Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Loontje schreef: acuut nierfalen heeft door waarschijnlijk antivries. Haar nieren zijn zeer ernstig beschadigd. Ze is nog maar 5 jaar :-( We leren vandaag hoe we haar een infuus aan moeten leggen en moeten dit 4 keer per dag doen.
Verder gaan we dit weekend nog onmogelijk zeggen of ze dit gaat overleven, maar ze verdient een eerlijke kans
hoop dat het met het infuus allemaal een beetje is gelukt en het is heel erg belangrijk dat ze een paar dagen goed wordt gespoeld. het lijfje moet de tijd krijgen om bij te komen van waarsch anti-vries èn een injectie meloxidyl/metacam.. (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=24919)
zoals Annet schrijft: ze moet wat eten en bij voorkeur nierdieet en lauwwarm via een spuitje.. het zal voor haar en voor jullie na de klap een hele nieuwe zorg zijn. maar voor Kyra is het van levensbelang.

bij Pluis ben je onder lotgenoten en afhankelijk van Kyra's waardes van de categorie zwaar tot matig.
heb je haar laatste creatinine en ureum-waarde?
wat we bij Pluis ook zien is dat sommige katten veel hogere waardes 'aankunnen' dan andere katzels.. en het is belangrijk om je dus niet helemaal blind te staren op waardes.
het verloop in de waardes in de loop van de tijd is wel belangrijk,
en bij Kyra is het acuut nierfalen, dus in de loop van de tijd niet verslechterend. wat bij chronisch nierfalen wel het geval is. en het kan de komende jaren nog redelijk bijtrekken maar dat is niet zeker en dat duurt een poosje.
we duimen voor Kyra en gelukkig heeft ze het tot dusver overleefd, nu samen vechten om de schade te proberen te beperken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat verdrietig weer een nierpatientje erbij :-(( Hopelijk gaan de waardes met spoelen nog omlaag, en valt het toch nog mee. Veel sterkte!

Hier dus een kat met nu wel mooie waardes, en ik zal wel erg ondankbaar klinken maar ik heb er nog niet van kunnen genieten. Nog steeds een zieke kat hier, die bijna niets eet, veel ligt/slaapt, en op wakkere momenten een beetje voor zich uit zit te staren. Zo erg als nu heeft hij dit nog niet gehad, of in ieder geval niet zo lang voor mijn gevoel. maar de waardes waren nu lager dan ooit: 2.8, en hoort 3.5-5.8 te zijn.

Herstel duurt vaak langer bij een chronisch zieke kat aldus mijn Da. En een geduldig persoon ben ik niet, niet als het om zoiets gaat. Zorgen zorgen zorgen dus, want ja een te laag kalium kan heel gevaarlijk zijn, kan zorgen voor hartproblemen. heb nu doorgekregen waar ik op moet letten.
En zoals ik Patiaan beschrijf aan de da is het niet levensbedreigend nu.

Ik dwangvoeder nu, kaliumdosis is omhoog, een kwart pil tegen misselijkheid (door kaliumtekort)
Patiaan vind mij niet meer zo leuk nu, loopt vaak weg, want ja, weet er gaat weer iets gebeuren.
Duimen maar dat de kalium zijn werk nu snel gaat doen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik duim mee! :epray:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kom op Patiaan, werk een beetje mee want dat is goed voor je!

geduld is nu erg belangrijk en je zult moeten proberen Patiaan wat ruimte te geven om te soezen en bij te komen en op te krabbelen.... (en k weet het.. niet tig keer kijken maar ontspannen en niet stressen.... probeer te focussen op 'wat tijd nodig en niet haasten/forceren'.........,)
en het is overzichtelijk: een kaliumprobleem en relatief prima nierwaardes!
Cerna schreef:Ik duim mee! :epray:
Annet ;-) : hoe is het intussen met Amber en Noa? heb je al zicht op iets of is dat een ander topic?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Fijn dat jullie duimen weer meedoen! Vandaag veel wakker na een nacht van lang en diep slapen. Wel heel sloom, kan zijn draai niet vinden. Veel liggen en sloom om zich heen kijken. Gisteravond diarree, werkt niet echt mee met een kaliumtekort. Vandaag hou ik zijn ontlasting goed in de gaten. Net wel zelf wat gegeten maar vind het nu lastig te zeggen of het door iets opknappen komt (ik zie niet veel verschil met gister) of door de pil tegen misselijkheid.

Annet heb ik iets gemist wb amber? Met Noa gaat alles goed toch?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Lees net nog even terug (toch handig zo'n naslagwerk ;-)) en 10 dec 2010 was het kalium nog lager: 2.3 zelfs ipv de 2.8 (of was het nou 2.7??) nu. Het heeft toen 3 weken geduurd voordat het naar 3 ging, en zelfs toen 2x een kaliuminjectie toegediend gekregen. Zal dus meer geduld moeten hebben.

De Da maakte overigens nog een opmerking tegen mijn broer van de week:" Ik heb nog nooit een kat die begon met zulke hoge waardes die een jaar later nog leeft" De ellende begon vorig jaar nov. met 352 crea..

We zullen ze eens een poepie laten ruiken met zijn allen van dit forum, dat het dus wel kan een lang en redelijk stabiel leven met nierfalen :-))
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Annet heb ik iets gemist wb amber? Met Noa gaat alles goed toch?
Met Noa gaat het prima en Amber is off-topic. Kan natuurlijk wel een topic openen maar dat heeft weinig zin. Amber spuugt, Amber heeft hiervoor Moderin gekregen, Amber spuugt nog steeds, Moderin helpt dus niet. Afgelopen woensdag zouden we naar de Wagenrenk voor een gastroscopie, maar dat heb ik afgezegd omdat Amber wat snotterig is en omdat ik gewoon niet op die woensdag, de dag dat we Noa's diagnose kregen, naar Mandigers wilde. Noem mij maar geschift of wat dan ook, maar het voelde niet goed. En Amber is niet ziek van het spugen. Draait zich na het spugen om en gaat weer eten. Afspraak staat dus in de ijskast.
De Da maakte overigens nog een opmerking tegen mijn broer van de week:" Ik heb nog nooit een kat die begon met zulke hoge waardes die een jaar later nog leeft" De ellende begon vorig jaar nov. met 352 crea..
En toen heb je Noa zeker ook wel even genoemd, hè!?? Crea was nog hoger dan Patiaan: 495. Altijd baas-boven-baas :lol:
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Veel sterkte met Patiani! Inderdaad herinnerde ik me die heel lage kaliumwaarde van toen (natuurlijk niet hóe laag) dus dat geeft een klein steuntje in de rug. Zet 'm op Patiaan!

@ Annet: fijn dat het goed gaat met Noa en sterkte met Amber. Ik probeer af en toe jullie te volgen hier.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dank je, Marga!
Ja, wij zijn natuurlijk ook heel blij dat Noa, op een dip na in februari toen de gevolgen van 6 weken Periactin duidelijk werden, onveranderd stabiel is gebleven en dat haar waardes nog steeds, zij het heel erg langzaam, zakken.
Het is een hele zorg, maar ze is het waard om voor te knokken (en dat zou ik zeggen van ieder dier dat aan mijn zorgen is toevertrouwd. Alle dieren verdienen de uiterste zorg!).
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Annet, sterkte met al je dieren.
Heft Amber geen haarballen, hier spugen ze veel haarballen uit, vanwege het gekke weertype.
Sterke met Patiaan, valt niet mee met al je zorgenkindjes.

Meid, je bent er altijd voor mij geweest en je hebt mede Misty's leven gered. zij had een crea van 605 na spoeling en is nu echt gewoon lekker dik en gezond. Ik heb haar ook niet meer laten meten, ze gaat echt goed!

Mijn duimen draaien voor al jouw katten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

En Misty spant de kroon!! Wie biedt er nog hoger??? :-P

Bella, ik kan wel antwoorden over Amber, maar het is hartstikke (woord mocht ik van mijn moeder nooit gebruiken :eshifty: ) off-topic.
Goed, dan heel even (mag 't, dames?): Amber heeft een enkele keer wat haren tussen het braaksel zitten, soms komt het omdat ze teveel schrokt (ook al krijgt ze kleine beetjes), maar meestal is het heel veel slijm. Ook blijft het eten extreem lang in de maag. Het is vaak heel veel terwijl ze weinig brokjes per keer krijgt, juist om schrokken te voorkomen, en de brokjes verkeren in allerlei verschillende stadia van vertering.

Maar ik heb het gevoel dat het te maken heeft met haar snotterigheid want vorig jaar januari begon ze voor het eerst te niesen en toen begon ze ook vaker te spugen.
Ze is nu weer iets benauwd en knort soms als een varken wanneer ze aan het spelen is en wanneer ik haar blootstel aan stress, zoals een doktersbezoek, dan kan deze benauwdheid weer over gaan in niesen. En daar zit ik niet op te wachten.
Ik hou het nu redelijk onder controle met L.lysine en sinds een week een halve tablet Echinaforce. Ze heeft ook een tijdje om de twee dagen lax-a-past gehad, maar daar ging ze juist vaker van spugen.
Ze is er niet ziek van en weegt 6,5 kilo :oops: , dus krijgt uiteindelijk toch genoeg binnen.

En nu is het toch een lang verhaal geworden. Zal niet meer gebeuren. :smile:
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat een zorgen ook om Amber. Gelukkig is ze er niet ziek van en heeft ze genoeg reserves. Eet ze niet teveel in een x? Wslk een overbodige vraag want jij zit er net als zovelen hier bovenop. sterkte en hopelijk is het maar iets tijdelijks. Nee ik heb niet het succesverhaal van Noa kunnen melden was er zelf niet bij die avond. Maar toch wonderbaarlijk hoe goed ze het blijft doen! En je geeft geen vocht meer toch? En dan Misty, die spant echt de kroon! Top en hoop dat het voor idereen heel lang zo blijft!

Marga, leuk je hier ook tegen te komen! alhoewel "leuk" mis. niet het juiste woord is in dit topic.
Gelukkig heb ik vanochtend beter nieuws dan de afgelopen dagen: Patiaan heeft weer zelf gegeten!
Hopelijk hebben we de ergste crisis nu gehad. Hoop dat het goed met jou gaat en ook met Coco!

Iedereen nogmaals dank voor meeleven/denken!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Jeetje, wat een zorgen allemaal! Ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest.
Met Casper gaat het gelukkig prima.

Sterkte met jullie lieve poezels.
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Zorgen om Amber heb ik niet echt omdat ze niet ziek is. Ze zit uitstekend in haar vel. Ik vergelijk haar met zo'n oude Chinees: die schrapen ook regelmatig flink hun keel en wat er dan vrij komt, wordt op straat gespuugd. Bah! En Amber doet dit dus ook zo nu en dan. Alleen zit er bij haar ook eten bij en doet ze het het liefst op ons kamerbreed tapijt. :-(

Nee, Noa krijgt geen vocht meer. Het had geen toegevoegde waarde meer en zo heb ik altijd nog iets achter de hand mocht het de verkeerde kant op gaan. En fijn dat het met Patiani weer wat beter gaat!

Fijn dat het met Casper ook goed gaat!
En hoe zou het met Sophietje zijn? Hebben we ook al heel lang niets meer van gehoord!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

:lol: moet wel lachen om je vergelijking Annet.

Fijn dat Patiani weer zelf eet, dat is altijd weer een goed teken.

Ik ben zeker blij met Misty, ze blijft mijn wondertje, lekker dik en aanhankelijk. Ze heeft er helemaal zin in :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie