Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

goed zo Pluis!
renal brokjes van RC zijn hier zeer favoriet, maar ik meng ze dus en doe ze half/half in een potje..
en ik heb het gehad over natvoer van Clinic fri (ds), de Clinicbroks zijn afgekeurd...
alle integra kuipjes zijn hier afgekeurd, maar ze hebben wel veel smaken..
het blijft zoeken en over een maand kan het weer helemaal anders zijn.

wat ik hier ernstig heb afgeleerd is toegeven, 'liever-koekjes' worden hier niet meer gebakken! wij zijn ooit anderhalve maand niet zo streng in de leer geweest en de waardes vlogen omhoog...
wat ook goed werkt is lamsvet zachtjes uitbakken en dan over het natvoer doen of over de brokjes, geeft energie en belast de nieren niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Nou, vanmorgen gingen de brokjes er als zoete broodjes in :grin:
Specific natvoer ook gisteren, Hill's dus niet. Iets anders moet ik nog proberen.

Nee indd, toegeven moet niet meer in het kattenwoordenboek ;)
Het is nu wel erg opletten...Muka met de Dental brokken, Speedy met anti blaasgruis, en Pluis met haar nieren dieet.... :roll:
Ik zei gisteren tegen mijn zusje...nu Muka nog diabetes en het rijtje is compleet....Niet dat ik het hoop hoor!! Asjeblieft niet zeg! :ehand:

Lamsvet kan ik eens gaan proberen ja.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er is ooit een 'vergelijkende' nierdieettest geweest en daar kwam Specific navoer het allerbeste uit de bus. waarschijnlijk omdat dit redelijk vet voer is, naderhand zijn de samenstellingen van een aantal niervoeren veranderd en ook vetter geworden. het heeft wel een nadeel en dat is als het even te warm wordt bewaard, dan kan het vet ranzig worden en is het voer niet lekker meer. en onder andere Specific wordt alleen maar geleverd in achterlijk grote tinnetjes en dat voor een nierkat. meestal vries ik onmiddellijk de helft in, wanneer ik zo'n tinnetje heb geopend want dat houd je nooit zo lang goed.
ik koop daarom altijd kleine verpakkingen brokjes en die liggen in de groentela. RC renal is niet zo vet en iom onze da gaat daar dus lamsvet bij. er zit bovendien een lekkere smaak aan en daar pimp ik zijn natvoer mee op, dan liggen er een paar krullen bovenop, net haute-cuisine.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ik zal zaterdag eens langs de (turkse) slager gaan ;)
Maar grote tinnetjes? Ik heb kuipjes van 150 gram, bedoel je die?
En hoe lang is dat dan goed te houden als het geopend is? Ik bewaar het met warm weer in de koelkast, anders in een keukenkastje (wel afgedekt) en over het algemeen geef ik ongeveer 1/3 van zo'n kuipje aan Pluis. Doe ik met Speedy ook, die heeft Specific in de blaasgruis variant.

Maar de Renal brokjes van RC in de koelkast bewaren dus??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik heb van de da tinnetjes van 300 grs meegekregen en dat is veel te veel.
verrassing vandaag.. Mo at zomaar beaphar tinnetje nierdieet..

nee, brokjes van clinic, k/d en specific liggen bij mij in de groentela, de rest is veel minder vet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ah, oké :grin:
Maar goed zo, Mo! :eclap: ;-)

Maar de Beaphar tinnetjes zijn dus ook goed? Zat toevallig net op Zooplus te kijken en dacht, laat ik de vraag hier eens stellen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

beaphar heeft nierdieet in brokjes (kennen wij niet) en een aantal smaken en twee formaten in tinnetjes.. en we hadden hier nog een redelijke voorraad.
vandaag dacht ik: kom laat ik eens en anders vosss
en dat laatste heeft geholpen waarsch want ik hoorde smak/smak achter mij..

Mo is een veel zwaardere nierpatient dan Pluis en ik weet morgen of ie zich goed voelt na een kwart Beaphar en of zijn nieren dat aankonden. als hij bijna niet eet, dan is zijn ureum waarsch tijdelijk te hoog en dan is het jammer maar helaas.
beaphar heeft veel meer dierlijk eiwit in zijn voer dan clinic, animonda en RC renal, daar is het grootste deel plantaardig en dat geeft veel minder tot geen urea-afvalstoffen, maar ik weet niet of een kat het goed doet op voornamelijk plantaardig eiwit.
mensen gaan veel beter op plantaardig eiwit (minder reuma, minder gewrichtsklachten, veel rustiger enz.), maar ja..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ja, Pluis zit in een beginstadium.
Ik ga toch pas na het weekend bestellen, dan wacht ik eerst even af hoe Mo erop reageert ;)
Voorlopig moet Pluis het doen met de Specific, heb vandaag wat kuipjes bijgehaald.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het is voor wat betreft Mo en beaphar tinnetjes bij de eerste hap/smak-hapjes gebleven en ik kan niet overzien of het systeem het er goed op gedaan heeft. vanmorgen wou-ie niet meer maar at wel zijn RCrenal/animoda-nierbroks.
koop eerst een paar smaakjes bij de DS en kijk wat Pluis ervan vindt. hij heeft te lage urea-waarde om er 'last' van te hebben, ik bedoel met zijn lage waardes is het lang niet zo kritisch als hier met Mo, die het overigens al weer een tijdje best wel goed doet.. (heb t afgeklopt..)

wat je ook wel eens met je dierenarts zou kunnen doorspreken* is de combinatie: natvoer met laag eiwitgehalte (rond 8,5%) en dan altijd wat ipakitine er over heen. dat is poeder dat de afvalstoffen van eiwitverbranding gelijk in de darmen bindt, zodat de nieren dat niet hoeven af te voeren en er heel weinig urea in het systeem komt.
ipa is absoluut onschadelijk en er zitten nog een paar andere goeie stofjes bij. dan zou je seniorvoer met laag eiwitgehalte als natvoer daarbij kunnen geven.
wij hebben twee nierkatten, Mies, beginnen nierfaal à la Pluis en Mo.
bij Mo werkt de ipakitine-truc absoluut niet, bij Mies werkt-ie erg goed en die krijgt nierbroks en voor erbij gele foliezakjes AH met ipa.
ze drinkt helemaal niet dus moet al het vocht via het natvoer naar binnen en dat lukt gezien de plassen erg goed.

Mo krijgt sinds een kleine week een klein beetje cholodin in zijn capsule erbij en ik heb de indruk dat hij wat levendiger is en toch wel wat beter eet mèt die cholodin dus komende week houden we dat erin. altijd goed voor een al wat oudere kater, zitten goeie stofjes in.
en beter eten is belangrijk voor een nierklantje, hij drinkt gelukkig goed.

*p.s. ik weet van veel dierenartsen dat ze op bepaalde punten niet gaan behandelen zolang een kat beginnend nierfalen heeft en heb dat met onze da doorgesproken, want ik vind dat vreemd.
hoe eerder je erbij bent en de eiwitbelasting op die nieren verlicht, hoe langer een nierkatje goeie waardes en betere levenskwaliteit houdt en hij denkt daar net zo over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cari »

*p.s. ik weet van veel dierenartsen dat ze op bepaalde punten niet gaan behandelen zolang een kat beginnend nierfalen heeft en heb dat met onze da doorgesproken, want ik vind dat vreemd.
hoe eerder je erbij bent en de eiwitbelasting op die nieren verlicht, hoe langer een nierkatje goeie waardes en betere levenskwaliteit houdt en hij denkt daar net zo over.
Ja, ik snap dat dus ook niet. Ik was van de week bij de da en vroeg haar of het, gezien al die nierkatjes, het niet gewoon slim zou zijn om standaard vanaf een jaar of 12 over te gaan op nierdieet.
Dus zelfs als de nieren nog goed zijn. Daar krijg je geen bevredigend antwoord op.
Hier op doordenkend, vroeg ik me ook af waarom niet alle volwassenen-kattenvoer minder eiwitrijk gemaakt wordt en met minder fosfor, natrium en magnesium. Beter voorkomen dan genezen toch :ethink: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, helemaal gelijk en ook helemaal mee eens. voorkomen is beter want genezen kan niet. dus met oudere katten kun je de belasting maar beter zo klein mogelijk houden, dus eigenlijk ook geen Orijen en de andere 40% eiwitbroks. zoveel mogelijk natvoer met rond 8% eiwit ende meeste seniorvoeren zitten in die categorie. oudere katten hebben veel minder energie nodig dus daarmee ook veel minder kans op overwicht.

gewoon dwars zijn en ipakitine is gewoon via medpets te krijgen, daar heb je geen dierenarts voor nodig en het kan absoluut geen kwaad..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cari »

Zit er aan Ipakitine smaak of een luchtje?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ze zeggen dat katten het lekker vinden..
bij ons vindt Mies het lekker en die eet alleen maar voer/ipa en Mo vindt het vies en bij Mo werkt het helemaal niet..

of er een smaakje aanzit weet ik niet maar het zal denk ik niet helemaal smaakloos zijn..
wat ik nog wel eens deed was beetje lekkere prut, daar beetje ipa door en dat van schoteltje laten likken voordat er voer werd gegeven. of grote capsule vullen met ipa en voordat voer naar binnen ging eerst grote capsule hap/slik/weg zodat die ipa terechtkwam bij de zelfde maaginhoud en zijn werk kon doen.
na 6 weken tobben en toestanden wezen de behoorlijk verhoogde crea/urea-waardes uit dat het bij Mo niet werkte en heb ik de potten cadeau gedaan aan het personeel van Mies. daar hebben we binnenkort ook weer bloedonderzoek en dan zien we daar of het bij haar zoden aan de dijk zet..
maa Mies is licht nierfaal en Mo dik fase 2 (van de vier fases)

Mo eet nu voor het grootste deel plantaardige eiwitten (RC renal/Animonda/clinic fri) met beetje cholodin en vit c en zijn niermedicijn en ik moet zeggen dat hij op basis van zijn dwarsigheid en levendigheid èn eetlust hoogstwaarschijnlijk voor zijn doen goeie crea/urea-waardes heeft...

(verreweg de goedkoopste leverancier van ipa is http://www.diergeneesmiddel.nl/product_ ... 4503otanu1 maar dan moet je zeker weten dat het werkt want het gaat dan per 3 potten)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ah oké, dan wacht ik om even eerlijk te zijn eerst even af tot jullie het bloedonderzoek met Mies hebben gehad. Als daaruit blijkt dat Ipakitine werkt, dan wil ik het met Pluis ook wel proberen.
Pluis is trouwens een "ze" ;)
Bedankt voor de info!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

maarre, bij veel katten werkt het wèl en voorbeeld Mies/Mo hoeft helemaal niet op te gaan voor Pluis..
maar als Pluis dol is op Specific, prijs je dan gelukkig want dat is errg goed nierdieetvoer.
en dan is ipa sowieso dubbelop en niet nodig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie