Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Mieke is geen schootzitter, ze is heel lief en aanhankelijk maar op de schoot zitten, dat vindt ze eng. Ik denk dat ik best mijn oor tegen haar flank leg terwijl ze slaapt. Dan is ze ook niet opgewonden wegens die schoot.

Wel, dat eten is niet overtuigend. Ze is nooit een slokop geweest, hoor. Ze at tegenwoordig wel meer door haar schildklierprobleem, maar toch. Droogvoer was nooit een probleem, maar op natvoer is ze heel kieskeurig. Er moet altijd tonijn in zitten, of ze eet het niet.

Nu eet ze dus Hill's KD droogvoer (dat valt wel mee) maar de Animonda en RC Renal natvoer nierdieet kent geen succes. Er blijven alleen droge vleesjes over; de saus is opgelikt.

Volgens een studie zou blikvoeding een mogelijke oorzaak zijn van schildklierproblemen en eveneens de aanwezigheid van PDBE's in vis.
Mieke heeft veel tonijn in blik gegeten...

"Indoor cats who favoured fish-flavoured tinned food appeared to be most at risk of developing hyperthyroidism; and it appears that these foods contain the highest levels of PBDE."
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bowy heeft 15 of 16 jaar blik gekregen (Felix nota bene). Daarna ben ik op zakjes overgegaan omdat die blikken 400 gram waren.

In Europa zijn ze wel wat strenger m.b.t. bisphenol-A (PBA) maar het is niet verboden. Tevens lees ik dan veel artikelen over dat het voor de volwassenen niet zo gevaarlijk is omdat je niet aan de grens komt maar voor ongeboren en kleine kinderen wel. Advies is om gevarieerd te eten (zodat je niet aan die grens komt). Ik lees niets over dieren maar goed... we geven de katten dan ook altijd uit blik... hoezo gevarieerd... :( (Raar dat daar in het Nederlands niet zoveel over te vinden is)

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ol-a-.aspx
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... oet-omlaag

Advies is dan pouches voeren of het voer direct uit blik in een glazen container doen (want een plastic container kan ook weer van alles bevatten??). Ik vraag me af of dat overdoen in een andere container dan niet te laat is. Dat voer heeft al zo lang in dat blik gezeten. Misschien toch wat vaker KVV voeren hier :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9335
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Het wordt volgens mij pas gevaarlijk als het blik open is. Ik koop dan ook nooit 400 grams blikken. Alleen hoeveelheden die ik in één keer kan opdienen.

Nooit voer in een open blik bewaren is dan ook altijd mijn advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ik koop ook altijd kleine blikken van max. 140g maar dat is al te veel, dat krijgt ze nooit in 1 keer op. Zelfs de 70g kreeg ze niet in 1 keer op. Heb het altijd geopend in de koelkast laten staan...

Ik heb nu kuipjes en zakjes, en de blikken (als ik die nog zou geven) maak ik leeg op een bordje en bewaar het in de koelkast. Tja, het is te laat. Ik heb het zo de laatste 5 jaar gedaan, omdat ik las dat ze ook genoeg natvoer moet krijgen voor haar gezondheid...
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik geloof niet dat het echt het enige is dat bijgedragen heeft aan de schildklier/nier problemen. Het kan natuurlijk wel iets bijgedragen hebben maar om te zeggen dat dat de reden is lijkt mij wat ver gaan. Daar zijn die onderzoeken ook niet sluitend over eens.

Maar goed... met nog 20 jaar te gaan moet ik er hier misschien wel rekening mee gaan houden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ja en als je ziet dat de deze katachtigen ook maar dezelfde leeftijd bereiken, zal dat ook niet komen door blikvoeding.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Je kunt de natvoedingen ook met een blender of staafmixer pureren, en met een flinke scheut warm water aanlengen (gedeeltelijk). Dan krijg je een slobberpapje wat veelal wel gewaardeerd wordt. En de gehele voeding wordt gegeten.

Het voordeel van de RC natvoeding is, dat er clinoptiloliet in verwerkt zit. Dit is een natuurlijk vulkanisch mineraal (Zeoliet) dat giftige stoffen absorbeert en de maagwand beschermd bij nierpatiënten.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt voor de tip! Zal ik eens proberen. Had het al wel geprobeerd en met een spuit, maar niet met warm water. Ze drinkt graag water met een spuit, maar toen ze merkte dat het 'geen zuiver water' was, was het enthousiasme meteen wat minder.

O en heb vannacht toch de hartslag kunnen meten: 154 tellen per minuut. Dus prima.

Nu is de vraag: wanneer moet ik afbouwen? Ik zal toch nog eens moeten bellen naar de dierenarts, want men spreekt van een startkuur van 3 weken; ik moet ook na 3 weken op controle. Dat zijn dus 42 pilletjes maar ik heb er maar 30 meegekregen.
Er staat in de bijsluiter dat, afhankelijk van de T4 na 3 weken, de dosis wordt aangepast.

Het wordt nog een moeilijke periode...
En zeker als je dit leest, een kat wiens medicatie werd stopgezet en in crisis kwam (voor zo ver ik Duits ken):
http://www.diabetes-katzen.net/forum/sh ... post131239
We hadden de "fout" gemaakt de Carbimazol stop te zetten op advies van onze dierenarts omdat Sophies waarden niet zo extreem hoog waren (nier noch schildklier), om zo de nierfunctie te versnellen.

Het gevolg was dat er eerst niets gebeurde maar toen kwam er een grote crisis waarbij ze bijna stierf, we hebben haar 2x per dag een infuus gegeven, dwangvoeding gegeven enz. maar hebben haar nog kunnen redden.

Haar bloedsuikerspiegel zat op 7,5.

Dit is een evenwichtsoefening en niet gemakkelijk. Gelukkig waren we in staat om haar te redden, maar het was niet gemakkelijk. Sindsdien geef ik de Carbimazol altijd zeer nauwkeurig. Een operatie is niet aan de orde bij Sophie. Haar waarden zijn momenteel helemaal okee.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Misschien kun je de sws opbouwen tegen de tijd dat je de thiafeline afbouwd.
Dan heb je minder risico dat Mieke in een crisis komt. En de sws kan gecombineerd worden met reguliere medicatie.

Wanneer zij aansluitend stabiel kan blijven op de SWS kun je dat ook stapsgewijs afbouwen. Totdat ze weer op eigen kracht kan functioneren.
Laatst gewijzigd door Ennakee op 07 feb 2017 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6815
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik heb even iets gemist, waarom afbouwen?
Zou even overleggen met de DA of je na 2 weken opnieuw laat prikken of extra pillen haalt tot 3 weken.

Vervolgacties zou ik pas doen op basis van bloedwaarden, juist omdat het zo'n lastig evenwicht is tussen de nieren en de schildklier ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Voor die ontbrekende 12 pilletjes kun je gewoon even de DA bellen. Die kan je dan gelijk vertellen of hij inderdaad tot 3 weken wil wachten (inderdaad raar dat je er maar 30 mee hebt gekregen).

Afbouwen moet je echt in overleg doen met je DA want dat moet wel gepaard gaan met goede controle. De T4 stabiel krijgen is inderdaad een balanceer oefening. Maar ik dacht eigenlijk dat dat bij diabetes veel kritischer is.

Overigens heb je Thiafeline en geen Carbimazol. Ik weet niet of dat nog veel uit maakt. Doet Mieke het goed op de Thiafeline? Geen gekots of misselijkheid?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Dat bedoel ik ook in overleg met de DA en na meting van de schildklierwaarde in het bloed. Ook omdat deze DA openstaat voor het gebruik van SWS als onderhouds medicatie.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ennakee schreef:Dat bedoel ik ook in overleg met de DA en na meting van de schildklierwaarde in het bloed. Ook omdat deze DA openstaat voor het gebruik van SWS als onderhouds medicatie.
Dinky schreef:Ik heb even iets gemist, waarom afbouwen?
Zou even overleggen met de DA of je na 2 weken opnieuw laat prikken of extra pillen haalt tot 3 weken.
Vervolgacties zou ik pas doen op basis van bloedwaarden, juist omdat het zo'n lastig evenwicht is tussen de nieren en de schildklier ;-)
Rik schreef:Afbouwen moet je echt in overleg doen met je DA want dat moet wel gepaard gaan met goede controle. De T4 stabiel krijgen is inderdaad een balanceeroefening. Maar ik dacht eigenlijk dat dat bij diabetes veel kritischer is.
Inderdaad Dinky, Ennakee en Rik, uiteraard pas na overleg. Maar omdat ze het reeds had over 'onderhoudsdosis', en vooral omdat men op de suikerkattensite aanraadt om de schildklier te behandelen tot hoog normaal. Want thiafeline en suiker, dat werkt in op elkaar. Want ze heeft helemaal geen symptomen meer van overactieve schildklier, en dus vraag ik me af of het al niet bijna tijd is om af te bouwen. Ik zal het uiteraard de dierenarts vragen, na bloedprik.
Rik schreef:Voor die ontbrekende 12 pilletjes kun je gewoon even de DA bellen. Die kan je dan gelijk vertellen of hij inderdaad tot 3 weken wil wachten (inderdaad raar dat je er maar 30 mee hebt gekregen).
Inderdaad, op de suikerkattensite raadt men aan om de schildklier te behandelen tot hoog normaal. Want thiafeline en suiker, dat werkt in op elkaar. Tot hier toe mat ze vrij goed: 5.8, 5.0, 5.4. 5.6.
Rik schreef: Overigens heb je Thiafeline en geen Carbimazol. Ik weet niet of dat nog veel uit maakt. Doet Mieke het goed op de Thiafeline? Geen gekots of misselijkheid?
Tot nu toe doet ze het prima na een week medicatie. Ze eet wel wat minder, maar dat kan ook zijn doordat de schildklier nu minder actief wordt. Ook wel plattere ontlasting. Drinkt uit zichzelf ook minder dan voorheen, misschien ook door de minder actieve schildklier.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Hallo, hier ben ik weer een keer met mijn zorgen over onze maine coon Ed. Gisteren weer zijn bloed laten onderzoeken en ik zou graag jullie mening willen hebben over de uitslag. Ed had darmproblemen en at Gastro Intestal van RC en Renal brokjes van RC.
24-7-2016: Crea 162 Ureum 14.3
15-8-2016 Crea 136 Ureum 10.6 SDMA 17
7-2-2017 Crea 164 Ureum 18.6 SDMA 16
Volgens DA toch een beginnend nierprobleem dus haar advies : helemaal over op de Renal van RC
Hoe kan het dat de SDMA dan toch minder is geworden? Ed is niet ziek, is sinds juli 2 kilo (!!) aangekomen, eet prima, drinkt prima. Ik ben op controle gegaan omdat zijn waardes net op de grens lagen, vanwaar nu dat verhoogde ureum? Het lijkt nogal te fluctueren. Volgens DA had hij tandsteen wat verwijderd zou moeten worden een dezer maanden. Maar dat vind ik toch spannend... :eshifty: . Ze zou extra infuus gebruiken tijdens de narcose en er worden geen Metacam (achtigen) gebruikt. Zouden jullie dit met deze waardes aandurven? Maak me zorgen, Ed is mijn alles en nadat we Ben (onze wijlen andere Main Coon)aan acuut nierfalen zijn verloren ben ik zo bang dat het met Ed ook fout gaat. Ed is bijna 8. Ook zijn inentingen heb ik al 3 jaar niet laten geven, DA zei dat het weer tijd was voor zijn entingen maar ook die durf ik niet goed aan met deze waardes.
Kortom; zorgen. Net als iedereen in dit topic.. :-|
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ureum is een momentopname dus kan schommelen. Wat is de normale referentiewaarden van die crea bij deze meeting? Want dat is wel van belang. Op zich lijkt ie inderdaad niet zo hoog. Je hebt vorig jaar al gehoord van Erik dat die SDMA ook wel eens kan afwijken (zoals bij Dalí het geval was). Dus dat zie ik ook niet echt een probleem. Ja, het lijkt hier wel te gaan om beginnend nierfalen maar daar kan hij nog heel lang mee leven. Nierdieet (of nierondersteunend) zou wel aan te raden zijn. Ik verwacht niet dat er direct medicijnen nodig zijn. RC renal eet hij dus al. Eet Ed ook natvoer? Dat kan misschien voor extra vocht wel handig zijn.

Het tandsteen... Tsja. Met 8 jaar heeft hij natuurlijk nog heel wat jaartjes voor de boeg. Je zou het natuurlijk nog even uit kunnen stellen in de hoop dat die nierwaarden weer iets herstellen maar het kan natuurlijk ook de andere kant op gaan. Infuus tijdens en na narcose en niets van de 'cammetjes is inderdaad het advies. Eventueel nog een extra spoeling. Maar het is en blijft natuurlijk spannend.

De enting... Komt Ed buiten? Zoniet, dan is mijn persoonlijke voorkeur niet te enten na 1 á 2 jaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie