Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bij Noa en Cochi is de urine nooit gecontroleerd, maar ze hebben wel vanaf het begin Fortekor gehad (en Noa de laatste 8 maanden Semintra; ik merkte geen verschil).
Wanneer urine aangeprikt wordt, moet er wel eerst een echo gemaakt worden om te zien of er urine in de blaas zit. Bij Milka was dat niet het geval en ik kon het ook niet opvangen en dus was de enige optie opname. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hier voelde ze dat gewoon hoor. Blaas voelde te klein bij Misty en dus niet genoeg urine. Kon haar laten opnemen of zelf opvangen. Wat dan uiteindelijk ook lukte :)

Vind het raar dat die van mij dat wel zo makkelijk kunnen doen. Dan lijkt het me toch dat andere dat ook moeten kunnen.
Of ik heb gewoon heel veel geluk met mijn dierenarts.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Mijn dierenarts prikte ook zo de blaas aan. Vooraf kijken of de blaas goed voelbaar was hetgeen inhield, goed gevuld met urine. Prikken opzuigen en klaar.... ;-)

Twee keer knipperen met de ogen en het was gebeurd :shock:
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mijn dierenarts durft dat niet want prikken in een (bijna) lege blaas kan onherstelbare schade geven volgens hem en hij kon het niet goed voelen bij Milka (zei hij).
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Bij een bijna lege blaas kan ik mij die afweging goed voorstellen.
Ik neem aan dat mijn DA het dan ook niet zomaar doet.

Bij mijn kat was de blaas volledig gevuld, dus dan is de situatie ook anders, hij Kon bij wijze van spreken niet missen met het aanprikken
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik begreep van mijn eigen dierenarts dat zij normaal eerst proberen om de blaas "leeg te drukken" (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven). Maar dat dit eigenlijk bijna nooit lukt, om op die manier dus verse urine te krijgen. Wat er op dat moment dus overblijft, is het aanprikken van de blaas. Dit gebeurt dan meestal onder sedatie, omdat een kat meestal niet stil blijft liggen bij het aanprikken. Wat volgens hem dan wel weer nodig is. Maar hier begrijp ik dus ook uit dat het een beetje afhankelijk is van hoe de kat zich gedraagt.
Bij Koetje heeft de spoedarts toen een echo en urineonderzoek gedaan. Eigenlijk was dat een beetje hetzelfde verhaal. Soms gebeurt het weleens dat een kat zo rustig is, dat zij ook de echo zonder sedatie kunnen doen. Het scheren van de buik schijnt op dat moment nog het vervelends te zijn voor de kat. Maar het aanprikken van de blaas moest wel meteen goed gebeuren volgens die spoedarts. Hij was er ook best nauwkeurig in. Ik weet wel dat deze spoedarts zich vooral, naast de algemene diergeneeskunde, bezighoudt met echografie en interne geneeskunde.

@ Featherr Bij sommige dierenartsen heb ik inderdaad weleens zo'n ka ching gevoel. Maar moet zeggen dat ik de rekening van die spoedarts (op zaterdag, lichamelijk onderzoek, echo en urineonderzoek) best nog mee vond vallen.

Nog even een kleine update over Koetje..... Gisteravond was het volgens mij echt kroeltijd :lol: . Zij heeft gisteren gegeten als een bootwerker. Wel 79 gram van haar nierdieet RC Select :-o . Misschien een beetje te veel, maar zij heeft verder niet overgegeven ofzo. Ik heb gisteren nog wel niersnoepjes gehaald, maar die heb ik haar nog niet durven geven. Ben een beetje bang dat zij die snoepjes ineens lekkerder vindt dan haar RC Select...daar wacht ik dan nog maar even mee.

Zit mij net ineens te bedenken dat ik mijn vakantie naar Italië in de meivakantie nog moet annuleren....helemaal vergeten :shock: . Hoe doen jullie dat eigenlijk met vakanties? Ik durf gewoon echt niet te gaan....
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mon Chou schreef: Zit mij net ineens te bedenken dat ik mijn vakantie naar Italië in de meivakantie nog moet annuleren....helemaal vergeten :shock: . Hoe doen jullie dat eigenlijk met vakanties? Ik durf gewoon echt niet te gaan....
Toen Noa in oktober 2010 ziek werd, was het met op vakantiegaan afgelopen.
Wij hadden een huisje in Tsjechië en kwamen er ongeveer vier keer per jaar (hadden een hele goede oppas), maar in april van dat jaar hadden we het huisje verkocht omdat we ook wel eens ergens anders naartoe wilden. Maar dat is er dus nooit van gekomen want we wilden de oppas niet opzadelen met de zorg voor Noa.

En nu zijn we 5 jaar verder, Noa is al bijna een jaar dood, maar mijn man heeft geen zin meer en vindt nog steeds dat we de oppas niet kunnen opzadelen met de zorg voor de katten (terwijl dat vroeger nooit een probleem was).
Het is nu zelfs zo slim dat de katten niet meer eten wanneer we een halve dag weggaan zo zijn ze eraan gewend dat er altijd iemand thuis is.

Fijn dat Koetje weer goed eet!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Wij hadden een vakantie afgezegd voor Gizmo.
Toen het nog gewoon goed ging met Misty maar ze wel al diabetes en nierfalen had ging ze naar mijn vader. Hij hoefde haar niet te prikken want ze zat toen in remissie (Dat wil zeggen dat je dan geen insuline meer hoeft te prikken omdat ze het zelf regelt). Vond ik heel moeilijk en bijna iedere dag vroeg ik wel of ze goed at. Maar het is prima gegaan en ze vond het heerlijk om weer hele dagen in het raamkozijn te liggen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dhyan »

Oee ja vakanties...die zijn er niet mee bij voor ons...het gebeurd regelmatig dat als ik een dag weg ben Manou al koorts heeft en of aanvallen gehad. (overigens niets met nierfalen te maken) We willen inderdaad niemand opzadelen met een ziek dier en ook vertrouwen we hem bijna aan niemand toe. dus sjah...ik blijf thuis voor het beestje zolang het nodig is...
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik durf nu ook absoluut niet op vakantie met mijn zorgenkindje. Ik heb ook altijd een goede oppas voor mijn katjes, wanneer ik op vakantie ging. Maar ik merkte altijd wel dat de katjes minder goed aten. Koetje helemaal overigens. Zij trekt altijd zo naar mij toe en is behoorlijk eenkennig naar anderen. Vorig jaar presteerde zij het om een paar dagen niet te eten en te blazen en te grommen naar de oppas. Zij ging ook niet naar de oppas om een kroel of kopje te halen....dit was dus door t geblaas redelijk onmogelijk. De oppas werd er zelfs een beetje bang van :lol: . En toen ik thuiskwam en haar riep, toen kwam zij luid miauwend naar mij toe rennen en werd ik overspoelt met knuffels en kopjes. Dus voor mij is op vakantie gaan op dit moment echt een no no.

Ik heb gisteren nog even de dierenarts gesproken m.b.t. een ander katje van mij. Deze is inmiddels 15 en ik wil eigenlijk ook een bloedonderzoek bij haar laten doen. Niet dat ik iets aan haar merk, maar wil het toch liever even laten controleren. Deze afspraak staat voor maandag a.s.. Hij vertelde mij ook dat hij Koetje dan ook liever meteen weer wil prikken. Volgens hem moet je na 2 weken Semintra gebruik al iets kunnen zien in het bloed. Is dit zo? Snap er niet zo veel van, aangezien hij het eerst na 3 maanden wilde doen, daarna na 1 maand en nu ineens na 2 weken. Vraag mij een beetje af waar die omslag ineens vandaan komt :?: .

Gisteren heeft Koetje trouwens met best wel wat moeite 60 gram RC Select gegeten. Tot nu toe heeft zij alleen nog maar 2 gram op :-( . Vaak is het wel zo dat zij 's avonds meer eet, maar dan krijg ik er overdag toch ook nog wel wat in. Ik hoop dat ik mij nu druk maak om niks en dat zij vanmiddag toch nog wat gaat eten. Misschien dat zij dit voer alweer beu aan het worden is :eeh:
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bowy is een échte solo-poes dus die laat zich ook niet zien aan de oppas (ja, om even te kijken of ik het niet toevallig ben). En inderdaad als ik dan na een week van ski-vakantie terugkom dan is het volop koppies. Nu ben ik ook sinds haar nierfaal-diagnose niet meer op wintersport geweest maar niet echt daarom. Ik vertrouw de oppas er wel mee om medicijnen door het voer te geven. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ze tegenwoordig tegen vreemde zou zijn. Ze ziet niet zo goed meer en dat zou ook een "rustiger" effect kunnen geven bij haar. Toen mijn moeder en zus er een keer waren bleef ze gewoon in haar stoel liggen.

Of je na een paar weken Semintra al iets in het bloed zou moeten zien weet ik niet. Ik dacht dat het dan belangrijker is om de urine te laten testen op eiwit verlies. Bij Bowy heb ik maar 2x een bloedonderzoek laten doen (omdat het ook zo'n drama is) en eigenlijk zijn er niet zoveel alternatieven meer.

Dus als de DA kan vertellen wat een eventueel vervolg zou zijn na een bloedonderzoek (als er dit of dat uitkomt) dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar als hij dan zegt dat je gewoon Semintra door moet blijven geven dan lijkt het me redelijk vroeg. Las ik hier niet laatst dat in het begin de Semintra er zelfs voor kan zorgen dat de crea omhoog gaat ?? In dat geval zou een vroeg bloedonderzoek ook niet zo zinvol zijn. Maar ik ben geen DA, dus je zou kunnen vragen waarom het nodig is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik vertrouw de oppas ook wel met het geven van de medicijnen. Dat zal diegene echt best lukken. Maar ik ben op dit moment gewoon echt te bang dat zij dan helemaal niet meer gaat eten. Vandaag is het al een ramp.....maakt niet uit wat ik nu doe, ze wil gewoon niet eten :-( . Ik zal ongetwijfeld ook niet met een vakantiegevoel op vakantie gaan. Zal mij toch constant afvragen of t wel goed gaat met mijn meisje.

De dierenarts zei dat je dat al in het bloed moet kunnen zien. Hij zei ook, dat wanneer nu blijkt dat zij weer binnen de referentiewaarden zou zitten, zij dan misschien geen Semintra meer zou hoeven gezien zij nu ook op nierdieet staat. Nierdieet...juist....dan moet zij het alleen wel blijven eten. Zit haar al te smeken of zij alsjeblieft nog een beetje wil eten....voel mij soms zo machteloos :cry: .

Is dat zo dat de Semintra er in het begin voor kan zorgen dat de crea omhoog gaat? Ik heb namelijk geen idee? Mocht dat namelijk zo zijn, dan vraag ik mij af voor hoe lang dat is voordat het eventueel weer gaat dalen.... Anders heeft het misschien weinig nut dat ik haar die stress van het bloedprikken bezorg.
Is het trouwens nou ook zo dat Semintra ervoor zorgt dat de ureumwaarde daalt?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik las dat inderdaad laatst ergens hier (weet niet meer precies waar). Maar weet ook niet in welke mate dat is en welke onderzoeken daaraan ten grondslag liggen. Het is volgens mij niet zozeer dat Semintra direct zorgt voor een verlaging van de ureum maar meer voor een goede doorbloeding van de nieren en vermindering van eiwitverlies. Middelen als Ipakitine en Pronefra zijn beter voor de "directe" verlaging van ureum. De Chitosan daarin absorbeert uremische afvalstoffen zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat.
Orale oplossing (druppels), Semintra®. Dit is een angiotensine receptor blokker (ARB) voor gebruik in de kat. De werkzame stof van Semintra, telmisartan, blokkeert de type I angiotensine-IIreceptoren (AT1) en zorgt binnen 7 dagen voor een vermindering van proteïnurie. Dit is een goed geaccepteerde orale oplossing welke naast het verbeteren van de doorbloeding van de nieren, het eiwitverlies via de urine verminderd hetgeen een positief effect heeft op de overlevingsduur van katten met nierfalen.
Ipakitine kent onderstaande bijzondere eigenschappen:
  • Kan gegeven worden als preventie, in een vroeg stadium en in een laat stadium van nierfalen
  • Is toe te dienen aan alle dieetvoeders en kan gecombineerd worden met elke therapie
  • Bindt fosfaten,
  • Absorbeert uremische afvalstoffen zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat
  • Smaakt heerlijk
  • Eenvoudig toe te dienen door over het voer te strooien
  • Hoge acceptatie
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik was ook even aan het zoeken geslagen. Ik kan er tot op heden niets over vinden dat Semintra in eerste instantie zorgt voor een verhoging van de crea. Maar ook niet dat het zorgt voor een verlaging van het ureum. Eigenlijk kom ik hetzelfde tegen als jij Rik m.b.t. Semintra, namelijk de goede doorbloeding en vermindering van eiwitverlies. Over de oorzaken van een verhoogd ureum kwam ik nog wel een stukje tegen. Daarin staat eigenlijk dat een te hoog ureum o.a. veroorzaakt wordt door eiwitrijk voer. Kan ik dan de conclusie trekken, dat wanneer er geen normaal voer meer gegeven wordt (en dus minder eiwitten) maar nierdieetvoer dat het ureum op die manier moet dalen :?: Misschien op een minder snelle manier dan wanneer er Ipakitine of Pronefra gebruikt wordt dan :?:

Ik kwam overigens nog de volgende literatuurstudie tegen (uit 2015) over chronische nierziekte bij de kat: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Mon Chou schreef:Bij Koetje hebben zij het urineonderzoek overigens gedaan door het aanprikken van de blaas. Maar zie ook dat bijv. Rik het opvangt en wegbrengt voor onderzoek.
Is er een verschil tussen deze manieren van urineonderzoek, of zijn zij beiden even accuraat?
Om hier even op terug te komen: Ja, er is een verschil in accuraatheid. Maar dit heeft vooral te maken met bacteriën en naar mijn weten niet met de eiwitten. Ook voor het ontdekken van gruis kan de urine thuis worden opgevangen voor onderzoek. Voor onderzoek naar bacterie in de urine (bij blaasontsteking) is het van belang dat er steriele urine is ;-)

Mijn eigen ervaring is dat het bij onze Dinky zonder roesje mogelijk was om echo te maken en blaaspunctie te doen. Die laat bij de DA wat dat betreft enorm veel toe (hoeven we thuis niet te proberen maar DA is vreemd terrein en dan is haar reactie vorm van verstijven). Wanneer een kat echter in de vechtmodus gaat in plaats van verstijfmodus dan kan ik mij voorstellen dat er wel een roesje nodig kan zijn. Veel hangt af van hoe de blaas gevuld is en de handigheid/ervaring van de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie