Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Marjan1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018 15:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Marjan1982 »

Hi allemaal,

Ik zie nu pas dat het laatste bericht van oktober 2017 is, een jaar geleden dus. Maar ik ga hier toch maar van me af schrijven. Vorige week donderdag begon onze kat Nero van 9 jaar zich opeens terug te trekken. Hij verstopte zich en als we bij hem in de buurt kwamen begon hij te blazen en zelfs te grommen. Bizar gedrag want hij is echt de liefste kat van de wereld, heeft serieus nog nooit uitgehaald. Ook wilde hij vanaf dat moment niet meer eten en of drinken. Dus de volgende ochtend zijn we direct met hem naar de dierenarts gegaan.

De dierenarts heeft een echo van zijn nieren gemaakt en heeft bloed afgenomen. Één van zijn nieren is waarschijnlijk altijd al te klein geweest om te functioneren en zijn andere nier was vergroot. Zijn waarderen waren:
Crea 1150
Ureum 50

Dat was behoorlijk schrikken maar we hebben hem vrijdag middag direct naar de dierenkliniek gebracht. Daar hebben ze hem 3 dagen gespoeld (wat duurden die dagen lang!) en maandag vertelde de dierenarts dat zijn crea gezakt was naar 300! Goed nieuws, want hoewel nog steeds veel te hoog, was het wel aanzienlijk verbeterd. Dus de dierenarts stelde voor om hem nog een dagje extra te houden zodat ze nog 1 dag konden spoelen om hopelijk zijn waardes nog meer naar beneden te krijgen.

Die dag erna (afgelopen dinsdag) heb ik mijn lieve katje opgehaald. Zijn waardes zijn niet meer gemeten toen door de DA. De eerste dag was thuis was hij nogal suf, maar hij at veel en hij dronk goed! De volgende dag (woensdag) was het alsof er nooit iets was gebeurd! Hij was speels, lief en hij at (speciaal nier dieet van de DA, Royal Canin Renal en Hills) en dronk goed.

Vannacht en vanmorgen heeft hij helaas gespuugd en hij drinkt minder. Ik heb overal glazen water in huis staan (hij drinkt heel graag uit een glas) en ik heb een fonteintje gekocht (kijkt hij niet naar om). De hele dag wilde hij vandaag niet eten, maar hij at net weer!!! Pfft stond hier te janken van blijdschap. Ik heb alle zakjes en smaakjes opengetrokken vanmorgen, zelfs verhit, maar hij wilde niets hebben. Dus dat hij nu wat brokjes heeft gegeten... Pfft wat een opluchting.

Ik doe nu bij jullie mijn verhaal omdat ik het kwijt moet, omdat ik weet dat er veel ervaring is met katten met nierfalen op dit forum. Sinds vrijdag heb ik het hele forum vanaf 2011 tot nu ongeveer 3 keer heb gelezen om alle ervaringen en tips in me op te zuigen als een spons.

Geen idee of er nog iemand actief is :). Maar ik vond het fijn om het van me af te schrijven en ik hoop met alles wat ik in me heb dat Nero nog lang bij ons blijft.

Groetjes,
Marjan
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Marjan,

Ja, ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Goed dat die hoge creatinine waarde flink gedaald is door 4 dagen spoelen. Het spugen komt hoogstwaarschijnlijk voor irritatie van (zweertjes) de maagwand vanwege het nierfalen. Als dat vaker voorkomt, zou je kunnen overwegen om Zitac te geven - dat beschermt de maagwand. En bij misselijkheid werkt een half tabletje Cerenia vaak goed. En veel drinken is essentieel, dus prima dat er veel glazen water staan.

Inderdaad is er veel ervaring op het gebied van nierfalen op dit forum. Het Pluisje topic is destijds uitgegroeid tot een soort verzameltopic voor nierfalen, maar inderdaad wordt er de laatste tijd niet veel meer aan toegevoegd. Mijn topic over nierfaler Dali heeft een beetje die rol overgenomen. Nieuwe bezoekers met vragen over nierfalen openen vaak een nieuw topic, en daar zal altijd op gereageerd worden.

Ik hoop ook dat je Nero stabiel kunt houden. Als er vragen zijn of jullie ergens mee kunnen helpen dan horen we het graag!

Groetjes,
Erik
Marjan1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018 15:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Marjan1982 »

Hi Erik,

Bedankt voor je reactie en de tips mbt de medicatie! Ik ga zo even kijken op de link die je hebt toegevoegd.

Groetjes,
Marjan
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Hi Marjan,

Helemaal geen probleem hoor, om hier je ei kwijt te raken. Daar is dit topic ook voor.

Dat is nogal een hoge crea. Heeft de DA niets gezegd over eventueel acuut nierfalen? Ik vind dit een (te) hoge waarde voor chronisch nierfalen. Acuut nierfalen kan komen door vergiftiging (planten?). Zo snel mogelijk spoelen is dan inderdaad echt nodig. Gelukkig is dat ook gebeurd.

Er kan pas van chronisch gesproken worden als er over een periode van drie maanden te hoge waarden geconstateerd zijn.

Waarschijnlijk heb je ook gelezen dat je Semintra of Fortekor pas moet geven op het moment dat er eiwit in de urine gevonden is. Als je daar dus nog niet mee bent begonnen is een urinetest wel aan te raden wanneer hij wat gestabiliseerd is. En bij acuut nierfalen moet dit zeker niet gegeven worden.

Als het acuut is kunnen de waardes nog wat zakken. Wel van belang is dat de ureum weer binnen de referentiewaardes komt omdat die de misselijkheid zal veroorzaken.

Ik hoop eigenlijk dat het toch acuut is en dat de waardes nog wat zakken en Nero gewoon weer door kan met zijn ene nier.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Had net hier een bericht getypt maar zie deze niet meer terug.

Net als Rik denk ik ook sterk aan acuut nierfalen (vergiftiging?) vanwege de extreme hoogte van de waarden in combinatie met het plotselinge ziek zijn.

Hopelijk blijft hij nu lekker eten en mag hij nog lange tijd meegaan!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dit heeft inderdaad alle kenmerken van acuut nierfalen. Het is plotseling op komen zetten, met een enorm verhoogde nierwaardes - dus dat kan eigenlijk geen chronisch nierfalen zijn, dan had je daar al veel eerder signalen van moeten zien.

Gelukkig is er gelijk flink gespoeld, dus hopelijk blijft de schade beperkt. Denk wel uitermate belangrijk of je kunt achterhalen of/wat Nero heeft binnengekregen, zodat het niet nogmaals gebeurt. Als Nero een buitenkat is, wordt dat natuurlijk een stuk moeilijker, maar ook in huis zou je kunnen nagaan of je een aanwijzing kan vinden.

En wat ik al zei: zoveel mogelijk laten drinken. Ja zou kunnen proberen of Nero afgekoeld kookvocht van koolvis lekker vindt: plak koolvis in flink wat water koken totdat het uit elkaar valt, beetje prakken, afkoelen, en het aan Nero geven.

Oja, en wat Rik ook al zegt: absoluut geen Semintra of Fortekor geven!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Goed dat er gelijk actie is ondernomen en dat de dierenarts heeft door gepakt met een dag extra.
Sluit me verder aan bij de wijze woorden van hier boven, geen Fortekor of Semintra geven en kijken of je wellicht een oorzaak kunt vinden.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Annefleur »

Hoi Marjan,
Welkom hier! Ook ik heb dit forum pas geleden gevonden omdat mijn Fleurtje beginnend nierfalen heeft. Er is hier een schat aan informatie te vinden, heel fijn!

Ik las dat je een fonteintje hebt gekocht, maar dat Nero er niet naar omkijkt. Was hier ook zo! Alhoewel, wel met de kleine kanttekening dat de fontein enthousiast kopjes kreeg van Fleurtje, maar eruit drinken deed ze niet.
Inmiddels drinkt ze er wel uit, dus ik zou willen zeggen: laat het fonteintje gewoon staan. Grote kans dat Nero er alsnog uit gaat drinken.

Hoe gaat het nu met Nero?
Marjan1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018 15:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Marjan1982 »

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! De eerste dierenarts (die ons direct naar de kliniek heeft doorgestuurd om te spoelen) zei dat het chronische nierfalen was. Maar de tweede dierenarts die Nero in de kliniek heeft behandeld zei dat het waarschijnlijk om accuut nierfalen gaat, wat nu over is gegaan in chronisch nierfalen. Beide artsen zagen het somber in voor Nero, maar hij doet het nog steeds goed. Ik houd elke dag mijn hart vast en volg ongeveer elke beweging die hij maakt :).

@Rik Zelf denken wij ook aan accuut nierfalen, aangezien hij voordat hij ziek werd nog vol energie door het huis rende en zijn vriendje zat te pesten. Hij at goed, zijn vacht glanst en zijn ogen stonden gewoon helder.

Over 2,5 week laat ik de dierenarts bij ons thuiskomen (Nero krijgt te veel stress van in zijn reismandje naar de dierenarts gaan en ik probeer stress zo veel mogelijk te beperken) en dan gaat de dierenarts zijn waardes weer meten en gaan we overleggen over eventuele medicijnen.

@Erik, hij houdt echt van buiten zijn. En ik ben heel blij dat hij weer lekker buiten aan het water naar de vissen zit te kijken dus ik laat hem ook gewoon naar buiten gaan door zijn luikje. Maar waar hij nou zo ziek van is geworden... tja dat blijft denk ik gissen. Slim om hem het kookvocht te laten drinken van de vis, dat ga ik dit weekend proberen! Hij is niet zo van het natvoer (likt alleen soms het vocht eraf) en misschien krijgt hij meer vocht binnen door het vissenvocht.

@Annefleur Wat zielig he als je merkt dat je kat ziek is. Hoe gaat het nu met Fleurtje? Ik laat het fonteintje ook maar staan, beide katten kijken er naar en lopen er langs. Maar wie weet, verandert dat nog :).

In ieder geval super bedankt voor jullie reacties en medeleven!!!!

Groetjes,
Marjan
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Annefleur »

Ja, het is inderdaad heel erg om te zien dat je kat ziek is. En ook zorgelijk, want je bent er de hele dag mee bezig.

Met Fleurtje gaat het qua nieren best wel goed. Ik ben eigenlijk meer aan het tobben met haar blaasontsteking die maar niet over wil gaan.

Pas wel op dat Nero niet wegloopt als je hem naar buiten laat gaan. Katten die ziek zijn willen buiten nog wel eens wegkruipen en dan kan je ze niet meer vinden.
Fleurtje blijft normaal gesproken in onze achtertuin en heeft helemaal geen behoefte om op pad te gaan, maar nu ze niet in orde is, merk ik dat ze de tuin uit wil. Dus ze mag nu alleen onder begeleiding naar buiten.
Marjan1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018 15:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Marjan1982 »

Hi Annefleur,

Fijn dat het lig goed gaat met haar nieren, wel vervelend dat haar blaasontsteking chronisch lijkt te zijn.

Toen hij vorige week zo ziek werd kroop hij inderdaad ook in de bosjes bij ons in de achtertuin. Maar Nero gaat of in de achtertuin en anders gaat hij niet verder dan maximaal 3 meter van ons huis vandaan, het is niet zo'n held. Dus op zich ben ik daar niet zo bang voor.

Groetjes,
Marjan
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

@annefleur je zou Cystease kunnen geven, dat is een supplement dat voor een beschermlaagje in de blaas zorgt. Daardoor krijgen bacteriën minder kans en kun je die cirkel doorbreken. Ik heb er goede ervaringen mee in ieder geval.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Annefleur »

@ilovesiamescats
Bedankt voor je tip!
Ik geef nu Eurologist (naast de antibioticakuur). Cystease daar heb ik inderdaad al over gelezen op dit forum.
Ik vraag me af wat wijsheid is... Eurologist blijven geven? Of straks als het op is Cystease proberen?

@Marjan
Bij Fleurtje is dat ook zo. Die ligt uren op het terras te bakken in het zonnetje en gaat nooit weg.
Maar nu heeft ze het toch al een paar keer geprobeerd. Wees er dus op bedacht.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Heb je het fonteintje uitstaan? Pas als ze er uit drinken als hij uitstaat kan je hem aanzetten. Ze vinden het vaak nogal raar dat het water beweegt en daar moeten ze even aan wennen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Pluis010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Pluis010 »

Hallo allemaal,

in mijn zoektocht op internet naar informatie over nierfalen, medicatie en voeding kwam ik steeds weer op dit forum en pluisje uit, wat voor combinatie ik ook gebruik in mijn zoektermen.
Dus ik dacht dat het misschien een beter idee is om hier maar rechtstreeks mijn vragen neer te schrijven 😁

Wij hebben 2 maincoons; een gecastreerde kater van 8 en een gesterilliseerde poes van 7.
Poes doet het prima, weegt een kilo of 6 en is zeer speels en lief.
Kater is altijd te zwaar geweest en is zeer lui maar ook erg lief.😉

Ze hebben altijd hill’s vetessentials for neutered cats gehad en daar deden ze het prima op.
Totdat katertjelief echt de pan uit begon te rijzen en we een half jaar geleden om gezondheidsredenen maar over zijn gestapt op hill’s Metabolic Weight Management.
Katerlief begon langzaam wat af te vallen maat onze poes werd te mager, dus dat hebben we opgelost door haar stiekum elke dag een zakje Sheba bij te geven, en dat werkt.

Totdat ons opviel dat de kater toch wel erg sloom werd een paar weken geleden, hij stonk ook uit zijn bekkie en leek zich niet zo lekker te voelen. Toen we merkten dat hij al een paar dagen niet had gekakt zijn we naar de dierenarts gegaan en die constateerde nierfalen.
Hij had 1 verschrompelde nier en in de andere bevinden zich steentjes dus die ving het niet meer op.
Hoe lang die nier al verschrompeld is, dat is gissen, op de een of andere manier denkt de da dat dit al heel lang zo is.

Alle bloedwaardes waren in orde, alleen de creatine, ureum, calcium en fosfor waren veel te hoog, hij is dus 3 dagen aan het infuus gespoeld. Hierna stonden alle waardes weer perfect, iets wat de da niet had verwacht gaf ze aan. (Eng)

Hij mocht mee naar huis en heeft als advies meegekregen: Hill’s Kidney Care brokjes en zakjes (natvoer) 2x per dag Pronefra en 1x per dag Semintra.
Hij loopt zoals verwacht de hele dag te snotteren en te niesen, dus daarnaast geef ik hem nu ook 2x per dag L-lysine, omdat hij in stress altijd een aanval van niesziekte heeft, en dit hem hier al sinds jaar en dag doorheen helpt.
Met de L-lysine spuitjes heeft hij geen moeite (waarschijnlijk is hij die inmiddels gewend) maar die andere 2 medicijnen, en vooral de Pronefa, geven een hoop triestigheid. Hij zit te kokhalzen en na een week komt hij niet meer onder de tafel vandaan zodra hij mij signaleert. Het is echt een hel voor hem om die troep in te nemen. Bij een kat van (nu nog maar) 9kg zijn het natuurlijk ook behoorlijke hoeveelheden die er in zo’n spuitje zitten.

Mijn vragen:
weet iemand het effect van L-lysine op nierfalen of in combinatie met de overige medicatie? Ik heb namelijk begrepen dat hij geen eiwitten mag en op het potje staat 78% ruw eiwit (vlgs de da is dat iets anders?)en ik zweer bij dat spul, maar ik wil hem niet in gevaar brengen.

en dan de poes... ze krijgen nu beiden de brokjes (die staan er gewoon de hele dag) en daar wordt redelijk van gegeten.
Daarnaast zet ik ze 1x per dag een bakje met zo’n zakje voor, hiervan eet de poes niets en likt de kater het sap er uit.
De volgende ochtend zijn die bakjes wel steeds leeg (rara politiepet haha)

Om de poes toch op gewicht te houden én om te zorgen dat ze voldoende binnen krijgt (want vlgs da kan het geen kwaad maar ik ben toch bang dat dit dieetvoer te weinig bevat voor een gezonde kat) wil ik haar dus stiekum iets anders bijvoeren.
Sheba is lekker, maar gaat dat voldoende zijn nu ze geen normale brokjes meer krijgt?

Een heel verhaal, maar ik dacht ik schrijf alles maar op, want ik lees hier regelmatig hele leerzame antwoorden/suggesties, dus ik hoop op reakties😁
Plaats reactie