Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

OK, ik heb het verbeterd (ik dacht 250mg omdat die SWS iets groter zijn = 300mg maar het is natuurlijk de inhoud).
Dat stelt me al wat gerust. Van Thiafeline zijn er geen kleinere tabletjes, ik moet zeggen ze heeft er geen bijwerkingen van gehad dus blijf ik best bij dit merk.
Natuurlijk, zei de dierenarts, is het beter SWS te geven omdat het een natuurlijk middel is en Thiafeline is altijd ongezonder. Maar als het niet anders kan, tja, dan moet het maar. Maar ze zegt dat het het proberen waard was om SWS te geven.
En had jouw kat die het zo goed deed ook nierfalen?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ja het was Guusje van de stichting 1x per dag is geen goede dosering het moet 2x daags geheven worden anders zit de kat een gedeelte van de dag nog met een te hoge schildklierwaarde.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben benieuwd hoe de T4 meting uitpakt - want je kan van alles denken te zien, en je zorgen te maken - maar dat hoeft niet per sé met de schildklier te maken te hebben.

Ik zal eens zoeken of ik de T4 van Gaudí nog kan achterhalen - want dat is al jaren geleden. Ik meen dat het behoorlijk hoog was, en hij is toen ook kilo's afgevallen, en was onrustig. Hij heb toen alleen SWS gegeven, geen Thiafeline. Eigenlijk kan het niet, maar hij is er weer overheen gekomen, want nu is de T4 normaal. Maar dat is echt een uitzondering, dus hang daar niet aan vast - zie SWS maar als een natuurlijke ondersteuning in het stabiel krijgen van de schildklier.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dank je Erik!
Geweldig dat het zo gegaan is bij Gaudí! Ik geef toe dat ik daar op hoopte en wou daarom met SWS beginnen. Misschien had ik beter met SWS gestart en stilaan opgebouwed, en niet met Thiafeline mogen beginnen. Wie zal het zeggen. Ik ben toen ook maar de raad van de dierenarts gevolgd.

Je hoeft geen moeite te doen om zijn waarden te zoeken hoor, zo weet ik wel genoeg. Als je dierenarts het niet geloofde, zal het wel uitzonderlijk geweest zijn. Temeer omdat je niet eens de voorgeschreven dosis SWS gaf.

Wel jammer dat er geen 1.25mg Thiafeline is want wat jij zegt, kansarmedieren, houdt wel steek. En ik weet niet of ik mag overschakelen op Felimazole voor de kleine tabletjes; ik weet ook niet of ze dat verdraagt. En dan ben ik echt wel bezig met alles door elkaar te geven...

Enfin, we zullen zien wat haar waarden zijn. Ik verwacht wel hoger dan 64... :(
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

felimazole is thiafeline felimazole is een merknaam thiafeline is de stofnaam. Dus het maakt geen verschil.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

@kansarmedieren, 1.25mg x2 zou wel beter zijn want ik zie een verschil tussen 's morgens en 's avonds.
Ik zal het mijn dierenarts voorstellen. Ik vermoed dat ze Thiafeline geven omdat het een generiek is. Dat vind ik geen argument, toch niet als er geen 1.25mg in beschikbaar is.
Maar goed, we zullen zien, want mogelijk moet ze toch 2x 2.5mg als haar T4 hoog is... :(
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Mijn dierenarts wist ook niet dat het bestond ze hebben het voor mij besteld en hebben het nu op voorraad. Ik had het toevallig ergens gezien bij iemand. Hij was er blij mee had meer katten die het nodig hadden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Thiafeline is juist niet "generiek". Het is een merk. Een duur merk. Felimazole is dus wel in 1,25mg te krijgen. Deze merken zijn specifiek voor dieren (en dus duur). Het bevat allebei Thiamazol. Voor de mensen (bij de apotheek) schijn je ook Strumazol te hebben (bevat ook Thiamazol) maar een dierenarts mag alleen maar dierenmedicijnen verkopen als die voorhanden zijn.

Felimazole zou dus een optie kunnen zijn maar dan moet Mieke het wel verdragen. Er zitten wat andere hulpbestandsdelen in dan bij Thiafeline. En soms verdraagt een kat het ene wel en het andere niet. En soms is het weer andersom.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Zucht, en Thiafeline verdraagt ze goed. Niet echt gezond, denk ik, om nu weer over te schakelen en een risico als ze het niet verdraagt -> dan weer terug overschakelen.
Het zal ervan afhangen of ze aan 1.25mg x2 genoeg heeft of niet, anders moet is sowieso 2.5mg geven. Ik ga het zeker vragen! Dit is natuurlijk België en niet Nederland.

Thiafeline en Felimazole bevatten als hulpstoffen beide titaandioxide (0.45mg vs 0.51mg) maar de E122 (0.009mg) en E124 (1.35mg!) zijn verschillend.
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 23 mar 2017 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, maar het verhaal over halen bij de apotheek sloeg ook juist op België. Ik had gelezen dat iemand zo bij 2 apotheken de Strumazol zo mee wilden geven.

http://schildklier.startpagina.nl/forum ... at/?page=1
(maar goed... begeleiding en ondersteuning van de DA heeft ook zijn waarde :) )

Als je de Felimazole zou proberen moet de DA natuurlijk niet gelijk een bulk-hoeveelheid voor je bestellen (als hij het niet standaard heeft). Of anders bij een andere DA kijken die het op voorraad heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

OK... een hele thread daarover, bedankt. Strumazol is voor mensen en zou gedeeld mogen worden (?); helaas wel acht jaar geleden dat je het zo meekreeg.
En iemand die medicatie gaf voor snelle hartslag, pfff.
Gisteren pakte ik Mieke op en voelde een enorm snelle hartslag... :-( Zal ik nog eens moeten tellen; ademhaling was ook sneller maar dit was 's avonds, na uitwerking van de Thiafeline. 's Morgens was haar ademhaling beter.

Nu het daar over prijzen gaat, iets anders: waar vind ik de beste prijs voor Ipakitine? Iemand hier ervaring mee? Wou het bij de apotheker of de dierenarts halen (want wil verzendkosten vermijden).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bij mijn DA was Ipakitine op 27-05-2014 € 15,00 voor 60 gram. Bij Medpets heb ik een paar maanden later voor € 29,50 180 gram besteld. Maar dat was een complete bestelling met Hills natvoer erbij dus ik kwam boven de € 49,95 (dus gratis verzending).

Nu kost de 180 gram bij Medpets € 33,50 dus ze zijn wat duurder geworden. De 60 gram is daar nu € 15,75 maar dan heb je inderdaad al gauw de € 3,95 verzendkosten erbij als je niets anders besteld.

Bij dierenapotheek.nl is de 60 gram € 14,95 met € 2,95 verzendkosten.
Bij petpost.nl is de 60 gram €12,15 met € 4,95 (yikes) verzendkosten.

Globaal zijn dat allemaal wel een beetje de prijzen voor die 60 gram.
Dus als je 60 gram wilt kun je dat het beste bij de DA halen (want ik denk dat ie ook rond die prijs zit). Als je voor 180 gram wilt gaan kun je het beste wat erbij bestellen tot je over die gratis verzending-grens heen zit.

Met het RC Renal natvoer was mijn DA zelfs goedkoper (alleen at Bowy dat met lange tanden). Dus het is inderdaad een kwestie van her en der wat prijzen bekijken en opvragen want de DA hoeft niet altijd duurder te zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Merci, dus dat zijn wel de prijzen, zo blijkt. Als je bij de apotheek of dierenarts gaat, kan je natuurlijk niet terug: "oh, zo duur? dan haal ik het wel elders". Maar inderdaad, de Thiafeline is ook niet duurder dan elders daar, dus dat zal wel meevallen.
RC Renal natvoer moet Mieke ook niet; vandaar de interesse in de Ipakitine voor een normaal natvoer. Ze drinkt ook minder: laatste dagen maar 2 plassen per dag, net zoals toen ze nog gezond was. Helaas nu in een andere conditie. :(
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

snorrebaard schreef:Als je bij de apotheek of dierenarts gaat, kan je natuurlijk niet terug: "oh, zo duur? dan haal ik het wel elders".
O, daar maak ik me echt niet druk om hoor. Laatst even geïnformeerd wat de Milbemax ontwormingstablet kostte daar. En dat was wel duurder dan bij Medpets. Tevens had ik bij Medpets nog een korting staan en heb ik er ook nog wat probiotica bijbesteld toen ze allebei aan de diarree waren. Ook de Hills en RC heb ik wel eens ergens anders besteld (Zooplus) en dat heb ik ze ook wel eens gewoon gezegd (want als de verzending gratis is dan is het vaak ergens anders wel nét goedkoper).

Dus gewoon bij de balie zeggen dat het ergens anders goedkoper is vind ik geen probleem. Alleen als het om een paar dubbeltjes gaat natuurlijk niet. (Je moet dan wel van tevoren weten wat het ergens anders kost). En een product als Thiafeline eigenlijk ook niet want daar krijg je toch wel wat begeleiding bij (inregelen). Maar Ipakitine vind ik zo'n simple product... Laxapast en Laxatract (lactulose bij de apotheek) vind ik ook zoiets. Daar zitten hoge marges op en is overal vrij verkrijgbaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Weet iemand of een nierkat kattemelk mag? En is het niet beter om nat voer te geven ipv brokken omdat ze al relatief te weinig vocht krijgen? Moet ik nu vitamines b en c bij gaan geven omdat ze zoveel plast?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie