Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Hallo,

Vorige week woensdag ben ik 's avonds met spoed naar de DA geweest met Mystic, hij had een verstopte blaas door blaasgruis! Het was kantje boord, maar gelukkig heeft de da hem kunnen katheteriseren.

Mystic mocht donderdagochtend met me mee naar huis, hij had de katheter nog in en een kraag om. Hij kreeg Hills s/d (natvoer) mee en hij mocht niets anders hebben dan dat, omdat hills s/d de urine verzuurt en zo de laatste gruis eruit haalt.

Donderdag heeft Mystic maar weinig gegeten van het voer, maar toch zeker de helft.
Vrijdag idem. Zaterdag en Zondag at ie de ene keer amper de helft, een andere keer amper een kwart. Ik dacht dat het door de kraag kwam.

Echter is gisteren de katheter eruit gehaald en de kraag mocht ook af. Maar bij thuiskomst bliefde meneer het eten al helemaal niet! Hij heeft er wat aan gelikt, misschien 1 of 2 hapjes genomen, maar meer ook niet. Ik heb 2 soorten pilletjes meegekregen van de DA die ik door zijn voer vergruis, maar hij eet het niet en dus krijgt hij de medicijnen ook niet binnen.

Ik ben gisteren om 17:15 nog teruggegaan naar de da met Mystic, omdat hij zoveel plasdrang had maar er niets kwam. Gelukkig bleek dat loos alarm.

Ik heb Mystic van 18:00 tot ongeveer 23:00 in de kattenkamer gelaten met zijn bakje natvoer en water. Ik dacht, dan eet is vast wel iéts !
Maar nee hoor, ik kom thuis en meneer heeft het eten zelfs niet aangeraakt! :(

Ook vandaag niets naar binnen gekregen bij hem! Ik kom zojuist terug van werk en ik ben het zat, hij moet toch wat eten? De da heeft me gezegd hem niets anders te geven, maar ik heb hem toch een klein kuipje Sheba gegeven. Hij moet toch eten.
Ik heb hier zijn medicijnen door vergruisd en goed gemengd met het voer..

Ik denk dat hij er 2 hapjes van heeft genomen :( En dat was het. hij blieft verder niets.

Dus ja, ik weet het even niet meer! Ik ga komend weekend 2 a 3 dagen weg en mijn moeder let dan op hem, maar ze heeft verder weinig verstand van katten en is simpelweg ook niet echt een kattenmens :( dus ik vind het wat eng.. hij moet toch echt wat meer gaan eten anders durf ik niet weg!

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Hij mag dus eigenlijk geen ander voer dan het hills s/d, maar dus zelfs de Sheba lust hij niet, terwijl hij normaal dól is op natvoer.

help?!
Laatst gewijzigd door Sunnetje op 14 sep 2010 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Ilone »

Nou, ik denk toch eerst aan terug gaan naar de DA.
Als een kat niet eet, ook niet wat hij eerst wél at, dan is hij niet lekker en/of heeft pijn.
En dat moet een oorzaak hebben.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Nou ja ik had het er maandagmiddag nog met de da over, en die gaf aan dat het kwam omdat mystic zich gewoon nog niet helemaal 100% fit voelt.



Meneer verrast me zojuist trouwens! Hij heeft net een halfuur met zijn rug naar het eten toegezeten, en ik druk net op enter en plaats mijn post , en meneer begint zowaar wat muizenhapjes te eten :roll: :edance: gelukkig maar!

Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat ik aan moet met de Hills s/d.. als meneer het echt niet lust en er gewoon voor in hongerstaking gaat... :???: dat is niet goed.

edit: oke, het zijn al met al wéér maar 2 hapjes geweest.. en nu is meneer meteen weer naar de kattenbak gelopen.
Dat was ik vergeten te zeggen, dat doet hij ook veel! áls hij al wat eet/oplikt, gaat hij daarna meteen naar de bak. Ik heb hem net terug bij zijn etensbakje gezet, hij heeft wat gelikt, 1 klein hapje genomen en loopt nu weer weg..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Ilone »

Maar doet hij ook wat op de bak?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Gisteren dus niet en daarom ben ik 's middags terug naar de DA gegaan.
Deze heeft gevoeld en de blaas was helemaal leeg. Daarom kwam er niets.

Die plasdrang kwam dan weer doordat de plasbuis geïrriteerd was door de katheter. dus hij heeft het gevoel dat ie moet plassen, maar er komt niets omdat de blaas leeg is.

En als hij niet eet en weinig drinkt, vult die blaas zich ook niet.

Vanmiddag heeft hij een héél klein plasje gedaan. Ik zag er hele kleine korreltjes in zitten dus ik vermoed dat dat gruis was.

Maar zojuist zat hij weer in een hoekje op de bak, en toen kwam er dus weer niets :(
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Ilone »

Ik persoonlijk zou het niet vertrouwen.
Buiten het feit dat hij niet eet, krijgt hij wel genoeg drinken binnen?
Ik bedoel, geef je onder dwang water?

Eten is belangrijk, maar drinken nog meer.
Vooral met blaasgruis.
En dat zou die DA ook moet en weten! Vind ik...

Ik hoop dat het snel beter gaat met 'm.
Hou hem goed in de gaten!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Drinken doet hij wel redelijk, maar ook niet genoeg naar mijn smaak. Ik heb helaas -nog- geen pipetje ofzo waarmee ik hem kan dwangvoederen of onder dwang laten drinken..

Ik bel morgenvroeg meteen de dierenarts, kijken wat die ervan zegt. ik ga zometeen even proberen om met een klein lepeltje toch wat voer naar binnen te krijgen en misschien ook wat water.

En ik ga zo'n drink fonteintje kopen zodat hij in de toekomst ook meer gaat drinken.

EDIT:
Ik heb zojuist ongeveer 10 ml water bij hem naar binnen gekregen met een pipetje wat ik heb voor zijn vloeibare medicijn. Ik ga even kijken of ik zijn natvoer wat vloeibaarder kan krijgen en of ik dat dan met het spuitje kan voeren.

EDIT:
Ik heb met veel pijn en moeite wat vloeibaar voedsel naar binnen gekregen. Ik heb maar een heel klein injectiespuitje (zonder naald) van 1ml dus het schiet niet echt op. maar ik heb ongeveer 7 spuitjes naar binnen gekregen, niet helemaal zonder knoeien dus zeg dat hij maar 5ml vloeibaar voedsel heeft gekregen :( Ik heb hem het even laten lopen en het nog eens geprobeerd, heb er nog iets bij ingekregen maar hij vind het nu echt niet leuk meer.

Ik vond hem net verstopt in het reismandje trouwens.. waar hij normaal nooit in wil! Het feit dat ie zich verstopt vind ik al niet zo'n goed teken. Morgenvroeg dus weer naar de dierenarts.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met hem. Zorg dat je een groter spuitje krijgt en ga door met waterig voer naar binnen spuiten met een zekere regelmaat.
Ik hoop dat hij snel opknapt en weer eetlust krijgt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Cari »

Het is nu bijna een week geleden dat het probleem begon. Het lijkt me dat hij nu dus wel flink opgeknapt zou moeten zijn. Als je eigen da er verder niets aan wil doen, zou ik een second opinion gaan zoeken. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat er nog iets niet goed zit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Rocis »

Je kan bij je da of apotheek om een spuit zonder naald vragen.
Ik heb een behoorlijke aanvaring gehad met een da ooit toen ik idem probleem had met een vorige kat van me. Ik moest hem naar een noodarts brengen die hem gelijk hield en aan de spoeling legde. Daar ik iedere dag belde om te vragen hoe het ging werd hij extreem boos en vroeg me de kat te komen halen. Hij vermeldde er nog even bij dat Special een penisamputatie moest krijgen. Het is beter dat ik niet opschrijf wat ik hem toen heb gezegd. Eindelijk kon ik Special naar mijn eigen da brengen en ik kreeg speciaal voer mee, toendertijd was dat alleen nog maar met leversmaak. Special walgde ervan en wilde niets meer eten en kwijnde een beetje weg. Ik heb toen van een vriendin de tip van 2 homeopatische medicijnen gekregen. Ik baal echt als een stekker dat ik de namen niet heb opgeschreven. Maar ik heb het hem een jaar lang moeten geven 's ochtends en 's avonds rond 7 uur consequent. Van het een 5 kleine witte korreltjes en een paar druppeltjes met een pipetje van het ander. Heb hem weer gewoon voer gegeven en hij heeft nooit meer ergens last van gehad. Spec is bijna 16 geworden ;-) Nogmaals, baal als een stekker dat ik niet meer weet om welke medicijnen het ging, maar wie weet herkend iemand dit of kan je advies inwinnen bij een homeopaat ;-) Het is maar een idee hoor.
Sterkte.
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Wat jij nu omschrijft heb ik nu dus ook ongeveer...alleen heb ik wél ingestemd met de operatie.
Hier wat er dus gaande is:

Vanmorgen naar de dierenarts geweest.. Mystic zijn blaas zit wéér verstopt :( ik snap niet hoe dat kan..maandagmiddag ben ik er nog geweest en toen werd mij verteld dat de blaas leeg was. Hij eet en drinkt nauwelijks, en toch zei de da nu dat de blaas weer helemaal vol zat.

Mystic moet nu geopereerd worden. Penisamputatie. Ik had er al over gelezen en had dit dus al in mijn achterhoofd. Helaas kon mijn da deze operatie niet en daarom heb ik mystic net naar de dierenkliniek in putten gebracht.

Ze gaan hem nu eerst weer katheteriseren, om de blaas weer leeg te krijgen. Dan gaan ze kijken hoe zijn conditie is en of ze hem vandaag of morgen gaan opereren. Pff! Mijn arme ventje!

Ik ben echt zo bang voor slecht nieuws :(
Wat als deze operatie niet goed verloopt? Of wat als zelfs dit niet helpt? Volgens de dierenarts was dit het laatste redmiddel.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Ilone »

Och jeetje...
Ja, het probleem van de verstopte plasbuis/blaas zal een terugkerend probleem blijven als hij niet geopereerd wordt. Katers hebben natuurlijk niet zo'n grote plasbuis! Een klein steentje kan al (fatale) gevolgen hebben.
Ik duuim mee dat de operatie goed gaat, en dat hij weer lekker kan gaan plassen straks!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door castratenkoor »

Oei - best kritiek geworden met hem dus.
Ik duim dat het allemaal goed afloopt voor hem en voor jou.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Rocis »

Ik ga heel hard aan hem denken! Ik hoop toch zo dat hij er goed doorkomt. We gaan er gewoon vanuit. Ik hoop ook dat hij daarna er nooit meer last van zal hebben en dat hij maar weer snel mag opknappen.

Sterkte meid.
Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door ]-marjolein-[ »

Oei dat is een heftige operatie. Ik duim voor je mannetje!
Ik heb zelf 2 katten met een penisamputatie gehad (lang verhaal, allebei meegenomen uit da-praktijk waar ik werk, zie album http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19797, staat wel eea in). De een herstelt sneller dan de ander, de eerste bij mij had 6 weken nodig, de 2e 8 weken.
Er zitten altijd een risico's aan de operatie; met name dat het gat wat gemaakt wordt weer dicht groeit, en hij dus nog steeds niet kan plassen. Dit risico is er altijd maar als het door een da wordt gedaan die hier ervaring mee heeft hoef je je denk ik daar niet zo druk om te maken. Ws moet hij de eerste weken een kap om dat hij niet aan z'n achterste kan zitten.
Die van mij raakten erg gefrustreerd dat ze zich niet konden wassen, dus is het in dat geval verstandig de kap elke dag even af te doen dat hij zich kan wassen ;-) behalve de wond natuurlijk! Sommige da's halen de hechtingen er na 2 weken uit, met of zonder roesje, sommigen laten ze oplossen. Dit maakt natuurlijk ook uit in herstelperiode. De eerste 2 dagen na de operatie laten ze er meestal ook een catheter in zitten zodat het gat goed vast kan groeien. Als de catheter er te snel uitgehaald wordt of de kat zit aan de wond is de kans groot dat het gat te klein of zelfs helemaal dicht groeit.
Voordeel van een penisamputatie is dat de kat 'omgebouwd' wordt en een veel groter gat krijgt, dus je hebt vrij weinig kans dat er ooit nog problemen ontstaan als de operatie en het herstel goed gaan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie