Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Cerna je hebt gelijk het is niet te vergelijk zelfs katten onderling niet... Daarom is het inderdaad een kwestie van kijken naar de kat ipv de cijfertjes...
Binki's waardes waren lager dan die van Kaya en toch at hij erg slecht, heeft hij enorme bloedarmoede en is hij er eigenlijk slechter aan toe dan Kaya was... Denk niet dat het te begrijpen is en dat je dit ook niet moet willen...

De waardes van Binki zijn nu ongeveer gelijk aan die van Kaya. Maar Kaya at zelfstandig voldoende en Binki niet echt op dit moment...

Ik heb bij Atjo Westerhuis geïnformeerd maar hij geeft aan dat ik echt een afspraak moet maken om langs te komen wil hij kunnen adviseren dat ga ik Binki niet aan doen.
Met Binki is het een tijdje prima gegaan maar vorige week kreeg hij moeite met eten (wilde weinig tot niet eten) en leek hij ook minder te drinken. Aangezien de DA er niet was ben ik met hem naar mijn oude DA in Meppel geweest (een reisje wat er wel in hakte qua stress). Zijn waardes zijn bepaald en de fosfor is mooi omlaag gegaan helaas zijn de andere waardes gestegen. Een anabole injectie en een onderhuidsvocht infuus zouden hem aan het eten moeten krijgen. Dit heeft even gewerkt maar het is nu weer bagger...
Ik heb geïnformeerd naar een opname en me daar over laten voorlichten. Gezien de staat waar Binki momenteel in verkeerd is dat geen optie en dus heb ik nu thuis infuusvloeistof om hem onderhuidse infusen te geven en zo te spoelen.
We hebben besloten te kijken hoe dit gaat samen met het niervoer, de benakor en pimperid(?). Als hij niet zelf wil gaan eten dan laten we hem gaan.
Heb spuitvoeren geprobeerd met als gevolg dat het nu lastiger is om hem zijn pilletjes te geven en hij me het liefst uit de weg gaat als hij me ziet lopen met voer.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Spijtig dat het met Binki niet goed gaat. Ook spijtig dat je niet kiest voor opname of spuitjevoeren. Maar dat is jouw keuze.

Ook Noa was slecht voor de opname, maar ik wist dat ze in vertrouwde, zorgende handen was en ook Noa was het er in het begin niet mee eens dat ik haar dwong om te eten. En ik liep soms jankend door het huis wanneer ze zich weer verstopte en zich verzette tijdens het spuitjevoeren. Maar ik heb er geen spijt van dat ik toch heb doorgezet want ze knapte zo op.

En Mandigers die vorig jaar december dat nogmaals benadrukte: "Alleen dankzij uw doorzettingsvermogen is ze er nog en wanneer u het aan haar over gaat laten, dan is het snel afgelopen". En dus liet ik het niet aan haar over. Ze was pas drie, net als Binki, ze mocht nog niet sterven en daar zou ik voor zorgen! En ik besef wel degelijk dat we ook geluk hebben gehad want de nieren laten zich niet dwingen.
Maar wanneer ik nu naar haar kijk: 4,5 kilo, een en al levendigheid, brede rug en glanzende vacht, dan is het al die stress, voor Noa en voor ons, meer dan waard geweest!

Ik kreeg vandaag een "standje" van Atjo Westerhuis. Ik mag niet zoveel reclame maken voor e-mailconsulten. Nou heb ik er altijd bijgezegd dat Atjo liever heeft dat je met de kat komt, maar dat het met Noa ook via e-mail kon en dat het dus het proberen waard is.
Hij geeft mij nu nadrukkelijk aan dat Noa een uitzondering was. Hij schrijft:
"Ik heb zojuist een mevrouw in een mail geschreven, dat ik niet per mail behandel. Ze refereerde aan jouw kat waarover ze via het forum gelezen had. Het loopt gelukkig nog niet storm, maar mensen gaan toch steeds meer e-mailconsulten aanvragen, en gebruiken steeds vaker het argument, dat de hond of kat niet kan reizen. Wil je alsjeblieft er rekening mee houden dat je (onbedoeld) te veel ‘reclame’ maakt voor e-mail consulten. Gelukkig is het met jouw kat goed gegaan. Heb ik ook zeker geen spijt van. Maar de kans op grove fouten met e-mail diergeneeskunde is groot. Ik wil dat liever niet."

Ik heb hem geantwoord dat ik dit nog een keer zou benadrukken op het forum. Bij deze!

