Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

De diarree is zo goed als over. Steeds als ik Ipakitine over zijn voer doe krijgt hij weer diarree. Ik denk dat hij daar toch moeite mee heeft met zijn gevoelige darmen. Het toedienen van Semintra gaat prima,alhoewel het wel een hele slok is steeds voor hem. Een heel spuitje vol.. Tot nu toe is het me niet gelukt urine op te vangen. Hij houdt het gewoon op als ik zijn bak leeg maak en hem betrappen met de pollepel lukt niet. Hij racet zijn kattenbak af op het moment dat hij me aan ziet komen met mijn lepel. Ik heb het maar even losgelaten want hij merkt dondersgoed dat ik iets van hem wil bij de kattenbak en hij lijkt er zenuwachtig van te worden. Dan maar geen urina; het lijkt me ook niks om zijn blaas aan te laten prikken zo kort na de behandeling van zijn gebit. Even geen stress... Zijn nierwaardes zeggen ook genoeg lijkt me? Volgens de dierenarts moet ik levenslang Semintra blijven geven... Hoe denken jullie daarover? Ook als waardes evt weer beter worden?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Nog een vraagje: Waaom wordt me Semintra geadviseerde en geen Forteknor? Is Semintra beter? De werking is nagenoeg hetzelfde toch en Forteknor is een stuk goedkoper...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Fortekor is een ACE remmer en Semintra een AR remmer. Ze hebben een iets andere werking, maar het resultaat is hetzelfde: (lichte) bloeddrukverlagende werking, en vermindering van eiwitverlies via de nieren.
Ze hebben een positieve invloed op de doorbloeding van de nieren, en remmen zodoende de progressie van nierfalen. Hoewel ik zelf denk dat Semintra effectiever is, is er volgens mij geen sluitend bewijs dat het ene beter zou zijn dan het andere medicijn.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Oke dank je Erik, dan ga ik me er toch eens meer in verdiepen. Geef je het inderdaad ook levenslang?
Vraag me altijd af of de werking dan na verloop van tijd niet minder wordt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, je geeft het in principe levenslang, want de oorspronkelijk niercapaciteit herstelt zich niet meer. Dus Fortekor en Semintra zorgen dat de restcapaciteit optimaal benut blijft. Het zou kunnen dat Fortekor op termijn wat minder effectief wordt dan Semintra (vanwege de werking van het RAAS systeem), maar daar is volgens mijn weten geen onderzoek naar gedaan. Anderzijds zijn er ervaringen van nierkatten die het jaren op Fortekor goed hebben gedaan. Dus ik zou toch ook de voor/nadelen van een pilletje/spuitje meenemen in de afweging.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, ik kan me voorstellen dat die kosten van Semintra er behoorlijk inhakken. Bij mij zeiden ze ook dat Semintra duurder zou zijn maar met de 2,5/3 kg van Bowy was het zelfs wat goedkoper. Met de 9 kg van Ed zal dat echter niet zo zijn. Je kunt je echter wel afvragen of de dosering van Fortekor (5-10 kg 1 tablet) wel zo nauwkeurig is (en dus of het nét zo effectief is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Wat ik me ook nog afvroeg: hoeveel van die 9 kg is echt lichaamsgewicht, en hoeveel is haar? Of is het haar zo licht dat het niet veel uitmaakt...
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Daar zeg je zo wat Rik, dan zou 1 tablet Forteknor dus goed zijn voor een kat van 5 kg maar ook voor een kat van 10 kg...? Vreemd eigenlijk... Ook met Semintra heb ik mijn vraagtekens. Dierenartsen willen natuurlijk graag verdienen en ik ga ervan uit dat de dosis die aanbevolen wordt het maximale is. Ik geef Ed nu ook steeds een volle spuit ( dus voor 8 kg ) zolang we dit dagelijks doen lijkt me dat echt meer dan genoeg, maar dat is puur mijn gevoel.
Erik; ik denk dat het haar praktisch niets weegt eigenlijk. Hij heeft gewoon zware botten :grin: .
Hij woog gisteren 8.9 kg
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is inderdaad wel een hele brede range: 5-10 kg.... Dat geeft al aan dat de optimale dosis lastig is te bepalen, zeker aan de hand van het lichaamsgewicht.

Zowel Fortekor als Semintra grijpen in op de regeling van de bloeddruk en de mineraalhuishouding in de nieren. Fortekor remt een enzym, en Semintra remt een hormoon. Uiteraard heeft een groter dier meer van dat enyzm, cq. hormoon - maar dat er een lineaire relatie zou zijn met het lichaamsgewicht lijkt me stug.
Daarnaast krijgen de nieren natuurlijk meer afvalstoffen te verwerken bij een groter en zwaarder dier, denk hierbij aan de relatie tussen spiermassa en de hoeveelheid creatinine die de nieren moeten uitklaren. Ook hier zal er denk ik geen sprake zijn van een lineaire relatie: een kat van 10 kg zal toch echt niet 2 x zoveel spiermassa hebben als een kat van 5 kg. Hetzelfde zal voor het volume nierweefsel gelden.

Maar je zal toch iets moeten om de dosis ongeveer goed te krijgen, en dan is lichaamsgewicht zo'n beetje de enige parameter die generiek gebruikt kan worden. Daarin is Semintra dus exacter: dat gaat per kg, en Fortekor (niet Forteknor :grin: ) heeft dus een stuk grovere dosering.

En die 8 streepjes Semintra voor Ed lijken me echt wel voldoende. Je zou voor alle zekerheid misschien over een tijdje nogmaals het eiwitgehalte in de urine kunnen laten checken. Heb ik toen ook gedaan bij Dalí, en er zat geen eiwit meer in na een paar maanden Fortekor/Semintra. Dus het werkt wel!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Dena16 schreef:Nog een vraagje: Waaom wordt me Semintra geadviseerde en geen Forteknor? Is Semintra beter? De werking is nagenoeg hetzelfde toch en Forteknor is een stuk goedkoper...
Ik heb dit even voor je opgezocht. Dit is de reden waarom mijn dierenarts toen der tijd semintra voorschreef en geen fortekor. (Dit is dus een mailtje van mijn oude da)

Hierbij de uitleg van Semintra en 2 referentie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1325513
http://www.bivetproducts.be/teaser/info-ckd.pdf

Referenties betreffende de werking van een angiotensine receptor blokker versus een ACE remmer en het optreden van ACE escape in patiënten.

Simpel uitgelegd: ACE rfemmers zoals Fortekor werken via het remmen van een enzym. Dit enzym is verantwoordelijk voor de vorming van angiotensine II hetgeen een belangrijke rol speelt in de bloeddrukregeling in onder andere de nier. Door de verlaagde hoeveelheid Angiotensine II daalt de bloeddruk in de nieren en hiermee het eiwitverlies.
Helaas wordt na langere tijd gebruik van een ACE remmer via andere mechanismen in het lichaam toch weer Angiotensine II gemaakt. Hierdoor vermindert de werking van ACE remmers na verloop van tijd.

Semintra is een Angiotensine receptor blokker. Hierdoor wordt eveneens de werking van angiotensine II verlaagd, het werkt namelijk in op de receptoren waarop Angiotensine bindt. Dit is daardoor onafhankelijk van de hoeveelheid Angiotensine, waardoor er geen vermindering is van de werking op langere termijn.

Met vriendelijke groet,

Annemiek Gijsen
Dierenkliniek Spijkenisse
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor deze heldere uitleg en onderbouwing!

Ja, ik wist van die ACE escape - maar kan me niet herinneren of dat in katten ook was geconstateerd. Maar dat ligt wel in de lijn der verwachtingen, dus vandaar dat ik al aangaf dat Semintra op de langere termijn waarschijnlijk een betere werking heeft. Samen met de toch nauwkeurigere dosering zou ik derhalve voor Semintra gaan.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

We moeten overigens ook niet vergeten dat die nierwaarden van Ed niet eens zo erg afwijkend waren. Die zaten eigenlijk nét binnen (of buiten) de referentiewaarden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, da's waar ook, Rik - was ik in de vaart de volkeren even vergeten. Want ik kan nu ook niet meer terughalen of de urine van Ed was gecontroleerd op eiwitverlies, ik herinner met wel iets van dat de assistente kon zien aan de urine of er eiwit in zou zitten ofzo :cry:. Met bloedwaardes op de rand van nierfalen, en geen eiwitverlies in de urine, is Semintra (of Fortekor) niet geïndiceerd.

Gaudí zit ook op de rand wat betreft creatinine en ureum, en hij heeft waterige urine (geen eiwit!) - maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om hem nu al Semintra te gaan geven. En naast dieetvoer (dat hij noodgedwongen, maar ook met smaak mee-eet met Dalí), krijgt hij ook lekker high-quality kip, vlees en vis (wel met een schepje Ipa). En er is niets in zijn gedrag en uiterlijk wat wijst op nierfalen, dus ik vind het helemaal goed zo. Maar ja, zo doe ik het ...., moet iedereen voor zichzelf (en het beestje) uitmaken.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Forteknor :lol: hoe kom ik erbij?!

Ed zijn urine is nog steeds niet gecontroleerd omdat het me niet lukt plas op te vangen. Nit met pollepel, niet met lege kattenbak..Hij houdt het gewoon 2 dagen op en dat vind ik echt te lang. Ik wil ook zijn blaas niet laten aanprikken omdat hij net over de stress van de behandeling van 2 weken geleden is.
Kortom; ik weet dus niet of hij eiwit verliest in zijn urine. Ed vertoont verder ook geen verschijnselen van nierfalen, eet en drinkt goed en is prima op gewicht ;-)
Ik kan het niet goed onderbouwen maar iets staat me tegen om Ed nu al dagelijks zoveel Semintra te geven. Zoveel medicijnen voor een nog vrij jonge kat zonder symtomen. Zijn Crea is 206 en Ureum 12 2weken geleden. Misschien heeft hij niet eens eiwitverlies..(volgens de assistente is er bij de waardes van Ed altijd sprake van eiwitverlies...) Wat zijn de waardes van Gaudi Erik? En hoelang krijgt Dali al Semintra en vanaf welke waarde?
Kweenie, ben een beetje in tweestrijd, het voelt niet goed zo... Het advies van de dierenarts is duidelijk, maar ik heb vaak het idee dat ze erg graag verkopen daar...

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik zeg niet dat je het moet doen en ik weet niet hoe ed bij de dierenarts is maar zo stressvol vond ik aanprikken van de blaas niet. 9 van de 10 keer lukte het mij ook niet.
De dierenarts legde mijn kat gewoon op zijn/haar zij, voelde even waar de blaas was en hoe vol die was. En met 1 snelle prik zat de naald erin en binnen 10 seconden waren ze klaar met uitzuigen en was de naald weer weg. En beide katten hebben nog nooit pijn aangegeven tijdens het aanprikken.

Maar dat zou ik alleen doen als je echt wil weten of er eiwit verlies is of niet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie