Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Maar volgens jou waren die 9,5 maand die ze extra heeft gehad dus angst en egoïsme bedekt met een laagje dierenliefde. Hartelijk dank!
Tja, zo kunnen woorden dus uit hun verband woorden gerukt... Ik begrijp niet hoe mijn woorden zo persoonlijk krenkend kunnen worden opgevat. Ik heb nooit willen beweren dat als een kat in fase 4 zit, dat hij/zij 'dan maar' een spuitje moet krijgen. Voor mijn part zit een kat in fase 7 met een creatinine van 1000 - als het dier niet lijdt, en een waardig kattenleven heeft, dan is dat waar het om gaat, dat is wat telt bij de beslissing om al dan niet afscheid te nemen.

Wij hebben zelf vorig jaar afscheid moeten nemen van twee katten, waarvan één met nierfalen. Ik weet heus wel hoe intens moeilijk en verdrietig dat is - en dat het in de aanloop daartoe wel degelijk voorstelbaar is dat de lat ongemerkt steeds hoger wordt gelegd, hetgeen niet in het belang van het dier is. Voor alle duidelijkheid: ik heb het dan niet over Noa (want daar kan ik totaal niet over oordelen), maar in z'n algemeenheid. En wellicht komt wat ik heb geschreven onbedoeld belerend of kwetsend over, mijn verontschuldiging dan daarvoor.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Nog één opmerking hierover, en dan hou ik erover op.

Ik lees mijn eerdere bericht nog een keer, en ik denk dat ik weet waar mijn woordkeuze de mist in is gegaan: ik had het over 'het leven rekken', en daarbij bedoelde ik iets wezenlijk anders dan 'het leven verlengen'.
Toen ik schreef 'rekken', had ik het beeld voor ogen van een zieke kat zonder perspectief, die kunstmatig nog een tijd in leven wordt gehouden. Die dus eigenlijk van het baasje niet mag sterven en (laat ik het dit keer bij mezelf houden) dat ik van ganser harte hoop dat ik nooit in die situatie kom omdat ik in de greep ben geraakt van egoïsme of angst.

Groetjes,
Erik

PS Toeval of niet: het is wel opmerkelijk dat deze gevoelige discussie opvlamt in de week dat er zo'n ophef is omtrent de documentaire over de levenseinde-kliniek...
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Erik: excuses aanvaard en we hebben het er niet meer over (ik ben hoog-sensitief dus reageer soms ook iets te emotioneel).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Gelukkig, ook weer opgelost en uit de wereld.
Ja - ik ben ook een HSP (ik denk ook zeker niet de enige op dit forum...)

Groet,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb het bericht van kansarmedieren langs zien komen en uit het verleden weet ik hoe zij hierover denkt.
en bovendien dingen duidelijk zegt en benoemt. en dat vind ik dapper en goed.
in haar berichten heeft ze het over haar eigen houding ten opzichte van bepaalde levensrekkende/levensreddende behandelingen en geeft ze aan waar voor haar de grens ligt.
op een forum moet dat in alle openheid en vrijheid kunnen, zonder gelijk aangevallen te worden.

belangrijk lijkt me in wisselwerking gezamenlijk te communiceren over argumenten, overwegingen, emoties, standpunten.
zonder dat het over iemand gaat, want het gaat over het handelen in bepaalde situaties.

het lijkt me heel goed om zo af en toe de discussie te voeren omdat deze situatie voor iedereen erg moeilijk is en velen daarmee, vol met persoonlijke afwegingen en emoties, op een moment te maken krijgen en worstelen. te vroeg, te laat, je zult het vaak niet weten en soms komen schuldgevoelens naar boven.
heel vaak bij inslapen kunnen we in een troostbericht iemand prijzen om de dapperheid van de beslissing en uitleggen dat de beslissing tot inslapen (en altijd in overleg met een da) een laatste daad van liefde voor een dier is.
laten we het niet wegstoppen maar elkaar helpen door hardop mee te denken, zeker ook om, als het ooit voorkomt, een beetje voorbereid te zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Graag gedaan Erik ;-) . Ik heb nog niet heel de studie door kunnen lezen, gezien het bij mij in een stuk lager tempo gaat. Moet een beetje te veel opzoeken, anders snap ik niet helemaal wat zij nou bedoelen :oops: . Als biochemicus gaat het jou wat makkelijker af....dank voor de samenvatting :smile: . Zo snap ik het tenminste wel :lol: .

Voor wat de Specific betreft: Ik heb ook meerdere malen gelezen, dat dit als beste "uit de test komt". Hetgeen ik alleen wel een beetje vreemd vind, is dat er een verschil zit tussen de 1 kilo zak en de 3 kilo zak. Beiden heb ik in huis (gezien de 1 kilo zak al een aantal weekjes open stond, heb ik een andere zak gekocht, helaas alleen daar te verkrijgen in 3 kilo). Als ik die 1 kilo zak open doe, dan komt de vislucht je tegenmoed. Bij die 3 kilo zak is dat niet het geval. Bij die 1 kilo zak lijken de brokjes ook meer "gebonden" (een vaster geheel), dan bij de 3 kilo zak.
Die 3 kilo zak heb ik meteen dezelfde dag in de koeling gelegd, terwijl die 1 kilo zak al 2 weken buiten de koeling staat.

Nog even een kleine update over Koetje: Qua gedrag lijkt zij helemaal zichzelf. Kroelt, loopt achter mij aan, speelt.... Heb wel het idee dat zij minder frequent drinkt dan voorheen. Het eten is overigens een regelrechte ramp. De ene dag eet zij meer dan de andere dag, maar zij blijft tot op heden wel op gewicht gelukkig...hoop ook dat zo blijft :epray: . Wanneer ik even niet thuis ben, dan eet zij eigenlijk helemaal niets. Ook 's nachts niet. Verder moet ik het ook steeds onder haar neus zetten, want zelf even naar haar etensbak lopen, doet zij niet. Misschien zit ik er ook wel te veel op en durf ik het op dit moment niet goed los te laten om te kijken of zij zelf op een gegeven moment uit zichzelf gaat eten.
Vanavond heb ik trouwens een afspraak met de dierenarts om bloed te laten prikken. Ondanks dat ik de uitslag waarschijnlijk pas woensdag krijg, ben ik nu al behoorlijk zenuwachtig :???: .
Ik laat Kreukeltje (tsja, apart verhaal....zij heeft in de kreukels gelegen), ook meteen prikken. Zij is inmiddels alweer 15 jaar, dus niet overbodig lijkt me.

Ik heb trouwens nog even navraag gedaan, over het zo snel laten bloedprikken na de start van Semintra (2 weken). Het schijnt dat Semintra niet de eigenschap heeft dat de waarden eerst stijgen. Dit schijnt bij Fortekor wel het geval te zijn volgens de dierenarts.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

succes vanavond met je dierenartsenbezoek en hoop dat het allemaal een beetje vlot gaat.
ben ook wel erg benieuwd naar de nierwaardes na een paar weken semintra!

het is niet ongebruikelijk dat er heel wisselend wordt gegeten, dat doen ze hier ook, Mies en broer Enzo zijn er meesters in.. Mies woont bij mijn partner en die wordt daar helemaal kriebelig van terwijl ik eigenlijk alleen maar naar haar broer Enzo's omvang kijk. in de natuur komen er ook geen muizen klokslag 10 uur langs racen.
tuurlijk moet je met een nierkat wel alert blijven en mijn ervaring is dat als de voorgaande maaltijd wat aan de ruime kant was, ze dan een tijdje niet eten. en zo lang ze niet fors afvallen is er niet zo veel aan de hand.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Gisteravond naar de (oude) dierenarts geweest voor het bloedprikken. De (nieuwe) dierenarts van het dierenhospitaal wilde dat ik Koetje nog een keer liet prikken bij de oude dierenarts, zodat hij dan een vergelijk kon maken met de 1e meting. Hij gebruikt namelijk ander apparatuur.
Bij Koetje ging het eigenlijk best vlot. Hij heeft ook nog even naar haar hartje geluisterd (klopte wat snel) en in haar bekje gekeken (zag er netjes uit). Bij Kreukeltje ging het jammer genoeg iets minder vlot. Voor zo'n ouwetje is zij nog behoorlijk rap :-o .

Gisteren heeft Koetje eigenlijk heel slecht gegeten. Over de nacht en de dag gezien, maar 19 gram van haar dieetvoer. Ik heb tegen de avond toch nog even contact gehad hierover met de (nieuwe) dierenarts. Hij was het ermee eens dat dat echt veel te weinig is. Hij wilde op dat moment eigenlijk weten of dat slechte eten nou ineens komt omdat Koetje het voer niet meer lekker vindt, of dat er meer aan de hand is. Hij adviseerde om Koetje haar oude voer (RC Sensible33) te geven en te kijken of zij dit wel wilde. Dit heb ik maar gedaan. En jawel....Koetje begon meteen van haar oude voer te eten. Wel zei de dierenarts dat wanneer het nou aan het nierdieet ligt, het ook een optie zou kunnen zijn om aan het seniorenvoer te gaan. Volgens hem is dat in ieder geval weer wat minder belastend voor de niertjes dan het oude voer.

Nu vraag ik mij alleen af welk seniorenvoer ik dan het beste kan geven? Het zal natuurlijk weer proberen worden, maar dat proberen doe ik dan liever met kwalitatief goed seniorenvoer om toch de niertjes zo veel mogelijk te ontlasten.

Op dit moment meng ik overigens haar oude voer (RC Sensible33) wel met RC Renal Special. Dit in de verhouding 70-30. Zo eet zij het op dit moment wel. Ik hoop nou dus eigenlijk haar oude voer te kunnen vervangen met een goed seniorenvoer, welke zij wel lekker vindt. En deze dus ook een beetje te vermengen met RC Renal Special. Ik wil dus op dit moment eigenlijk het best haalbare, gezien 100% nierdieet het helaas niet gaat worden bij mijn eigenwijze kieskeurige meisje.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

weet je de waardes al en wil je ze hier ook even neerzetten?

sensible met renal special is toch helemaal nog niet zo slecht? en afhankelijk van de waarde zou je haar met spuitjedrinken wat ipakitine kunnen geven. daarmee wordt de nierfunctie ondersteund.

https://www.royalcanin.nl/assets/files/ ... ible33.pdf
de samenstelling van sensible is nog niet zo beroerd.. zit veel plantaardig eiwit in en dat geeft veel minder afvalstoffen in het systeem dan dierlijk eiwit. bovendien vrij hoog epa 3/6 gehalte en dat is ook erg goed voor nieren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Zij is gisteravond pas geprikt. Het nadeel van de oude dierenarts is dat hij het bloed moet opsturen naar het labo. Op zijn vroegst krijg ik pas woensdagavond de uitslag. Maar omdat ik gevraagd heb om een zo uitgebreid mogelijk bloedonderzoek, kan het ook zijn dat de uitslag pas donderdagavond binnen is volgens die dierenarts.
De dierenarts waar ik naar overstap heeft zelf alle middelen in huis en dan had ik het meteen geweten.

Ik dacht dat Sensible ook niet zo slecht was (en dat is t volgens mij ook niet hoor), maar de dierenarts ziet haar blijkbaar (als t even kan) dan toch weer liever op seniorenvoer. Moet wel zeggen dat Koetje inmiddels een dikke 3.5 jaar op dat Sensible staat en dat ik al het idee had dat zij de laatste tijd (voor het avontuur nierdieet) daar een beetje op uitgekeken was. Dus misschien is er kwalitatief goed seniorenvoer wat Koe ineens weer erg lekker vindt. Dat zou ik dan weer een klein beetje kunnen mengen met die RC Renal Special. Soms slaat de wanhoop wel toe bij mij :-( ....Ik wil het best voor mijn meisje maar ik krijg haar gewoon niet aan 100% nierdieet.

Bij de 1e keer bloedprikken was haar fosfaatwaarde (achteraf extra opgevraagd) goed. Ik heb toen nog het voorstel van de Ipakitine gedaan. Maar omdat die waarde goed was, wilde de (nieuwe) dierenarts dit er niet bij geven. Dit omdat hij ook niet wilde dat die waarde zou zakken, want dat zou ook weer niet goed zijn. Uiteraard heb ik toen nog een second opinion gevraagd aan een arts van Gent. Die vond het op dat moment ook niet verstandig om te doen.

Ik hoop maar dat haar waarden niet achteruit gegaan zijn. Ik wil mijn meisje nog lang niet kwijt :-(

NB. Zie net dat je nog iets toegevoegd hebt aan jouw reactie Adriana. Dank je wel daarvoor. Ik dacht alleen dat bij de Sensible het eiwitgehalte weer wat hoger was en dat dat voorkomen moet worden bij onze nierpatiëntjes?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mag ik je RC Ageing +12 adviseren?
Dan blijf je bij de RC-smaak en het is seniorvoer, verkrijgbaar in zakjes van 400 gram waardoor je ook niet zolang met een open zak zit en een kieskeurige nierpatient het lekker blijft vinden.
Onze Amber (bijna 11) eet hier al een paar jaar met heel veel smaak van (en ook Laila vindt dit de lekkerste brokjes, maar ik vind haar nog te jong (2,5) om al seniorvoer te eten :smile: ).

Royal Canin Ageing +12 kattenvoer is perfect op de speciale voedingsbehoeften van oudere katten vanaf 12 jaar afgestemd:
•Gereduceerde ontlastingsgeur: natuurlijke inhoudsstoffen Royal Canin Ageing +12 kattendroogvoer minimaliseren de hoeveelheid onverteerde voedingsresten en stimuleren de darmflora, onaangename ontlastingsgeurtjes worden op geheel natuurlijke wijze gereduceerd.
•Healthy Ageing Complex voor vertraagde veroudering van de cellen: rijk aan vitamine E en C, die in verbinding met polyphenolen uit druiven en groene thee vrije radicalen neutraliseren en zo de veroudering van de cellen kunnen verlangzamen, de kat wordt ondersteunt in haar vitaliteit.
•Gereduceerd fosfor- en natriumgehalte ondersteunt de gezondheid van de nieren.
•Optimale calorieëntoevoer: aangepast aan de levenswijze van huiskatten.
•Bijzondere brokjesvorm: binnenin zacht en buiten knapperig stimuleert het brokje tot kauwen.
•Optimale tandhygiëne: door natriumpolyfosfaten, die het in de mondholte aanwezige calcium binden en zo de vorming van tandsteen kunnen verlangzamen.
•Aangepast mineraalstofgehalte: ter bevordering van de gezondheid van de afvoerende urinewegen, pH-waarde tussen 6,0 - 6,5.
•Met zachtheid verwijderen van doorgeslikte haren: dankzij klinisch geteste formules, die het natuurlijke verwijderen via het spijsverteringssysteem stimuleert en zo het risico van de vorming van haarballen kan beperken.
•Mooie en glanzende vacht: wordt door het hoge proteïnegehalte en waardevolle voedingsstoffen, evenals vetzuren ondersteunt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Heb je al gedacht aan Mirtazipine (een humaan antidepressivum) om de eetlust op te wekken? Werkt bij Dali erg goed, 2 x week 1/8 pilletje. Doe dit alleen als uit bloedanalyse blijkt dat de leverwaardes goed zijn, aangezien het wordt afgebroken in de lever.

En zoals voor de meeste nierpatienten, is het wat betreft het dieet vaak zoeken en proberen (soms tot je er een beetje wanhopig van wordt). En dan denk je dat je het gevonden hebt, en dan veranderd opeens de voorkeur. Ik heb zeker zo'n 6 verschillende merken in de kast staan.....

Wat bij Dali goed werkt, is hem samen met het voerbakje op de bank zetten in plaats van op de grond in de keuken. Het is denk ik de aandacht, en wellicht ook de voorkeur voor een wat hogere plaats om te eten.

Groet,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Mag ik je RC Ageing +12 adviseren?
voor de liefhebbers om te vergelijken....
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/239099
voor de analyse en hihi hi ...

k wist niet eens dat het bestond. zal ook eens een klein zakje bestellen.. zitten allerlei seniorenstofjes in voor gewrichten en geheugen en zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je Annet....Die zet ik op mijn lijstje :smile: .

Wel even een vraagje met betrekking tot het volgende:
•Mooie en glanzende vacht: wordt door het hoge proteïnegehalte en waardevolle voedingsstoffen, evenals vetzuren ondersteunt.

Hoog proteïnegehalte.... of te wel hoog eiwitgehalte. Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar het is toch de bedoeling dat het eiwitgehalte zo laag mogelijk is voor onze nierpatiëntjes?

@ Erik: Mirtazipine heb ik een 1.5 week geleden voor het laatst gegeven (sinds Koetje haar diagnose totaal 2 keer gegeven), omdat Koetje toen ook wat minder goed at. Met die Mirtazipine heeft zij wel gewoon aan het nierdieetvoer (RC Renal Select) gezeten overigens. Vraag mij alleen af (wanneer ik haar Mirtazipine zou blijven geven), of ik daar dan weer zo goed aan doe. Ik bedoel....met Mirtazipine eet Koe nierdieet, maar tegelijkertijd krijgt zij wel "het slechte" Mirtazipine binnen. Geef ik haar geen volledig nierdieet en krijg ik haar op seniorenvoer die zij wel lekker vindt, dan krijgt zij (denk ik) ook nog slechte stofjes binnen. Weegt zoiets tegen elkaar op :?:

Ik ben inmiddels behoorlijk wanhopig geworden van dat nierdieet. Ik heb geprobeerd: RC Renal Select, RC Renal Special, Hills, Specific, Trovet, Happy Cat, Clinic, Consult, Integra. En hoogstwaarschijnlijk vergeet ik er nu eentje ;-) .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Even op de verpakking gekeken (vergrootglas erbij):
Sensible is 33%, Ageing 30% en de echte nierbrokjes (ik heb hier alleen KD): 27,9%.

Dus ja, het scheelt wel iets, maar is toch beter qua eiwitten dan Sensible. En wanneer Koetje geen nierdieet wil, lijkt me dit toch een betere keuze dan eetluststimulans ivm verhoging van het ureum.
Plaats reactie