Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ohh oké.
Ja ik ben echt een leek wat dat allemaal betreft, jullie kunnen me alles vertellen en ik geloof het :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

oei, maar dat is niet helemaal de bedoeling.
met ipakitine kun je 'normaal' natvoer wat beter geschikt maken voor een kat met nierfalen. maar het is dan altijd handig om daarvoor natvoer te kiezen met een eiwitgehalte van rond 8%..
Specific is al speciaal voor nierfaalkatten, daar hoeft niks bij en geweldig dat Pluis dat lekker vindt. daarbij nog wat nierbroks, bv RC renal en Pluisjes waardes zullen nog wat verbeteren en hoogstwaarschijnlijk stabiel blijven!
ze zal zich met dat menu hardstikke goed voelen en zolang ze het lust en eet is het overzichtelijk. en 'liever koekjes' bakken wij niet.
je kunt daar hooguit een klein beetje rauwe kip bij doen voor de enzymen en vits/mins en wat bijvoorbeeld hier goed werkt is een pot met tarwegras.
gewoon tarwekorrels kopen bij een eko-winkel, zaaien en komt met 4 dagen op.
ze zijn er dol op en er zitten geweldig veel goeie vitamines, mineralen en enzymen in en in die vorm is het veel goedkoper dan al die vitaminepasta's, waarvan ik me afvraag.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Ja, is soms best vervelend hoor! Want de een zegt dit, en de ander zegt dat...ik wil het allemaal geloven, maar wát moet ik dan geloven? :eeh: :eshifty:
Maar over het algemeen kom ik dan wel op de juiste keuze uit ;)

Maar als ik bijvoorbeeld weleens zou willen afwisselen met voor, en haar eens in de zoveel tijd bijv Gourmet mousse wil geven omdat ze dat zo lekker vind, dan zou dat kunnen met Ipakitine? Of kan ik dat maar beter laten? ;) Onder het mom van, ze went er vanzelf aan.

Vandaag haalt ze trouwens weer haar neus op voor de RC Renal brokken....en wil ze zich uitleven op de brokjes van Speedy....uh-uh :enaughty: dat dacht ik even niet mevrouw Pluis.
Ze komt vanzelf wel, straks eet ze de brokjes wel weer ;)

Kippetje lust ze wel, heb ik tijdje geleden geprobeerd. Dat lamsvlees kan ik ook proberen?
Lamsvet moet ik nog steeds halen :oops: maar ga ik zeker proberen!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

tja, wat moet je geloven..
ik ben niet het type dat zo maar wat opschrijft of roept, hoop dat je daar inmiddels wel achter bent.. bovendien, we hebben hier twee nierfalers, dus ruime ervaring en laten zeer regelmatig bloedonderzoek doen om te checken of we het nog beter kunnen doen, want iedere kat reageert toch anders...
als het eiwitgehalte van gourmetmousse boven 10% ligt, dan zou ik het niet doen. anders kun dat heel af en toe wel geven, ja, altijd samen met ipakitine.
maar heel verstandig is je laatste opmerking: 'ze went er vanzelf aan'
en inderdaad geen brokjes van Speedy, daar wordt ze toch ziek van en iedere keer gaan haar nieren dan wat verder achteruit.. dus jammer maar helaas.
ik heb het absoluut afgeleerd om toe te geven want MoMo zit vervolgens met de brokken en ik met verslechterde nierwaardes. en die nierwaardes moeten zo lang mogelijk stabiel blijven, dan voelt Mo zich het beste. en dat kun je merken, dan eet hij goed, is actief en vrolijk en komt aan.
en ik heb me gerealiseerd dat 'toegeven en zielig' tussen mijn oren zit, dat ik het zielig vind, maar het is in het belang van het dier hardstikke verkeerd. en als je terugleest in een paar niertopics dan zie je dat baasjes, die hebben toegegeven hun dier bijna onmiddellijk verder bergafwaarts hebben zien gaan en dat is logisch, je vergiftigt je katzel met verkeerd voer, hoe lekker-ie dat op dat moment ook vindt en hij wordt daar uiteindelijk nog beroerder van.

wij hebben hier 4 soorten harde nierbrokjes, Hills k/d, RC renal, Animonda integra, Specific en Clinic, sorry 5 dus. Mo heeft niet altijd trek in RC en dan gaan we over op Animonda of Hills.
wat dus absoluut niet moet gebeuren is dat hij bv Orijen met 40% dierlijk eiwit jat van Enzo, want dan is hij anderhalf etmaal ziek en eet niet en verschraalt en valt af.
ik zorg dat hij altijd verse brokjes kan eten en ook s nachts heb ik een potje met zijn brokjes in de buurt en kan ik hem wat geven- en ik slaap inmiddels daarna weer gewoon verder....
brokjes laten staan werkt niet zo, want de geur en missch smaak gaat daar heel snel vanaf en - niet lekker meer! Mo drinkt en plast goed.

afhankelijk van de ernst kun je af en toe wat rauw kippevlees geven (voor de vits en vooral enzymen), eigenlijk zo min mogelijk lamsvlees voor een nierfaler maar wèl lamsvet. vet gaat niet via de nieren en levert vrij veel energie en het smaakt lekker. lamsvlees zit vol met dierlijk eiwit en dat is een vrij grote belasting voor de nierfunctie, dus toch zo min mogelijk.

hieronder een link naar een overzicht van Chronisch nierfalen, nierproblemen bij oudere katten van de dierenkliniek Wilhelmapark, waarin veel wordt uitgelegd en toegelicht door dierenartsen, om na te lezen, want ik verzin het echt niet zelf, hoor!

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Oh, maar ik vertrouw er ook wel op dat jij niet zomaar iets neertypt hoor!
Had het over buiten het forum, had ik misschien even wat beter neer moeten zetten ;)
Daarom stel ik hier juist zoveel vragen, omdat ik weet dat jij op bijna alle vragen wel het antwoord hebt.

Bloedonderzoek werd me aangeraden om dit eind van dit jaar/begin volgend jaar weer te doen bij de DA. Dus dat laat ik zeker even doen.
Gourmet mousse heeft een eiwit gehalte van 11 % dus Muka heeft geluk, alle blikjes zijn voor haar :lol:
Pluis heeft "pech" ze moet dan maar gewoon wennen aan het andere voer. En voor mij blijft het dan gewoon zo, het apart voeren en erbij blijven. Gelukkig lust Pluis al 3 soorten natvoer ;)
En indd, het ZIET er zielig uit, wil niet zeggen dat het zielig IS. Maar ja, ik ben al heel snel om te kopen door die 3 monsters :-P dus dat moet ik maar eens even af gaan leren.

Betreft brokjes heb ik nu hier RC Renal en Hill's k/d. Pluis wilde opeens de Renal niet meer, dus ik proefzakje van Hill's meegenomen en die vond ze weer lekker. Nu meng ik die 2 en dat eet ze.
Natvoer heb ik nu van Specific, en van Hill's k/d en RC Renal (maaltijdzakjes). Die 3 lust ze :grin: Maar, ik heb uiteraard alweer geshopt bij zooplus :eshifty: en heb van Kattovit, Integra en Beaphar 1 soort besteld. Helaas gaan die steeds per 6 of 12, dus grote kans dat ik straks weer met een lading voer zit die ze niet moet :edoh: :lol:

Gelukkig is Pluis niet zo'n ernstige nierfaler, maar ik ben altijd gelijk hyperdepyper dat ik het goed wil doen enz.

