Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

truusje eet vooral het nierdieet.
Alleen wanneer ze echt heel slecht eet krijgt ze wel eens de normale animonda carny natvoer. Maar daar zit maar 3% meer eiwit in. En daar krijgt ze zo weinig van, het is echt uitzondering.

Helaas krijgt ze soms wel metacam :???:
Ze heeft namelijk ook artrose in haar linker achterpootje en vooral als het vochtig weer is heeft ze daar echt last van.Ze krijgt er wel glucosamine voor. Gelukkig hoeft ze niet dagelijks metacam. Maar zo nu en dan is het wel nodig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

tja, lastige tante dus..
als je weer eens bij je da bent, praat dan ook eens over een vervanger voor metacam, dat heeft als contra-indicatie niet geschikt voor nierfalers oid. of zoek eens op 'pijnstillers kat', missch vind je iets dat iets minder schadelijk is.
en als urine dan niet lukt.. dan toch maar weer een bloedonderzoek en dat zal ook wel niet meevallen. maar de handigheid van de dierenarts speelt ook een grote rol is mijn ervaring, sommige da's zijn motorisch wat handiger dan anderen..

k zie geen fortekor, ken je haar bloeddruk?
en zoek eens op MacSamuels, dat werkt hier vrij goed.
ken je haar fosfor ip waarde? wel belangrijk bij nierfalers en renalzin is een goed middel om de waarde weer en vrij snel binnen de referentie te krijgen
en lees de niertopics door, daar staat heel erg veel nuttige info en tips in.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Ik heb de DA wel gevraagd naar andere pijnstilling, maar volgens hem maakt het qua belasting niet veel uit. Van sommige middelen wordt gezegd dat ze minder belastend zijn maar ze zijn ook minder sterk zodat je het vaker moet geven. En dan maakt het volgens hem niet zoveel uit.

Bloeddruk weet ik niet van truusje
Fosfor en kalium, of dat ooit is gemeten?
Ik weet niet onder welke benaming dat op een lab formulier staat?

Ik kan wel eventjes de uitslagen van de laatste bloedtest (april) hier neerzetten. Die waren in april
Je ziet dat sommige waarden te laag zijn, die van de bloedcellen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze heel lang tegen blaasontsteking heeft moeten vechten en daardoor te veel van die bloedcellen verbruikte.
medonic uitslag
GPR: 50,3% (35-75)
GRAN: 1,9 109/1 (2,8-13)
HCT: 0,46 L/L (.25-.45)
HGB: 10 mmol/l (4,9-9,3)
LPR: 42,3% (20-55)
LYMF: 1,6 109/1 (1,8-7)
MCH: 46,2 fl (39-50)
MCHC: 21,7 mmol/l (18,5-22,2)
MCV: 46,2 fl (39-50)
MID: 0,3 109/1 (.2-1)
MPR: 7,4% (2-10)
MPV: 8,9 fl (12-18)
PLT: 172 109/1 (200-500)
RBC: 9,96 1012/1 (5-11)
RDWR: 17,4% (14-20)
WBC: 3,8 109/1 (5,5-19,5)

SPOTCHEM:
Multi-panel-V
Bun: 9 mmol/L (4,9-11,9)
Glu: 5,4 mmol/L (3,4-5,7)
ALP: < 50 IU/L 37C (0-123)
T-Pro: 73 g/L (52-77)
GPT: 99 IU/L (0-105)
Cre: 191 umol/L (78-164)
U/C ra: 47 io


Dit zijn alle waarden die ik weet van de laatste bloedtest in april
Geen idee wat alles betekent ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... OND+EN+KAT

dit is een uitleg per waarde en de bron is 'bibliotheek' whg-dierenartsen en daar staan nog twee links met uitleg en toelichting bij bloedonderzoeken op pagina 3.

per kreet, om te beginnen van het spotchem-rijtje kun je dan even nalezen wat de referentie is en wat er aan de hand zou kunnen zijn als truus erboven zit.
in je rijtje in het vorige bericht mist ureum maar dat staat wel op je uitdraai of overzichtje

fosfor is een aparte meting en die zie ik er niet bij staan. vraag even de assistente of fosfor ip (anorganische fosfor) destijds is gemeten.
fosfor is giftig en belangrijk, is een goed middel tegen te hoge fosfor: renalzin van bayer

lijkt me zinnig het antwoord over metacam..
kijk hier ook even bij 'pijnstilling' of pijnstillers naar de info en ervaringen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door nellebel »

Het lukte mij bij mijn kat ook niet om urine op te vangen. uiteindelijk een aantal weken precies opgelet wanneer ze eigenlijk plast. Meestal s'morgens als ze bij ons uit bed kwam, tippelde ze naar beneden om te plassen. Dus.. op een goede dag, mw meteen aangepakt en met een lege bak op de wc opgesloten. Erg zielig piepje en miauwtje natuurlijk, maar uiteindelijk plaste ze wel op de lege bak. Dat was toch nog altijd beter als de koude tegelvloer.
gr wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

ja, soms moet het personeel even de baas spelen want het is in het belang van het poezenbeest.
Mo heeft doorgaans geen zin in oortje prik en insuline-injectie en ingeven medicijnen en diep ademhalen en hups.. en er volgt altijd een uitgebreide borstelbeurt als het weer achter de rug is (2x per etmaal) maar ik mag dat niet overslaan omdat hij zich af en toe bokkig gedraagt.
ik kan bedenken dat het goed voor hem is en hij niet...!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Ik weet dat ze getest is op ureum, kan alleen zo de waarde niet vinden
Was gestegen van een beginwaarde van 6 naar geloof ik 10
Fosfor moet dan nog een keer gebeuren denk ik

Truusje opsluiten moet ik helemaal niet doen
Ook niet om haar zo op de bak te zetten
Dan gebeurd er niks hoor, zal niet voor het eerst zijn dat ze door stress stopt met plassen
En ze is al heel gevoelig voor stress. Is gekomen nadat bij haar vorige thuis is ingebroken en de inbreker(s) haar te grazen hebben genomen (borstbeen gebroken)

Dus ik probeer het deze week toch nog maar ff met de katkor

Vandaag doet ze weinig meer dan slapen en soms even buiten kijken
Maar verder gaat het wel goed, ze eet wel redelijk goed
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door nellebel »

nee, dan lijkt opsluiten me niet al te best. ik las dat je ook soms pijnstillers (metcam) gebruikt? Die kreeg mijn kat ook tijdens een blaasontsteking. Mw hield ook haar plas op omdat het pijn deed. Echter met die druppels plaste ze veel gemakkelijker. Dus misschien dat het met de korreltjes wel lukt als ze net haar metcam heeft gehad.
Veel succes ermee in ieder geval, ik weet hoe lastig het kan zijn.
gr Wen
ps ik wil je absoluut niet bang maken, maar mijn lieverd had nog 8% bloedplaatjes ipv 50%. Ik zag wel dat ze erg bleek tandvlees en oortjes had. Kwam volgens de DA door de blaasontsteking. Niet dus, van internist hoorde ik later dat het er absoluut niet van kwam (nou was het verschil ook wel erg extreem). Ze bleek iets veel ernstigers onder de leden te hebben.
Ik twijfel of ik dit wel moet laten staan, wil je echt niet bang maken, maar ik ben voortaan zo voorzichtig als er iets met poezie is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

wat had jouw kat dan als ik vragen mag?

Je maakt me niet bang hoor, want de bloedwaarden heeft me eerder al heel veel bezig gehouden
Truusje heeft veel testen gehad om te kijken of die waarden ergens anders door worden veroorzaakt worden. Ze heeft Fiv en Felv test gehad en ook een echo. Dat was allemaal goed.
Ze is heel ziek van haar blaas geweest. Doordat ze door een buurtkat in de plasbuis was gebeten heeft ze meerdere bacteriële infectie opgelopen. Ondanks direct antibiotica. Na 6 weken was dat eindelijk genezen maar bleef de blaas ontstoken, plus dat de zenuwen niet meer goed werkten. De blaas plaste niet meer.
Die hele blaaswand is zo kapot geraakt dat ze bijna een half jaar bloed plaste. En er zat ook veel witte bloedcellen in de urine.
Heb ook 3x op een punt gestaan of ze niet moest worden ingeslapen.
Mijn DA had nog 1 mogelijkheid omdat truusje alle bekende medicatie had gehad, in het buitenland had hij ervaring met een middel wat eigenlijk voor honden met reuma was. Maar hij heeft een poosje in engeland gewerkt en daar een paar keer meegemaakt dat ze dit middel (Anatron) aan katten gaven die een idiopatische blaasontsteking hadden en nergens anders op reageerden. Er kleefde wel als nadeel aan dat de bijwerking mogelijk inwendige bloedingen was. Maar ik vond dat het risico wel waard. Want anders had ik haar in laten slapen. Dit was ook geen leven meer. En het werkte. Ze knapte zienderogend op. En na 2 of 3x een injectie van anatron begon ze weer goed te reageren op de reguliere medicijnen. En ook op de myocholine die de blaas hielp om te plassen
Afgelopen zomer mocht ze afbouwen en nu is ze al een week of 5 volledig medicatie vrij, zonder problemen.

Ze is nu sinds tijden weer mooi roze ipv wit van kleur. Dus ik denk wel dat die waarden met die blaas te maken hadden. Ze blijft vatbaar hoor voor niesziekte en ook worminfecties. Heeft ze toch wel sneller last van. Ik ben wel benieuwd naar de bloedwaarden nu, maar haar kleur verraad al dat het een stuk beter gaat ;-)
Gelukkig
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

je kent het middel cystease? dat is ook voor zogeheten idiopatische = non bacteriële blaasontstekingen en iets minder grof geschut. ik gebruik het zelf hihi bij geirriteerde blaaswand (door migraine medicijnen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

cystease kennen we ;-)
Maar truusje reageerde nergens meer op, en de blaas zag er op de echo op een gegeven moment uit als een slap boterhamzakje, was helemaal kapot. Daar was cystease alleen niet meer genoeg voor ;-)

Maar cystease is inderdaad een goed middel
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

1.5 dag katkor er in gehad en truusje heeft 1.5 dag uit protest niet geplast en gepoept (het regende buiten dus daar kon het ook niet)
Gisteravond maar weer de gewone vulling in de bak gedaan voor het weekend
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door castratenkoor »

Je zou ook kunnen proberen alleen wat krantenslierten in de bak te leggen en goed opletten, als ze gaat gauw de urine eruit laten lopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

maar krijg je dan niet dat de inkt zich kan gaan vermengen met de urine wat een troebel beeld kan geven?
Helaas, gewoon blanco wit papier heb ik niet in huis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door castratenkoor »

Als je de urine er snel genoeg uit laat lopen zal dat meevallen denk ik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie