Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Vocht wat gebruikt wordt bij de DA is voor onderhuids gebruik vrijwel altijd NaCl. Voor intraveneus infuus wordt vaak Ringerlactaat gebruikt, en dit is gezien het verlies van belangrijke elektrolyten voor een nierpatiënt het best. Dit kan naar mijn weten ook gewoon onderhuids geprikt worden! :)

Jack is gisteren op controle geweest! Ondanks dat ik het niet snap, ben ik onwijs blij te kunnen melden dat hij helemaal de oude is, en zijn waardes laten dit ook zien (ureum: 6,9 - Creatinine 178 en 3 ons aangekomen). Wat zijn crisis veroorzaakt heeft, geen flauw idee.... Maar hij krijst weer om eten en eet z'n bakje goed leeg. Ben dus enorm blij en opgelucht. Pas over twee maanden weer controle :) En dat terwijl ik dacht hem kwijt te raken in eerste instantie, wat een geluk.
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Wat een geldig nieuws geniet maar lekker van elkaar
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Captain Jack Sparrow schreef:ben ik onwijs blij te kunnen melden dat hij helemaal de oude is, en zijn waardes laten dit ook zien (ureum: 6,9 - Creatinine 178 en 3 ons aangekomen).
ben erg blij voor je en wil je feestje niet verpesten
maarrr nee, hij is niet, zeker weten niet helemaal de oude..!

hij moet forse nierschade hebben opgelopen, allleen is dat nog niet te zien in de waardes bloedonderzoek. pas bij drie/kwart functievelies wordt dat zichtbaar..

k zou de rest van zijn leven heel erg voorzichtig met zijn nieren zijn, dus geen meloxicam (novacam, meloxidyl, novacam) als pijnstiller maar liever onsior of tolfedine (wordt afgebroken via de lever) of analgos (huisddokter) als het nodig is.
voorzichtig met narcoses (bvk gasnarcose) en uit de gevarenzone van blaasgruis/blaasontsteking blijven dus altijd ook natvoer en goed drinken/plassen (drinkfontein..?)
er zijn vrij verkrijgbare nierdieetvoeders bv beaphar nat en happy cat droog. die ontzien de nierfunctie en misschien daarover eens nadenken.. want hij moet nog erg lang mee..!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Bedankt beide! :grin:

En Adriana, je verpest m'n feestje niet hoor, ik ben er van op de hoogte dat zijn nieren niet meer genezen. Ik hou me dan ook zeker aan alle nierpatiënt-noodzakelijkheden :) Wat ik ermee bedoelde was meer dat hij in zijn doen en laten weer helemaal de oude is en dat zijn waardes voor zijn situatie niet beter hadden kunnen zijn dan dit! Deze waardes geven namelijk wel heel veel hoop voor zijn toekomst, al zal dat zijn met maar een paar % gezond nierweefsel :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

;-) oh ja, zeker weten!
maar ik schrijf dit soort teksten toch ook wel voor de meelezers..

en het lijkt me een feest om dat in huis te hebben, zo vrolijk en pluizebollerig..
kan me voorstellen dat je je huis niet meer zonder Jack kunt voorstellen.. en dat je enorm geschrokken bent van die torenhoge waardes. heerlijk dat hij weer zo goed eet en drinkt en actief is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Maandag moet lizzy weer op zwemles. (infuus)
En word ze volgens haar adoptie papieren van het asiel 10 jaar.
Nu hebben wij in die 9 maanden dat we haar hebben al 8 tropen maanden gehad.
Dus dat gaan we hier vieren :-P ipv 9 soorten nierdieet vinden we er nog wel een grijnzz ( nee hoor ze heeft maar keuze uit 2 tot ze het niet meer eet)

Vannacht zitten denken dat ik het lijstje moest hebben met wat wel en niet als antibiotica gegeven mag worden. Novacam wist ik Maar al die zusjes niet.

Dit omdat als je bij de Da zit je vaak toch meer met het beestje bezig bent en uit je doen bent.

Ik heb een foto van het lijstje gemaakt wat Adrianne hier boven heeft getypt en als foto bij contactpersoon DA gezet. Als ik daar ben en het mocht nodig zijn dan heb ik zonder te zoeken al die namen bij de hand.

Bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

dclizzy schreef:Ik heb een foto van het lijstje gemaakt wat Adrianne hier boven heeft getypt en als foto bij contactpersoon DA gezet.
En laat nou nét Metacam niet in dat lijstje staan van Adriana :lol: (en novacam 2x dus waarschijnlijk tikfoutje ;-) ) Maar ik neem aan dat je weet dat die ook wel behoort tot de Meloxicam-familie.

Code: Selecteer alles

Meloxicam:
  novacam
  meloxidyl
  metacam
  loxicom
  meloxicam
... en tal van andere. Altijd zal er als werkzaam bestandsdeel Meloxicam vermeld worden. Dus het is altijd verstandig te vragen of een middel niet tot de Meloxicam-familie behoort.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@rik dank je.
Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ze een antibiotica nodig heeft ;-)
Maar je weet het nooit in de toekomst.
Toen ze vorig jaar aan het infuus lag hebben ze haar novacam gegeven, en ik zelf ook nog 5 dagen. (wist niet beter) Nu zit ze preventief aan eurogist van de natuurarts, en laten we het aftikken. AL 3 maanden geen drap of idee dat er wat met haar blaas aan de hand is.

En ik ben nu al zover met inlezen , dat ik eerst van alles gaat proberen eer ze aan het gif moet :-) (als het kan natuurlijk, soms kan je niet anders)

Ik heb het lijstje verandert.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dclizzy schreef:Dus dat gaan we hier vieren :-P

wel en niet als antibiotica gegeven mag worden. Novacam wist ik Maar al die zusjes niet
dank je wel Rik.
geen meloxicam kun je ook op haar patientenkaart laten zetten, wat geen garantie is overigens.. en in de bijsluiter staat dat het niet aan nierfaalkatzels gegeven mag worden, dus Lizzy mag dat ook helemaal niet hebben en dat bespaart je discussie met je da.

de meloxicam-familie is categorie pijnstillers/koortsverlagers, niet antibiotica..
en ik ben nu al zover met inlezen ,
..anders hier ook even roepen!


en we feesten hier met jou en lizzy mee! :pdtura: :pdtura:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hahhaa. Die gekke Gizmo :lol:
Hij rent heel de tijd achter de hond aan om hem kopjes te geven. Als de hond dan snuffelt aan hem heeft die z'n poot klaar om te slaan. Hond denkt, nou dan niet :roll: en loopt weg.
Waarna Gizmo hem weer achterna rent om te kroelen. :lol: :lol:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@featherr. wat een geweldig nieuws.
geniet ervan !!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hoe goed het gister ging zo rot is het nu weer. Hij is weer 2x onbereikbaar geweest. grommen naar mij en mn vriend. Nu net zat ik bij hem en ging het wel goed. Dus ik weet het niet meer.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hallo, ik ben nieuw op het forum.

Heb vorige week woensdag te horen gekregen dat Snoetje (17 jaar) haar nieren niet goed werken, wrs CNI...uitslag ureum 46 en crea weet ik niet meer, de uitslagen post ik later met referentiewaardes erbij. Het voorstel van de da was om haar aan het infuus te doen tot vrijdagavond (in het weekend gaan alle dieren naar huis) en dan te kijken hoe de waardes zijn.
Het was vreselijk haar achter te laten, ze is zo'n klein angstig katje.....ben helemaal van slag en heb nog nachtdienst ook...

Vrijdag heb ik haar opgehaald, ze at 's nachts en 's ochtends wel gelukkig. Na bloedonderzoek was de
ureum gedaald tot 22 en crea ook flink gedaald, door de shock weet ik de waarde niet meer, was alleen blij dat het wel wat gedaan had. De da die ik vrijdag had was een andere dan die van woensdag, eerst
was ze vrij negatief maar toen de waardes toch goed omlaag waren gegaan, was ze meer geneigd het met me eens te zijn haar alle kansen te geven ipv inslapen.

Ze is nog hartstikke knuffelig en ondanks dat ze niet meer speelt en rent wel happy. Hoe snel zoiets kan veranderen, 2 maanden geleden nog krachtig en speels (wel meer slapen natuurlijk, ze is ook een dagje ouder) naar stram en rustig maar springt nog wel 100x op bed om knuffels te halen. Ook at ze tot vorige week maandag nog prima tot grote verbazing van de da.

Heb wel gevraagd om nog meer bloedonderzoek, ook bv de kreatinine.

Toen ze thuis kwam at ze als een tijger van het dieetvoer dat ik had meegekregen en de Fortekor die ik erin had gedaan ermee. Heb haar zelden zo enthousiast en snel zien eten. Maar sinds gisterochtend heeft ze geen trek meer, likt alleen de saus van de Hills k/d brokjes enz. drinkt wel weer, wat ze de eerste dag na thuiskomst niet deed (wrs nog vol vocht van de behandeling)
Alle bakjes van verschillende merken geprobeerd, met wat lauw water eroverheen heeft ze wel wat gegeten. De Fortekor ging er alleen in met wat maltpasta op mn vinger en dan het pilletje erin.

Ik heb het idee dat ze last heeft van maagzuur. Ze heeft haar hele leven al regelmatig op nuchtere maag gespuugd maar dan kwam toch ook op een gegeven moment een haarbal en was het weer een tijd over dus dacht er nooit iets bij. En daardoor of (hoop het niet) misschien weer verhoogde waardes misselijk? Ze spuugt nu niet en is ook een stuk fitter dan voor de spoeling

Ze heeft ook flink tandsteen en misschien wel andere problemen met haar gebit, maar de da vond het
niet verstandig haar te laten helpen onder narcose met die hoge waardes. Ben ik het wel mee eens en ze is zo gestressed nu dat ik haar dat niet wil aandoen. Maar misschien heeft ze ook wel pijn dus morgen maar weer overleg met de da.

Ik heb geen specifieke vraag maar heb sinds ik het weet haast niet meer geslapen en heb nog nachtdienst ook....ik ben bang en moet het even van me afschrijven. Het nu niet eten baart me wel veel zorgen.
Post later nog even met wat meer info en een foto wanneer ik weer thuis ben :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en dat is schrikken! gelukkig is ze goed doorgespoeld en nu maar hopen dat ze goed op haar nierdieetvoer en de fortekor reageert.

zitac is geloof ik tegen maagzuur, hier even zoeken op berichten met ervaringen en zoekfunctie zit rechtsboven.
begin heel voorzichtig met fortekor, niet ineens de volle mep geven maar paar dagen halveren om te wennen.

en nierdieetvoer is hoog calorisch dus als ze daar veel en met smaak van gegeten heeft, dan zit ze voorlopig vol.
probeer te vermijden dat ze veel ineens eet. het is voor nieren beter om over het hele etmaal kleine beetjes te eten (voerautomaat?)

meloxicam zoals bv metacam/novacam, meloxidyl mag niet gegeven worden aan nierkatten (bijsluiter) dus als je dezer dagen bij de dierenarts bent en over pijnklachten praat, vraag dan naar onsior of tolfedine. en zeker geen metacam, kijk ook uit voor injecties!

het is niet altijd nodig om tandsteen onder narcose te verwijderen, soms kan dat voor een deel ook onverdoofd bij rustige katzels, dat gaan dan wel niet zo grondig maar alles is meegenomen.
Nina1967 schreef:Ik heb geen specifieke vraag maar heb sinds ik het weet haast niet meer geslapen en heb nog nachtdienst ook....ik ben bang en moet het even van me afschrijven. Het nu niet eten baart me wel veel zorgen.
heel begrijpelijk dat je ongerust bent en gelukkig heb je op het forum veel info onder muisbereik.
er is ook het topic 'nierfaalkatten met veel links over bv medicatie, soorten nierdieetvoer, types nierfalen enzo.
en vragen en ons op de hoogte houden kan prima bij Pluis, we denken graag met je mee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Kop op, Nina! Kasper (15) had begin december een creatininewaarde van 1063 en een ureumwaarde van 46,4. Hij is niet opgenomen, maar heeft 3x in de week een onderhuids infuus gekregen, twee weken achter elkaar. (Zie nierfaalkattentopic) Hij reageerde goed op de infusen en is er gelukkig nog steeds.
Als Snoetje wel de saus met wat water oplikt, kun je er wat ipakitine doorheen roeren. Dat helpt weer om de ureumwaarden naar beneden te krijgen. Als je denkt dat ze misselijk is door de hoge ureumwaarden, kun je om Cerenia vragen. Misschien gaat ze dan weer beter eten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie