Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Anne schreef:Wat ik ook probeer met natvoer, Pita laat het grotendeels staan. OOk brokjes wellen in warm water, ze laat het staan. Nu geef ik haar met een spuitje van 10 ml twee keer per dag water, is dat genoeg?
Of moet ik haar meer geven?
Het is heel raar, voordat Pita nierdieet kreeg at ze goed mee met natvoer. Nu wil ze alleen haar brokjes nog maar eten
Wat je hiermee bereikt is een kat die jou niet aardig vindt en die zelf niet meer drinkt. Want water = vervelend. Ze krijgt zo hoogstwaarschijnlijk op den duur juist minder vocht binnen dan wanneer je haar haar gang laat gaan. Katten houden niet van dwang.

Ik zou haar gewoon het natvoer geven wat ze lekker vindt en dan 1:1 water erbij, lekker papje maken.
waterbakje met smaakje wil ook nog wel eens werken. Lactose-vrije melk paar drupjes in het water b.v. Dan wel 3-4 x per dag verversen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb mijn waterfontein maar weer teruggezet, deze is van plastic en had ik verbannen nadat Pita acne kreeg van de plastic voerbakjes. Nu is haar acne weg, verandering van voerbakjes, de waterfontein veranderd door een pompje in een glazen schaal. Hopelijk gaat ze nu wat meer drinken nu ze het water ook echt ziet stromen en komt haar acne niet terug

Wat je zou kunnen proberen, is reactiv tonicum
Goed idee, kan ik dat in de gewone dierenwinkel kopen ?
Stress is ook niet goed persoonlijk zou ik dat niet doen
Bedankt dat je dit onder mijn aandacht brengt, zou ik zelf niet opgekomen zijn
ik doe het ook niet meer
Wat je hiermee bereikt is een kat die jou niet aardig vindt en die zelf niet meer drinkt. Want water = vervelend. Ze krijgt zo hoogstwaarschijnlijk op den duur juist minder vocht binnen dan wanneer je haar haar gang laat gaan. Katten houden niet van dwang.
Ook fijn dat dit onder mijn aandacht wordt gebracht, was ik nooit zelf op gekomen
Ik doe het niet meer
Helaas heeft ze geen natvoer wat ze lust, ze laat tegenwoordig alles staan,
wil alleen maar brokjes eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

https://www.dierapotheker.nl/Hond/643-C ... -6-x-90-ml

Geopend flesje kan je 2 à 3 dagen goed houden.
Dit zijn flesjes voor de hond (90 ml), maar zit exact hetzelfde in als voor de kat (45 ml)..
Per keer geef je de kat max 45 ml, eventueel aanlengen met water, of over het voer doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Okee bedankt voor de info!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag,

Het is met groot verdriet en angst dat ik me op Pluisje begeef.
Mieke, mijn lieve poes van 17 jaar en 9 maanden, heeft verhoogde nierwaarden en overactieve schildklier. Vorig jaar waren die OK maar had ze diabetes (fructosamine 425). Ik heb haar terug goed gekregen door een kh-laag dieet (Applaws, Hill's MD).

Het gevolg echter is dat ze is afgevallen van 6 naar 4.7 op bijna 2 jaar. Ook drinkt ze enorm veel (±250ml per dag) en 4x plast. Normaal is dat nog niet de helft. Dat doet ze sinds haar suikerprobleem, dus weet ik het aan de suiker. Ook de voeding gaf meldingen van meer dorst, dus hoopte ik dat het OK was.

In april 2015 waren haar nieren nog prima, een 80% functie. Dan wel een tandbehandeling gehad met metacamverdoving + spoeling, doch geen extra metacam achteraf.
In maart 2016 waren haar nieren ook nog in orde, maar had ze dus hoge fructosamine.

In augustus en november ll. heeft ze hard moeten overgeven; ze was er een dag niet goed van, maar is er zelf doorgekomen. Maandag weer, maar nu besloot ik een bloedonderzoek te doen.
Resultaat (ik moet de precieze cijfers nog krijgen en ook nog een speciale niertest en urinetest): suiker nu OK, verhoogde nierwaarden en verhoogde schildklier... ook wat verhoogde lever, maar dat had ze vorige keer ook en kan aan het overgeven te wijten zijn.
Ook had ze een ernstige ondertemperatuur van 37.1... Ik ben er kapot van.

Ik gaf haar Orijen wegens de 17% KH en de 1.1 fosfor, dat was een redelijk akkoord, want Applaws had veel te hoge fosfor.
Nu geef ik Sanabelle Urinary omdat ik dat nog had staan, ben onmiddellijk met Orijen gestopt en ook met Almo kip+tonijn omdat vis slecht is voor de schildklier.

Welk niervoer raden jullie aan?
Andere suggesties?

alvast bedankt!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Dat is een grote schrik wanneer je deze berichten krijgt van je poezendame.

Ik weet niet of Mieke snel is uitgekeken op haar voer. Want ten tijde van Freddy werd hij dat namelijk wel. Voor hem had ik meestal diverse soorten droogvoer en natvoer in huis die ik om de dag wisselde.

Door de variatie groot te houden bleef hij meestal eten, en indien nodig voedde ik hem via een pipet bij, omdat hij een minimale hoeveelheid per dag moest eten.

De merken die hij goed at (of met vlagen)waren van de brokjes : RC renal select; RC renal special; Integra protect nierdieet (Zooplus); Clinic Fri nierdieet, Kattovit nierdieet (Zoopl); Happy Cat nierdieet ; Hills K/D

Natvoer: RC renal zakjes rund, Tonijn; Beaphar zalm, rund en lam nierdieet kuipjes ; Clinic Fri blikje kalkoen; Specific kuipjes; Kattovit renal blikjes met kalkoen en zeevis

Verder Ipakitine als fosfaabinder over het natvoer dit voorkomt onnodige fosfaten in het bloed en beschermd de nierfunctie. En als extra vocht, eetlusopwekker en aanvulling Reactiv Tonicum van Aniwell . Maar dat laatste mag niet meer naar België verkocht worden hoorde ik laatst van een Belgische Facebook contact. En dat is jammer. Ze verkopen het bij Dierapotheker in Horst Limburg. Ik weet niet of je daarbij in de buurt van de grens woont, anders zou je het misschien op de praktijk daar kunnen kopen.

Verder kun je ook aan de supplementen Puur nier en Rehmannia van de Huisdierendokter denken als extra ondersteuning van de nierfunctie. En bij harde ontlasting Lactulose. Deze kunnen allemaal positief werken op de ureum en creatinine spiegel in het bloed.

Op onderstaande site staan erg veel goede tips m.b.t. nierfalen. En volgens mij heeft Rik hier op Pluisje topic ook nog ergens een lijstje neergezet met diverse merken nierdieet van zowel droog- als natvoer.

Veel sterkte met Mieke!

http://www.margali.com/nier-voeding.html
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Heel erg bedankt Ennakee voor je uitgebreide reactie! Er komt heel wat op me af... Ze is wel een gemakkelijke korreleter, moeilijker natvoer. Ik zal dus zoveel mogelijk afwisselen. Vis ga ik wel mijden in het begin omwille van haar schildklier, maar als ze niet eet is alles goed, lees ik.
Die link legt al veel uit.
Ik kijk ook op tegen de vele bloedtests.
Ik dacht dat een suikerkat al erg was, maar een nierkat... Het is zo onomkeerbaar.
Had ik maar dit en had ik maar dat, maar op een gegeven moment maak je keuzes die op dat moment de beste lijken. Het is qua voer heel vaak moeilijk om de gulden middenweg te vinden, b.v. voor suiker en nieren. En dan moet de poes het nog lusten.

Ik zal eens zoeken naar het lijstje van Rik. Die heeft Bowie toch ook lang kunnen houden.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Krijgt Mieke nog medicatie voor haar schildklier? Want een te snelle schildklierwerking kan ook negatieve effecten op de nieren, bloeddruk en het hartje hebben vanwege de verhoogde stofwisseling heb ik gelezen. Meestal wordt Felimasole gegeven.

Ook bestaat hiervoor een alternatief middel SWS dat veilig gegeven kan worden zonder bijwerkingen, misschien is dit ook interessant. Dit zou je kunnen combineren met de Rehmannia bij nierfalen.

http://www.huisdierendokter.nl/
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de goede adviezen die Anneke geeft.

Sinds een paar maanden geef ik mijn nietkatten 'Cat Low Protein Niereninsuffizienz' van Vet Concept, en dat wordt prima gegeten, eigenlijk beter dan alle andere merken nierdieet. Te koop bij Dierapotheker: https://www.dierapotheker.nl/Kat/423-Nieren-Urinewegen. Overigens verkopen ze daar ook Reactiv Tonicum, een aanrader om de conditie en eetlust (van nierkatten) op peil te houden.

Een paar jaar geleden had Gaudí duidelijk verhoogde T4 - omdat hij fors was afgevallen heb ik toen bloed laten prikken. Ik heb SWS gegeven, en hij is daar helemaal overheen gekomen, weer aangekomen (moest verleden jaar zelfs op obesitas dieet....) en T4 weer binnen referentie. De DA kon het niet geloven....

Ik weet uit ervaring dat het een klap is als je zo'n bericht krijgt, ik heb ook staan te huilen bij de DA toen Dalí echt slechte nierwaardes bleek te hebben. Maar ik heb toen alles uit de kast gehaald, en ondersteund door mensen op dit forum, is Dalí 1,5 jaar later alive and kicking (afkloppen....). Dus wanhoop niet meteen.... Laat even weten als je alle analyse-resultaten hebt?


Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Nee, ik geef nog niets. We wachten de verdere resultaten nog af. De nieren gaan voor. Want als die slecht zijn, kunnen we de schildklier niet behandelen, zegt de dierenarts... :'(
Ik heb vroeger al van die website producten besteld. Dat is hopelijk een uitkomst om het toch te behandelen.
Bedankt voor de tip! Het geeft me toch wat moed.

Ook Erik, enorm bedankt, het doet me goed om antwoord te krijgen van mensen met eenzelfde ervaring. Alleen al de schok... en de ontreddering, alsof het einde is ingezet. Het geeft een naar gevoel. Ik slaap sinds het nieuws naast haar al enkele dagen op de vloer (ze komt niet boven omdat het daar te koud is nu), dus je kan al raden...

O, enorm moedgevend, wat je zegt over SWS. Kan het samen met Rehmannia worden gegeven? Is Gaudí geen nierkat?
Ik duim voor Dalí en klop mee af. Denk ook aan Bowie die het zo lang nog goed heeft mogen stellen en de 20 bereikt heeft.

Momenteel heeft ze nog veel eetlust; ze eet meer van de Sanabelle dan van de Orijen. Ze maakt ook dikke drollen, en veel. Misschien omdat het weer KH-rijk is en granen bevat?

Ik zal de resultaten zeker laten weten! Ik moet ook er ook nog in slagen een urinestaal te nemen; dat geeft extra precisie in de resultaten. Dat lukt me normaal aardig, en nu ze zoveel plast is het me nog niet gelukt! :-o
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 27 jan 2017 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Oef... dat is inderdaad schrikken. Ik kan me de ontreddering wel voorstellen. Dat had ik toen Bowy 18 werd ook. Maar zoals je zelf al zei, Bowy heeft nog 2 jaar mooie jaartjes gehad. Ik hoop dat je Mieke ook nog die jaartjes kunt geven.

Ik dacht ook, zoals Anneke al aangaf, dat indien de schildklier verhoogd is, dat ook een reden kan zijn dat de nierwaarden te hoog zijn. En dan zou je zeggen dat je de schildklier aan moet pakken. Maar het is weer even geleden voor mij en bij Bowy bleek het dus alleen de nieren te zijn i.c.m. de veel te hoge bloeddruk.

Wat betreft het voer:
Mijn oude lijstje staat hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA
Maar goed... Mieke zit natuurlijk ook met de diabetes dus dat vormt een extra uitdaging.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:O, enorm moedgevend, wat je zegt over SWS. Kan het samen met Rehmannia worden gegeven? Is Gaudí geen nierkat?
Ja, dat was wel apart: ik heb 1 kuur SWS gegeven, als ik het goed heb 90 tabletjes, en toen begon Gaudí weer aan te komen tot hij zelfs een beetje aan de zware kant werd ;-). Nu is hij weer afgevallen, maar de T4 is nog steeds prima, net als de hartslag en de ademhaling. Dus het lijkt erop dat z'n schildklier toch echt hersteld is - volgens de DA kon dat eigenlijk niet....

Ja, je kan het samen geven met Rehmannia - hoewel de ervaringen met dat laatste middel wisselend zijn. Ik ben er in ieder geval mee gestopt bij Dalí.

In december had Gaudí behoorlijk last van z'n blaas - of liever gezegd van een geblokkeerde piemel omdat hij erin had gebeten :cry: - en toen hij onder narcose was voor een katheter, is er bloed afgetapt, en bleken zijn nierwaardes (ureum en creatinine) aanzienlijk verhoogd te zijn. Aangezien al een tijdje z'n urine ook te waterig was, was de conclusie: nierpatient nummer 2. Ik heb hem toen direct diverse malen een onderhuids infuus gegeven. Ruim 2 weken geleden heeft hij een penis-amputatie ondergaan :-(, en ook toen is bloed geprikt, en toen bleken de nierwaardes goed hersteld te zijn: net op de grens van beginnend nierfalen. Dus er is sprake geweest van in ieder geval een aandeel acuut nierfalen vanwege de plasproblemen, dat hoogstwaarschijnlijk door de vele infusen niet is uitgemond in chronisch nierfalen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Het is wel vreemd dat er nog geen behandelplan is opgesteld m.b.t de schildklier. Met name omdat juist door de te snelle schildklier de nieren ernstig kunnen verslechteren.

De goede eetlust houdt vermoedelijk verband met de snelle schildklier. Dat is nu een pluspunt. Aan de andere kant kan hierdoor ook hoge bloeddruk ontstaan en dit is wel erg slecht voor zowel nieren als hart.

Kennelijk zit Mieke nog niet op nierdieet. Via de dierenspeciaalzaak kun je de Clinic Fri kopen in kleine zakjes en blikjes. Misschien zou je haar alvast daarmee kennis kunnen laten maken. Dit is een kwalitatief goed merk ook. Dan kun je in ieder geval de eiwit inname reduceren zodat ook de ureum aanmaak beperkt blijft.

Heb je trouwens de resultaten van het bloedonderzoek al gekregen?

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... clinic-fri
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag Anneke, Erik en Rik van Bowy,

Dit zijn haar resultaten. De dierenarts zegt dat ze nog maar een half jaar heeft, en op minder dan 25% van haar niercapaciteit zit volgens de SDMA. Ik zit er compleet onderdoor maar dank zij jullie en ook op het suikerforum heb ik al meer hoop.

De fructosaminetest was trouwens perfect: vorig jaar maart 425 en nu 240! Ik was zo blij dat ik haar op honeymoon gekregen heb! Maar dan nu dit.

Creatinine: 1.58 (maart 2016 1.34) streefwaarde 0.20-1.40
Ureum: 75 (maart 2016 54.4) streefwaarde 40-70
Volgens de dierenarts kon dit nog positief uitdraaien, maar na SDMA helaas, blijkt dat ze minder dan 25% functie heeft.
SDMA: 17 streefwaarde 14
Afbeelding
T4: 5 (maart 2016 2.8) streefwaarde 0.8 - 3.5
Lever GPT (ALT): 290 (maart 2016 94) streefwaarde 91
(ze zegt wel dat kon zijn doordat ze ziek was en overgegeven had)
Ik heb vanmorgen 2 zaden mariadistel gegeven, Adriana heeft geschreven dat men dit kan geven voor de lever.

Natrium: 151 streefwaarde 142-163
Kalium: 4.73 streefwaarde 3.30-5
Calcium: 2.63 streefwaarde 2.38-3
Fosfor: 1.51 streefwaarde 0.81-1.61 (dat is dan toch goed, hoewel ik dacht dat de hoge fosfor in de Applaws het nierfalen heeft bespoedigd)

Volgens de tabel van Marielou zou Mieke in Fase 1 zitten (met conversie naar Nederlandse waarden).
http://www.felinecrf.org/how_bad_is_it. ... ad_numbers

Ben de resultaten gisteren gaan halen bij de dierenarts en gesprek gehad. Ze zegt ook dat de overactieve schildklier het nierfalen heeft gemaskeerd. Het zorgt wel voor doorbloeding. Ik zei ook dat Mieke er zo goed uitziet, en dat haar vacht zo glanzend is. Dat komt ook door de doorbloeding, zegt ze. En dat als je de schildklier geneest, je pas zal zien hoe beroerd ze eraan toe is met de nieren. Schildklier verkort het leven niet zozeer, maar maakt het wel onaangenamer wegens de rusteloosheid. Maar nieren doen dat wel, dus die gaan voor.
Ze gaat de schildklier niet meteen behandelen.

Maar op het suikerforum zegt men zoals jullie om schildklier licht te behandelen en nierdieet te geven. Ik heb het verteld van de SWS van Gaudí.

Ze heeft een generische Fortekor (Benazacare) meegegeven zodat de doorbloeding nog beter is.
Ik heb de niervoeding, inderdaad ook de Animonda, besteld. En ook Hill's KD want ze eet liever droogvoer, en voorlopig heb ik nog niet uitgevist wat een gulden middenweg is voor diabetes qua droogvoer. En ook toen ze jong was heeft ze jaren op KD gestaan voor haar lever. Ze vond het geen probleem en lustte het. Misschien komt de smaak haar vertrouwd over, belangrijk is dat ze het eet. Want de dierenarts zegt dat als je het forceert om zo snel mogelijk niervoer te geven, ze een degout gaat krijgen en dus nooit niervoeding zal willen.

Ik vond het wel raar dat mijn dierenarts bij de 1.34 creatinine geen SDMA had laten doen. Ik denk dat ze het fout interpreteerde, want ze zei: "er is een nieuwe test om de nieren te testen, maar gelukkig heb ik er nog geen gebruik van moeten maken.", m.a.w. ze liet uitschijnen dat ze het alleen gebruikte voor verhoogde nierwaarden...
Wel een fout van haar vind ik, anders had ik vorig jaar geweten dat ze b.v. op een capaciteit van 50% zat, en had ik al maatregelen kunnen treffen. Zeker toen ze zoveel begon te drinken. (terwijl ik dat wijtte aan de suiker of het voer)

Ik vraag me wel af wat het effect is om Fortekor te geven, daar de schildklier een goede bloeddoorstroming bevordert.
Ze is nog wel vinnig vandaag, heeft zelfs gespeeld, maar vond haar toch bleker dan gisteren, en vroeg me al af of het door de Benazacare kwam... Ik wou nog naar de dierenarts bellen om dat te vragen.

Op het suikerforum raadt men af om Fortekor te geven ivm met evt dalen van de bloeddruk. Wat denken jullie? Ga vanavond toch geen meer geven om te zien of ze dan nog zo bleek ziet. Momenteel ziet ze weer rozig, dus niet meer bleek. Als ze ontspannen slaapt bij de verwarming, zijn haar oortjes gemakkelijk roos.

Heb haar om te beginnen wel een paar druppels lactulose gegeven.
En ook twee zaden mariadistel voor haar lever.
Ze eet nog goed, maar niet meer zo hevig als toen ik terug begon met Urinary.
Verandering van spijs doet eten.

Bedankt voor de tips ivm voeding Clinic-Fri, en Rik, ja dat zal het lijstje geweest zijn dat ik vond met zoek naar Rik - lijst*. Afwisseling zal inderdaad nodig zijn...
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 28 jan 2017 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dus de creatinine is vanaf maar 2016 gestegen van 1.3 naar 1.6, en daarmee licht over de bovengrens gekomen. Ureum is ook gestegen van 54 naar 75, en nu dus ook lichtjes over de bovengrens - maar het ureumgehalte is meer een momentopname (hangt b.v. af wat er vlak daarvoor is gegeten, vochtopname) dan creatinine. Zo heb ik bij Dalí het (veel hogere) ureumgehalte in twee weken kunnen halveren met dieetvoer en onderhuidse infusen.

En die SDMA zou ik met een flinke korrel zout nemen. Dalí had bij het constateren van nierfalen een sterk verhoogde SDMA van 35, en een paar maanden later was SDMA haast gehalveerd.... Gebeld met de leverancier van die test, en ze konden geen goede verklaring geven - want een nierbeschadiging is onomkeerbaar, dus hoe SDMA bij een nierpatient kan verbeteren: ik zou het niet weten.... Onze Ginger (net 2 geworden) heeft ook een verhoogde SDMA - ik kan er niet wakker van liggen.

Fosfaat ligt netjes binnen de referentie. Dus mijn gevoel is dat dit zijn absoluut geen waardes zijn om meteen moedeloos van te worden, en met de juiste maatregelen kan Mieke het nog wel een tijdje uitzingen hoor (wat betreft haar nieren dan). Dus om op basis van deze waardes te zeggen dat de nieren er beroerd voor staan, en dat ze nog maar een half jaar heeft: sorry, maar dat is gewoon niet waar. Katten in IRIS stadium 2 hebben een gemiddelde overlevingstijd van 1151 dagen, en Mieke zit nog maar net over de grens.... Als je je verdiept in diverse verhalen op dit forum, dan zul je zien dat nierkatten met echt significant slechtere waardes het nog jaren hebben volgehouden.

Inderdaad zijn de leverenzymen wel onrustbarend verhoogd, hopelijk is dat ook een momentopname. Hoewel ik ook lees dat toen Mieke jong was, ze jaren op KD gestaan voor haar lever... Dus ze heeft een geschiedenis van lever-problematiek?

De DA heeft gelijk dat een overactieve schildklier het nierfalen kan maskeren. T4 is inderdaad verhoogd, maar ook nu weer niet huizenhoog. Wat is eigenlijk de hartslag en de ademhaling in rust (kan je zelf bepalen)? En om de schildklier nu niet te behandelen, omdat de nieren zo beroerd zouden zijn: ik kan dit niet volgen. Mijn gevoel is dat de overactieve schildklier een grotere bedreiging voor Mieke is dan het milde nierfalen. Ik zou daarom overwegen om SWS te proberen, wie weet krijg je de schildklier daarmee onder controle.

Ik heb ook zo m'n vraagtekens bij het geven van Benazecare. Dat is een ACE remmer, en net als Fortekor en Semintra is de indicatie eiwitverlies via de urine. Ik lees niets over de bepaling van de eiwit/creatinine ratio in de urine en het soortelijk gewicht, en ik weet ook niet of de bloeddruk is bepaald (want een ACE remmer verlaagt ook de bloeddruk....). Dus als het mijn kat zou zijn, zou ik pas overwegen om een ACE remmer te geven als deze analyse resultaten bekend zijn. Gaudí heeft vergelijkbare nierwaardes als Mieke, en ik vind een ACE remmer nog niet aan de orde.

Ik besef dat ik met een behoorlijk ander verhaal kom als jouw DA. Ik heb de wijsheid echt niet in pacht, en ik heb ook geen glazen bol waarin ik kan zien hoe lang Mieke nog te leven heeft. Maar ik ga af op de analyse-resultaten, en de ervaringen met mijn eigen katten en die van anderen, en dan kom ik gewoon op een andere mening uit. Maar bovenal: trust the animal, not the figures!

Succes, en een knuffel voor Mieke!
Erik

De geschiedenis van Dalí, en later Gaudí kan je hier lezen:
viewtopic.php?f=56&t=30436
Plaats reactie