel erg leuk om te spelen.

Volgens mij is de DA volgende week weer terug van vakantie. Bel hem dan zeker op. Sowieso hebben we nog contact want moet nog steeds urine van truusje laten onderzoeken.
Heb nu de kap maar van de bak in de hoop dat ze dat niet vervelend vindt. Kan er dan zo een klein bakje onderschuiven.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

het is even terug dat ik hier gepost heb, maar wil toch eventjes prachtig nieuws delen
Ben echt zo blij!
Truusje vanmorgen naar de DA gebracht omdat ze 2 losse tandjes gehad
En gevraagd of ze tijdens de narcose dan ook eventjes de nieren wilden testen
werd net gebeld met nieuws over prachtige nierwaarden!!!
De waarden zijn genormaliseerd, krea is 146 en ureum 8,6!
En dat met haar metacam gebruik! en zonder fortekor!
Ben in mijn enthousiasme helemaal vergeten te vragen of ze nu nog wel nierdieet nodig heeft want misschien was het dan wel acuut nierfalen door de langdurige infecties?

Maar ik ben dus helemaal blij blij blij!!!!
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

yes ze mag het nierdieet afbouwen en haar oude voer langzaam weer introduceren!
Lijkt er sterk op dat het nierfalen acuut was door de infecties, en ze er over heen is gekomen!
Wel moeten de waarden nog even in de gaten gehouden worden wanneer ze weer normaal eet
Mooi! want truusje kan niet heel goed over graan (nierdieet is er niet zonder graan) dus dit is erg goed nieuws voor haar
Kan ze weer lekker genieten van haar oude voer!
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

HEb ondertussen contact gehad met de arts die truusje normaliter behandeld
Hij is erg blij met de waarden, maar adviseert wel om hoofdzakelijk toch het nierdieet te houden
Want al zou het acuut nierfalen zijn geweest, dit voer ontlast wel de nieren wat meer
Maar truusje mag van hem wel in het weekend iets anders. Mooi, kan ze zo nu en dan lekker van de tonijn in zalm gelei van Carny gaan genieten, dat vond ze altijd om te smullen!
Plaats reactie