Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Annet: fijn om te horen dat het met Noa zo goed gaat, hopen dat dit nog heel lang zo blijft! En ja een jaar geleden... alle dagen/weken/maanden zijn sindsdien kadootjes vind je niet? Merk dat ik nu veel bewuster ben van de sterfelijkheid van onze dieren, voorheen had ik dat minder. Geoown omdat ik niet geconfronteerd werd met een langdurende ziekte. Voorheen was het vaak: diagnose en vlak daarna vaak al het einde..
Adriana: Ik ben ook heel blij dat ik dit forum heb gevonden destijds. Ik heb hier meteen veel steun en adviezen gekregen en inmiddels ban ik zover ingeburgerd dat ik zelf ook adviezen kan geven en zo ook mensen met katten kan helpen. Wb de antibiotica die ik thuis geef: deze is volgens de DA niet heel erg belastend. Waar ik me zorgen om maak zijn de onstekingsremmer en antibiotica die Patiaan bij de Da heeft gekregen dmv injectie. Erop vertrouwd dat dit het juiste was, vertrouw inmiddels heel erg op deze dierenartsen. Maar nu twijfel ik: had ik inderdaad niet nog even aan moeten kijken? Allemaal achteraf gepraat, maar voel me ergens schuldig nu. Als dit wel voor extra mierschade heeft gezorgd ben ik degene geweest die dit heeft laten gebeuren. Ookal werd er gezegd dat ik geen keus had... Maar hij had zo'n zere knie, zonder zou volgens de Da niet vanzelf overgaan, vooral ook omdat hij koorts had. Soms moet je dan kiezen uit 2 kwaden, probeer ik te relativeren..
As vrijdag zullen we meer duidelijkheid krijgen en ik hoop maar dat het "alleen" maar zijn kalium is dat te laag is...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

even iets heel anders..
mijn katten zijn dol op heermoes/paardestaart.
Enzo sjeest onmiddellijk naar de tuingrens om te grazen en ik word besprongen als ik met heermoes van de tuin terugkom door de bengels.

als je naar de samenstelling van heermoes kijkt dan zie je onder meer een hoog gehalte kalium. ik neem aan dat dit prima opneembaar is want ik zie bij geen van drie afwijkende dingen, ook niet in de ontlasting.
zou dat missch als snoepje voor Patiaan niet iets zijn om over na te denken? neem aan dat jij zat heermoes in je omgeving kunt vinden, anders kan ik opsturen...
maar missch durf je nu helemaal niks meer.... kan ik me ook goed voorstellen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb geen heermoes meer in mijn tuin alles met wortel en al eruit gehaald ;-)
Weet niet of dit goed is om te geven naast het kalium dat hij al krijgt, wordt het mis. te hoog?
Zal het vrijdag eens vragen als ik bij de Da ben. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Vanavond laatste antibiotica, gelukkig, weg met die rommel!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik ga morgen wslk al naar de Da als ik het met mijn werk kan regelen. Vertrouw het niet.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Oh jee! Sterkte! En ik duim dat het mee zal vallen. :epray:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

we zijn al aan het duimen voor heer Patiaan hoor!
en hopen van harte dat het een tijdelijk dipje is en dat ie snel weer op orde is..
aan jouw goeie zorgen en betrokkenheid zal het niet liggen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank jullie wel.. even kort kom later uitgebreider terug. Nu pas thuis en erg moe van alle spanningen.
Crea en ur. super kon niet beter, crea nog nooit zo mooi geweest 185, mag max 212 zijn. Helaas kalium zeer laag dmv injectie proberen omhoog te krijgen. niet voor niks geweest dus, dank voor meeduimen heeft deels geholpen, en kalium komt ook wel weer goed :-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nou geweldig toch! :edance: Kan het verlaagde kalium niet komen door de hoeveelheid vocht die Patiani dagelijks krijgt? Dat er teveel wordt weggespoeld?
Misschien kun je proberen om het aantal infuusmomenten te halveren? Is wel eng natuurlijk! Ik durf ook niets te wijzigen in Noa's behandeling; ben zo bang dat het dan mis gaat.
Eigenlijk is Patiani dus nu geen nierpatiënt meer. :grin:

En nog steeds niets van Sandra! Krijg er de zenuwen van. Als het maar goed gaat met Binki :epray:
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Even rust genomen om alles op een rijtje te zetten...
Met Binki gaat het geweldig. Hij doet het prima eet goed van de Hill's brokken, drinkt na het eten en huppelt dan naar de bak om een plasje te doen... Deze zijn nog steeds niet zo groot als die van Kaya destijds. Gedurende de dag zie ik hem wel vaker naar de waterbak trippelen dus het is niet alleen na het eten drinken...
Hij lijkt eigenlijk nergens last van te hebben het is op de achtergrond aanwezig en dat is het... Heel anders dan bij Kaya destijds en dat is wel fijn.

@Pantiaan wat een goed nieuws zeg blij dat de waardes zo goed zijn!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

joepie! goeie berichten over Patiaan en Binki op de vroege ochtend, dat is altijd fijn om te lezen!
je gevoel klopte wat kalium betreft, daar zat dus het probleem bij Patiaan. hij zou dus eigenlijk constant bijgeplust moeten worden met kalium? of geeft dat risico van overdosering?
toch beetje aan de heermoes?

en Binki, die graag k/d brokjes eet. missch kan ie hier een tijdje mee vooruit. wij hebben met poes Mies, die eet al twee jaar niks anders, prima resultaten. ze krijgt wat eidooier, wat gras en wat medicatie erbij en haar crea is geleidelijk naar beneden gegaan de laatste twee jaar. dat schijnt dus geen geval van chronisch nierfalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank voor het meeleven allemaal! Doet een stresskipje goed :-D Gister kregen we eerst de uitslag van de crea en ur. Ik was zeer verbaasd maar ook erg blij te horen dat dit prima was!De kalium ging naar de andere praktijk en zou ik in de namiddag horen. Andere aparatuur daar. Had steeds het idee dat het eerder door de antiobitica kwam juist omdat daarna de problemen ontstonden.Dus toen kwam de uitslag van het lage kalium. Meteen de vraag gesteld hoe dit nu kan. Patiaan heeft de afgelopen 4 maanden steeds dezelfde hoeveelhied vocht en ook kalium gekregen. En dit ging al die tijd goed, voelde zich prima!
Mijn Da zegt dat de ontsteking die hij had in combi met koorts er voor gezorgd kan hebben dat het kalium zo gezakt is. Gebeurt sneller bij een nierpatient dan bij een gezonde kat.
Hoe dan ook Patiaan moest terug voor kalium. Ik was weer aan het werk inmiddels maar gelukkig waren mijn zoon en broer bereid om te gaan. Hij eet nu wel iets beter maar is er duidelijk nog niet.

Advies is doorgaan met de dosis kalium die hij steeds al kreeg, juist omdat deze dosis 4 maanden lang zijn werk prima deed. En met het vocht moet ik juist in deze hoeveelheid doorgaan, juist hierdoor zijn zijn waardes zo goed.

De Onisior (antibiotica) waar ik oa zo bang voor was levert alleen probelem op als een kat moeite heeft zijn vochthuishouding op orde te houden. Dit is bij P. niet het geval dankzij de infusen.

Extra kalium in de vorm van heermoes is niet aan te raden omdat we dan niet precies weten hoeveel hij binnen krijgt. Ik moet hem nu scherp in de gaten houden en als het niet verbetert wordt het kalium nog een x aangevuld. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken voor iedereen die dit leest: het kan lijken dat je kat niet lang meer te leven heeft, maar laat altijd het kalium meten voordat je grote beslissingen neemt!

Sandra: Goed om te horen dat het goed gaat met bink! Houden zo!! Geef m maar een dikke knuf!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, dat is waar, bij Patiaan en de meeste nierkatzels in dat stadium luistert het allemaal heel erg nauw en liever op de goeie en rustige/overzichtelijke weg verder. je dierenartsen zijn er wel goed en intensief mee bezig zo te horen.

ik weet niet precies welk proces zoveel kalium extra opgeslorpt kan hebben, maar het gebeurt bij andere 'kwalen' en andere mineralen ook. ineens heb je een tekort aan iets omdat het lichaam meer van dat mineraal nodig had om een ontgiftingsklus oid te klaren.. ik weet het van mezelf, als ik bv soms veel koffie drink, dan zak ik met andere stofjes door het ijs, omdat die stofjes nodig zijn om koffie af te breken. (calc en vit b) gelukkig herken ik de klachten daarvan en weet inmiddels welke relatie er is.. en hoe ik het moet oplossen, hihi..

we zouden bijna vergeten dat Patiaans crea en urea waardes zo geweldig goed waren! :pdthb: :pdtsml: :pdthb:

ben blij voor je dat de meeste griezels weer in het hok opgesloten ztten en jullie 'rustig' verder kunnen met de topverzorging. knuffels voor heer Patiaan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Annet, de vorige keer in juli was het inderdaad zo dat Patiaan in verhouding teveel kalium uitplaste. Daarom is de dosering toen ook verhoogd.
Adriana: Jaa ik ben ook echt heel erg blij met de crea en ureum!!! Nu hopen dat hij snel opknapt van het kaliumtekort. Vind het toch allemaal heel spannend, kaliumtekort kan weer zorgen voor hartproblemen..
Ben vandaag weer een hele dag aan t werk en kan hem dus helaas niet observeren. Voor Patiaan wel zo fijn heeft hij even rust ;-)
Even gebeld nog met DA goed in de gaten houden en bij twijfel maandag langs komen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Loontje »

Hoi allemaal,

Bij een van mijn meiden is geconstateerd dat ze acuut nierfalen heeft door waarschijnlijk antivries. Haar nieren zijn zeer ernstig beschadigd. Ze is nog maar 5 jaar :-( We leren vandaag hoe we haar een infuus aan moeten leggen en moeten dit 4 keer per dag doen.

Nu heb ik alleen op verschillende sites gelezen dat 'slecht' eten beter is dan geen eten. Natuurlijk zal ik sowieso haar dieetvoeding aanbieden (wat ze overigens wel gegeten heeft bij de DA), maar is dit echt waar?

Verder gaan we dit weekend aankijken of ze op zal leven. Kyra is van zichzelf een super vrolijke, stoute( :-P ) en energieke poes. Haar kwaliteit van leven moet wel goed zijn.
De DA kan ons in ieder geval nog onmogelijk zeggen of ze dit gaat overleven, maar ze verdient een eerlijke kans zei ze, en dat is zeker waar.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@Sandra: wat een opluchting! Maak me altijd zo snel ongerust. Moet ik niet doen.

@ Ilona:wat een naar bericht, weer zo'n jonge kat! Hoe kan een kat in vredesnaam aan antivries komen?
Ja, de kwaliteit van leven is inderdaad belangrijk! En daar kun jij een groot aandeel aan leveren, al moeten de nieren van Kyra wel mee willen werken.

Wanneer een kat absoluut geen nierdieet wil, dus niet de blikjes/kuipjes/zakjes van de dierenarts (Trovet, Hills, Specific, Royal Canin) en ook niet die van de dierenspeciaalzaak (Clinic, Kattovit, Beaphar) en wanneer spuitjevoeren ook niet lukt, dus wanneer je dit allemaal hebt uitgeprobeerd dan zou je normaal voer kunnen geven met ipakitine er overheen gestrooid.
Maar dat alleen wanneer helemaal niets lukt want niet eten is inderdaad heel, heel slecht en omdat onze Noa al dat nierdieet niet blieft, voeren wij (ja, mijn man doet het nu ook en is er beter in dan ik; Noa heeft meer ontzag voor hem :lol: ) viermaal daags haar nierdieet met een spuitje en dat gaat prima.
Noa was precies een jaar geleden ook erg slecht; het was er op of er onder, maar na twee dagen spoelen knapte ze op en het gaat nu weer uitstekend met haar. :edance:

Het enige "probleem" is dat ze iets te dik wordt, maar ik weet niet hoe ik dat moet oplossen.
Natuurlijk kan ik haar minder eten geven, maar ze krijgt al minder dan wat voorgeschreven is op de blikjes, en wanneer ik dat doe, gaat ze meer Fitbrokjes eten en dat willen we niet. Ze is nu in een jaar tijd anderhalve kilo aangekomen en heeft lood in haar botten.
Zo vreemd, vroeger tilde je haar met een hand op en nu voel je echt dat je wat vast hebt. Viereneenhalve kilo weegt ze nu.
Plaats reactie