Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Een half jaar... Pfff. Ik kan me voorstellen dat je daar even van achterover valt. Maar het lijkt mij dat of de DA hier een slechte prognose geeft in de hoop dat het mee kan vallen (en je op alles voorbereid bent), of hij heeft ervaring met iets dat wij hier niet direct zien.

Alleen de 25% (of minder) resterende nierfunctie hoeft het probleem niet te zijn. Als je die onder controle krijgt en niet verslechterd valt er prima mee te leven. Maar misschien is dat met de bijkomende schildklier en diabetes (en misschien de bloeddruk) juist wel een uitdaging.

Medisch kan ik niets aanvullen op wat Erik al gezegd heeft. Mentaal ga je de komende maanden even een rollercoaster in. Bij Bowy was het ook de eerste maanden de onderzoeken en ik bereidde me al voor op het ergste (afscheid). Ik hield me voor dat ze al 18 was en nooit wat gehad heeft en dat ze een mooi leven had gehad. Elke keer als ze weer slecht begon te eten was er weer dat gevoel. Maar elke keer kreeg ik haar met een ander merk nierdieet (en i.c.m. het slechte Felix-natvoer met ipakitine) er weer bovenop. Het laatste jaar ging eigenlijk heel goed wat betreft eten alleen merkte ik wel dat ze in de laatste maanden af viel. Al met al heb ik twee jaar de tijd gehad om vrede te hebben met het idee dat ze op haar einde liep. Maar de eerste paar weken na haar attack/tia/diagnose hebben daar het meeste aan bijdragen.

Dus er zal een behandelplan opgesteld worden met medicijnen en nierdieet en als het een keertje slecht gaat... ze kan er weer bovenop kruipen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag Erik,

Zeer hoopgevend bericht, waarvoor dank...

Inderdaad, die leverwaarden rijzen erger de pan uit. Die 'problemen' in haar jeugd waren er m.i. geen. Ik heb de resultaten nooit meegekregen, dus ik weet niet hoe hoog die toen waren. Ik had nog geen ervaring met dierenartsen, en was nog naief.
Het was een stagiaire die de waarden moest beoordelen, zonder controle door de dierenarts. Ze zette haar voor de rest van haar leven op k/d.
Een tien jaar later - ondertussen hadden ze haar op r/d gezet voor haar constipatie, wat het alleen maar erger maakte, maar soit - ging ik bij een andere dierenarts voor een bloedstaal. De leverwaarden waren prima. Ik vroeg me af waarom het nodig geweest was om haar zo jong op k/d te zetten.
Waarschijnlijk een momentopname, zei ze.

Dus ik denk niet dat ze in haar jeugd een leverprobleem had... Ze is altijd gezond geweest. En haar constipatie is verbeterd met dagelijkse opvolging, lactulose en vooral vermijden van granen.

Ik heb net urine opgevangen en het ziet er niet zo troebel uit als vroeger, wel nog geel. Dus minder eiwitten? Dit resultaat is dus nog een onbekende factor. Als dat zo zit, pauzeer is zeker de Benazecare.
Wel bizar, ik vind haar urine naar witte wijn ruiken, een fruittoets. Ik grap niet, ik vind dit alles allerminst om te grappen.

Een ander verhaal... dat is nu eenmaal het verschil tussen theorie en praktijk. Mijn ervaring zegt dat ik op dit forum al veel wijzer geworden ben dan bij dierenartsen, zie mijn verhaal over de lever.
Ook heb ik tenslotte Mieke suikervrij gekregen met tips van het suikerforum! Als ik haar insuline ingespoten had, had ik haar gemakkelijk in coma kunnen spuiten... Ik heb eerst gemeten, en dan beslist om al dan niet te spuiten.
Hier ook: eerst eiwitten meten en dan Benazecare. Want bloeddruk is ook niet gemeten. Maar ze ziet gemakkelijk bleek. Zou ze niet continu rode oortjes hebben bij een hoge bloeddruk? Of komt de ondertemperatuur daar weer bij kijken... hoe ingenieus zit alles toch in elkaar als het werkt.

En als ik ACE-remmer opzoek, dan zie ik dat die bloeddrukverlagend werkt. Hoe kan dit dan een betere bloeddoorstroming geven, daar mis ik iets.
En anderzijds, compenseert dit dan niet de bloeddrukverhoging door de schildklier?

Ik zal je verhaal eens lezen; als Gaudí het profiel heeft van Mieke kan ik daar zeker iets uit leren! Bedankt.

Nog een vraagje: ik heb SWS besteld. Heb jij een idee hoe ik hiermee de schildklier 'mild' behandel, dus om haar b.v. te krijgen tot hoge normale waardes?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag Rik,

Inderdaad, dat was een opdoffer. Ik antwoordde dat ik van iemand wist die op haar 18 een herseninfarct gekregen heeft met nierfalen, de 20 nog gehaald heeft. Ja, zulke gevallen zijn er wel, zei ze.

Ik heb alvast de Animonda besteld, die is ook goed voor diabetes! Nu maar hopen dat ze het lust... qua natvoer is ze heel kieskeurig.
En haar T4 zou ik lichtjes willen verbeteren met SWS.
Bloeddruk ken ik niet, ik vermoed dat dat stabiliseert als haar T4 beter wordt.
Ook zou ik haar temperatuur eens moeten meten, daar heb ik geen ervaring mee.

Ja, ups en downs, vanmorgen kreeg ik dat al met haar bleke kleur. Dat gaat nog vaak voorkomen. Of wanneer ze overgeeft, dat gaat me bang maken. En dan niet meer eet...
Maar vandaag heb ik al een slecht moment gehad, en op dit forum toch weer goed, en Mieke ziet er momenteel weer heel ontspannen uit. Als ik haar streel spint ze meteen, en dat doet ze nooit als ze zich beroerd voelt.

En ik zie dat je nieuwe poesjes hebt, Bono en Yuna! Ik heb al naar het filmpje gekeken. Doet me meteen denken aan toen ik Mieke en haar zusje haar eerste snuffeltoer in mijn huis liet doen. Mieke was dan eerder het karakter van Yuna. Zij bleef altijd achteraan zitten, haar zusje was dominanter. Helaas is ze na een half jaar al overreden... Dat maakte de band met Mieke eens zo sterk.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:Dus ik denk niet dat ze in haar jeugd een leverprobleem had... Ze is altijd gezond geweest. En haar constipatie is verbeterd met dagelijkse opvolging, lactulose en vooral vermijden van granen.
OK, laten we dan hopen dat het inderdaad een moment-opname is, en er structureel niets mis is met de lever.
snorrebaard schreef:Ik heb net urine opgevangen en het ziet er niet zo troebel uit als vroeger, wel nog geel. Dus minder eiwitten? Dit resultaat is dus nog een onbekende factor. Als dat zo zit, pauzeer is zeker de Benazecare. Wel bizar, ik vind haar urine naar witte wijn ruiken, een fruittoets. Ik grap niet, ik vind dit alles allerminst om te grappen.
Zag Mieke's urine er vroeger troebel uit? Dat hoort niet. Zou kunnen wijzen op een blaasontsteking, urineweginfectie, nierontsteking, ..... Urine hoort helder lichtgeel te zijn. Wat bedoel je met 'vroeger'? Kan belangrijk zijn, want als het recent troebel was, is er wellicht sprake van acuut nierfalen.

Ik kan onderhand aan de kleur zien wat het soortelijk gewicht is :grin:. Ik bracht laatst een urinemonster van Gaudí, en hield het aan de balie bij de DA tegen het licht, en zei (als grapje): "mmmm, ik denk 1.025". Bleek het 1.023 te zijn :lol:. Dus als de urine van Mieke er echt geel uitziet, dan zijn de nieren dus nog in staat om het redelijk goed te concentreren - dus een goed teken. De urine van Dalí is vrijwel kleurloos, is haast water.

Eiwitten zijn opgelost, dus er moet wel erg veel eiwit inzitten, wil je dat met het blote oog zien. Dalí had eerst eiwit in de urine, en na het geven van Fortekor en later Seminatra, zat hij wat dat betreft binnen niet al te lange tijd weer binnen de referentie.

Ik weet dat urine van diabetes patiënten naar fruit kan ruiken, zou dat een verklaring kunnen zijn?

Overigens: als je urine opvangt, moet je het zo snel mogelijk naar de DA brengen, eventueel een paar uur bewaren in de koelkast.

Een ACE-remmer zoals Benazecare of Fortekor remmen het z.g. RAAS systeem door de omzetting van een bepaald enzym te blokkeren. RAAS is een complex systeem waarmee het lichaam de bloeddruk en de hoeveelheid circulerend vocht en elektrolyten regelt. Zeker bij aanvang van de toediening kan de bloeddruk toch wel even sterk verlaagd worden - dus naast het eiwitverlies in de urine is het ook wel aan te raden om de bloeddruk te weten voordat je een ACE remmer gaat geven. In het geval van Mieke is het eigenlijk een no-brainer om de bloeddruk te meten. Overigens hebben veel chronische nierpatientjes een te hoge bloeddruk - daar kan Rik wel over meepraten :-(. Amlodipine is dan het aangewezen middel.
snorrebaard schreef:Ik zal je verhaal eens lezen; als Gaudí het profiel heeft van Mieke kan ik daar zeker iets uit leren! Bedankt.
Het verhaal over Dalí en Gaudí gaat pas de laatste paar weken ook over Gaudí (de titel van het topic is toen ook aangepast). In het begin zat ik met de zorg voor/zorgen om Dalí ook in de roller-coaster waar Rik het over had :cry:...
snorrebaard schreef:Nog een vraagje: ik heb SWS besteld. Heb jij een idee hoe ik hiermee de schildklier 'mild' behandel, dus om haar b.v. te krijgen tot hoge normale waardes?
Ik neem aan dat Mieke een niet al te groot/zwaar exemplaar is? In dat geval 1 tabletje per dag.

Ik kan eigenlijk de ondertemperatuur niet verklaren. Pas in het laatste stadium van nierfalen zou dat aan de orde kunnen zijn, en daar zit Mieke niet in. Zou het binnenkort nog een keertje meten, je hebt vast wel thermometer?

En probeer niet meteen bang te worden als Mieke een keer overgeeft, of niet wil eten, of zich niet lekker voelt. Dat herkennen we, en er zijn allerlei manieren om haar uit zo'n dip te halen. Dus daar zullen we je/Mieke zeker bij helpen als het nodig is!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dank je, jullie zijn fantastisch...
OK, laten we dan hopen dat het inderdaad een moment-opname is, en er structureel niets mis is met de lever.
Blijkbaar is dat ook een gevolg van de schildklier.
Overigens: als je urine opvangt, moet je het zo snel mogelijk naar de DA brengen, eventueel een paar uur bewaren in de koelkast.
Ik heb het staal gisterenavond binnengebracht.
Erik, ik heb een foto genomen van het urinestaal, zodat je kan inschatten maar de foto kan ik hier niet uploaden... grapje, maar momenteel sterf ik van binnen. Ik was heel positief dit weekend, zelfs terug in routine, maar ondertussen zit is weer in afscheidsmodus.

Ondertussen krijg ik zoveel info binnen dat ik geen tijd heb om te antwoorden. Om samen te vatten, raadt de meerderheid me aan de schildklier te laten behandelen in tegenstelling tot mijn dierenarts. Ik begrijp haar besluit wel, omdat Mieke dan misschien Fase3-4 blijkt te hebben. En omdat nierproblemen meer levensbedreigend zijn.