Vrouwtje van Patiaan: hoe gaat het nu met je Italiaantje? Ik moet de hele dag aan hem denken :-( Ik hoop toch zo dat hij weer opkrabbelt!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Moest even bijkomen van alle emoties en wil ook duidelijk kunnen zeggen hoe het gaat, heb vanavond de tijd gehad, na een werkdag om hem te observeren. Hij lijkt iets actiever dan gister, wat wil zeggen dat hij na mijn thuiskomst ong. een uur wakker is geweest. Hij was niet heel actief, loopt wat rond, gaat ergens anders zitten, en is daarna bijna de hele avond gaan slapen. Reageert wel allert als ik hem roep wanneer hij slaapt. Ook heeft hij vanavond wel zelf weer iets gegeten, al gaat dit niet van harte. De eerste portie werd eerst kritisch besnuffelt, en daarna at hij er van. ong. 1/4 deel van een maaltijdzakje denk ik. Later op de avond heeft hij wat natvoer uit mijn hand gegeten. En net weer een paar brokjes. Nogmaals, niet van harte dat merk ik heel duidelijk aan hem. Het resterende heb ik gedwangvoederd, zodat hij genoeg binnen krijgt, al verbruikt hij niet veel nu. De oude is hij dus nog niet maar ik denk een kleine verbetering te zien tov gister. Wel zag ik hem net weer veel drinken, wat toch duidt op misselijkheid. Ik hoop zo dat de extra vloeistof nog iets kan doen voor hem. Zou het verschrikkelijk vinden hem te moeten laten gaan, of voor een opname te moeten kiezen, waar ik nog steeds over twijfel. Al is een dag wel een optie.

Zelf ben ik een wrak. Heb gewerkt, maar zie niet hoe. In gedachten thuis bij mijn Italiaan. Probeer te relativeren, moet iets om hierdoor heen te komen. Hij heeft ruim een jaar nog een kwalitatief goed leven gehad. Ik wist dit al een tijd en kan daardoor de zorg bieden die hij nodig had/heeft. En hij eet nu in ieder geval weer wat, braakt niet, is iets meer wakker dan gister, en het fijnste was het thuiskomen, hij kwam als vanouds aanrennen voor een knuffel, waardoor het even leek alsof deze nachtmerrie inderdaad een nare droom was.

En wat vind ik het ook erg van Binkie, zo kort na Kaya en nog zo jong! Ik heb altijd gedacht dat ik ten alle tijde voor een opname zou kiezen en begreep het niet als anderen het hier er niet voor kozen. Nu twijfel ik dus ook, en heb ik hier meer begrip voor. Als je kat al zoveel heeft meegemaakt is het een keer genoeg. Jaren terug ben ik een kat na een opname aan nierfalen verloren. Hij was bang voor vreemden, en heeft 3 dagen ontzettend veel stress ervaren. Ik ging hem elke dag opzoeken, en zat huilend voor zijn hokje. Het mocht niet baten, ik heb hem nog een nacht thuis mogen hebben maar hij was zo ziek dat ik hem de volgende dag moest laten gaan. Nu nog voel ik me schuldig over zijn laatste dagen in angst in een vreemde omgeving. Aan deze kat heb ik nooit iets gemerkt, hij kwam van de straat en heeft helaas maar 1,5 jaar bij ons mogen zijn. Hij at goed, dronk niet overmatig. Toonde niet ziek, maar toen ik voor glaucoom naar de DA ging bleken de waardes dus wel torenhoog.

Dit is de kant waardoor ik twijfel. En ook wb Patiaans leeftijd/hoe hij nu instort terwijl hij vochtinfusen krijgt/hoe groor is de kans dat hij langere tijd stabiel blijft? Een paar weken? Is dat het waard? Doe ik het dan niet vooral voor mezelf?
En aan de andere kant is dat stemmetje: Kijk naar Noa, crea was nog hoger en zij is er na een jaar nog in blakende gezondheid. En krijg ik geen spijt als ik er niet voor kies, want ja mis.was er wel een kans dat hij weer langere tijd uit de gevarenzone zou zijn.

Dus hoop ik dat hij morgen nog beter eet, en wat actiever wordt en dat deze keus niet gemaakt hoeft te worden. Alleen moet ik wel weer werken dus zie ik hem niet veel en zijn het momentopnames :-((

Verder ben ik heel erg geschrokken van het feit dat crea in 3 weken tijd zoveel kan stijgen. Bijn 100 umol per week. Als het in dit tempo doorgaat heeft mijn lieve Patiaan niet lang meer... En waardoor?
Ik blijf het me afvragen. Het ging zo goed. Hopelijk schrijf ik hier snel: het gaat weer goed.

Maij: Heel veel sterkte en wijsheid met je beslissing over jullie lieve Bink, ik leef met jullie mee...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Fijn, dat het met Patiaan toch weer iets beter gaat en ik hoop voor je dat het doorzet!
Je schrijft dat het op misselijkheid duidt dat hij meer drinkt, maar is dat zo? Wanneer ik zie hoeveel Cochi drinkt en hij is echt niet misselijk. Ik ben juist blij dat hij veel drinkt en veel plast; dat betekent dat de afvalstoffen vlot afgevoerd worden. En Cochi drinkt al jaren veel, maar blijft redelijk stabiel.
Wanneer Patiani echter veel infuus krijgt en veel drinkt, maar weinig plast, dan denk ik: waar blijft dat vocht dan? Dan kunnen de nieren het dus niet meer goed verwerken. Is dat geen belasting voor het hart?

Ik ben er ook van geschrokken dat de nieren in zo'n korte tijd zo opeens, zonder verdere zichtbare oorzaak, zo snel achteruit kunnen gaan. Dat kan Noa dus ook opeens gebeuren. En dat geeft me weer de kriebels!

Ik zag ook vreselijk tegen de opname op (al moesten we heel snel beslissen) want ik was zo bang dat Noa daar zou sterven. En toen de dierenarts de volgende morgen belde, stond mijn hart bijna stil. Daarom zou ik nu niet meer kiezen voor opname zonder dat ik er bij ben. Desnoods een paar dagen achter elkaar dagopname (wanneer dat zinvol en mogelijk is; heb geen idee) zodat ik erbij kan blijven, maar niet meer 's nachts alleen in zo'n donkere kliniek. Dat vond ik vreselijk!
Bij Noa zakte de crea van 495 naar 315 in twee dagen tijd. Ja, ik zou het weer doen wanneer het moest. Voor mezelf, maar zeker voor Noa!

En Patiaan is geen stresskat anders zou hij ook niet toestaan dat je hem tweemaal daags infuus geeft. Maar hopelijk knapt hij op van de onderhuids infusen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Ooh, ik lees het net over Patiaan. Ik schrik ervan. ben erg druk deze week geweest, dus heel snel gekeken.
Je doet zoveel voor je lieverd, ik weet even niet wat ik moet zeggen.

Wat Misty betreft denk ik dat ze door haar plaatsing en weglopen een klap heeft gehad en dat ze dit op de een of andere manier wer heeft hersteld.

Minousch heeft ook slechte nieren, ik hou haar ook echt in de gaten. Haar neem ik ook even niet zo snel mee naar een dierenarts, ze heeft zo vreselijk veel meegemaakt.

Het blijft moeilijk. Ik hou je berichten in de gaten. He en maling aan de omgeving he, wij zijn er wel!

Maij, jij ook sterkte met je Binkie.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Na het schrijven gister leek hij weer heel misselijk. Heb er bijna niet van geslapen. Hij lag op bed veel wakker vanacht, erg onrustig. Net wilde hij weer niet eten, uiteindelijk wel wat uit mijn hand. Ga straks bellen met de Da om te overleggen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Een opname heeft geen zin, als het al zou aanslaan waarop de kans erg klein is, omdat hij al de max. hoeveelheid onderhuids krijgt, kan ik dit daarna nooit stabiel houden. Hij krijgt nu antimisselijkheidspillen, en als die niet aanslaan is het advies euthanasie :-((
Ben naar huis gegaan van mijn werk, wil bij hem zijn. Heb hem die pil gegeven, een kwart. Ong. een half uur daarna wordt hij extreem actief, valt Guusje steeds aan, en laat zich door mij niet kalmeren/op schoot nemen. zou hij in de war zijn door alle medicijnen of is het ureum erg hoog vraag ik af. Of weet hij zich geen raad met het niet lekker zijn... Herkent iemand hier iets in? Agressie door die pillen heeft Annet toch ook meegemaakt? Ik dacht het hier zelf ook een keer te zien, maar dit was een malig. Nou heeft Patiaan die pillen ook erg weinig geslikt het afgelopen jaar, alleen in crisis.
Ik vind hem heel verward overkomen nu, alsof hij niet weet waar hij is of mee bezig is.
Heel vreemd dit en het beangsigd mij nog meer dan het vele slapen. ga er zo over bellen met de DA.

Verder hoop ik zo dat hij toch nog opknapt maar ik vrees het ergste, en weet niet hoe hiermee om te gaan, behalve van me af schrijven nu.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Arme Patiaan :-(
Dit klinkt niet goed. Vreemd dat hij zo raar reageert op die pillen! Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Veel sterkte de komende tijd.

Onze duimen en pootjes draaien voor een goede afloop!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Natan, ik heb je gemaild.
Vraagje nog: wat voor misselijkheidspillen zijn dit?? Is dit soms Periactin, een eetlustopwekker? want dan kan het kloppen dat hij uit z'n dak gaat en raar doet naar Guusje. Dan is de dosis te hoog.

Als Patiani met zoveel vochttoediening ook nog zoveel drinkt is dat een slecht teken ben ik bang. Als de oorzaak van z'n opgefoktheid niet bij de pillen gezocht moet worden dan vraag ik me af of Patiani in de war raakt omdat z'n systeem de afvalstoffen niet meer kan handelen. Dat hij zichzelf langzamerhand vergiftigt nu ....
sterkte
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Marga ik heb je mail gelezen en bedankt voor je lieve woorden. De pillen heten metoclopramide.
Hij is nu weer iets rustiger al gaat hij wel vaak op een ander plekje liggen. Ik heb de Da gebeld over de agressie en onrust, kan niet door die pillen komen zegt ze. en dat hij zo doet is geen goed teken waar ik al bang voor was. Ga nu even met hem op bed liggen voorzover hij dit toelaat, en een beetje bijkomen van de korte nacht. misschien komt Patiaan dan ook een beetje tot rust. Eten wil hij nog steeds niet :-(
Ik forceer even niks nu.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Van de diazepam kunnen ze ook hyperactief en agressief worden, als het die is. (dus niet zie ik)

Wat ontzettend naar is dit voor je, ik voel het met je mee. De machteloosheid dat je niet meer weet wat je nu nog kan doen :-(

edit: ik heb het middel op gezocht:
Overdosering
Symptomen: spierhypertonie, geïrriteerdheid en agitatie.
(agitatie: zenuwachtige onrust, zich ergens over opwinden)

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/M ... obile=true

Dus zijn gedrag kan wel degelijk door het middel komen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Metoclopramide is het bekende Primperid (dieren) of Primperan (humaan). Kan inderdaad soms agitatie/onrustig gedrag veroorzaken. Kijk eens of het wegblijft als je de pil niet geeft. Een veel beter middel tegen misselijkheid is Cerenia. Je zou nog kunnen vragen aan je da of je dat mag proberen. Ik heb het met uitstekend resultaat aan Ben en aan Joris gegeven indertijd. heb het hier noig staan zelfs voor nood.

PS: ik heb geen idee of de dosis Primperid die je geeft wel of niet te hoog is. Dus geen idee of het daardoor komt.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voot het meedenken. Vreemd dat mijn Da dit ontkent terwijl ik er wel naar vroeg en ze heeft het opgezocht terwijl we aan de telefoon waren. Mis. alleen bij bijwerkingen gekeken...
De aanbevolen dosering is 2x per dag een kwart. Geen idee of dit teveel is, maar deze dosering lijkt mij niet ok. Hij heeft nog geen moment geslapen, vanaf half 10 vanmorgen. Hij wordt wel iets rustiger, maar gaat elke 5 min. op een andere plek liggen en houdt zijn ogen open. Ga straks maar weer bellen, zijn er weer vanaf half 2.

Heb al contact gehad, waren er al. de dosis klopt wel, en de Da heet er nog niet eerder van gehoord dat met deze dosis deze klachten ontstaan. Ik word straks gebeld over een ander middel, Cerenia hebben ze wslk niet in huis, maar kan dan met recept iets halen in de apotheek.
Laatst gewijzigd door patiani-guusje op 07 dec 2011 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Natan, ik vrees het ergste voor Patiani en dat maakt me heel erg verdrietig. Het is alsof het mijn eigen kat betreft. Vorig jaar december zaten we met vier katten in hetzelfde schuitje: Patiani, Noa, Simba en Kaya. De laatste twee hebben het slechts maar een paar maanden gered, maar met Patiani en Noa zou het goed komen. Ik was ervan overtuigd vooral toen Patiaan zelfs onder de referentiewaarde kwam.
En nu gaat het plotseling helemaal de verkeerde kant op met jouw lieve jongen en komt het wel heel erg dichtbij. Is Noa dadelijk de laatste nog overgebleven kat?
Ik trek dat niet, heb het gevoel dat ik weer een jaar teruggeworpen word. Weer dat verdriet, weer die onzekerheid. En daarom moet ik even afstand nemen van dit topic. Voor mezelf.

Ik wens je heel, heel veel sterkte en ik ben in gedachten ieder uur bij je, maar eventjes niet meer in "Pluisje". Ik hoop dat je dat begrijpt.
Knuffel voor jou en knuffel voor Patiani.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Lieve Annet, ik begrijp je heel goed! Bedankt voor het meeleven en een knuffel voor Noa! En Noa gaat nog wel een tijd mee hoor, zij is al die tijd stabiel gebleven!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie