Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Enne, even nav vele berichten die ik lees. Als uw kat een bepaald merk niet lust.. GOOI HET NIET WEG, maar breng het naar uw lokaal asiel. Die kunnen altijd goed voer gebruiken, zeker voor nierpatientjes en die katten daar zijn niet zo kieskeurig.. Honger maakt tenslotte alle rauwe bonen zoet.
Ik heb al mijn eiwitrijke, graanvrije voorraad net naar het asiel gebracht nu Luna het niet meer mag en Stella wil ik proberen op natvoer te laten. Lust ze tenslotte graag en hiermee vorkom ik mogelijk wat ellende. Alleen Luna is voornamelijk een brokken knager, als ik nu onderzoek aan het doen ben naar wat goed is voor katten dan lijkt mijn methode van de hele dag door een bak met brokken beschikbaar houden dus juist heel fout.. Jammer dat DA-en daar niet wat meer uitleg over geven en ik daar nu dus te laat achterkom. Niet dat ze niet tot nu toe al heel oud geworden is, maar had dus misschien nog beter gekund als ik het eerder had geweten.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Even ter aanvulling: een asiel accepteert meestal geen aangebroken zakken brokjes.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Was bij mijn asiel geen probleem
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Update Mieke met suiker-, schildklier- en nierproblemen.
Gisteren naar dierenarts geweest voor bloedafname. Hartslag goed, bloeddruk 162 (ná afname bloed!), hartje goed, nieren voelen niet gezwollen of gekrompen, heeft geen mondwondjes, heeft nog veel macht in haar pootjes. Ze was kwaad en grolde en blies. Wel weer wat afgevallen: van 4.9 naar 4.5! Want ze eet niet goed van het nierdieet. Gisteren wel Ipakitine gegeven, en Animonda gemengd met Almo Nature vismousse. Nu eet ze weer natvoer (weliswaar met muizenhapjes zoals altijd).
Dat ze weer minder plaste (1-2 plasjes zoals vroeger) en minder dronk, was goed: een teken dat de nieren de urine nog goed kunnen concentreren.

Na enkele weken SWS van de huisdierendokter, gecombineerd met Thiafeline 1x2.5mg en Semintra, zijn haar waarden niet slecht. De hoge creatinine kon wel van spierafbraak bij een oude poes zijn, zei ze.
  • T4: 37.3 nmol/L = binnen de grenswaarden (T4 was voordien 64 -> 34 nmol/dL)
    creatinine 168 µg/dL (creatinine was voordien 219 -> 167 µmol/L)
    ureum: 11.37 mmol/L= binnen de grenswaarden (ureum was voordien 19 -> 17.8 mmol/L)
Ik ben herbegonnen met de Thiafeline wegens veel gekrab en schilfers, en meer miauwen. Ik dacht dat haar T4 aan het stijgen was. Dus jammer dat ik de waarden niet heb zónder Thiafeline.
Maar al bij al goed bezig. Ik mag verderdoen zoals ik bezig ben en na een maand weer bloedwaardemeting.
Ik moet de Semintra wel blijven geven, want stoppen is niet goed, zegt ze.

Mijn SWS is bijna op, dus ik denk eraan bij bestelling, ook de Rehmannia ter ondersteuning uit te proberen. Of is dat wat te veel bijeen: SWS, Rehmannia, Thiafeline en Semintra?

Iemand ervaring met Rehmannia?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:Iemand ervaring met Rehmannia?
Jazeker. Ik heb 't weggegooid, want Dalí werd er misselijk van, en ging daardoor slechter eten. Geloof dat de ervaringen met Rehmannia op dit forum wisselend zijn - je zou er even op kunnen zoeken. En gezien de nierwaardes denk ik dat het ook niet echt nodig is, aangezien je Semintra door blijft geven.

Groetjes,
Erik
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

Ik weet niet of ik hier goed post, en als dat niet zo is wilt een admin het dan verplaatsen? maar.. ik moet mn verhaal kwijt. Ik heb geprobeerd de 400+ pagina's door te lezen en kwam maar een aantal gevallen tegen die volgens mij vergelijkbaar zijn met die van mij.

Ik heb hier een kat, die sinds vorig jaar November aan het 'sukkelen' is met zijn nierwaardes. Hij had toen een nierbekontsteking. Deze is verholpen.. maar begin deze maand bleek dat hoewel de andere infectie weg is er nu een nieuwe is. (hij heeft 5 jaar geleden blaasgruis gehad, dus penisamputatie, dus gevoeliger).

Voor de nieuwe infectie krijgt die medicijnen maar vandaag liet die zijn urine lopen en toen ik bij de DA was waren zijn waardes enorm. De waarde die ik onthouden heb was in ieder geval een CREA van 1051. En zoals ik zei ik kom niet veel gevallen tegen met zo een hoge waarde. De dierenarts adviseerde authanasie, maar ik wou nog afscheid nemen, die heeft hem dus een onderhuids infuus gegeven en ik heb hem meegekregen naar huis.. de afspraak stond voor 8 uur in de avond zodat ik en mn vriendin nog afscheid konden nemen...

Om 8 uur daar naartoe, en de dierenarts begon te twijfelen. ja zijn waardes waren hoog maar hij was snuffeld door de wachtruimte aant zoeken en hij at zelfs wat brokjes uit zijn handen. Hierop is besloten dat we hem het weekend nog mogen houden, maar dat hij maandag wss zo erg verslechtert is dat het alsnog tot een afscheid komt.

Nu heb ik aan het begin van deze maand zijn broertje al verloren aan een alvleesklierontsteking, dus ik zit me dood te zoeken hoe en wat ik in godsnaam kan doen om zijn waardes laag te krijgen. Wat ik nu al doe is als volgt:

- Neussonde en Nier voeding liquid van Royal canin. 160 ml per dag. Dit houd die binnen, maar kotsneiging als ik het geef zijn er.
- Rehammania (fout gespeld, sorry lange dag en het is half 3 atm..) geef ik hem al sinds begin deze maand.
- Semintra 3ml (hij weegt nu 2,67 kilo, hij was ook aangekomen was vorige week 2,62)
- Extra vocht via sonde ongeveer 100ml per dag.
- Ben de naam kwijt, maar ene medicijn tegen misselijkheid. 3x per dag.
- Antibiotica tegen de infectie in zn nieren.
- aandacht.. heel veel aandacht.

Bloedwaardes: (gekopieerd van bonnetje ik schrijf alles met een * erachter op.. die zijn nml niet goed?)
ALT 1847 - 20-100
AMY 1692 - 300-1100
BUN 64,3 - 3.6-10.7
CREA 1051 - 27-168
NA+ 140 - 142-164
K+ 6.3 - 3.7-5.8




Kortom.. als iemand wie dan ook tips/advies heeft, hoor ik het absoluut heel graag. Ik zit echt niet te wachten om ook hem kwijt te raken nadat ik zn broertje al kwijt ben geraakt.. maar wil hem ook niet zien lijden en volgens de DA zou hij met deze waardes enorm veel pijn moeten hebben maar zijn gedrag is nog redelijk actief (wel veel slapen thuis, en liggen niet al teveel bewegen in ieder geval) bij de DA vandaag dan weer overal aan snuffelen en zoeken.. heel apart. Daarom heb ik hem nu dit weekend nog..
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

toevoeging:

ik ben gestopt met het anti misselijkheids medicijn omdat in de bijsluiter stond dat ze daar evenwichtsstoornissen van konden krijge, dat wilde ik hem in zn (misschien) laatste dagen niet aandoen. (emeprid)..

Vandaag liep die dan ook niet meer wankel maar gewoon redelijk.. voor de rest vraagt die veel aandahct en lijkt levendig.. zn ogen liggen wel wat dieper dan normaal.. en zn urine is doorzichtig..

Ik weet het niet, hij zou doodziek moeten zijn met die waardes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Welkom. (Je post werd nog niet getoond omdat het je eerste was dus hij is nét zichtbaar geworden.)

Een Creatinine van boven de 1000 zien we inderdaad niet veel. Alleen bij acuut nierfalen (vergiftiging e.d.). Maar de hoge Creatinine maakt de kat meestal niet misselijk. Dat is de hoge Ureum (BUN) die dus inderdaad ook hoog is.

Extra vocht geven is dan inderdaad goed. Verder is het advies in dit stadium... behandel de kat, niet de bloedwaarden! Het feit dat ie toch nog rondsnuffelt en wat eet is een goed teken.

Je ziet in de post boven die van jou dat Rehmannia ook misselijkheid kan veroorzaken. Zou dit nodig zijn als je ook al Semintra geeft?

Voor de misselijkheid zou je toch even moeten kijken wat je nu gaf. Misschien is er toch wel een alternatief. Ik denk dat een kat met nierfalen zich niet echt ziek voelt maar de hoge Ureum brengt dus wel misselijkheid met zich mee. En als ze dan daardoor niet (of minder) eten dan gaat het snel bergafwaarts.

Ik hoop dat de infectie toch snel onder controle is en dat je hem e.v. met een ander antimisselijkheidsmiddel nog goed op de been kunt houden. Hopelijk kun je hem dan nog door deze crisis heen slepen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

Ik hoop het ook, het is zijn tweede infectie in een klein aantal maanden (laatste was dus in November daar is die wel doorheen gekomen, in de tussentijd zn broertje ziek en toen hij weer).

Echter ben ik 2 dingen vergeten, niet alleen deze waardes zijn te hoog maar volgens de DA heeft die ook bloedarmoede. (20 ofzo? dat kan ik me nog herinneren) en op de echo waren zn nieren bijna weg?? ik kan me niet voorstellen dat een kat zich dan nog zo gedraagd.. echter moet ik opmerken dat vandaag zn ogen dieper zijn gaan liggen.. dat is ook niet goed, maar hij is nog wel aandachtig.

Morgen naar de DA, maar en dat klinkt misschien egoistisch als hij zich zo blijft gedragen (levendig) dan durf/wil ik hem eigenlijk niet laten inslapen, terwijl hun op de waardes zeggen van wel. Of njah dat lijkt me..
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Treat the cat, not the numbers!
Zolang hij het goed doet hoef je nog helemaal geen afscheid te nemen. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat nierfalen pijn doet, ze voelen zich niet lekker maar pijn?

Ik zou het echt even aankijken, die hoge crea kan ook door de infectie komen. Zorg eerst maar eens dat die weg is en doe dan een week later eens zijn waardes checken. Zou me niks verbazen als ze dan een stuk lager zijn.
Ik zou wel doorgaan met de sonde. Spoelen is van levensbelang bij acuut nierfalen, bij chronisch niet zo zeer (wel als je ziet dat je kat mindere dagen heeft, dan kan het infuus voor een paar dagen verlichting brengen).

Dierenartsen kijken vaak niet verder dan hun studie, logisch maar niet altijd eerlijk. Je kat zou doodziek moeten zijn bij deze waardes maar dat is niet zo. Inslapen alleen om deze waardes vind ik dus ook niet eerlijk voor jou. Want dat is allebehalve wat je wilt.

We hadden een kat hier op het forum met 1000+ waarde en haar baasjes hebben alles op alles gezet. Volgens mij iedere dag dwangvoeren (wat de kat trouwens niet erg vond en er zelf klaar voor ging zitten) en daarmee heeft ze nog 3 jaar geleefd.

Sterkte met je moeilijke beslissing!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Waardes alleen zeggen niet alles, dat blijkt maar weer. Op basis van de waardes zou je zeggen dat het een zielig hoopje kat moet zijn maar zoals jij ook zegt is hij nog levendig (en dat heeft de DA ook gezien).
Ik zou het per dag bekijken hoe het gaat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

In eerste instantie zou je denken dat een kat met deze bloedwaardes ziek, zwak in misselijk moet zijn. Maar als hij nog rondsnuffelt en brokjes eet, ga je denken dat er ook andere zaken spelen. De leverwaardes zijn duidelijk verhoogd, hoogstwaarschijnlijk komt dat door een infectie.

Ik zou stoppen met Rehmannia. Op dit moment heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde, en verhoogt de kans op misselijkheid. Ik zou dan eerder denken aan Reactiv tonicum - dat ondersteunt allerlei vitale processen in het lichaam, en stimuleert ook de eetlust.

Ik heb vraagtekens bij Semintra. Ik lees dat er sprake is van een infectie van de nieren, en dat zal de nierwaardes acuut doen stijgen. Semintra remt het RAAS systeem in de nieren, en dat kan in dit geval mogelijk een contra-productief effect hebben. Je schrijft dat de urine waterig is, maar zit er ook eiwit in? Zo snel mogelijk een urineonster (opvangen met pollepel) naar de DA brengen om de creatinine/eiwit ratio te laten bepalen. Als het eiwitgehalte binnen de referentie ligt, zou ik overwegen om (tijdelijk?) te stoppen met Semintra.

Het toedienen van zoveel mogelijk vocht is van levensbelang. Ik heb Dalí in de eerste week dagelijks zo'n 150 ml infuus gegeven via een naaldje in het nekvel, en dat heeft hem er doorheen gehaald. Zeker bij misselijkheid kan een infuus (in jouw geval via de neussonde) de kat snel doen opknappen.

Pas in het laatste stadium van nierfalen zal de kat hevige pijn krijgen, omdat de gifstoffen de hersenen gaan bereiken. Naar wat ik lees, is dat hier zeker niet het geval, dat lijkt me (veel) pijn niet aan de orde. Dus ik zou het daarom nog even (per dag) aankijken, en niet tot euthanasie overgaan alleen op basis van de getallen.

Heel veel sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Waardes zeggen niet alles. Mijn Sjaak* had tot 2 x toe 1000+. Zat een half jaar tussen. Tweede keer raakte hij in coma en kreeg ik het advies hem in te laten slapen. Een derde keer zou hij niet overleven. Hij was toen 4 jaar. Uiteindelijk is hij 16 jaar geworden. Bleek dus de juiste beslissing door te gaan, hoe beroerd het er ook uitzag.

Ik ging elke dag met hem naar de dierenarts voor een infuus. Die dierenarts was zo lief ook op zijn vrije zondag voor ons naar de praktijk te komen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

@iedereen hierboven, enorm bedankt voor het advies en de ervaring(en) die jullie hebben met dit soort katten steunt me enorm.

Echter wel even een verduidelijking, om het verhaal compleet te krijgen. Afgelopen november bleek die dus verhoogde waardes te hebben, dit bleek te komen door een nierbekinfectie (er kwam pus uit 1 nier, de andere was nog okay) dit is nadat ik eisde een meer ervaren arts te spreken want de eerste wou al euthanasie uitvoeren. Die infectie was hardnekkig en uiteindelijk zijn er antibiotica gebruikt die normaal alleen bij mensen toegepast worden.

Daarvan is die hersteld. maar wel nierdieet, semintra etc. Nu bleek deze maand dat die niet meer at, in eerste instantie dacht ik "hij mist zn broertje" (die is ook overleden deze maand) maar het bleef doorgaan daarop is besloten opnieuw naar de DA te gaan en toen bleek onder de microscoop dat er in zijn urine allerlei dingentjes zaten. Dit monster is weer opgestuurd en daarop kwam nu een andere infectie. Voor deze infectie krijgt die nu: Clavaseptin. Of dit werkt/helpt weten we nog niet.

Voedselsonde geplaatst, want zn nieren waren zwak en hij moest blijven eten. Deze heeft die tot 3x toe eruit gehaald (ondanks kapje) maargoed. De laatste keer dat ik daar was met mn eigen DA hebben we gezegd dat we geen bloedwaardes gingen checken omdat de infectie nog bezig was. Zij vond hem ook levendig, goed etc. En zei toen ook de bekende "Treat the cat, not the numbers" Maar ik kreeg toen wel dat misselijkheids medicijn mee. Emeprid omdat die af en toe overgaf na de voedselsonde.

Toen.. afgelopen vrijdag naar een andere arts, omdat mijn normale arts vrij was. Deze keerging ik niet omdat hij zn sonde eruit gehaald had nee, maar omdat ik hem oppakte en hij zijn urine over mij heen liet lopen. Dat ahd die nog nooit gedaan! :shock: Hij deed een echo en bloedonderzoek en beide zagen er slecht uit. (waardes van hierboven) hij heeft toen overleg gepleegd met mijn arts (zelfde kliniek wel) en die zei dat ze op basis van de nummers ook euthanasie zou adviseren, ik wou hem graag door mijn arts laten inslapen dus afspraak gemaakt dat ze om 8 uur in de kliniek zou zijn voor mijn katje.. en daar komt dus bovenstaande verhaal vandaan.

Hopelijk is het dan nu iets duidelijker? waarom die semintra etc nog krijgt? het lijkt dus op chronisch nierfalen met daarbovenop acuut?

Overigens terwijl ik dit type zit die flink te eten van zn brokjes (met knarsetanden erbij..) maar hij eet de afgelopen dagen wel meer dan hij sinds die de voedselsonde at.. ik heb nu wel Royal Canin ipv Hills k/d dus misschien dat inderdaad de juggle methode met voedsel nodig is/was.
Laatst gewijzigd door kevinkat op 03 apr 2017 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp dat er afgelopen november een nierbekkeninfectie is geconstateerd, met als gevolg (uiteraard) verhoogde nierwaardes. Inderdaad is het lastig om daarvoor het juiste antibioticum te vinden. Maar is toen (of naderhand) ook de conclusie getrokken dat er sprake is van chronisch nierfalen? Want nogmaals: Semintra geef je alleen bij chronisch nierfalen, en niet bij acuut nierfalen!

Ik neem aan dat de urine op kweek is gezet, en er geconstateerd is dat het om een niet-bacteriële ontsteking gaat? Dat zou verklaren waarom er een middel tegen micro-organismen wordt gegeven. Maar Clavaseptin kan misselijkheid en braken veroorzaken, en is bovendien niet echt goed voor een nierpatient....

Het klinkt alsof die voedselsonde niet meer echt nodig is. Om de eetlust aan te wakkeren, en ook de misselijkheid tegen te gaan, zou ik Mirtazipine overwegen. Dat is een humaan antidepressivum, in kleine dosis bij de meeste katten een enorme eetlust opwekker. Als ik Dalí 1/8 tabletje gaf, stond hij binnen de kortste keren behoorlijk te schransen. De DA moet een receptje schrijven, dan kan je het bij de apotheek ophalen (en anders stuur ik je wel een tabletje op).

Eet je kat alleen brokjes, of ook natvoer? En drinkt hij voldoende, staat er een fonteintje?
En ook niet onbelangrijk: is de bloeddruk gemeten? En heb je geïnformeerd of er eiwit in de urine is aangetroffen?

Groetjes,
Erik
Plaats reactie