Anderzijds zijn er artikels die zelfs beweren dat schildklier ook oorzaak kan zijn van nierfalen. Ik heb dit ook aan mijn dierenarts gevraagd maar zij beweerde van niet.

https://www.petsbest.com/blog/cats-h...idney-disease/ artikel van 2013
"Recent research provides evidence that untreated hyperthyroidism itself contributes to the development or progression of chronic kidney disease in cats. Studies suggest that hyperthyroidism can initially cause reversible kidney dysfunction which may become irreversible with time as chronic kidney disease progresses. Leaving a hyperthyroid cat untreated or poorly regulated with anti-thyroid medication may be detrimental to long-term kidney function. Treating and curing hyperthyroidism may help to both reverse kidney damage and preserve remaining kidney function."

Ook hier staat dat het een extra belasting vormt voor de nieren:

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
"De nieren worden overbelast. De nieren zijn al gevoelig voor slijtage bij oudere katten, de extra belasting vormt een verhoogd risico op het ontstaan van nierfalen.
Ook de lever wordt belast door de verhoogde stofwisseling, we zien dan vaak een stijging van van de leverenzymen in het bloed (zie leverproblemen bij de kat). Bij behandeling van van de schildklier normaliseert de lever vaak al snel."
(Mieke heeft ook hoge leverwaarden)

Hier ook maar toch met de voetnoot dat het ook slechter kan worden.
http://veterinarycalendar.dvm360.com...09%09&pageID=3
"The diagnosis of hyperthyroidism is relatively straight forward but the diagnosis of concurrent kidney disease may not be. In addition, the effects of decreasing GFR with treatment of hyperthyroidism and concurrent hypertension may be detrimental to the kidneys. For this reason, a trial period with a reversible form of treatment for thyrotoxicosis is recommended with concurrent monitoring of renal function. "

Ik volg jullie met de raadgeving om dit mild te behandelen, gecombineerd met een strenge opvolging dmv nierdieet. Misschien ook met Fortekor (Benazecare) om doorbloeding te bevorderen, die na schildklierbehandeling zal verminderen.

Risico is dat door het maskeren, de toedracht van het nierfalen zal verschijnen.
Dus zeer traag introduceren, want het kan ook verslechteren.
Ik was zeer hoopvol voor de nieren, en jullie verhalen, maar met de schildklier erbij is het wel ingewikkeld.

Misschien is het daarom dat ze haar maar een half jaar geeft, Rik.

Ik moet nu een dokter vinden die het wil uitproberen om zachtjes de schildklier te behandelen. Ik heb SWS besteld maar misschien is het beter met reguliere middelen te werken omdat het zachter te introduceren is.

Ik lees nu ook de oorzaak: vis in blik. Heb ik de laatste jaren altijd gegeven. En zo in de koelkast laten staan, ipv het uit te scheppen en op een bordje in de koelkast te zetten. Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit ergens gelezen had, maar blijkbaar was ik het vergeten (nooit routine in gemaakt, blijkbaar).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Ik zou starten met de SWS en de reguliere middelen voor de schildklier eventjes in de wacht zetten. Want de Felimasole kan o.a ook een verslechtering van de eetlust veroorzaken. En moet heel voorzichtig gedoseerd worden en heeft behoorlijk veel bijwerkingen. Dus misschien eerst de milde werking van de Chinese kruiden een kans geven.

En hoewel de situatie van Mieke best ingewikkeld is, heb ik toch het gevoel dat het goed gaat komen. Je doet er waarschijnlijk wel verstandig aan een andere DA te zoeken. Deze lijkt mij te halsstarrig en rigide, enkel om aan haar eigen mening vast te houden. En niet bereidt om vanuit verschillende invalshoeken de problematiek te willen benaderen.

Zo'n DA had ik ook. Ik heb mijn eigen pad getrokken, en daar ben ik blij om.

Heel veel sterkte en optimisme gewenst voor Mieke en jou !!!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Een versnelde schildklier kan wel degelijk samenhangen met nierfalen, daarom was ik ook wel benieuwd naar de bloeddruk. Heb een stil vermoeden dat die wel eens behoorlijk verhoogd kan zijn... Dus mijn advies is om de bloeddruk te laten meten, en eventueel Amlodipine te gaan geven.
snorrebaard schreef:Ik moet nu een dokter vinden die het wil uitproberen om zachtjes de schildklier te behandelen. Ik heb SWS besteld maar misschien is het beter met reguliere middelen te werken omdat het zachter te introduceren is.
Mij lijkt het verstandig om de schildklierproblematiek nu aan te pakken. Maar net als Anneke begrijp ik dit niet goed. SWS zijn kruiden zonder bijwerkingen zoals Felimasole, dus bij uitstek geschikt om 'zachtjes te behandelen'.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Voor tweede opinie geweest naar andere praktijk omdat ik bang ben dat de schildklierwerking de nieren nog erger gaat belasten, om zo snel mogelijk met de schildklierbehandeling te beginnen.
Dus nu wel onmiddellijke behandeling van schildklier. Benazacare (fortekor) stopgezet, dit kon geen kwaad samen maar na overleg met andere arts toch besloten om even de wachten met fortekor. Zo kan men door de 'ontmaskering' door de schildklierbehandeling, de ware toedracht van het nierfalen zien.

Ik heb 2x 2.5mg Thiafeline meegekregen. Ik lees mij in op de kattensite en er staat me heel wat te wachten... Het nierdieet is al moeilijk te geven, en daar bovenop gaan de bijwerkingen braken en eetstaking zijn. Vannacht spinde ze nog nauwelijks als ik haar streelde, terwijl dit de vorige dagen heel goed was.

Dit is de startdosis want een lagere dosis heeft geen effect, zegt de arts.
Ik zal zien hoe het gaat; als het braken begint ga ik zeker bellen en vragen om de 2.5mg niet om de 18u te mogen geven.
Ik heb de SWS voorgelegd, dat was wel goed, als onderhoudsdosis, zegt ze.

Er staat me heel wat te wachten als ik hier lees: braken, hongerstaking, en dat bij een nierpatiëntje...

Ze vonden wel dat Mieke er heel goed uitzag! Glanzende vacht, klinisch onderzoek was goed. Ook geen ondertemperatuur, zo zag ze er niet uit, vond ze. Ook 37º gemeten maar dat was door de komst van een kakje.
Ze zag er niet uit als een oude kat met problemen. Ik heb haar wel gewezen op het maskeren door de schildklier (doorbloeding huid -> zachte vacht).
Ze ging er ook mee akkoord dat geen schildklierbehandeling de nieren alleen maar meer belast.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Fijn dat de DA Mieke er goed uit vond zien. En als de schildklier onder controle is heb je beter zicht op de algehele gezondheidstoestand.

Ik heb er geen ervaring mee maar mocht de Thiafeline problemen geven... was er dan ook nog niet Felimazole als alternatief? Ik geloof dat de ene kat beter op de een reageert dan de ander en andersom. Dus misschien, als het echt een probleem zou worden, is er nog een alternatief. Felimazole en Thiafeline tabletten mogen overigens niet gebroken worden.

Op naar een goeie T4 waarde...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dank je Rik!
Ik heb eens op Thiafeline gezocht hier, en blijkbaar is het een generiek voor Felimazole, dus dezelfde samenstelling. Beide zeer giftig als je het verpulvert. O, dat moet ik dan nog eens nakijken Rik, dat sommigen het daar beter op doen.

Ik vond de startdosis veel te fors, en zeker als ik die verhalen hier lees. ik vroeg een langzame start, maar dit was de startdosis, lager had geen effect.
Hoewel ik denk dat het zin heeft, gewoon om te gewennen? Dat ga ik toch ook eens vragen.

Laten we duimen, want op het schildklieronderwerp hier met dezelfde dosis was het braken echt erg, en pas na 4 dagen. En ze is al zo braakgevoelig door haar nierfalen.
Als het braken begint, bel ik om te vragen of ik niet mag minderen, b.v. om de 18 uur een pilletje ipv om de 12 uur. En als het echt niet meer gaat, is er nog altijd de SWS. Ik heb de samenstelling getoond en die vond ze OK. Ze vond het eerder goed als middel, later voor onderhoud.

Haar schildklierlobben waren beide verdikt maar niet heel erg, was niet zo makkelijk om het te voelen.
Ook de urinetest is binnen; die wordt me opgestuurd; blijkbaar was het soortelijk gewicht laag, en het eiwit op de grens, zei de dierenarts. Uiteraard moest ik voor verdere uitleg bij de nieuwe dierenarts terecht.... Ik vond het verschrikkelijk om haar te melden dat ik een tweede opinie was gaan vragen en daar zal blijven... Enfin, dat is nu afgesloten. Ik heb dan tenminste verschillende dingen geprobeerd; anders zou ik het me later verwijten.

Ja, over 3 weken nemen ze een bloedopname... laten we hopen dat de T4 OK is zodat ik op de nieren kan concentreren en ze bewaard blijft van verdere beschadiging door de schildklier (alle organen, trouwens).

Ik ben net thuisgekomen en Mieke lag te slapen; ze heeft niet gebraakt, net goed gedronken en wat gegeten (Animonda en KD). Ik ben al blij dat ze de KD lust, wat niet evident is.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ach... en dan kun je over 1 jaar (of anderhalf jaar) terug naar je oude DA en zeg je... "kijk... ze is er nog" :)

In de bijsluiter voor Thiafeline hebben ze het ook over 2,5mg 's-mogens en 2,5mg 's-avonds. De begindosis is inderdaad 2x daags 2,5mg.
Voor het stabiliseren van feline hyperthyroïdie voorafgaand aan een chirurgischethyroidectomie, moet aanvankelijk één tablet van 2,5 mg ‘s morgens en ’s avonds worden toegediend. Dit zou in de meeste gevallen binnen de 3 weken tot euthyroïdie moeten leiden. Voor de lange termijn behandeling van hyperthyroïdie dient de begindosis twee maal daags 2,5 mg zijn. Na 3 weken moet de dosis getitreerd worden op basis van de totale T4 in het serum.
En zelfs dit:
Indien wegens omstandigheden een dagelijkse dosis van één tablet van 5 mg de voorkeur heeft dan is dit aanvaardbaar, maar op korte termijn is een tablet van 2,5 mg tweemaal per dag waarschijnlijk doeltreffender.
Voor Felimazole adviseren ze ook de begindosis van 5mg zoveel mogelijk te verdelen over 's-ochtends en 's-avonds (indien mogelijk).

Geef je de 2x 2,5mg nu wel over 2 punten op de dag? Want dat zou ik dan dus wel doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ja, zou dat niet mooi zijn...

Bedankt Rik, dit lezende bevestigt toch dat ik bezig ben zoals het hoort.
Inderdaad, ik geef het om 17.00u en om 5.00u, perfect met 12 uur tussen. Jammer dat er geen kleinere pillen zijn van b.v. 5mg/3, hoewel b.v. om de 8uur al niet zo evident zou zijn om te geven ivm mijn werk.
Ik geloof dat er wel Felimazole van 1.25mg is, maar dat moet dan om de 6 uur? Dat is al moeilijk als je gaat werken.
http://www.dechra.co.uk/news/news-archi ... rentPage=2

Trouwens, zou het ook niet goed zijn haar veel te drinken te geven ivm de medicatie? Wordt de medicatie dan niet beter over het lichaam verdeeld?

De arts zei dat het waarschijnlijk wel door ouderdom komt, ook de nieren.
Maar dan vraag ik me af: in april 2015, bijna 2 jaar geleden, hadden haar niertjes nog een capaciteit van 80%. Dan heeft ze een tandbehandeling gekregen met Metacam, wel met spoeling. Het volgende jaar, maart 2016 waren haar niertjes ook nog goed (% heeft ze toen niet gezegd). Dan suikerdieet gegeven, en een jaar later zitten haar niertjes op geen 25% capaciteit... Ik vind dat toch snel gaan. Tenzij de schildklier ze zo ernstig heeft beschadigd op 5 maanden tijd (in augustus is ze meer beginnen te drinken).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Een capaciteit van 80% kunnen ze niet meten. Bij de normale bloedtesten is het gelijk 25% of minder rest-capaciteit. Daarvoor is er totaal niets te zeggen over hoe het staat met de nieren. Je gaat dus gelijk van geen nierfalen naar wel nierfalen met 25% rest-capaciteit. Met de nieuwe SDMA test zou het wel mogelijk moeten kunnen zijn al bij 40% verlies. Dus dan zou je op 60% rest-capaciteit zitten. Maar is die test toen gedaan?

De Metacam is dus in ieder geval gevolgd door een spoeling maar reken maar dat haar niertjes na bijna 18 jaar toch wel slechter zullen zijn (ik weet niet wie er de 80% geopperd heeft). Dus de Metacam kan het wel een zetje gegeven hebben maar ik denk dat het grootste gedeelte wel door de leeftijd komt. Dat was bij Bowy ook. Die heeft nooit Metcam gehad en bij haar heeft was het de wisselwerking bloeddruk en nierfalen.

Als Mieke de Thiafeline goed verdraagt zou ik het gewoon daar even bij laten. Straks als die T4 op niveau is dan moet er naar een onderhoudsdosis gekeken worden en kun je altijd nog naar Felimazole voor de 1,25mg (indien nodig natuurlijk).

Veel water drinken is voor nierpatiëntjes altijd goed. Bowy deed dat uit zichzelf al. Of het helpt met de verspreiding van de medicijnen weet ik eigenlijk niet. En het moet natuurlijk niet zo zijn dat de medicijnen te snel uit het lichaam spoelen. Maar ik weet eigenlijk niet of dat zo werkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ze mat die 80% blijkbaar met de combinatie van bloed- en urinewaarden. Want de creatinine was toen wat verhoogd; ik was toen bang, maar ze bevestigde via de urinetest dus dat alles in orde was: nieren van een jonge poes!

Ik heb die pijnstilling meermaals gevraagd om niet te doen, maar dat deed ze niet. Ik heb nog een flesje meegekregen maar nooit gegeven (was ook niet nodig, ze had helemaal geen pijn!).
Ja, als dat zo zit bij Bowy, nooit metacam, dan zie je wel dat leeftijd er veel mee te maken heeft.

De SDMA heeft ze nooit gedaan toen het nog zin had (toen ze goede creatinine en ureum had)! Pas nu, toen ze 1.51 + 75 had, werd SDMA gedaan -> 17. Had dus geen zin...

Ja, ik zal het daar even bij laten: momenteel doet ze het nog prima. Laat ons hopen dat dat zo blijft. Ik lees alleen eigenlijk alleen maar horrorverhalen over die Thiafelinedosis... geen enkele positieve. Ik zal nu maar genieten van haar; als het slechter zou worden, bel ik naar de dierenarts.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Je kunt aan de combinatie bloed- en urinewaarden echt niet aflezen hoeveel capaciteit er is zolang de waarden binnen de referentie liggen. Dat zou wel heel fijn zijn als dat zou kunnen. Dan heb je ook geen SDMA test nodig :). Maar zo werkt het dus niet. Zijn de bloedwaarden goed dan zit je nog gewoon boven de 25/30% capaciteit. Je weet alleen niet hoeveel.

Je hebt gelijk... niet al te veel aan de horrorverhalen denken zolang het nog goed gaat. Gewoon genieten van haar en zien hoe het gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie