Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik begrijp de ipa beslissing als het andere eten verder hoofdzakelijk laag in fosfor is. Ik weet niet in hoeverre de ipa nog zou kunnen zorgen voor een verlaging van ds crea.

Als ik zoek op Gabapentine kat nieren is het volgende het eerste waar ik tegen kom:
Voor katten met nieraandoeningen is gabapentine helaas niét geschikt. Gabapentine wordt bijna volledig uit het lichaam gefilterd door de nieren en de urinewegen. Het is dus niet te gebruiken bij nierpatiëntjes. Als je denkt dat jouw angstige kat dit nodig heeft voor een bezoek aan de dierenkliniek neem dan contact op.
Maar ook:
Bij lever- en nierpatienten pas je ook de dosis wat aan (wil niet zeggen dat ze het niet kunnen krijgen, maar je gaat lager zitten).
Ik neem aan dat de DA dus wel rekening houdt met de dosis.

Hoe oud is hij? Wellicht mogelijk om wel al naar nierdieet te gaan? Wel altijd natvoer als het kan. Brokjes zijn droog en zeker voor (beginnende) nierfalertjes is dat echt niet handig.

Wat krijgt ie nu (omdat je zegt dat je naar een hoger eiwit gegaan bent)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Klopt van de gaba, de gedachte is dat het minder belastend is dan een roesje. Maar gezien de ervaringen hier nog wel eens anders zijn dan bij menig DA, was ik benieuwd naar het advies hier.

Hij krijgt al twee jaar nierdieet. Echter leverde hij enorm in op spieren. In Engeland is veel meer onderzoek gedaan naar welke voedingswaarden passen bij een nierpatient. Zo zit niervoeding vaak op 25% eiwitten en boven de 60% vet, waar je met eiwitten eigenlijk beter tussen de 40-50% eiwitten te zitten. ME heb ik het dan over.
Fosfor houden we wel altijd laag (max 0,7% DM).

Hij krijgt 5 porties natvoer met extra water overdag. Dat is van Mac’s, Catz, Porta21 holistic en pure kip. De pure kip zit hoog in eiwitten (93% ME).
ME = metaboliseerbare energie, is de energie die gebruikt wordt in het lichaam. De rest wordt afgevoerd via urine en ontlasting.

De brokjes zijn bewust uit een renal dieet, krijgt hij minimaal en compenseren we overdag met extra water. Wij hebben nogal een stresskater, dus alles hier is ingezet op stressreductie.
Een kattenmaag is na 3 uur leeg, dus wij geven elke 3 uur eten. In de nacht met een voerautomaat. Overdag dus natvoer met extra water, daardoor komt hij alsnog aan 240ml water per dag.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hij zit inderdaad in een voorstadium van nierfalen en wanneer dat al twee jaar zo is dan is dat netjes want dat betekent dat de nieren deze verzorging aankunnen.
nona_toma schreef: 01 mar 2021 21:17 Maar zijn er nog andere mogelijkheden om de creatine en BUN omlaag te krijgen?
Ik zou Puur Kidney overwegen.
Onze Amber van bijna 16 heeft gelukkig alleen iets een verhoogde ureumwaarde, maar de SDMA-waarde wees uit dat de nieren wel achteruit gaan (daarom is het zo belangrijk om die waarde ook te weten).
In juli ben ik begonnen met Puur Kidney en begin januari hebben we opnieuw bloed laten prikken en bleken de waardes stabiel te zijn gebleven. Ik geef 2x daags een pilletje, maar ik mag 3x daags geven.
Amber krijgt verder (nog) geen nierdieet of ipa.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Oh ik vind je berichtje heel fijn om te lezen. Ik wil het zo graag allemaal goed doen, dat je er soms aan voorbij gaat dat het ook goed gaat.

Bij ons wordt sdma niet standaard meegenomen.
Ik weet niet wat het toevoegd, omdat er al een echo is gemaakt (als in nulmeting) en we verder op alle waarden monitoren en bijsturen. Kan jij dat jip en janneke uitleggen?

Vanmorgen weer een wat lagere SG waarde (1025), dus toch weer even overleg met de dierenarts of UPC meting nog zinvol is.

In elk geval besloten om 1x daags ipa te geven en de eiwitrijkere natvoer minder frequent.

Goeie tip van Puur kidney, dank! Ik keek al naar de phytonics variant, maar door de alcohol vind ik die voor mn kater vrij heftig.
Zal ook eens kijken naar huisdierendokter en welke kruiden zij aanbevelen.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

SDMA vertelt iets over de toekomst en dan kun je nu alvast de behandeling daarop aanpassen.

Ik neem Amber weer even als voorbeeld: creatinine is 180 (80-203), ureum 15.5 (5.7-13.5) en SDMA 17 (0-14). Wanneer ik de SDMA-waarde in juli niet had geweten dan had ik op basis van deze uitslag niets ondernomen want de ureumwaarde kan de ene dag wat hoger zijn dan de andere en is nog niet alarmerend.
Maar de SDMA is wel te hoog en daarom ben ik Puur Kidney en RC Early Renal gaan geven en zijn de waardes stabiel gebleven.

Ik weet natuurlijk niet of dat ook zou zijn gebeurd wanneer ik niets had gedaan, maar op dit moment wil ik graag geloven dat de pilletjes hiervoor hebben gezorgd. :smile:
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat wij op dit moment al het maximale doen, ook als de sdma hoger zou zijn. De voeding en medicatie die passend zijn bij nierfalen, geven we al, volgens mij is het enige wat nog anders kan Semintra. Maar omdat er geen eiwitten in de urine zitten, heeft dat geen zin. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb nog wel andere omega 3 olie gekocht. Dit kreeg hij al een tijdje en begreep dat dit ook ondersteunend is voor de nieren.
Die van ons kreeg dat met de ipa, maar dat at hij het niet meer. Hij vind de ipa echt niet te eten.

De puur tabletjes krijg ik vandaag ook binnen. Wat een fijne tip zeg.
Omdat alleen ureum verhoogd is ben ik geneigd de onderhoudsdosering te geven. Hoeveel geef jij?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik geef twee keer daags een pilletje.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

luna had nooit zo heel veel eiwit in de urine maar plaste en dronk zich helemaal lens, dus het was ook super verdund altijd. DA was twijfelachtig over de Semintra in eerste instantie, maar het werkte voor haar heel goed. Ze heeft er jaren stabiele nierfuncties op gehad, met een stuk minder (maar nooit normaal hoor) plassen en drinken. Gaf haar meer ruimte voor eten en weer wat aankomen. Dus zelfs bij weinig eiwit kan Semintra toch wel helpen, kwestie van uitproberen denk ik. Het is ook veel trial and error om te zien wat voor jouw kat goed werkt.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie