Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door castratenkoor »

Fantastisch nieuws!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Ilone »

Super!! :grin:
Dat soort berichten lezen we graag :grin:
Knuffel voor Mystic!! En voor jezelf uiteraard, na zo'n best wel beetje slopende periode vol zorgen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
robert1701
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2010 21:44

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door robert1701 »

Ai ai ai!
Zo'n operatie heeft een "vreemde" dierenarts ons ook aangeraden.
Toen we 's nachts niet meer terecht konden bij onze eigen dierenarts, zijn we naar een dierenkliniek geweest met onze kater "Tijgerke" toen die niet kon plassen.
Daar hebben ze even een catheter doorgeduwd en het was opgelost.
Maar de dierenarts daar stelde voor om direkt zo'n "amputatie" te doen om in de toekomst geen problemen meer te hebben. (Kassa Kassa natuurlijk)

Wij, die het beste wilden voor ons Tijgerke, stemden direkt toe.
Nu als hij moet plassen loopt de urine langs zijn buik naar beneden en dit is een langharige kat.

Toen we daarna op controle gingen bij onze eigen dierenarts, zei die dat we dat NOOIT hadden mogen laten doen.
Het probleem met blaasgruis is een probleem met de voeding.
In sommige (de meeste) merken van droge voeding zouden veel te veel eiwitten zitten.
Gewoon een deftig (duurder, speciaal) merk voeding kopen en voila, opgelost.
Waarom het nu net onze Tijger was die dit voor had? De ene kat is er al wat gevoeliger voor dan de andere.

Onze dierenarts vertelde ook nog dat het zo'n delicate operatie is, dat niet elke dierenarts dit zomaar kan.
Er zijn zelfs dierenartsen die de kat op de operatietafel hebben moeten laten inslapen, omdat ze het zo erg verkl**t hadden. (dit is echt gebeurd!)
Klik hier: IFAW Nederland
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Ilone »

Dan is het waarschijnlijk bij jjullie Tijger verkeerd gegaan.
In de meeste gevallen gaat het juist goed hoor.
Niet altijd is het gruis op te lossen met voeding.
Ligt er ook aan wat voor soort kristallen het zijn. Dus soms is penisamputatie noodzakelijk.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

robert1701 schreef: Onze dierenarts vertelde ook nog dat het zo'n delicate operatie is, dat niet elke dierenarts dit zomaar kan.
Dat klopt. Ik moest dan ook met Mystic naar een andere kliniek toe, omdat mijn eigen dierenarts deze operatie niet uit kon voeren. Het is een risicovolle operatie, dat uiteraard, maar om nou te zeggen dat je die operatie absoluut niet mag laten uitvoeren..nee, dat vind ik niet.
Als ik Mystic niet had laten opereren, had hij nu waarschijnlijk niet meer geleefd.

Ik vind het wel ontzettend rot dat het bij jouw Tijger fout is afgelopen :( Dat zijn uiteraard de risico's die een operatie met zich meebrengt. Voor Mystic was het ook kantje boord.

Zoals Ilone al zegt, soms is de operatie echt noodzakelijk, zo ook bij mijn Mystic.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Weer een kleine update :)

Mystic's wondje is weer netjes begroeid met haartjes. Het ziet er allemaal netjes uit en hij eet, drinkt en plast ook gewoon. Af en toe wil hij nog wel eens in een hoekje van de kamer plassen in plaats van in de bak, maar meestal ligt er dan teveel viezigheid in de bak naar zijn smaak. (meneer is kieskeurig)

Wel valt het me op dat hij nog steeds wat stijfjes loopt met zijn achterpoten. Ook springen gaat erg moeizaam, het is echt meer klimmen dat hij moet doen.

Dus al met al gaat het goed met hem, maar ik hou zijn plasgedrag nog altijd in de gaten en ik ga even letten op zijn achterpootjes.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Ilone »

Wat fijn dat het wondje genezen is, en dat plassen zo goed gaat :grin:
Misschien een 2e bak neerzetten om het "wildplassen" tegen te gaan?

Waarom hij met zijn achterpoten nog wat stijf loopt, weet ik niet. Ik zie Speedy hier ook nog steeds wat stijfjes lopen ( die heeft dan wel geen operatie ondergaan) maar die doet gewoon springen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het goed met hem gaat. Ik zou ook een extra kattenbak neerzetten.
Zelf net een hoge bak bij Blokker gehaald - 3 euro.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Er staan al 2 kattenbakken in huis :) en gewone en 1 extra large, die had ik toendertijd voor Pinto gekocht omdat die niet meer in de gewone bak wilde :)

Ik had ook nog een kitten kattenbak staan, die staat momenteel op het balkon maar ik zit erover te denken om deze maar weer naar binnen te halen en deze dan misschien in de woonkamer te zetten. kijken of dat helpt :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het ergste achter de rug is!
Onze Bella is van de zomer ook geopereerd aan blaasgruis en kreeg na de operatie wel pijnstillers mee en telizen. Nu na een maand of twee is ze weer heerlijk zich zelf en heeft ze telizen niet meer nodig!
Bella is de derde poes hier met blaasgruis, Hobbes * en Destin* hadden het ook en ik herken het wildplassen wel.Ik heb wat meer kattenbakken neergezet en het is over.
Kennelijk hebben ze dat nodig.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Nou, de extra kattenbak heeft geholpen voor het wildplassen. Maar sinds een paar dagen is Mystic steeds meer aan het grommen na het plassen en zit hij zich daar beneden weer verwoed te likken, constant! Hij is duidelijk weer niet zichzelf, dus ik wil eigenlijk met hem naar de DA, ik vermoed blaasontsteking. Maar ik ben sinds deze week werkloos en ik kom al niet uit deze maand, omdat ik al met Rambo naar de DA ben geweest omdat hij steeds overgaf en Isis moet ook nog gesteriliseerd worden... pfff het is een duur jaar voor de katten .

Ik heb nog cranberrycapsules liggen. Wat vinden jullie? met hem naar de DA gaan of eerst de capsules proberen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Cari »

Ik zou even telefonisch kontakt opnemen met je da, dat kost niets. Cranberry is goed om te voorkomen, maar niet goed genoeg om te genezen. Je hebt kans dat je gewoon een antibioticumkuurtje kan ophalen, als ze Mystic en zijn medische geschiedenis kennen, dan hoef je geen consult te betalen. Anders helaas toch er even heen, vrees is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

ik heb net de DA gebeld, en ze zeiden dat ik 2 dingen kon doen.
Óf zijn urine opvangen, dus dan moet ik even dat speciale kattenbakgrit ophalen. Óf gewoon langskomen, maar dat kan dan pas om 2 uur.

Nu baal ik even, want ik ga vandaag een weekend weg. Dus als ik dat kattengrit gebruik, moet ik alsnog wachten tot maandag voordat ik iets kan inleveren. Maar ja, als ik naar de DA ga, zullen ze denk ik alsnog zijn urine moeten onderzoeken, dus word ik denk ik alsnog naar huis gestuurd met die korrels?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Shaz »

Klopt, dan krijg je ook korrels mee. Maar als ik dat gedrag zo lees dan zou ik eigenlijk niet willen wachten tot maandag. Is het niet mogelijk om vandaag nog wat in te leveren of het iemand anders te laten doen?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Ik heb nu even een plastic zat opengeknipt en deze in de kattenbak gedaan (dit werd mij als alternatief voor de korrels aangeraden) in de hoop dat hij zo nog een plasje gaat doen. Dan kan ik dat nog inleveren.

Mijn moeder past dit weekend op de katten, maar meer dan eten en drinken geven en een aai hoef ik van haar niet te verwachten, en iemand anders kan ik helaas niet vragen.

Ik heb mystic net nog even wat natvoer gegeven met een cranberrycapsule erdoorheen gemengd.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie