Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja zo ging dat bij Joepie* destijds ook. Verhoogde crea en urea betekende standaard Fortekor.

Deze dierenarts werd een beetje pissed toen ik zei dat het wellicht nog omkeerbaar is. Terwijl haar collega zei dat het een mogelijkheid was omdat Saffie zo goed reageert op de antibiotica :edoh:
Dus ik heb besloten om de antibiotica kuur af te maken en dan laat ik haar 3 dagen opnemen. Kost ongeveer €450, maar heb meerdere klinieken benaderd voor een prijsopgave.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ilovesiamesecats schreef:Hmm SDMA is licht verhoogd, 168 waar 140 de max is
Het interval voor SDMA is 0-14 μg/dL, ik denk dus dat die 168 overeenkomt met 16,8.
IDEXX heeft mij desgevraagd laten weten dat de SDMA test een afwijking van ongeveer 20% kan hebben: 10% variatie in het dier, 10% afwijking in de analyse zelf. Dus je kunt aan deze lichte verhoging van de SDMA geen harde conclusies verbinden, daarvoor zou je hem moeten herhalen.

Ik zou zelf op basis van een lichte verhoging van SDMA geen Semintra gaan geven, tenzij er duidelijk eiwitverlies is via de urine. Bovendien is er het vermoeden van een ontsteking, hetgeen invloed kan hebben op de nierwaardes.

Intraveneus infuus is op zich effectiever, maar kan behoorlijk belastend zijn voor de kat - zeker als er steeds een nieuwe naald moet worden ingebracht. Onderhuids infuus is gemakkelijker (kan thuis worden gedaan) en als de kat het goed toelaat, nauwelijks belastend. Dus het is een afweging.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Er was geen eiwitverlies via de urine, vandaar ook mijn grote twijfel. Zaterdag sloeg de teststrip paars uit dus er zit zeker een ontsteking, alleen weten we niet waar, in het nierbekken of in de blaas.

Als ze wordt opgenomen gaan ze niet steeds opnieuw prikken heb ik begrepen, het infuus blijft zitten. Heb inmiddels een goedkopere kliniek gevonden die goede beoordelingen krijgt. Aan de telefoon zei ze dat katten bij hun apart zitten en dat ze bekend zijn met Siamezen, dat ze goed kijken of ze aandacht nodig heeft. De opname moet zo min mogelijk stress geven aldus deze kliniek.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

OK, hopelijk doet het infuus Saffie goed, en is er een duidelijk effect op de nierwaardes. En natuurlijk moet die ontsteking worden aangepakt. Hoop van harte dat het de goede kant opgaat met Saffie, duimen draaien!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dank je wel!

Ben vanavond weer begonnen met bijvoeren via een spuitje, door de Synolux eet ze te weinig naar mijn zin. Gelukkig vindt ze Hills a/d (10,6% eiwit, prima dus) heerlijk en zit ze nog net niet te sabbelen op de spuit Hihi :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

De Metrapazine was na bijna een week weer uitgewerkt helaas. Ze werd opnieuw steeds kieskeuriger en at minder. Dus maar weer 1/8 pilletje gegeven.

Maandag is de opname, ik hoop echt dat ze de spoelingen accepteert want dit is niet vol te houden zo :???:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik kan me je stemming voorstellen...

Spoelen is denk ik het enige wat je kan doen om haar uit de dip te trekken. Ik had gedacht dat daar allang mee begonnen was.... Als ze het intraveneuze infuus niet accepteert, dan onderhuids in de nek, als het ff kan een aantal dagen achter elkaar.

Waar ik wel benieuwd naar ben: ruikt Saffie uit haar bek? Een (erg) hoog ureum gehalte kan je namelijk ruiken in de adem.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee ze ruikt totaal niet. Op de slechte eetlust na is ze ook echt een a typische nierpatiënt :roll:

Ik moest eerst de kuur antibiotica afmaken, vandaar nog geen spoeling gepland.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bloeddruk was prima dus het is maar goed dat ik niet ben gestart met de Semintra!! :enaughty:

Nu is ze 3 dagen opgenomen in de hoop dat haar waardes dalen.... pfff wat mis ik mijn kleine veeleisende poezie :cry: Ik ga niet op bezoek, dat zou het alleen maar moeilijk maken voor haar.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Hopelijk helpen de spoelingen goed.
En hopelijk heeft ze ook niet al te veel stress van de opname.

Er is overigens niets op kweek gezet (voor vaststelling welke antibiotica het beste zou zijn)?
https://www.mcvoordieren.nl/nierbekkeno ... g-hond-kat
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee ik was op een zaterdagmiddag bij de dierenarts, en de keer daarna lukte het aanprikken niet...

Daarom heeft ze Synolux gekregen, dat is een breed antibioticum.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Gisteren hebben we opnieuw een geriatrisch onderzoek laten doen bij Gizmo. Hij wordt steeds magerder (half pond afgevallen in drie maanden tijd) en eet als een bootwerker (300 gram zacht voer per dag) en dus vreesde ik voor de schildklier. Maar dat blijkt toch niet het geval al zit hij behoorlijk aan de ondergrens.

Volgens de dierenarts is hij nu officieel nierpatiënt (en heeft ook FIV) en ze schrok van de bloeduitslag, maar ik vind het nog wel meevallen (ben heel wat hogere waardes gewend helaas).
SDMA: 21 (in februari 13)
Ureum 20 (was 18,3)
Creatinine 174 (was 153)
Fosfaat is verhoogd (vergeten te vragen hoeveel)
Albumine 20 (hetzelfde als in februari, in maart was het 15 dus dat is toch een kleine verbetering)
Bloedarmoede
Te veel witte bloedcellen wat bij FIV meestal voorkomt

Gizmo krijgt al nierdieet, maar ook gewoon voer omdat alleen het ureum verhoogd was. Ik denk dat ik Whiskas en Sheba ga mengen met Ipa want wanneer ik hem helemaal op Kattovit zet, ben ik bang dat hij het na een tijdje niet meer wil eten en ander nierdieet is lastig want hij lust alleen bolletjes in saus en voorzover ik weet is er dan alleen nog Royal Canin en dat wijst hij af.

Ook adviseerde de dierenarts om over te stappen op Semintra ipv Fortekor. Volgens haar wordt het heel goed geaccepteerd wanneer je het door het eten doet. Ik had namelijk 4 maanden geleden heel veel moeite om hem Metacam te geven want hij spuugt vloeistof weer uit.
Afwachten maar wat het gemakkelijkst is.

In maart had hij ook al bloedarmoede en toen vroeg ik om een spuitje corticosteroïden, maar dat schijnt niet zo verstandig te zijn met FIV en nierfalen. Ik heb het destijds voor Noa gehad en toen werd er helemaal niet gesproken over een slechte combinatie met nierfalen.
Na lang doorvragen blijkt nu dat Noa anabole steroïden heeft gehad en dat kan wel heel goed. Wel vervelend dat je zoiets zelf moet bedenken want de dierenarts komt er niet op.
Ik overweeg nog of ik zal vragen of een onderhuids infuus zinvol is om het ureum naar beneden te krijgen.

Ik merk wel dat ik er vrij rustig onder ben. Heb helaas nu al zo vaak met dit bijltje gehakt en ik weet gelukkig wat ik moet doen om zijn leven zo lang mogelijk aangenaam te houden.
Maar mochten er tips zijn, dan heel graag.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Helaas, na 3 dagen spoelen is de crea niet gedaald, de ureum is nu wel binnen normaal.
Urine aanprikken weet ik niet of dat al is gebeurd....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, je hebt inderdaad helaas al eerder met dit bijltje gehakt, dus ik denk dat ik niet zoveel nieuwe tips voor je heb....
Cerna schreef:Gizmo krijgt al nierdieet, maar ook gewoon voer omdat alleen het ureum verhoogd was. Ik denk dat ik Whiskas en Sheba ga mengen met Ipa want wanneer ik hem helemaal op Kattovit zet, ben ik bang dat hij het na een tijdje niet meer wil eten en ander nierdieet is lastig want hij lust alleen bolletjes in saus en voorzover ik weet is er dan alleen nog Royal Canin en dat wijst hij af.
Wat je nog zou kunnen proberen, is Trovet Renal Chicken - dat zijn bolletjes in veel lekkere saus - wordt hier prima gegeten.

Sterkte, en knuffel voor Gizmo!
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ilovesiamesecats schreef:Helaas, na 3 dagen spoelen is de crea niet gedaald, de ureum is nu wel binnen normaal.
Dit is apart.... Zit een beetje hardop te denken: De ureum wordt dus wel geklaard, maar de creatinine-spiegel blijft constant. Zit dan te denken of je het moet zoeken in een te hoge aanvoer van creatinine, eerder dan het onvermogen van de nieren om de creatinine af te voeren.
Plaats reactie