Ik zal dalijk die link eens op mijn gemak lezen, moet nu eerst even iets in de grondverf zetten ;)

Bedankt weer voor het uitgebreide antwoord!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hihihi! en tot je dienst..
nog even een eigen ervaring met renal van het koninklijke Konijn. daar daalden en dalen MoMo's bloedsuikerwaardes enorm van en dan heb ik het over een gemeten bss 2,9 terwijl bss 3,5 de ondergrens is volgens Utrecht.
tuurlijk naar de samenstelling gekeken en er zit nogal wat arginine in dus mevrouw Konijn gebeld en doorgegeven dat ik met een ex-diabeteskat te maken heb en gewend ben bloedsuiker te meten en dit tegenkom met haar nierdieetvoer. oei! dus..

we lossen dat hier inmiddels op door te mengen met veel vetter voer, bv Animonda integra maar Hills k/d kan ook..
kun je bloedsuiker meten bij Pluis? want het kan zijn dat ze het niet of niet graag meer eet omdat ze er indd ook lage bloedsuikerwaardes van krijgt en zich dan niet lekker voelt en ook ander voer gaat jatten..
de reactie van het Konijn was eigenlijk best wel prettig, zij in Nederland wisten het niet want je meet geen bloedsuiker bij een nierkat en ze zou het internationaal op tafel leggen en ik hoor nog van haar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Hm, ikzelf kan geen bloedsuiker prikken, heb de spullen er niet voor...
\Maar, ik heb eind van de ochtend een afspraak staan bij de DA, dus dat kan ik altijd even vragen!
(je hebt het trouwens toch over de droge brokjes? :-P )
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cari »

afhankelijk van de ernst kun je af en toe wat rauw kippevlees geven (voor de vits en vooral enzymen), eigenlijk zo min mogelijk lamsvlees voor een nierfaler maar wèl lamsvet. vet gaat niet via de nieren en levert vrij veel energie en het smaakt lekker. lamsvlees zit vol met dierlijk eiwit en dat is een vrij grote belasting voor de nierfunctie, dus toch zo min mogelijk.
Ik snap het niet helemaal :oops: : lamsvlees zit vol dierlijk eiwit - dat snap ik - maar kippenvlees toch ook :???: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ilone: ja de droge brokjes van Royal Canin renal, daar zit uit mijn hoofd 1,6 arginine in en in de diabetics uhh 2,6
bloedsuiker meten bij de dierenarts geeft stressmeting (dus niet betrouwbare/hogere waarde), k dacht dat jij in de gezondheidszorg wel bloed zou prikken missch, maar dat is missch alleen voor diabetesverpleegkundigen missch - weeet ik dus niks van.. sorry,

cari: het ene eiwit is het andere niet en kippe-eiwit is veel lichter verteerbaar dan lam/rund/geit en bovendien fosforloos. dus als je rauw vlees aan een niertiepje geeft, dan bij voorkeur matig en kip (voor de vits en enzymen). eidooier licht gestold ook prima trouwens, net als het beschikbaar hebben van tarwegrasssss

waar ik nog niet uit ben is hoe katzels uiteindelijk met plantaardig eiwit omgaan.. dat geeft weinig tot geen ureum afvalstoffen denk ik, maar weet niet of ze daarvan op den duur niet door hun hoeven zakken.. weet jij dat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Net terug van de DA, even co. vanwege gebit...Meteen zak Hill's k/d brokjes mee ;)

En ik weet wel hoe ik blds moet prikken ;) maar ik heb die spullen daar niet voor. Ik werk in de thuiszorg en die mensen moeten zelf zorgen voor zulk apparatuur ;)
Ik kan natuurlijk altijd vragen of ik even het apparaat van mn werk even mag lenen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

maarre, geen paniek hoor want bij RC hadden ze deze klacht nog nooit gehad.. k denk/vermoed dat Pluis er wel goed op reageert, Mo is ex-diabetes en zijn regelsysteem is waarschijnlijk nog niet in orde. dus hij kan wel wat meer kh's aan maar lage waardes worden in zijn systeem denk ik minder genivelleerd dan bij een gezonde kat.
en het is erg goed nierdieetvoer van RC, dwz Mo doet het er goed op mitss ik duss
maar ik dacht dat bloedprikken voor jou een fluitje van een cent was en dan was t makkelijk geweest

Animonda integra gaat hier ook goed en komt van de DS, ook erg veel plantaardige eiwitten en sinds Mo daarvan veel meer krijgt, is hij stukken tieriger en dwarser en dat is altijd een goed teken. en hij eet goed en ook dat is een goeie aanwijzing.
vergelijk de Hills k/d prijs even bij Zpls, die hebben het tegenwoordig ook, maar volgens mij vrijwel net zo duur
Hills k/d wel zo koel mogelijk bewaren want het is vrij vet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cari »

waar ik nog niet uit ben is hoe katzels uiteindelijk met plantaardig eiwit omgaan.. dat geeft weinig tot geen ureum afvalstoffen denk ik, maar weet niet of ze daarvan op den duur niet door hun hoeven zakken.. weet jij dat?
Het schijnt dat katten ook op vegetarisch kattenvoer oud kunnen worden, als er maar taurine aan toegevoegd wordt. Er zijn een paar merken die hiervan brokken op de markt hebben gebracht. Hoewel ikzelf vegetariër ben, geef ik mijn katten wel vlees, omdat me dat toch beter lijkt. Onderbouwd is die gedachte echter verder niet. Ik denk dat het voer nog te kort op de markt is en door te weinig katten gegeten wordt, om daar iets zinnigs over te zeggen. Het andere uiterste, de barfers, dus de katten die voornamelijk vlees eten, hebben evengoed ook veel gezondheidsklachten, dus ook dat is niet zaligmakend. Kortom: ik weet het niet :oops: :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cari »

Wat mij aan het denken zet: Animonda Integra is, i.t.t. Hills e.d., wel gewoon (dus buiten de da om) verkrijgbaar. Zouden daar dan die voor gezonde katten schadelijke stofjes niet in zitten? En zou het voor de patiënt toch even goed zijn als bv. Hills?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

*leest ondertussen aandachtig mee*
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

oh nee, barfen voor nierkatten geeft kortdurend een kleine opleving maar fors hogere urea/crea waardes want veel meer eiwit en ook nog fosfor-ellende.
de juichverhalen kun je lezen maar hoe het doorgaans afloopt vergeten ze vaak te melden. het kan ook niet goed aflopen als je het totaal-eiwit bij barfers bij elkaar optelt. rauwe eiwitten zijn wel iets makkelijker verteerbaar dan doodgekookte, maar per saldo veel te veel. bij ons met redelijk wat rauw vlees, want ik heb het ook een tijdje geloofd, gingen de waardes gestaag omhoog.
intussen is urea/crea bij Mo gezakt en ik denk nu ik een tijdje zo bezig ben dat ze verder gezakt zijn, urea zeker. fosfor maak ik me geen zorgen om, hij krijgt weinig binnen en eens per week beetje renalzin van Bayer in droge vorm en dat werkt geweldig. ipakitine werkt bij Mo helemaal niet.

ik krijg niet te pakken, bij geen enkele da-nierdieetvoer-fabrikant wat er nog meer aan 'medicijnen' in zit, fabrieksgeheim mevrouwtje!
dat was wel nodig omdat Mo een allergische reactie heeft op de combinatie MacSamuels niertonicum/ipakitine en Hills k/d.
hij doet het nu ook weer zag ik met Hills k/d en zijn Amerikaanse medicijn, dus Hills is hier uit en kan naar poes Mies. en die reactie is vervelend: dikke ogen en rondom kale rand en als ik niet snel verander dan gaat die huid kapot en gaat hij krabben.
hij verdraagt RC wel en Animonda en Clinic ook, die laatste twee zijn DS. en in RC zit dat allergiestofje/medicijn kennelijk niet.
en poes Mies reageert erg goed op ipa en op McSamuels en is beginnend nierfaal en bijna weer gezakt tot binnen de referentiewaardes. als je er maar snel bij bent dan kun je met aangepast voer en een beetje zorg nog erg veel redden!

maar af en toe is het hier net een MoMo-lab en mijn eigen voedselallergie-sores gaat in eén moeite gelijk mee, hihi.. (dwz in de gegevens want ik eet geen nierbroks)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie