Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat was gestart omdat haar crea gedaald leek te zijn in combinatie met de verkleining van de nieren....

Ik twijfel nu ook of ik daar wel mee door moet gaan :eeh: Denk dat ik overstap op een halfje van 2,5mg. (---> edit: ze krijgt 2,5mg dat ga ik halveren)
Laatst gewijzigd door Ilovesiamesecats op 19 jul 2017 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Oeps. De dierenarts heeft toch geen 5 mg voorgeschreven, hoop ik? Dat is namelijk veel te veel! Ik heb zelfs voor zwaargewicht Cochi nooit meer dan 2,5 mg gehad.
Wel is het handig om 5 mg pillen te nemen want een pil van 2,5 mg is net zo groot als een pil van 5 en wanneer je hem dan halveert dan is het makkelijker geven.

Bij zowel Noa àls Cochi kreeg ik direct na de diagnose Fortekor zonder dat er urine was opgevangen. Of zij dus eiwitverlies hadden, heb ik nooit geweten (wist ook niet dat dat een voorwaarde is, maar de da zou dat toch moeten weten).

Gizmo zit nu op Semintra (heeft wel eiwitverlies en flink ook) en het lukt aardig om het te geven. Soms laat hij wel eens iets uit zijn bek lopen, maar dat moet dan maar.
Hij heeft geen zalvige ontlasting meer gehad en reageert gelukkig goed op de antibiotica.

Sinds zondag vertoont hij machogedrag: gaat heel dicht bij de snoet van een van de poezen staan, maakt zich groot (zoals hanen doen) en gaat staren. Na een seconde of 10 draait poes zich om en gaat ergens anders zitten. Daarna loopt Gizmo een rondje en eindigt weer bij de poes.
Hij doet verder niets, maar de poezen vinden het niet leuk (gelukkig heeft hij Laila nog niet aangestaard want van haar had hij zeker een pets gekregen en we willen geen ruzie want dat is veel te gevaarlijk).
Ik vermoed dat het een bijwerking is van de anabole dus het zal wel weer minder worden (gebeurt ook gelukkig maar 1x per dag).
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee ze kreeg 1 x daags 2,5 Mg. Dat ga ik halveren.

Fijn dat de antibiotica helpt, jammer van zijn gedrag.... :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Goed nieuws, dat de crea fors is gedaald. Ik vraag me alleen af of dat door het spoelen komt, of dat er toch sprake is van acuut nierfalen - of althans een groot aandeel acuut nierfalen bovenop (beperkt) chronisch nierfalen vanwege de schrompel nieren. Want bij acuut nierfalen is Forkekor of Semintra uit den boze.... Ik zou in jouw geval pas Fortekor of Semintra geven als er daadwerkelijk eiwit in de urine is aangetoond, en anders wachten hoe de boel zich ontwikkeld. Of anders inderdaad een lage dosis...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Aangezien alle andere bloed- en urine waardes keurig waren kan ik misschien inderdaad toch beter stoppen.... Ik ga regelmatig bloed en urine laten controleren.

Maar ik vind het een heel bizar verhaal in ieder geval, iets met een kip en een ei :eeh:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mogen de - voor zo ver ik weet - gezonde katers ook het niervoer eten?

Ik heb een heleboel staan dat Saffie niet lust. Binnenkort ga ik verhuizen en mijn moeder gaat voor de katten zorgen. Zij wil ze geen rauw vlees geven, dus of ik koop voor hun blikvoer of ik ze geeft dat wat Saffie niet blieft..... :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Gaat het om een tijdelijke situatie dat je moeder voor de katten gaat zorgen of om een definitieve situatie?
Wanneer het een korte periode is tijdens de verhuizing (paar weken) zou ik zeggen dat je andere katten gewoon mee kunnen eten van het nierdieetvoer aangezien het gaat om gezonde volwassen katten van 6 jaar en niet om jonge kittens in de groei.

Wanneer het een blijvende situatie is zou ik er wat voorzichtiger mee zijn en het zoveel mogelijk afwisselen met gewoon volwassen voer (dus meer een mix en niet alleen dieetvoer).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het is voor 1,5 a 2 weken dus dat is te overzien begrijp ik? Ben ik mooi gelijk van dat voer af :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sannajo »

loes_karel schreef: Sinds deze week weet ik dat mijn kater Karel (12 jaar) verhoogde nierwaardes heeft: ureum 16,7 en creatine 226. Ik ben nu begonnen met een strikt nierdieet (Hills k/d) en gelukkig vindt Karel het lekker.

Ik heb hem naar de dierenarts gebracht omdat hij meer braakte dan normaal en af en toe flink rommelende ingewanden had (denk de maag). Ik heb een echo laten maken en bloed laten prikken. Met nier-problemen dus als uitslag. Over 2 maanden moeten we terug komen om de waardes en de bloeddruk te meten.

De dierenarts had niet echt een antwoord op mijn vraag over die rommelende geluiden in z'n maag. Hebben jullie nier-katten dat ook? Hoort dat erbij? Zijn ontlasting is overigens goed (normaal).
Ik ben me ook suf aan het zoeken, wat dat gerommel nu precies kan zijn. Onze kat heeft dezelfde symptomen en dat gerommel wordt nu erger en erger. Onze DA had net als bij jou ook niet echt een verklaring. Ik lees dingen over verhoogde vochtinname, maagzuur enz enz. Jouw bericht is van 2013 zie ik. Weet niet of je een melding krijgt van mijn reactie, maar ik probeer het toch maar. Ben je erachter gekomen aan wat het lag?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ed heeft het ook, hij heeft ook licht verhoogde nierwaardes , maar ik verwacht dat het gerommel bij Ed van zijn darmen af komt. Hij heeft ook diarree dus ik verwacht dat het daardoor komt.
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sannajo »

Hoi Dena, bedankt voor je reactie. Heb je dit al aan de dierenarts voorgelegd of niet? Die van ons heeft dat gerommel al langer (is begonnen toen we de verhoogde schildklier ontdekten). Alleen was het vroeger 's ochtends vroeg en als ze dan gegeten had was het vrij snel weg. Nu is het meestal als ze wat gegeten heeft (of gedronken) en het houdt soms vrij lang aan. De ene keer heel luid en dan weer niet.

Geen diarree hier dus daar kunnen we het niet op steken... Heb ook geen idee of ze er ook echt last van heeft of niet. Morgen nog eens aan een andere DA vragen.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ja Sannejo, we zijn al een tijdje bezig met de darmperikelen van Ed. Tot op heden nog altijd geen oorzaak kunnen vinden. Hij krijgt nu Creon om zijn alvleesklier te ondersteunen en ik geef hem hem een kwart Zantac tabletje als hij veel oprispingen heeft. Daarmee is het nu vrij redelijk onder controle.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Onze Gizmo heeft sinds kort ook last van onrustige darmen, maar hij zit er niet mee en ik heb niet het idee dat hij last van krampen heeft.
Bij Noa en Cochi (beide nierpatienten, maar inmiddels overleden) heb ik hier nooit iets van gemerkt en daarom geloof ik niet dat het met de nieren te maken heeft. Of het moet zo zijn dat er in nierdieet meer vezels zitten.

Dena: Gizmo had ook diarree (hij heeft FIV en nierfalen en diarree is een symptoom van FIV terwijl nierpatiënten juist vaker verstopping hebben), maar sinds hij 1x daags 10 druppeltjes Puur Gastri krijgt, is de diarree helemaal over. En het verhoogt ook nog eens de eetlust (is bij nierpatiënten mooi meegenomen).
Misschien eens proberen?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Dank voor de tip Annet, daar ga ik eens naar kijken. Geef je dit rechtstreeks in zijn bek of door het eten?
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Rechtstreeks.
Het is behoorlijk scherp en ik ben bang dat wanneer je het door het eten doet, de kat het niet meer zal eten. Ik zuig 1 ml op uit het flesje en dat zijn ongeveer 10 druppeltjes (gebruik hiervoor een oud Semintraspuitje, maar mocht je die niet hebben dan voldoet ook een gewoon spuitje en moet je het in het spuitje druppelen (opzuigen lukt meestal niet want die spuitjes zijn meestal te breed)).
Plaats reactie