Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ze heeft geen nierbekken ontsteking maar 2 verschrompelde nieren :cry: Verder zijn er deze week geen afwijkende dingen gevonden gelukkig. Het zijn puur de nieren, ze is op haar zevende bejaard in plaats van een wat oudere kat.

Ze gaat nu aan de Benakor, 2,5mg een keer per dag. Op het moment dat ze wel eiwit in haar urine heeft gaan we over op Semintra.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Schijnbaar doen de nieren het wat betreft het eiwit dus nog wel goed. En de verschrompeling zorgt dus voor de verhoogde creatinine.

Fijn dat er nu wel een eenduidige diagnose is. En inderdaad lijkt mij dan nierdieet met Benakor voorlopig goed. Niemand weet hoelang ze het daar nog goed op blijft doen. Joepie* heb je er ook, met alles wat hij mankeerde, 5 jaar doorheen kunnen slepen. Ik hoop dat Saffie het nog lang op haar verschrompelde niertjes uit kan houden.

Wat info over schrompelniertjes
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het positieve nieuws is dat de bloeddruk goed is, kalium goed en inderdaad nog geen eiwit in de urine. SDMA was slechts licht verhoogd, heel typisch :eeh:
Ik wilde wachten met medicijnen maar na de dramatische uitslag van de echo toch besloten er gelijk mee te beginnen.

Ja ik heb wel pech wat dat betreft hoor, ik zoek ze wel uit.... de katers wil ik binnenkort testen mbv SDMA bij Idexx. Zij zijn gelukkig verzekerd inmiddels, dat is een hele geruststelling moet ik zeggen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaarde

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de afmeting is van de nieren. De nieren van Dalí zijn 3 cm, en dat is ca. 1 cm minder dan normaal. Als zoiets bij Saffie ook aan de hand is, zou ik het nog niet als 'dramatisch' betitelen.

Uit het hele verhaal meen ik toch op te maken dat de nieren nog behoorlijk goed functioneren - anders zou er toch echt eiwitverlies moeten zijn, en zou de ureum ook fors hoger moeten zijn. Te hoog ureum is op zich veel schadelijker dan een te hoog creatinine, dus positief dat het ureum binnen de referentie zit.

Wat ik trouwens nog mis, is het fosfaat gehalte in het bloed - een te hoog fosfaat is op termijn ook erg slecht voor de nieren.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Fosfaat was ook goed , bizar hè :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Gizmo aan de zalvige ontlasting.
Nu is hij gevoelig voor diarree (maar dat is het nog niet) dus het kan een incident zijn, maar ik zag dat Semintra ook diarree kan veroorzaken. En dan moet hij ook nog een antiobioticakuur. Vandaag een prik gehad en morgen met 2x daags een pilletje beginnen.
Als dat maar goed gaat :epray:

Ik heb nu ook de fosfaatwaarde en die is 3.1.
Dit verbaast me niets want hij eet toch grotendeels normaal voer. Ik had drie maanden geleden al aan de dierenarts gevraagd of ik met Ipa moest beginnen omdat het ureum verhoogd was, maar dat was helemaal niet nodig.
Had ik maar niet geluisterd.

Leukocyten zijn veel te hoog (34.9; referentiewaarde 3.9 - 19) en Erytrocyten veel te laag (4.5; ref. 7.1-11.5), HB 25.8 (ref 28.2-52.7). Er is dus van alles met dat bloed aan de hand.
Hij heeft vanmorgen een anaboleprik gehad en een antibioticaprik. Hopelijk knapt hij er van op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

De verhoogde Leukocyten (witte bloedcellen) zal waarschijnlijk wel door zijn FIV komen. Ook gewichtsverlies horen tot de fase 3 en 4 van FIV. Bij fase 3 hoort eigenlijk ook oogontstekingen en gezwollen lymfklieren. Het zou mij niets verbazen als je de andere waardes ook terug kunt leiden tot één van de symptomen. En bij volgende fases kun je dan met verdere ontstekingen, infecties, bloedarmoede en koorts te maken krijgen. Laten we hopen dat het nog lang niet zo ver is en dat hij opknapt van de prikjes.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... t/fiv.html
https://blog.direct-dierenarts.nl/wat-i ... attenaids/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

O Cerna, dat is schrikken!!!

Sterkte er mee

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dank je, Ilove (naam?)

@Rik: volgens de dierenarts zit Gizmo in fase 2 en dat kan jaren duren. Hij heeft ook - behalve het gewichtsverlies, maar dat wordt volgens de dierenarts veroorzaakt door het nierfalen, geen symptomen van fase 3.
We zullen wel zien waar het schip strandt.

Toen ik met zijn verzorging begon wist ik dat hij wat mankeerde en dat ik misschien spoedig afscheid zou moeten nemen. Ik heb dus bewust altijd iets afstand bewaard om mezelf te beschermen. En ik troost me met de gedachte dat wanneer hij in de tuin was gebleven, hij nu allang niet meer geleefd zou hebben want toen ik vorig jaar zomer de zorg op me nam, was hij op sterven na dood.
Maar hij is een taaie en ik geef niet zo snel op dus we knokken samen verder :smile:
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn naam is Janneke :grin:

Hij heeft het zeker getroffen met jou!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Janneke (ik heet Annet; zie onderschrift)

Ik weet niet of Gizmo vindt dat hij het met mij getroffen heeft :smile: want tot vorig jaar november kon hij zijn leven zelf inrichten en nu is zijn leventje beperkt tot onze vierkante meters. Zijn buiten was twee jaar lang een enorme binnentuin plus omgeving en nu moet hij het doen met een dakterras van 20 vierkante meter.
En tot overmaat van ramp wordt hij nu ook regelmatig "geplaagd" met medicijnen en vitaminepasta. Maar aan de andere kant kan hij nu wel naar binnen wanneer het regent of koud is (en hij heeft een bloedhekel aan regen en kou).
Maar ik geloof niet dat hij ongelukkig is. Hij kan zo ontspannen op de klimpaal liggen. En zijn vier Britse vriendinnetjes vindt hij ook erg aardig.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Annet,
Als je het mij vraagt is Gizmo heel tevreden bij jullie hoor. 4 vriendinnen, warm huisje, knuffels en altijd een lekker maal. Als ie niet tevreden was was hij hem heus allang gesmeerd. Dan vinden ze heus wel een uitgang. Daar kan Houdini Luna over meepraten, die vond in haar jonge jaren altijd wel een uitgang, desnoods door een bovenraampje als ze per se naar buiten wilde. Ben blij dat ze op haar oude dag toch een beetje kalmer geworden is ;-)
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaarde

Bericht door Ilovesiamesecats »

ErikPhilippus schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de afmeting is van de nieren. De nieren van Dalí zijn 3 cm, en dat is ca. 1 cm minder dan normaal. Als zoiets bij Saffie ook aan de hand is, zou ik het nog niet als 'dramatisch' betitelen.
Heb het nagevraagd, de linker nier is 3,1 cm met een onregelmatige rand. De rechter is al kleiner, 2,71 cm. Overgang schors/merg was minder zichtbaar en er zaten wat vlekjes.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

k krijg net de bloed uitslagen van Saffie en die zijn heel anders dan ik in eerste instantie te horen heb gekregen!!

Crea 189 (was 236)
Ureum 12,5 (was 18)

Dat zou betekenen dat de spoelingen dus wel een goed effect op de crea heeft gehad!!! Dan ga ik hopen dat ik haar met de Fortekor heel lang stabiel kan houden :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Wat fijn Janneke, dat zijn mooie dalingen in de waardes. Waarom krijgt Saffie Fortekor? Ze heeft geen eiwitverlies in de urine en de bloeddruk is ook normaal toch? Dat zijn namelijk de indicaties voor Fortekor.
Bij Ed werd ook al snel Semintra geadviseerd maar dit bleek helemaal niet nodig zolang hij geen eiwitverlies of verhoogde bloeddruk heeft
Plaats reactie