Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Jantina »

Oh wat naar zeg....
Hoop voor je dat het goed komt.
Lijkt me verschrikkelijk om hem zo aan te treffen.
Veel sterkte!!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
lolliepop
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:57

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lolliepop »

ik hoop dat ik hier op de goede plek zit voor me vraag,
ons lief manneke van 7 heeft vorige week vrijdag waarschijnlijk een klap gemaakt vanaf de kast op zijn bekje. daardoor at hij niet en was hij vanaf vrijdag-avond tot aan zaterdag aan het spugen tot hij dus ook zaterdag-avond tevens zijn water ook ging uitspugen. telkens als we wat te eten aanboden begond die te grommen, wilde wel maar lukte niet.
zijn zondag met spoed naar de Dierenarts geweest. deze prikte gelijk bloed om de nierwaarden te checken..??.. daar kwam uit dat de kreatine (sorry als ik verkeerd neerzet). was verhoogd naar 214.
dus werd er direct besloten dat hij aan infuus moest. na 250 ml infuus mocht hij wel mee naar huis en moesten we gaan dwangvoeren. dit ging gelukkig makkelijk. de maandag en dinsdag moest hij dus ook weer terug voor infuus. beide keren weer 250 ml.
nu donderdag terug voor bloedprikken nu was zijn waarde gedaald naar de 169. en volgens de dierenarts moet deze tussen de 80/165 zitten.
nu is ons gezegd dat het een nierpatient bijft. en hij op speciaal voer moet.

word dit altijd gedaan? bedoel zijn waarde is toch gezakt? of is dat echt alleen door de infuus die die gehad heeft? blijf het zo raar vinden daar we voor een pijnlijke bek erheen gingen. en nee hij had geen ontstekingen geen gebroken tandjes ofzo..
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, dit wordt altijd gedaan omdat nieren nooit meer beter worden. Ook is als je een verhoogde creatine ziet al zo'n 75% van de nieren verloren gegaan. Je kat moet zich dus redden met wat hij heeft. Als dat 10% is dan moet je er dus voor zorgen dat die 10% zo min mogelijk belast wordt.
In het begin kan je dit waarschijnlijk opvangen met alleen niervoeding. Maar later zul je toch ook medicijnen moeten gebruiken.

Het lijkt heel erg veel wat er op je af komt, dat is het ook maar het is niet moeilijk.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
lolliepop
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:57

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lolliepop »

dank voor je antwoord, we hadden proefzakjes meegehad om te kijken welke hij het lekkerste zou vinden.
met ook de vraag of de andere heren en dames het ook mochten gaan gebruiken daar we ze hier echter niet appart kunnen zetten met voeren. (door gemekker en onrustig worden van de ander). dit blijkt geen probleem te zijn. ben al blij dat het ook in brokjes is want meneer lust totaal geen blikvoer. (al ging het dwangvoeren hem gelukkig perfect af).


over medicijnen heeft ze nog niks gezegd. zal ik dan ook nog even naar vragen of hij die moet hebben.
wel dat we over 3/4 maand terug bloed zouden kunnen laten prikken om zo zijn waarden in de gaten te houden.?..
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Klopt helemaal. Medicijnen zijn alleen nodig wanneer je kat eiwitten in zijn urine heeft. Dat zullen ze dan ook wel testen. Dieetvoer is meestal stap 1. Je kan verschillende merken niervoeding kopen bij zooplus. Brokjes en natvoer. Maar als je kat dat niet eet houd het op.

Als je hills voert kan je dat ook daar kopen. Ik ben geen expert. Er lopen hier mensen met veel meer ervaring dus als ik iets heb gezegd wat niet klopt dan horen we dat vanzelf. Ik zou trouwens geen 3-4 maanden wachten. 2 is beter. Je wilt toch graag weten hoe hij het doet. Helemaal in het begin.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

lollipop: featherr heeft het goed uitgelegd, als nierwaardes te meten zijn, dan functioneert 75% van de niercapaciteit niet meer. dat kan door chronisch (voortschrijdend) nierfalen en door acuut nierfalen.
als je weer bij je dierenarts bent, vraag haar dan naar alle waardes en zet ze ook even hier neer. ook belangrijk is fosfor ip.
en vraag of zij denkt of het chronisch is of acuut.
het kan zijn dat hij met die klap niet alleen zijn bekje heeft beschadigd maar ook zijn nieren. die krijgen een opdonder en dat is niet jofel.
infuus was prima om door te spoelen en te ontgiften, soort van dialyse.

hij blijft nierpatient en je zult altijd voorzichtig met hem moeten zijn, dus nierdieetvoer en uitkijken met bepaalde medicijnen (bv meloxicam = novacam/meloxidyl/metacam).
geen uitstapjes meer met ham of andere vleeswaar of vleesjes.
als het is gestabiliseerd en redelijk dichtbij de referentie dan zou je naast nat/droog nierdieetvoer ook klein beetje geblancheerde kip met wat ipakitine kunnen geven of halfzachte eidooier.

en dan de komende jaren halfjaarlijks tot jaarlijks even bloedprikken voor met name nierwaardes om te bezien of er verder ondersteund moet worden en met welke medicatie.
we hebben twee topics waar veel nierinformatie in staat: nierfaalkatten (medicatie, soorten nierdieetvoer, soorten nierfalen e.d.) en deze Pluis en fijn dat je al in Pluis bent gaan schrijven!
(dat is voor de meedenkers overzichtelijk en efficiënter.. ;-) ) en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

lolliepop, dit lijkt op acuut nierfalen. Zoals hierboven al is aangegeven werken de nieren op het moment van meten voor 75% niet meer. Ik wil hier echter nog even aan toevoegen dat bij acuut nierfalen dit nog bij kan trekken. Zelfs tot een punt waar er geen nierfalen meer vastgesteld kan worden. Acuut nierfalen kan door heel veel dingen komen maar komt ook vaak voor bij trauma. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de nieren tijdelijk niet voldoende bloed krijgen waardoor ze dus niet meer goed werken (en dan moet je er dus snel bij zijn voordat het chronisch wordt). Jouw kat heeft de juiste behandeling gekregen door een aantal malen een infuus te krijgen en te kijken wat de bloedwaardes deden. De waardes zijn nu dusdanig gezakt dat je de komende tijd nog dieetvoer moet geven om te kijken of ze nog iets verder kunnen zakken. Als dat zo is (inderdaad na 2 tot 4 maanden) dan zijn de nieren goed hersteld en heeft je kat (officieel) geen nierfalen meer. Zakken de waardes niet dan heeft je kat op dat moment chronisch nierfalen. Maar zelfs bij herstel moet ik er even op wijzen dat de nieren wel een dusdanige opdonder hebben gehad dat je eigenlijk niet weet hoe goed de nieren nog functioneren (nierfalen is pas te meten bij 75% falen). Dus de nieren kunnen weer op 20% falen zitten (80% goed :grin: ) of op 70% falen (30% goed :cry: ). Als het herstel er wel is zou je tegen die tijd kunnen overleggen met de DA of het noodzakelijk is om dieetvoer te blijven geven of dat je ook over mag stappen op nierondersteunend voer (ik weet eigenlijk niet of ze die ook in brokjesvorm hebben) maar het zal voortaan wel nodig zijn om altijd goed naar de ingrediënten van het voer te kijken en te bepalen of het dus goed nierondersteunend is.

Overigens is het wel heerlijk te lezen dat je katten de nierdieet brokjes lekker vinden en dat zelfs het dwangvoeren je perfect af gaat. De meeste nierfaal katten (waaronder mijn poes) zijn behoorlijk kieskeurig als het op eten aan komt en aan dwangvoeren hoef ik, denk ik, niet eens te beginnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat jouw DA gelijk heeft doorgepakt door gelijk infuus te geven :) Wanneer het acuut is geweest (en daar lijkt het op door de klap die hij heeft gemaakt) dan heb je de schade zoveel mogelijk beperkt daardoor ;-)

Nu is het kwestie van in elk geval in je achterhoofd houden dat hij slechte nieren heeft. Bij medicijnen zoals novacam staat in de bijsluiter dat je het niet moet geven bij nierfalen maar toch schrijven dierenartsen het nog wel eens voor bij nierpatiënten. Het is dus ook kwestie van zelf goed opletten en bijsluiters lezen voordat je iets geeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Jee Feather...wat een kopzorgen.
Een diabeetje én een nierpatiëntje...Ik duim voor Gizmo!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Betreft Lolliepop, Pluis* (van dit topic inderdaad ;) ) heeft waarschijnlijk ook accute gehad. Ik denk dat haar waardes kwamen door een ontsteking in de bek. Pluis heeft een tijdje op speciaal voer gestaan, maar kon daar later weer vanaf. Maar luister niet te veel naar mij haha ik heb bij lange na niet zoveel verstand van nierfalen als anderen hier.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Net bij de dierenarts geweest. Hij heeft een poliep in zijn oor. Dat verklaart waarschijnlijk de bloedingen en dat hij doof werd en wankel loopt. Waarschijnlijk groeit hij tussen het middenoor en het evenwichtsorgaan. Dit verkleint de kans op kanker heel erg.

Ook heeft hij waarschijnlijk acuut nierfalen gehad. De infusen werken, vanochtend en net heeft hij uit zichzelf gegeten! Dus hij klaart echt op van de infusen. De dierenarts denkt dus ook dat we zijn nieren nu weer terug gaan brengen en hij weer doorgaat met chronisch ipv acuut. Dus hij moet nu gewoon de rest van zijn leven semintra gaan krijgen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, ik dacht dat Gizmo al aan de Fortekor of Semintra zat, maar dat was dus nog niet zo (blijkbaar waren de nierwaardes voorheen nog niet zo desastreus). Tsja... en als nu die nieren nog een keer een opdonder hebben gehad... Maar fijn te horen dat de oorzaak gevonden is en dat het al weer wat beter met hem gaat en hopen dat die angstige momenten dan ook tot het verleden horen. Kan die poliep nog weggenomen worden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, er is een hele zware operatie, gaan we niet doen. Maar ze kunnen hem wel 'eruit trekken' kans dat hij dan weer terug groeit. Maar is een stuk minder zwaar. Minder narcose enzo. Hiervoor moeten wel eerst de nieren even rust hebben en het beter doen dan nu. Ze twijfelen zelfs als ze het nu zouden doen of hij wel weer wakker gaat worden. En we weten ook niet of hij stollingsproblemen. Als dat zo is en we zouden het weg laten trekken kan hij doodbloeden. Dus tis allemaal nog een beetje onduidelijk. Voor nu weten we in ieder geval dat de kans dat hij binnenkort doodgaat heel wat verkleint is.

Ja, hij had 173 creatine. Dus was nog niet echt nodig. Hopelijk krijgen we de 310 nu naar beneden en gaat het gewoon weer langzaam achteruit ipv in 2 maanden verdubbelt!!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
lolliepop
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:57

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lolliepop »

allereerst iedereen hartelijk dank voor de berichtjes.

@Featherr mag ik je onwijs veel sterkte toe wensen met Gizmo. geef 'm maar een dikke knuffel.

ben vandaag even terug gegaan naar de DA, omdat ik me er de gehele nacht niet echt gerust op voelde met het gegeven dat we nu een Nierpatient zouden hebben.
niet dat we er niet voor willen zorgen ofzo. maar er komen zoveel vraagtekens bij ons omhoog.
heb daar dan ook zijn medisch dosier opgevraagd.
bij deze zal ik de waardes van de eerste keer even neerzetten:

ureum: 7.4 mmol/l mag zijn volgens hun: 4.9 - 11.9 mmol/l
glucose: 6.6 mmol/l mag zijn volgens hun: 3.4 - 5.7 mmol/l
alkalisch fosfatase: 71.0 U/l mag zijn : <123 U/l
totaal eiwit: 74.0 g/l mag zijn : 52 - 77 g/l
GPT/ALT: 74.0 U/l mag zijn : <105 U/l
creatinine: 214.0 umol/l mag zijn : 80 -164 umol/l
albumine: 33.0 g/l mag zijn : 23 - 35 g/l

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor jullie? vind het zelf nog een beetje abacadabra...

tevens heeft hij die dag een infuus gehad met een prik cerenia. dit zou voor de misselijkheid wezen.
2de dag ook infuus en een injectie met 0.3 ml meloxidyl. voor de pijn in zijn bek.
3de dag infuus en een injectie met 0.3 ml metacam. dit als voorzorg om te kunnen blijven eten...?...

donderdag dus weer bloedwaardes geprikt alleen ditmaal alleen het overzichtje van de
Creatinine: 169.0 umol/l verder nergens op gecontroleerd. omdat de rest volgens haar wel in orde is.

hieruit is dus volgens haar bewezen dat het om chronische niervalen gaat. zo staat het ook in het dosier. en moet hij op dieetvoer. meer niet. en moeten we zoals er staat over 3/6 maanden terug komen voor weer een bloedonderzoek.

verders nog gevraagd of hij medicijnen zou moeten krijgen maar dit was totaal niet aan de orde omdat zijn waarde netjes was gedaald??...
sorry maar ik weet nu even niet meer zo goed wat ik geloven moet... heb ik nu wel of niet een chonische nierpatient???... hebben wel het speciale voer meegenomen. wil absoluut geen risico lopen dat het mis zal gaan.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, ga er maar vanuit dat je een chronisch nierpatiënt is. En wat een domme dierenarts, metacam :evil:
Vanaf nu ga je je kat beschermen, er komt geen metacam/novacam meer in. Er zijn er nog meer die in dit rijtje horen maar dat weten de andere beter. Metacam is HEEL erg slecht voor de nieren. Die 0,3ml 1x gaat geen geweldige schade aanbrengen, maar zorg er voor dat er geen metacam meer gegeven word. Ook al zeggen ze dat het best wel kan, ze zoeken maar een ander medicijn voor je.

Gizmo gaat morgen weer een infuus krijgen. Zijn ureum blijft maar hoog, daar zijn medicijnen tegen toch? Hij wil niervoeding niet echt dus hij krijgt vanavond felix kip met ipa erover :eshhh: :eshifty:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie