Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

vergelijk de Hills k/d prijs even bij Zpls, die hebben het tegenwoordig ook, maar volgens mij vrijwel net zo duur
Hills k/d wel zo koel mogelijk bewaren want het is vrij vet
Zooplus heeft alleen zakken van 5 kilo (48 nogwat). En hoewel dat voordeliger zou zijn dan de zakken van 1 1/2 kilo van de DA (18,-) is 5 kilo iets teveel ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, heel verstandig want voer dat je lang bewaart gaat zeker weten op smaak - en wellicht ook de rest - achteruit!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Hm....ik ben bang dat ik Pluisje een beetje heb verwend....

Ze wilde in het begin niet zo goed eten van het dieetvoer, dus hield ik het op een theelepeltje voor haar neus. Als ik dat deed, at ze het hele bakje leeg.
Nu is het bijna iedere avond raak. Ze eet even wat, en dan stopt ze.
Als ik dan bij haar ga zitten en haar ga "voeren" met het theelepeltje, dan eet ze wel.
Geef ik haar gewoon teveel natvoer? Of heb ik haar verwend met het "voeren"?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi! gaat het verder goed met Pluis? ik denk dat het aandacht heet. er is nog een nierkat, die wordt gedwangvoerd met spuitjes water en vindt dat verrukkelijk en gaat er helemaal voor liggen als een baby op zijn rug.
en dan slobber slobber, knuffel vrouwtje lief, slobber, kriebel enzo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

:lol: ik was al bang dat ze het aandachts-syndroom zou hebben :-P
Dat wordt dus elke keer voeren....
Want verder gaat het gewoon goed! Kauwt nog steeds geen brokjes (heel af en toe hoor ik een "crunch") maar verder gaat het prima!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Hm... ga die truc ook eens proberen bij Misty, eet ook heel slecht. Maar twijfel of het nu komt doordat ze moet wennen aan het niervoer (Hills K/d) of dat ze weer last heeft van haar resterende kiesjes.
Gisteravond slaakte ze nl. weer een pijnkreet...
Ga vanavond er ook even voor zitten, even kijken of ik een manier kan vinden waarop ze wel eet, en kijken of dat pijnlijk is...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Hm, mag je in haar bekkie kijken?
Want dan zou je al kunnen kijken of je iets roods of afwijkends ziet.
Ze geven meestal niet zomaar pijnkreten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Nee, in principe mag ik niet in haar bekkie kijken, maar ga het vanavond toch even proberen met zachte dwang ;-)
Twijfel een beetje of het nu resterende kiesjes zijn, of dat haar keel zeer deed. Ze slaakte gister een kreet toen ze zachtvoer aan het eten was, en kokhalsde een beetje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

aandacht werkt vaak heel goed en dan zit je er voorlopig even aan vast. maar dat noem ik dan ook maar knuffel-tijd.
er zijn veel soorten nierdieetvoer en het is altijd handig om er een paar te proberen en niet te stoppen bij Hills en/of Royal Canin. je hebt nog Trovet, Specific, Sanimed via da en Clinic fri, Beaphar, Animonda integra en nog een paar via de DS. en de meeste hebben verschillende smaken, hier bij Mo is op dit moment Beaphar kip (via Zpls) erg gewild (tinnetje per etmaal...)

misschien helpt het als je voordat ze gaan eten ze een snoepje geeft. Beaphar heeft snoepjes voor nierklantjes en Mies is er dol op. ik pas die truc toe bij haar broer, die geen eetreflex heeft. die krijgt dent-a-bites, is ie dol op en met twee stuks schakelt hij vaak automatisch over naar zijn voerschotel, want hij is toch al aan het eten.

de nierwaardes van Miesje waren verbeterd, urea zit rond 10 en dat is weer binnen de referentie en crea was van 194 gezakt naar ergens rond 170 en dat is dus ook erg netjes. fosfor was al binnen de referentie.
dus het loont om consequent nierdieet te voeren en haar waardes zijn er daar het laatste halfjaar gestaag op vooruitgegaan. daarnaast krijgt ze MacSam en ze eet vrijwel uitsluitend Hils k/d brokjes.
omdat ze nog vrij jong, ruim 6 is, zijn we daar erg blij mee want ze moet nog wel een tijdje mee. het is overigens niet zo dat als haar waardes in de buurt van de referentiewaardes zitten, dat de kou dan uit de lucht is.
het grootste deel van haar niercapaciteit is ze dus kwijt! en ze blijft de rest van haar leven op nierdieet+MacSam.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

@ Cindy: ik ben benieuwd! Wie weet zijn er wat wortelresten blijven zitten, dit kan ook pijn doen.

@ Adriana: Ja, die snoepjes heb ik ook, "kitties". Vin Pluis ook erg smakelijk. Maar nu vind Pluis alles wat lijkt op een snackje smakelijk ;) zo kreeg ik er toen ook de kuur in :lol:
Maar ik zal dat eens proberen of dat helpt. Ander wordt het gewoon iedere avond wat quality time voor Pluis ;)
Fijn dat het met Mies beter gaat! En ja...die nieren, dat weet wat! Dat is toch wel een levenslange kwaal...Maar als ze er met behulp van goede voeding en evt medicatie nog jaren door bij je kunnen blijven dan doen we dat toch met alle liefde van de wereld ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

chronisch nierfalen is een rotkwaal, je ontdekt het bijna altijd vrij laat en het vergt discipline om het beste voor je dier te doen.
en dan kun je vaak nog wel veel redden, hier bij Mo is de situatie al een tijdje stabiel, jammer alleen is dat ie met die diabetes zo uit de bocht is geschoten. maar dat betert nu ook, dus binnenkort waarsch weer insulinevrij. en ben ik van oortje prik en spuiten tweemaal daags af.
als baasje moet je dan even ingrijpen en daar is niks mis mee. k word erg verdrietig van baasjes die over dwangvoeren e.d. zeggen dat daar de grens ligt. onzin! je dier went er vrij snel aan, in het begin missch beetje narrig maar ach.. het zit altijd tussen de oren van het baasje maar dat arme dier kan niet kiezen..
terminaal en uitdrogen is een heel ander verhaal maar er is nog zoveel te redden en soms ook te verbeteren als het wel ernstig maar niet hopeloos is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Juist, precies. Logisch dat ze tegen stribbelen, maar dat doen ze al snel. Het is om ze te helpen en dat hebben ze snel genoeg door.

Fijn dat het met MoMo ook beter gaat :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Wat fijn dat het met jouw katten zo goed gaat Adriana. Ik heb alle merken even opgeschreven en ga op zoek. Mijn DA heeft alleen Royal Canin Renal en Hills k/d
Hier in de buurt bij dierenspeciaalzaken hebben ze bijna niets, erg frustrerend.
Zal online eens zoeken en bij Zooplus kijken

@Ilona: wortelresten kan natuurlijk ook, wel over gelezen, maar nooit bij stilgestaan !
Heb gepoogd in haar bekje te kijken, maar ze stribbelt zo tegen, dat ik niet kan zien of het rondom haar kiesjes rood is. Zo te zien was haar keeltje normaal van kleur.
Het vervelende is dat mijn eigen DA vanaf morgen dicht is, t/m zondag, ivm grote verhuizing naar een nieuwe kliniek. En het liefst ga ik natuurlijk naar eigen DA als het nood geeft...

Merk verder niets aan haar, maar dat was voor haar operatie ook al zo, ze laat nooit zien of ze pijn heeft.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ja ik kan me voorstellen dat je liever naar je eigen DA gaat.
Hopelijk valt het allemaal mee met Misty!
Geef der maar een dikke kroel :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Zal ik doen, dank je wel :grin:
Ben net nog even naar de AH gelopen, had geen koolvis meer in huis, toch maar even gehaald, dat gaat er altijd wel in bij haar, en dan kan ik even kijken hoe het gaat met eten.
Plaats reactie