Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Featherr
wat een ellende. Maar toch gelukkig zijn er nog een optie sterkte voor je jochie,.Het is wat duur maar als de kat niet wilt drinken doe ik wat warm water op natvoer en gooi het door de zeef en dat drinkt ze wel. Lizzy eet geen natvoer, al prop ik het in haar bek laat ze het er zo uitlopen Ik gebruik pronefra. Had jij dat ook al niet een keer gebruikt. bij lizzy spuit ik het 2 keer pd naar binnen.Niet altijd net voor het eten

Ik herken dat, lig ik de hele dag te kijken omdat mevr niet eet en weinig beweegt. Ben ik in alle staten en opeens binnen 10 minuten bakje leeg. Ik geef ook kleine porties een lepel dan kan ik zien hoeveel ze eet, want mevr wilt alleen vers......

Loliepop als het goed is heeft je DA hils brokken royal canin 3 kleuren mono oranje en blauw dan hebben ze vaak ook trover rood en nog een kleur dan heb je kattovit ,en pro-vet , interga , clinic fri, aan droogvoer niet alles heeft helemaal de zelfde waarde .Ik ben gewoon naar andere da geweest gewoon eerlijk gezegd dat mijn da maar 2 merken had en het te duur is om te proberen om grote zakken te kopen. Toch gaan ze vaker bete op een klein zakje ) zal toch iets meer smaak aan zitten dan een grote zak. Of deel het in porties en sluit het heel goed af dat de zak niet steeds open hoeft.

Mijn kat is een hele moeilijke dame dus ik heb dit bij elkaar gesprokkeld bij diverse dierenartsen en dieren speciaalzaken . Als ik merk dat ze minder ga eten zet ik er alvast iedere avond een ander smaakje bij om zo weer lanzaam over te stappen.

Simentra gebruik ik al 5 maanden en lizzy doet het er goed op. Ik weet niet wat lizzy haar waarden zijn omdat ik ze niet meer gemeten heb. Lizzy heeft Pkd en dat is een slopende groeiende ziekte. Vandaar haar nierfalen. Als haar 2e nier vol is met cysten dan is het gebeurt. Ik doe alles om het af te remmen.)dat kan niet maar dat gevoel heb ik wel'
ze krijgt natuurprodukten en homeopatie f

Je paniek is heel herkenbaar voor iedereen ( ik kwam hier jankend als een stuiterbal binnen) en kan omdat mevr redelijk stabiel is er rustiger mee omgaan. Je leert hier een hoop krijgt steun . Heel veel sterkte moet manneke en jezelf . Dian slavin van lizzy

Lizzy heeft vandaag in haar mandje heerlijk in de zon op het balkon gelegen. Nooit gedacht dat we de kerst met ons meisje zouden halen. crossed fingers. In haar adoptie papieren van het asiel 8 maanden geleden moet ze 5 februari 10 worden
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo heeft gister 100 gram felix op.

Vanochtend heeft hij al 17 gram brokjes op van hills. En ik heb hem zojuist 50 gram natvoer gegeven. Vind die niet zo lekker als felix. Maargoed, mocht het heel lang duren voor die dit opheeft krijgt hij vanavond 50 gram felix. Zo niet dan gewoon de rest van het natvoer vanavond weer.

Ik ben nu elke keer doodsbang dat hij gaat uitdrogen, terwijl die zich eigenlijk 4 maanden goed heeft gehouden en dit gewoon acuut was. Wil niet zeggen dat hij nu weer zo slecht gaat, maar toch die angst he.
De dierenarts zei trouwens dat ik ipa ook beter over niervoeding natvoer kon gooien. Maar.. Is dat niet een beetje dubbelop?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik geeft ipakitine alleen over Felix en niet over het nierdieet. Mij is ook alleen ipakitine voorgesteld als ze het nierdieet dus niet wil eten. Ik heb het echter wel eerder gelezen dat sommige mensen het advies geven om het ook extra over het nierdieet te doen maar mij leek dat ook altijd dubbelop.
Ipakitine bevat o.a. calciumcarbonaat en chitosan. Calciumcarbonaat bindt fosfaten en chitosan absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat.
Misschien is de reden van dat advies dat als het nierdieet toch niet voldoende helpt om het fosfaatgehalte naar beneden te krijgen de ipakitine de rest doet:
Een nierdieet is gemaakt om de hoeveelheid fosfaten in het bloed te verlagen. Hoe lager het fosfaatgehalte bij dieren met nierfalen, hoe langer de patiënt leeft en hoe lekkerder hij zich voelt.

Als zes weken na het starten van het nierdieet blijkt, dat het fosfaatgehalte hoog blijft, schrijven we een fosfaatbinder voor. Een fosfaatbinder is een stof die er voor zorgt dat het fosfaat minder goed uit het voer kan worden opgenomen.
(bron: http://www.mcvoordieren.nl/fosfaat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Pff.. Ik vind het nogal dubbelop! Hij deed het prima met nierdieet. Om dan nu ipa te gaan geven over al lage fosforvoeding..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, ik zou niet dubbelen.. en in sommige nierdieetvoeders zit ook al chitosan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Dan moet je dus wel weten in welk nierdieet die chitosan zit. Want als hij dat niet krijgt is de ipakitine weer wel goed om het ereum naar beneden te krijgen. Of je moet overstappen op dat nierdieet dat wel chitosan heeft. Wat waren de laatste bloedwaardes voor Gizmo?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Ik geef wel pronefra 2 maal daags, lizzyeet geen nat voer dus spoelt nijn idee te weinig door . Lizzy zit in reserve tijd dus ik wil die nieren zo min mogelijk belasten ze heeft nog maar een ietsje in een niertje over
Ik geef ook verschillende brokken waar sommige waarden hoger zijn dan hil . Ik hoop gewoon met alles dar die cysten iets minder hard groeien . Sinds een week bedelt ze tijdens het eten maar ze lust niets . Alleen een pietsje kaneel beschuitje dan zit ze in je nek
Featherr als je bang bent voor uitdroging kan je geen oppvl infusje halen. Ik word gematst ik betaal 5 euro consult per keer en 9 euro vocht
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

2 maanden geleden 173, donderdag 310.
Ik denk niet dat we weer bloed gaan prikken. Hij heeft nu bijna 500 euro gekost o0 in 3 dagen. Al ben ik wel heel erg benieuwd.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

En mn vriend wil geen vriendin in de stress. Hij doet het goed en al heeft die nu nog hoge waardes ga ik me alleen maar rotter voelen. Die waardes komen wel weer over een maandje. Of 2.. Hij heeft in ieder geval 17 gram brokjes op. 50 gram niervoeding en 50 gram felix.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik bedoelde eigenlijk meer de bloedwaardes voor de ureum (i.v.m. misselijkheid en slecht eten en het geven van ipakitine).

Hier wordt er ook geen bloed meer geprikt. De laatste keer was een werkelijke martelgang en ik kijk nu ook alleen nog maar naar gedrag. Ik zie wel wanneer ze niet meer eet en als ze zich dan echt misselijk/slecht voelt zal ze het prikken misschien ook weer toelaten. Ik heb hier ook zoiets van... zolang ze 100gram (met medicijnen) en wat brokjes en genoeg vloeistof krijgt moet het goed zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

17.3 was zijn ureum ;(
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo heeft vandaag al 30 gram brokjes op :edance:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Wisten jullie dat 50 gram niervoeding natvoer gelijk staat aan 25 gram brokjes? :shock:
Gizmo heeft dus 55 gram voer op in totaal vandaag, brokjes en natvoer.

Ik moet z'n bekje in de gaten houden om te zien of hij uitdroogt, z'n bekje is gewoon helemaal vochtig. Dus het gaat goed. Nu moet ik m'n hoofd er nog in zien te krijgen om dat te geloven.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Mmmm, 50 gram natvoer tegenover 25 gram brokjes. Ik dacht dat dat veel meer natvoer zou moeten zijn (ik dacht zo'n 1x brok is 3x natvoer. dus 75 gram natvoer = 25 gram brok). Natvoer bevat hoofdzakelijk (80%) vocht. En het hangt natuurlijk ook af van het soort eten. Gizmo moet dus nog even dooreten ;)

Bowy heeft vandaag nog maar 60 gram natvoer op en ze heeft geen honger meer (maar dat komt vannacht wel weer). Wel zag ik dat ze niet zoveel gedronken heeft in het weekend. 100ml op zaterdag en maar 50 op zondag. Maar ok... ze had zondag dan wel weer hele erge trek in de Hill k/d natvoer en heeft een zakje Felix/ipa en een zakje hills op (totaal dus 185 gram). Dus vandaar dat ze waarschijnlijk minder water heeft gedronken. (maar ik moet het dus wel ff in de gaten houden merk ik want aan de 150 - 200 ml komt ze niet.)

Ook heb ik dit gevonden (hier staat dus 70 gr brokjes = 210 gr natvoer):
Hoeveelheid voer volwassen kat

Droogvoer
Een kat van 4 kg heeft 1058 kJ oftewel 1,058 MJ per dag nodig. Dat is net berekend bij de energiebehoefte. Een gemiddeld droog kattenvoer bevat 15 MJ per kilogram (voorbeeld; dit verschilt per merk).

Om bij de hoeveelheid voer uit te komen moeten we de behoefte van de kat in megajoule delen door het energiegehalte per kilogram voer in megajoule.

1,058 MJ per dag gedeeld door 15 MJ per kilogram = 0,07 kilogram per dag. Een kat van 4 kg moet per dag 0,07 kilogram oftewel 70 gram brok krijgen van het voer dat 15 MJ/kg aan energie bevat.

Natvoer
Dit is ook voor natvoer uit te rekenen, een verkorte versie van de net beschreven berekening:
Een kat van 4 kg moet ME = 1,05 MJ per dag binnen krijgen. Een gemiddeld nat kattenvoer bevat 5 MJ per kilogram (voorbeeld; dit verschilt per merk).

Om bij de hoeveelheid voer uit te komen moeten we de behoefte van de kat in megajoule delen door het energiegehalte per kilogram voer in megajoule.

1.05 MJ per dag / 5 MJ per kilogram = 0,21 kilogram per dag. Een kat van 4 kg moet per dag 0,21 kilogram oftewel 210 gram natvoer krijgen van het voer dat 5 MJ/kg metaboliseerbare energie bevat.
(bron http://www.licg.nl/3hv/praktisch/kat/aa ... lheid.html)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Wat goed dat de beestjes weer goed eten. Lizzy komt niet aan 100 cc water. Op het moment drinkt ze weinig.
Ook ik heb zoiets. Ik geef lizzy haar oppvl infuusjes ter preventie. Hier word ook niet meer geprikt. Ze doet het goed, beter dan in de eerste maanden dat ik haar had. Ze zit op medicijnen op homeopathie, op natuurprodukten. alles soorten nierdieetbrokken. meer kan een arts toch niet doen... De kwaal kan niet opgelost worden. dus??

@Featherr ik herken het hoof die chaos en stress 24/7 maar nu ze het lekker doet vergeet ik eigenlijk dat ze ziek is en als het de kop op steek duw ik het weg en denk van ik geniet van het goede moment wat we nu delen.( zeg ik nu ) succes
Plaats reactie