Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Tsss... heb net natvoer neergezet, restantje Renal van Royal Canin, zo'n kuipje. En ze rende gewoon weg :shock:
Hetzelfde voer als gister, nu ga ik bijna denken dat ze gister dus geen pijn had, maar gewoon kokhalsde omdat ze het vies vond, en daarom ook een kreet van walging slaakte.
Heb nu net gekookte koolvis neergezet, en dat ging erin als koek, goed eten en kauwen, en nergens last van....
Blijft de vraag waarom ze geen harde brokjes eet, stil protest omdat ze eigenlijk elke dag koolvis wil ? (en dat kan dus niet vanwege de nieren...)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

doe je wel ipakitine over de vis en ik neem aan dat ze maar een heel klein beetje krijgt..
als ze zo dol op vis is, dan is er Beaphar zalm nierdieet (tinnetje) en bij de Royal Canin renal foliezakjes zit er eentje met tonijn, die hier erg lekker wordt gevonden.
Zpls heeft Beaphar nierdieet (en animonda integra en nog eentje, die ik nog nooit heb geprobeerd) en Medpets hebben da nierdieet (scheelt vrijwel niks in prijs maar wel veel gedoe..)
en er is Dierapotheker en Dierapotheek, als je daar inlogt dan kun je ook da nierdieet kopen, wel in wat grotere hoeveelheden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Nee, ik heb geen ipakitine, wel over gelezen, DA is er ook niet over begonnen.
Dat neutraliseert toch "normaal" voer zodat het geschikt is voor nierkatjes ?
Ze krijgt inderdaad maar een heel klein beetje. Denk dat ik die ipakitine maar snel ga aanschaffen.

Zal eens achter RC tonijn aan gaan bij DA.
Heb net wel een bestelling bij Zooplus geplaatst, waaronder Beaphar nierdieet met koolvis (tinnetje) en die met kip waar jij het over had. Die van Animonda Intregra kon ik niet vinden bij Zooplus.
Kan het moeilijk vinden verder op internet.
Zal ook eens op de door jouw genoemde sites gaan kijken, thanx !
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Kijk net nog even naar bestelbevestiging, maar ik heb wel Integra besteld haha.
Dacht dat het een ander merk was, maar toch deze.
Harde brokjes om te proberen, en kuipjes natvoer. Heb in totaal 18 kuipjes besteld, in 3 verschillende smaken. HOpelijk vind ze die wel lekker.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat zijn eigenlijk de crea en urea waardes, weet je die?
ipakitine is poeder (kan ook via medpets of via je da) en dat neutraliseert de afvalstoffen van eiwit in de darmen en dan hoeven de nieren dat niet uit het systeem te filteren.

maar het werkt niet bij alle katten, dus vaar er niet blind op. bij MoMo werkt het dus helemaal niet, terwijl Mies er veel baat bij had. maar Mies eet nu 100% k/d brokjes dus heeft het niet meer nodig, totdat..
en dat het niet werkt weet je pas als je regelmatig bloedonderzoek laat doen, zijn waardes stegen op deels 'normaal voer met ipakitine' en daar zijn we dus acuut mee gestopt.
je kunt het over een klein stukje gekookte kip doen als tractatie als je toch zelf kip eet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Ja, ik weet de waardes:
UREA 8,1 (ref.interval 5,7 - 12,9)
CREA 232 (ref.interval 71-212)

Ik heb overigens goede hoop dat ze straks wel de nierbrokjes gaat eten, want ze vond ze wel lekker. Het is dat ze nu weer zo'n last heeft van haar bekje...
En zo jammer dat mijn DA dicht gaat morgen vanwege verhuizing. Ze zijn nu aan het voorbereiden op verhuizing, maar kan ze vanaf 12.00 uur weer bereiken.
Wie weet kan ik vandaag nog even snel terecht, dan rijd ik wel even snel heen en weer tussen huis en werk en DA. En anders over het weekend heen tillen, en dan maandag gelijk een afspraak.
Bij mij in het dorp zit ook een DA, die op zaterdag spreekuur heeft. In geval van nood kan ik daar anders zaterdag wel even terecht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

urea is erg netjes, dat betekent dat het voer dat je geeft een niet al te grote belasting is. urea gaat wel erg op en neer met het eten, dus het tijdstip van meten is altijd belangrijk. er zijn da's die een kat s morgens niet laten eten als bloed wordt afgenomen, maar dat gaat wel erg ver vind ik.

crea is inderdaad niet geweldig en je zou eens moeten googelen en zoeken hier op MacSamuels of niertonicum van puur nier bij NML Health. wij hebben er heel goeie ervaringen mee en gebruiken het al een paar jaar, met name om urea/crea stabiel te houden dan wel licht te verbeteren.
en met deze creatinine dus voortaan alleen nierdieetvoer en dan hopen dat ipakitine bij haar werkt.

weet je haar bloeddruk? heeft geen haast maar als je weer eens rustig bij je da bent, toch eens naar vragen. verhoogde bloeddruk geeft druk op de bloedvaatjes in de nieren en dat kan schade opleveren. met benekor/fortekor kun je die doorbloeding een stuk verbeteren en dat scheelt ook weer..

en in datzelfde gesprek zou je je da moeten vragen of hij ooit fosfor ip heeft gemeten en of hij dat een keer wil doen. een te hoge fosforwaarde kan veel nierschade veroorzaken, er zijn twee fosfors maar je moet de fosfor ip hebben. er is een erg goed middel, Bayer renalzin, werkt perfect!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Ik heb thuis het formuliertje met alle uitslagen van de bloedproef. Ik zal eens nakijken of ook bloeddruk en fosfor zijn opgemeten.
Ben weer erg blij met je tips, onwijs bedankt daarvoor !
Ik ga dit weekend eens even uitgebreid op internet zoeken naar de merken die jij noemt.
En inderdaad, ze krijgt van mij straks alleen nog maar dieetvoer, maar eerst moet haar bekje weer genezen. Hopelijk valt alles mee. Maar om dan toch wat eten naar binnen te krijgen, moet het maar even met koolvis, en als ik Zooplus binnen heb, de kuipjes van Beaphar.
Harde brokjes is nu even niet te doen.

De nierwaardes zijn gemeten voor de verwijdering van haar tanden/kiezen, dus toen was ze nuchter.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, dat zal geen van twee.
voor bloeddruk moet ze rustig zijn, doorgaans houden ze haar een halve ochtend in een rustige aparte ruimte en doen dan een aantal metingen. maar bloeddruk bij nierklantjes is belangrijk.. hoe jong is ze?
fosfor ip is een aparte meting en daarvoor moet je da denk ik bloed opsturen want aan de refs te zien heeft hij geen spotchem. hoge fosforwaardes zijn slopend letterlijk, dus wel belangrijk dat dit op redelijke termijn gemeten wordt en met wat renalzin is het dan binnen een maand binnen de referentie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Ze is pas 6,5. Heb tussen de middag de DA even gebeld tussen al verhuisbeslommeringen door, om een afspraak alvast voor maandag in het nieuwe pand te maken, en dan kijken of ik Misty het weekend door kon krijgen zonder al te veel pijn, maar ik mag vanmiddag al komen.
Heel fijn, want ik heb liever dat de DA die de operatie heeft gedaan er even naar kijkt, ipv dat ik straks in het weekend langs de weekenddienst moet ofzo.

Dus hopelijk kunnen ze vanmiddag zien waar ze nu precies last van heeft, er iets aan doen (hopelijk niet weer opereren....) en als haar bekje dan eenmaal goed genezen is, vol op het nierdieet zetten.
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door enna »

Nou dat is we fijn dat je nog even terecht kan is wel zielig ! Sterkte !
Miauwwww
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Ff snel, heb straks een afspraak.
Net bij DA geweest, haar tandvlees is weer zwaar ontstoken, 2e keer al...
Knalrood, voornamelijk bij de wangetjes. Tandvlees om kiezen zag er gelukkig wel goed uit.
Ze heeft nu weer AB prik gehad, die 2 weken werkt, en 1e 3 dagen lage dosis Novacam.
Hopelijk blijft het daarna weg, want als het chronisch is, moet ze aan de prednisolon, en dat is helemaal drama voor haar nieren... en zowiezo paardenmiddel natuurlijk

@Adriana Heb het nog even over ipakitine gehad, maar omdat haar Urea goed was, en Crea licht verhoogd was het nog niet nodig, omdat ze (nog) geen chronisch nierfalen heeft.
Over half jaar zowiezo weer bloedtest, en mochten de waardes verhoogd zijn, dan gaan ze inderdaad ook op fosfor en bloedwaarde prikken.
Hopelijk houd ik het onder controle als ze straks weer nierbrokjes kan eten.

Dus duimen maar dat die ontsteking snel over gaat, en dan wegblijft...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, zit wat in en je da denkt dus dat die verhoogde crea een reactie is op de hele gebits-ellende en dat zou goed kunnen. wel prima dat je haar nieren op dit moment zo veel mogelijk ontziet en prima plan bloedonderzoek over half jaar en dan bekijken of en in hoeverre (duim/duim) het is bijgetrokken.
heel fijn dat je zo snel terecht kon en dat de oorzaak, pijn en ontsteking, nu duidelijk is. hoop dat ze met een paar dagen wat beter is en weer smakelijk gaat eten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Ja ik hoop het ook, zou niet best zijn als de ontsteking chronisch gaat worden, en dan prednison ingezet moet worden :-(
En inderdaad, die verhoogde crea kan hierdoor komen.
Vond het echt fijn dat ik vanmiddag nog kon komen, terwijl ze midden in een verhuizing zitten, en dan ook alle tijd voor je nemen.
Soms mopper ik weleens dat ik zoveel heen en weer moet rijden (DA zit in Alkmaar, ik werk in Alkmaar, maar woon in Egmond, dus vanaf werk vaak heen en weer rijden om poes op te halen, weer terug naar Egmond, en dan weer terug naar Alkmaar voor werk, en in het geval van vanavond, afspraak in Alkmaar met vriendinnetje)
Maar ik ben zo tevreden over hun, dat ik er niet over peins om naar de DA in mijn eigen plaats te gaan (hoewel die misschien ook best goed is ;-) )
Ben al 20 jaar klant bij deze DA.

Ik kwam net overigens thuis, en Misty was al een stuk tevredener, ze zag er gewoon blijer uit al. Pijnstilling doet nu zijn werk al een beetje, en op een of andere manier heb ik ook altijd het gevoel dat ze me dankbaar is, dat ik met haar naar de DA ben geweest (hoewel ze me wel kan vervloeken op het moment dat de reismand tevoorschijn komt haha)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Arme Misty, dat zal wel zeer doen!!
Hopelijk werkt de AB inj. snél en effectief!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie