Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook 24 uur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Koetje is thuis. Vanmorgen heeft de DA bloed geprikt. Zal de waarden even onder elkaar zetten met data....

20-11 (dag voor opname):
Crea: 422 (ref.212)
Ureum: 17.8 (ref. 12.9)

21-11 (opnamedag):
Crea: 572 (ref. 212)
Ureum: 24.4 (ref. 12.9)

24-11 (na 3 dagen spoelen en op 22-11 een sedatie voor abces en gecombineerde echo)
Crea: 339 (ref. 212)
Ureum: 17.7 (ref. 12.9)

27-11 (Op 25-11 sedatie voor CT kopje i.v.m. retrobulbair proces. Op 26-11 liep t infuus niet meer en een nieuw infuus aanleggen ging niet gezien haar adertjes lek geprikt waren in beide pootjes dus die dag onderhuids vocht gekregen). Dus na 4.5 dag infuus, 1 dag onderhuids vocht en 2 keer sedatie zijn haar waarden vandaag:
Crea: 429 (ref. 212)
Ureum: 14.3 (ref. 12.9)

De DA vond het op dit moment niet verstandig om er nog een paar dagen infuus achteraan te plakken. Dit gezien haar pootjes beurs zijn van het prikken, alsmede Koetje op dit moment redelijk ongelukkig was daar en de DA het vermoeden heeft dat Koetje in haar eigen omgeving beter zal herstellen. Volgens de DA zou het kunnen dat haar creatinine nog niet richting haar oude niveau gezakt is, omdat de ontsteking nog niet helemaal weg is. Volgens de DA zit er nog vocht achter het oogje (is ook zichtbaar, gezien haar oogje nog wat gezwollen is en het derde ooglid nog zichtbaar). Hiervoor krijgt zij nog steeds antibiotica en deze kuur moet afgemaakt worden.
De DA wil t wel nauwlettend in het oog houden en ik heb voor a.s. woensdag een afspraak staan om haar waarden weer te controleren. Mocht t nodig zijn, dan zou zij weer een paar dagen gespoeld kunnen worden, gezien haar adertjes dan wat geheeld zullen zijn. Maar de DA (en ik natuurlijk ook) hoopt er eigenlijk op dat naarmate de ontsteking minder wordt, haar waarden ook verder zullen gaan dalen.
Ik heb overigens nog wel de vraag gesteld of dit een soort van acuut nierfalen boven op de al chronisch nierfalen geweest kon zijn. Hierop antwoordde de DA "ja", dit door de infectie/ontsteking met abces.

Iemand toevallig nog tips met betrekking tot Koetje haar waarden? Normaliter had zij natuurlijk nog een paar daagjes gespoeld geworden om haar waarden en de ontsteking/infectie zo goed mogelijk onder controle te krijgen, maar dat is op dit moment niet goed te doen door bovenstaande redenen.

Op dit moment was zij bij thuiskomst al een stuk levendiger dan in de kliniek. Nu ligt zij alleen te slapen. Ze zal ook best moe zijn....de arme schat.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat ze weer thuis is, ik hoop dat ze goed eet en drinkt. Ze heeft nogal wat meegemaakt, logisch dat ze zo moe is.

Beterschap!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

De creatinine spiegel schiet nogal op en neer - ik vermoed dat je er pas echt iets van kan zeggen als de kuur is afgelopen, en Koetje weer een beetje stabiel is. En het zou goed kunnen dat er een tijdelijke verslechtering is van de nierfunctie - laten we het hopen....

Op dit moment lijkt me uitrusten, weer wat op krachten komen het allerbelangrijkste. En natuurlijk zoveel mogelijk vocht laten opnemen. Ik zou Reactiv tonicum overwegen, eventueel nog verdunnen met wat water. Daarmee krijgt ze per dosis zo'n 50 ml vocht binnen, plus een heleboel nuttige voedingsstoffen die haar helpen bij het herstel.

Fijn dat ze weer thuis is, hopelijk gaat het snel weer beter!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik denk dat koetje nu het beste af is thuis gezien alle stress bij de da ;-)
Belangrijkste voor nu is goed eten en drinken.

Omdat ontstekingen aan het gebit kunnen zorgen voor verhoogde nierwaarden neem ik aan dat dit ook geldt voor andere ontstekingen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Wil toch ook even zeggen dat ik jullie steun heel erg op prijs stel....echt super lief :smile: !

Dank je voor de tip Erik. Ik ga mij in ieder geval in de Reaktiv tonicum inlezen. Dat zou zeker een optie zijn om weer wat aan te sterken.
Het op en neer schieten van de creatinine snap ik ook niet helemaal. Het ureum deed dit namelijk niet.
Weet ook niet of dat te maken kan hebben met die infectie/ontsteking die nog niet volledig onder controle is. Weet wel dat er geswitcht is tussen 2 antibiotica. Toen Koetje opgenomen werd, waren zij begonnen met Synulox. De dag erna, na het openen van het abces, is dit amox-clav 1.6cc geworden. Om vervolgens, de dag voor het ontslag weer terug te gaan naar Synulox. En deze heb ik ook mee naar huis gekregen. Ik hoop maar dat de antibiotica goed zijn werk doet en dat de ontsteking/infectie snel verdwijnt. De DA zei in ieder geval wel dat deze infectie/abces iets acuuts was, bovenop het chronische nierfalen.
Ik heb overigens nog even op de factuur (Tsja, daar had ik even een stoel voor nodig toen ik het bedrag zag :lol: ) gekeken om te kijken welk sedatiemiddel zij gebruikt hebben, maar dat stond er niet op. Ik zal dit woensdag nog even vragen aan mijn DA.

Ik hoop het maar Mirjam, dat dat de reden is van de plotselinge verslechtering van mijn meisje.
Het was in ieder geval wel heel erg duidelijk dat er sprake was van een ontsteking/infectie. Haar ontstekingseiwitten in het bloed waren ook verhoogd en het kopje, tsja, daar kon je al helemaal niet omheen. Man man wat een gezicht was dat....was zo zielig om te zien :-( . En wanneer de ademhaling in het gedrang komt en wanneer de DA begint te roepen dat zij bang zijn het oogje te verliezen, dan weet je dat het echt goed mis is :cry: .

Ik ben in ieder geval erg blij dat mijn meisje weer thuis is. Wat heb ik haar om mij heen gemist in de dagen dat zij opgenomen was. Waar ik ben, is zij ook altijd en dan is het ineens even heel vreemd in huis.

Gisteren heeft Koetje eigenlijk de rest van de dag heel veel liggen slapen. Zo nu en dan heeft zij tussendoor wat uit zichzelf gedronken (3x). Gezien zij uit een drinkfontein drinkt, time ik altijd hoe lang zij dan drinkt. Ik weet alleen niet wat "genoeg" drinken is, of wat te weinig.
Het eten gaat niet echt van harte. Ze heeft gisteren maar een gram of 8 aan harde brokjes gegeten. Ik ben dus op een gegeven moment maar gaan bijvoeren. Vandaag is eigenlijk hetzelfde verhaal. Ze heeft tot nu toe wel iets van haar eigen voer gegeten, maar dat zijn maar een paar grammetjes. Ook slaapt zij nog veel en zo nu en dan wordt zij even wakker en kwekt dan even naar mij.
Typisch eigenlijk....normaal ligt Koetje altijd op een dekentje op bed en gisteravond kwam zij tegen mij aan liggen. Heb haar maar lekker zo laten snurken :lol: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Heeft iemand toevallig ervaring met Synulox? En dan meer als bijwerking een verminderde eetlust?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, geen ervaring met dat antibioticum. Maar zal ongetwijfeld een aanslag zijn op de darmflora.
Ik geef Gaudí daarom, na z'n AB kuur verleden week, nu om de dag een portie Reactiv tonicum.

Normaal geef ik de broers iedere week een flesje, en mijn ervaring is dat ze allebei sindsdien een stuk beter zijn gaan eten. Ik heb Dalí in ieder geval al een hele tijd geen Mirtazipine meer hoeven geven om de eetlust aan te wakkeren.

Dus als Koetje slecht eet, zou ik zeggen nog een reden om Reactiv te overwegen!

Het beste met je meisje, Kim.
Groetjes,
Erik
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb hier een kat die niet meer wou eten door de synulox ze kunnen misselijk worden van de antibiotica. Overleg eens met je dierenarts of ze niet wat anders kunnen geven.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank voor jullie reacties.

Ik heb, in overleg met de DA, maandagavond een Mirtazapine gegeven. Dit omdat Koetje heel erg slecht at. Volgens de DA zou dit kunnen komen omdat zij behoorlijk uit haar doen is van de opname. Volgens hem waren haar waarden ook niet dermate hoog dat zij daarom niet zou willen eten. Die maandagavond na haar Mirtazapine at zij ook nog steeds niet goed. Ze maakte wel steeds aanstalte om te gaan eten (op een dusdanig manier dat je denkt "dat zij behoorlijk gaat schransen), maar at een paar brokjes en stopte er dan weer mee. Ze was wel helemaal happy-de-peppie.
Gisteren heeft zij wel haar quotum gehaald met het eten van haar brokjes. En vandaag is het weer duwen en trekken tot op heden.

Heb vandaag nog wel even contact gehad met het dierenziekenhuis om de synulox aan te halen en volgens de assistente zou het inderdaad kunnen dat zij wat misselijk is. Verandering van antibiotica wordt alleen op dit moment nog niet aangeraden.
Wel heb ik nu een afspraak staan voor aanstaande vrijdag om haar te laten controleren.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Mon Chou schreef:Ik heb, in overleg met de DA, maandagavond een Mirtazapine gegeven.
Toch niet een heel pilletje hoop ik?? :shock:
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Nee hoor...minder dan een kwartje voor Koetje ;-) .
Vind die krengen overigens wel ongelooflijk moeilijk te breken. Pillensplitter lijkt wel te groot, of het pilletje is gewoon te klein.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Oh, gelukkig ;-) Ik schraap er altijd gewoon wat vanaf met een keukenmesje, totdat ik een klein bergje wit poeder heb - ongeveer 1/8 pilletje. Dat los ik dan op in 0,5 ml water, en dan met een spuitje in het bekkie.

Begrijp dat Koetje zich wel weer beter voelt?
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Mijn meisje is weer opgenomen[CRYING FACE]. Ik weet t even niet meer....

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, arme Koetje...
Hoop dat ze toch iets voor haar kunnen doen.
Sterkte,
Erik
Plaats reactie