Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Pluis010 schreef: 06 feb 2019 16:27 Alle bloedwaardes waren in orde, alleen de creatine, ureum, calcium en fosfor waren veel te hoog, hij is dus 3 dagen aan het infuus gespoeld. Hierna stonden alle waardes weer perfect, iets wat de da niet had verwacht gaf ze aan.
...
Hij mocht mee naar huis en heeft als advies meegekregen: Hill’s Kidney Care brokjes en zakjes (natvoer) 2x per dag Pronefra en 1x per dag Semintra.
Yikes en dubbel yikes. (blijkbaar is deze post mij ontschoten, vandaar de late reactie)
Even afgezien van de schrompelnier (wat voor kan komen) lees ik hier over een kat die acuut nierfalen heeft gehad. Is 3 dagen gespoeld... prima. Maar daarna naar huis sturen met Semintra en Pronefra????

Is er een urine onderzoek geweest? Is er vastgesteld dat er eiwitverlies via de urine is? Want dat is de ENIGE reden waarom je Semintra mee zou mogen krijgen. En als de bloedwaarden na het spoelen allemaal goed zijn (dus ook de nierwaarden) waarom dan nog spreken over nierfalen. Dan is het acuut nierfalen geweest wat zich weer grotendeels hersteld heeft. Ja, je zou dan op kunnen letten met wat je voert maar nierbrokjes lijken mij dan niet direct de oplossing (omdat het brokken zijn).

Chronisch nierfalen kan alleen geconstateerd worden indien na 3 maanden de bloedwaarden nog steeds nierfalen laten zien. Is er een vervolgafspraak gemaakt?

Als de pronefra een probleem geeft zou je ook nog ipakitine kunnen gebruiken. Dat is een poeder dat je door het natvoer kunt mengen. Hier werd dat zonder problemen gegeten. Maar het is nog maar de vraag hoe ernstig dat nierfalen is want als de bloedwaardes allemaal goed zijn vraag ik me ook af of er een noodzaak is voor pronefra.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Wat Rik zegt: om 2 redenen is het verkeerd om nu Semintra te geven: er is geen chronisch nierfalen geconstateerd, en er is geen eiwitverlies via de urine gemeten. Daar bovenop: in het geval van acuut nierfalen is Semintra zelfs contra-geïndiceerd. Dus ik zou de Semintra terugbrengen naar deze dierenarts die een voorbarige/onzorgvuldige diagnose stelt, en bovendien de bijsluiter van Semintra niet leest.
Pluis010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Pluis010 »

Hoi Rik en Erik,

De pronefa ben ik na 1 dag al mee gestopt.
Dat moest 2x per dag en gaf zoveel stress.
De semintra 1x per dag neemt hij goed in en ik heb ook de indruk dat hij zich daar beter mee voelt, een aantal dagen niet gegeven om het te bekijken en ik zag wel verschil in zijn gedrag.

Wat betreft da; ik heb 3 wkn geleden uiteraard vragen gesteld hieromtrent nav wat ik hier las, een daarvan was of er geen enkele twijfel bij haar was.

Het antwoord: ik sta volledig achter deze aanpak, ik neem geen enkel risico dat die waardes weer gaan stijgen, dus plan van aanpak is 4a5 wkn pronefra en semintra en dan bloedprikken. Zijn ze nog goed dan halveren we de medicatie. Na 4 wkn weer bloedprikken en als ze dan nog steeds goed zijn kunnen we stoppen met medicatie.
Aangepast dieet is blijvend, en de niersteentjes kunnen zakken en een verstopping veroorzaken, dus let op zijn plasgedrag.

Ze weet niet dat ik gestopt ben met pronufra.
De afspraak voor het bloedprikken is morgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ok, dan is er in ieder geval wel een vervolgplan opgesteld. De Semintra is nog steeds raar want die moet echt pas gegeven worden bij eiwitverlies. En zover ik weet doet Semintra verder niet veel om een kat zich beter te laten voelen. Of het moet de Telmisartan (hoofdbestandsdeel) zijn die de bloeddruk verlaagt en dat hij zich daardoor beter voelt. (Er zal ook wel geen bloeddruk gemeten zijn)

Hopelijk zijn de bloedwaarden morgen ook gewoon normaal en kunnen de medicijnen snel afgebouwd worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

OK, I rest my case...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik lees alleen over bloedonderzoek terwijl semintra juist effect heeft op eiwit verlies via de urine?

Overigens snap ik nierdieet voer in dit geval wel omdat er een schrompelnier is geconstateerd + niersteentjes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Pluis010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Pluis010 »

Nope. Voor zover ik weet geen bloeddruktest en geen urinetest. Dat vraag ik sowieso morgen nog even na voor de zekerheid.
Ook overweeg ik nog een scan om te zien hoe het er met die steentjes voor staat.
Van die steentjes zei ze trouwens dat, als ze blijven waar ze zitten het geen probleem hoeft te zijn. Het wordt alleen link als ze gaan zakken en een verstopping gaan geven vlgs haar.

Ik heb er zelf een goed gevoel bij.
Hij is speels, lief, en eet als een reiger.
Plast en poept goed.
Het zou me verbazen als de waardes heel slecht zijn morgen.
Enige zorg is dat hij wel nog uit zn bekkie ruikt af en toe...
Pluis010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Pluis010 »

ErikPhilippus schreef: 28 feb 2019 09:45 OK, I rest my case...
Dat was het antwoord van de da 3wkn geleden op mijn vraag, het was niet mijn antwoord op jouw reaktie😉
Pluis010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Pluis010 »

Even een update ivm de urine vraag...
Die was wel gedaan en er was een verhoogde eiwit uitscheiding. Bloeddruk was niet gemeten omdat hij erg gestressed was tijdens zijn opname.
Er is de 29e nog geen bloed geprikt omdat wij nu 2 wkn op vakantie zijn en de uitslag tijdens onze vakantie binnen zou komen en we dan toch niets kunnen veranderen aan de medicatie. En omdat hij zich prima gedraagt gebeurt dat dus vlgd week pas. Evenals een urinetest.
De da heeft er ook alle vertrouwen in dat de waardes goed zijn, en de semintra afgebouwd kan worden, gelukkig!
Voeding blijft n puntje... hij begint weer topzwaar te worden nu hij ipv metabolic de niervoeding krijgt.🙃
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Onze kater zit sinds 2 jaar in een soort voorstadium van nierfalen. We zijn frequent bloeddruk, SG, UPC, creatine, kalium en BUN aan het monitoren.
Zo sturen we bij in zijn dieet (eiwitpercentage), hoeveelheid extra water en medicatie.

Hij krijgt een snufje kalium, kwartje amodip (bloeddruk) en 1x pw ipakitine.

Aan de kat merken we overigens precies niets, we kwamen achter wat afwijkende waarden tijdens de seniorencheck van 2 jaar terug.

Afgelopen meting was zijn BUN weer iets hoger, er lijkt een link te liggen met wanneer wij voeding geven met een ME % eiwitten van boven de 58%, de nieren daar wat last van hebben.
Water geven wij dus ook meer, maar zodra we meer dan 60ml per kg geven, zakt zijn SG waarde weer.

Ik kan uiteraard meer ipaktine per week gaan voeren. Maar zijn er nog andere mogelijkheden om de creatine en BUN omlaag te krijgen?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat je onder een voorstadium verstaat.
Zijn de nierwaardes verhoogd? Of alleen de SDMA? Wat is een iets hogere BUN? Boven de referentiewaarde?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

1x per week ipakitine? Dat moet eigenlijk 2x per dag bij het eten. 1x per week haalt niet zoveel uit. Ipakitine is om de fosfaten te binden en uremische afvalstoffen te absorberen. En die stoffen komen niet een keer per week voor maar elke keer bij het eten.

Wat is de reden waarom voor 1x per week gekozen is?

De ureum zorgt voor de misselijkheid.

Wat krijgt hij te eten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Ik begreep dat het pas chronisch is als het na 3 maanden opnieuw verhoogd is, dat is het niet geweest. Daarom maar even voor de term voorstadium gekozen :)

Ik deel de laatste 4 metingen even:
sept 2019
Creatine: 214 (76-164)
BUN: 11,4 (6,1-12,8)

Feb 2020:
Creatine: 104 (76-164)
BUN: 12,5 (6,1-12,8)

sept 2020:
Creatine: 160 (76-164)
BUN: 7,1 (6,1-12,8)

Feb 2021:
Creatine: 244 (76-164)
BUN: 12,5 (6,1-12,8)

Kalium, bloeddruk etc heb ik ook allemaal. Maar deze leken me voor nu even het relevantste omdat die een beetje schommelen en de andere nu stabiel zijn.
Ja, en de lage SG dan (blijft rond de 1030-1034)

De dierenarts gaf aan 1x pw (als hij zn kippennekje krijgt), het overige voer is laag in fosfor. Ze gaf aan dat we nu 2x pw konden geven.

Overige natvoer is allemaal laag in fosfor en afkomstig van gevogelte.
Hij krijgt Porta 21 pure kip, Mac's kalkoen, Porta 21 holistic en Catz pure kip. 's nachts nog wat RC renal special feline.

Wij hebben niet de indruk dat hij misselijk is, ook heeft hij vollop eetlust.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Zolang de waardes binnen de referentie zit is het goed. Er bestaat voor uereum en creatinine niet een hoog of laag als ze binnen die waardes liggen. Je kunt er dus niet aan aflezen of de nieren zoveel procent goed zijn.

De ureum kan heel veel schommelen afhankelijk van of het bloed nuchter afgenomen is e.d. Dus zolang die binnen die grens blijft is het niet iets wat je daaraan hieft en kunt doen.

De creatinine is nu wel te hoog. Dan is het raar dat de ureum ook niet verhoogd is. Creatinine is een afbraakproduct uit spierweefsel.
Behalve door een nierziekte, kan een verhoogd creatinine ook worden veroorzaakt door een lage bloeddruk of een beschadiging aan de blaas.
Als bij bloedonderzoek het creatinine verhoogd blijkt te zijn, moet onderzocht worden waardoor het verhoogd is.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureum-en-creatinine/

Omdat alleen de crea verhoogd is vraag ik me toch af of er ook niet naar een eventuele andere oorzaak gezocht moet worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nona_toma »

Ok, de vorige keer dat de creatine te hoog was, was de bun ook laag.
Toen hebben we verder onderzocht en is er bijv ook een echo gedaan. Daar kwam niets afwijkends uit.

De bloeddruk meten we ook elke keer, die was deze keer iets hoger dan normaal (150 tegenover 120-140), daarvoor de amodip.
Kalium blijft met kaliumpoeder op peil (anders te laag).
Doordat de sg ook aan de lage kant blijft, bleef de conclusie beginnend nierfalen.
Het enige wat in het dieet is verandert tov de vorige meting, is dat er een eiwitrijkere soort voeding aan is toegevoegd. Ik begreep dat dit ook in verband kan staan met de verhoogde creatine.

Wat zou jouw advies zijn? Ook bijv mbt ipakitine.
Heeft een sdma meting ook toegevoegde waarde?

Tot slot: mijn kat laat bloedprikken absoluut niet toe. Voorheen moest dit met een licht roesje, nu lukt dit met gabapentine. Beide verre van ideaal voor een nierpatient, maar het is kiezen uit twee kwaden. Gabapentine vond de dierenarts minder schadelijk voor de nieren dan een roesje. Eens of juist niet?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie